Noen som har forsøkt helt diskløst?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som har forsøkt helt diskløst?

DinSide hadde for en stund siden en sak på en CompactFlash til IDE overgang, finnes f.eks. på Komplett http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=...;view=detailed.

Hva med å bruke 2 stk. 'raske' 1 GB CF kort, igjen link her http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=...;view=detailed og RAID 0 på hovedkortet? Ville det bli raskt nok? Holder det med 2 GB disk til XP, kanskje det er mulig å greie seg med 1 GB? 512 MB kortene er jo billigere.

Hvis man må ha mer disk etter oppstart er det vel bare å bruke en lang USB/FireWire kabel og ha et lite diskkabinet i et skap, eller koble greiene på nett opp mot en annen PC.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det vil fungere greit nok, men billig er det ikke. Det vil ta en del tid å laste WinXP, men du kan kanskje optimalisere oppstarten en del. Du må dessuten bruke LiteXP eller noe slikt for WinXP tar fort 1,5GB og det har du ikke plass til.

Du trenger ikke spesielt rask disc i en HTPC uansett. Jeg har tenkt på det samme, men konklusjonen var at det ikke er verd det. For dyrt og lite fleksibelt. Støymessig er det litt å hente, men jeg synes Samsung P80 SATA disc'ene er tilnærmet lydløse. Det er en mye enklere løsning.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kan ikke hovedkortet ditt starte fra USB/Firewire-disk? Det tror jeg flere av mine kan.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne funksjonen har jeg ikke hørt om. Trodde at usb porten aktiveres ved oppstart av OS, ergo kan en ikke boot'e fra den. Det er mulig jeg tar feil. Det er mulig å boot'e fra en server, men det er sikkert noe dritt å få til.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Næmmen, LL, da! Hvis det skulle stemme kunne man jo ikke brukt et USB-tastatur til å gå inn og endre BIOS-innstillinger, vet du! :roll: :wink:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Næmmen, LL, da! Hvis det skulle stemme kunne man jo ikke brukt et USB-tastatur til å gå inn og endre BIOS-innstillinger, vet du! :roll: :wink:
    Ja, det hadde jeg ikke tenkt på. Flaut! ops:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og for en utstudert nedlatende tone jeg brukte! Omtrent som når man sier til en treåring: "Nei, lille venn, du kan nok ikke stappe tannkremen tilbake igjen på tuben." :twisted: :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere hovedkort tilbyr PXE-boot, dvs. boot via nettverk. Dermed kan man ha en maskin uten harddisk. Aner dog ikke om det er mulig å få til med windows.

Det er forøvrig mulig å spinne ned disker dersom støy er årsaken til at man ikke vil ha harddisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegasus
    Flere hovedkort tilbyr PXE-boot, dvs. boot via nettverk. Dermed kan man ha en maskin uten harddisk. Aner dog ikke om det er mulig å få til med windows.

Det er forøvrig mulig å spinne ned disker dersom støy er årsaken til at man ikke vil ha harddisk.
    Kjører PXE boot på to maskiner, en Athlon og en EPIA. Men det er selvfølgelig med Linux. XP tror jeg er vanskelig å få til. Prøvde å installere XP på en USB disk, og installasjonen startet fint men krasjet en stund etter første reboot. En løsning kan jo være CF til å boote fra (NTLDR), og USB disk til å installere på. Da vil det jo holde med ett lite CF kort, og f.eks en 2.5" ekstern USB disk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •