Forbedre HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: Forbedre HTPC

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forbedre HTPC

Har en HTPC med Windows Vista 64bit. Kjører musikk,film og bilder på denne.
    Men jeg føler det blir veldig tungvindt og måtte starte HTPC for og se f.eks en episode Simpsons. SÅ jeg har jeg vært innom tanken på media Spiller.

Men er det noen som har noen bra tips til "tweekinger" av HTPC for og gjøre den "raskere" oppstart , lettere og bruke.

Kan man f.eks få den til og starte veldig raskt , eller la den starte med et mediacenter program uten og måtte gå innom selve windows.

Er litt blank på slikt generelt.

takk for alle tips

edit: PCen er en ganske kraftig , Core Duo 2 3ghz , 2gb ram , radeon 4350 (HDMI brukes)

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor ikke la den stå på 24/7?
    Stereo: Yamaha RX-v773, Emotiva XPA-2, JBL Studio L890, LC2, LG 65", Xbox One S, Chromecast, Sonos
    Kino: Yamaha RX-V 781, JBL Studio L880, L820, LC2, XTZ 12.17, Velodyne CHT-12Q, Xbox One X, LG 65", Sonos, MediaPc, Chromecast

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bedda
    I disse miljø- og klimatider? Buuuuu!!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva anbefales av Mediaprogramer ? , et som er lett og sette opp.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chrisonfire
    I disse miljø- og klimatider? Buuuuu!!
    fungerer jo som en varmekilde og da

til film bruker jeg Combined-community-codec-pack
    CCCP - Combined Community Codec Pack
    musikk = Mediamonkey

har prøvd vlc som fungerte meget dårlig. xbmc er vel kanskje den beste for avspilling av alle typer media. men jeg synes den er tungvint å bruke. sikkert fordi jeg er vant med den på xbox.
    Stereo: Yamaha RX-v773, Emotiva XPA-2, JBL Studio L890, LC2, LG 65", Xbox One S, Chromecast, Sonos
    Kino: Yamaha RX-V 781, JBL Studio L880, L820, LC2, XTZ 12.17, Velodyne CHT-12Q, Xbox One X, LG 65", Sonos, MediaPc, Chromecast

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bedda
    Håper de fleste har tatt seg tid til å regne på hva en boks som trekker 150-200 w koster i strøm over ett år om den står på hele tiden. Lag dere heller en stillegående og strømsnill HTPC med Atom-prosessor og Ion chipset.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luria
    Håper de fleste har tatt seg tid til å regne på hva en boks som trekker 150-200 w koster i strøm over ett år om den står på hele tiden. Lag dere heller en stillegående og strømsnill HTPC med Atom-prosessor og Ion chipset.
    En HTPC i idle burde være nærmere 50 watt enn 150. Dessuten er det bare sommermånedene som er problemet her oppe i nord....store deler av året må man jo ha oppvarming uansett.

Men hvorfor ikke la HTPC'en stå i standby/sleep i stedet for å skru den av? Min hopper inn og ut av standby på 4-5 sekunder, og er tilbake i mediaportal omtrent før TV'en har rukket å skru seg på.

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yuri555
    Kan man f.eks få den til og starte veldig raskt , eller la den starte med et mediacenter program uten og måtte gå innom selve windows.
    (...)
    Hva anbefales av Mediaprogramer ? , et som er lett og sette opp.
    Siden du kjører Win -> MediaPortal.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er enkelt å løse. I stedet for å slå av HTPCen setter du den i hvilemodus. Windows 7 er fullstendig oppe igjen i løpet av et par sekunder, HTPCen oppleves som avskrudd og du bruker knapt noe mer strøm enn når PCen er helt av.

PCen skrus da på ved å trykke på en tilfeldig tast på tastatur/mus/fjernkontroll. PCen er oppe før du rekker å skifte inngang på TVen/receiveren.
    For å gjøre det enklere skrur du av passordinnlogging i Windows 7, slik at maskinen kommer helt inn uten å spørre om passord først.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller bare ha den på hele tiden og benytt dere av sleep-mode/hibernation mode.. bruke ca null W da.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luria
    La oss si at man ikke bruker hvilemodus, og man har et snittforbruk på 100W. Det er det samme som 2 stk. 50W pærer.

100W x 24h x 365d = 876000Wh = 876kWh

Snittprisen på strøm (m/nettleie) i 2008 tror jeg var på ca. 90øre.

876x0.9= 788kr

I praksis så vil PC`en også være en kilde til oppvarming i store deler av året, ergo kan man sikkert trekke fra litt.

Bruker man også hvilemodus når PC`en ikke er i bruk, kan man sikkert dele summen på 2. Man sparer nok litt på en liten strømgjerrig PC, men det er ikke akkurat store summer å snakke om.

Men det er vel kanskje uansett på sin plass i disse miljøtider å rope et klart og tydlig "Alle monner drar!", helst mens man sitter godt til rette i sin panelovn-oppvarmede stue med 30-40 downlights/lyspærer, 50" plasmaskjerm og minst 50 andre elektriske produkter i umiddelbar nærhet!

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv 100W er mye for en fornuftig konstruert PC.

Bruker man f.eks en av de nyere Core 2 Duo med strømsparing påslått (default både i BIOS og Windows) og f.eks ATI 5750 med en enkelt harddisk, så ligger vel idle-forbruket sannsynligvis ned mot en 70W, kanskje enda mindre. I sleep mode bare noen få watt.

Så dette med strømforbruk ville jeg ikke brydd meg noe om. Bare aktivér strømsparingen på CPU om den er av og det holder med det. Skjermen er en langt større synder når det gjelder strømforbruk, så vær heller mer påpasselig med at den slår seg av raskt, alternativt la vær å bruk TVen som bakgrunnsstøy i stua. Da sparer du sannsynligvis langt mer enn å ha en standard HTPC gående hele dagen og hvor den står i dvalemodus om natta.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Selv 100W er mye for en fornuftig konstruert PC.

Bruker man f.eks en av de nyere Core 2 Duo med strømsparing påslått (default både i BIOS og Windows) og f.eks ATI 5750 med en enkelt harddisk, så ligger vel idle-forbruket sannsynligvis ned mot en 70W, kanskje enda mindre. I sleep mode bare noen få watt.
    Merk at jeg skriver og forutsetter "uten hvilemodus" for regnestykket. Vil den idle ned mot 70W vil den stå på 70W hele døgnet, og de timene den brukes ligge på mellom 100-200W avhengig av bruksområde. Med hvilemodus på store deler av døgnet vil selvfølgelig snittet falle drastisk.

Det er så mange potensielle bruksområder og ulike måter å bygge opp en HTPC på at noe mal for hva som er fornuftig blir nærmest kun en subjektiv vurdering.

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man først pirker:
    Trenger en PC 100 W, så må den dra mer enn 100 W fra kontakten pga tap i PSU (varme etc.). En røve PSU vil dra ganske mye mer.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Når man først pirker:
    Trenger en PC 100 W, så må den dra mer enn 100 W fra kontakten pga tap i PSU (varme etc.). En røve PSU vil dra ganske mye mer.
    Jeg skriver dette på min HTPC med tre disker, to TV kort og Nvidia 9500GT skjermkort.

Jeg har en strømmåler mellom kontakten i veggen og støpselet til HTPCen. Akkurat nå tar den opp fra en kanal men bruker ikke mer enn 104 watt akkurat nå. Dette er da inkludert tap i PSU.

Ved opptak av to kanaler og avspilling av en bruker den 120 watt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •