Htpc, riks-tv, cam?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Htpc, riks-tv, cam?

Hallo'en godt folk. Da har mine tanker kommet til det at det hadde vært greit å hatt muligheten til å kunne ta opp fra riks-tv

Men ka trenger jeg? Er det muligt å se tv fra pc'n til tv'n og progamere den til å ta opp?

Har forstått det slik at jeg må ha 2 kort hvis jeg vil se på en kanal men ta opp fra en annen kanal? Eller er det 2 tunere jeg trenger?

Det jeg har av utstyr er 2 laptop'er (egner seg vel ikke til noe htpc?), og 1 gammel stasjonær pc (som IKKE kan spille av noe HD matriale). Men i den ene stasjonær pc'n, er det ett tv kort, men det er nok 2-3 år gammelt, så då duger vel ikke det?

Håper at det er noen som kan svare meg på dette

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Hallo'en godt folk. Da har mine tanker kommet til det at det hadde vært greit å hatt muligheten til å kunne ta opp fra riks-tv

Men ka trenger jeg? Er det muligt å se tv fra pc'n til tv'n og progamere den til å ta opp?

Har forstått det slik at jeg må ha 2 kort hvis jeg vil se på en kanal men ta opp fra en annen kanal? Eller er det 2 tunere jeg trenger?

Det jeg har av utstyr er 2 laptop'er (egner seg vel ikke til noe htpc?), og 1 gammel stasjonær pc (som IKKE kan spille av noe HD matriale). Men i den ene stasjonær pc'n, er det ett tv kort, men det er nok 2-3 år gammelt, så då duger vel ikke det?

Håper at det er noen som kan svare meg på dette
    Du trenger i utgangspunktet to tunere for å ta opp/se på samtidig, men enkelte løsninger innebærer at du kan bruke den samme tuneren så lenge kanalene ligger på samme transponder/i samme transportstrøm. Teoretisk kan du ta opp alle kanaler på riks-tv samtidig med tre tunere. 1 abonnementkort holder. I ditt tilfelle hadde jeg satt opp den gamle stasjonære PC'en som en mediaserver med tunerkort i kjeller/skap, gjort de bærbare maskinene om til portable TV'er via dualboot eller VMware og gått til anskaffelse av en rimelig diskløs Atom maskin med ion chipset til TV i stua.

Mange svever i den villfarelse at man må ha utrolig kraftig maskinvare til HTPC. Det er imidlertid liten vits i å¨kaste penger ut av vinduet på dyr hardware og digre strømregninger. Har du litt mer kompetanse ut over å klikke på ikoner i windows er det ikke vanskelig å fylle alle dine behov med minimale investeringer, og samtidig få utnyttet gammel maskinvare du har liggende rundt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Takker for svar Luria

Då skal det handles inn tunere, så skal jeg få en kompis som har god greie på linux til hjelpe meg til å sette det opp.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Heisann!

Takker for svar Luria

Då skal det handles inn tunere, så skal jeg få en kompis som har god greie på linux til hjelpe meg til å sette det opp.
    Det kan være lurt å ta en titt her før du kjøper tunere. DVB-T Devices - LinuxTVWiki

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Det kan være lurt å ta en titt her før du kjøper tunere. DVB-T Devices - LinuxTVWiki

Ja det va ikke dumt Jeg for snakke med han som skal hjelpe meg, så sier han nok hva jeg skal kjøpe og ikke kjøpe

Men jeg leser at folk skriver cam for å bruke riks-tv eller Canal Digital for å bruke kortet på pc'n. Trenger jeg også det?

Jeg er totalt grønn på dette her skjønner dere:wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •