Mulig å unngå hakking ved avspilling av DVD og blu-ray?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mulig å unngå hakking ved avspilling av DVD og blu-ray?

Jeg har noen års erfaring med hifi/hjemmekino, men er helt newbie når det gjelder HTPC og avspilling av dvd og hd-materiale direkte fra pc. Nå har jeg en

- triple CPU AMD64
    - 4GB RAM
    - ATI Radeon HD 3200 500/333MHz chipset skjermkort
    - Windows 7 64bit

Denne pcen funker kjempebra på romkorrigert musikkavspilling (flac, J.River), og har nå prøvd dvd-avspilling hdmi ut til projektor (Benq PE8720 720p). Lyden prosesseres i sin helhet på pcen og sendes direkte til 5+1 effektforsterkere. Ønsket er full avvikling av receiver, nemlig, siden jeg kan kjøre dekoding, 5.1 romkorreksjon og DA aller best i pcen.

Stort sett synes jeg dvd-bildet blir bedre enn fra min Sony BDP-S500 bd-spiller. Det etter endel fikling med ulike avspillere (TheaterTech 2.6, PowerDVD9, WMP, KMPlayer, TotalMedia Theater 3), samt ffdshow og annen dsp.

Kjører dvd rett fra spiller, ikke rippet til disk.

Problemet er at bildet hakker jevnlig, spesielt ved panoreringer. På f.eks. LotR Return of the King er det helt repeterbar hakking ved enkelte scener der det panoreres over landskap og spesielt the White City.

Kan jeg forvente å få dette til bedre, f.eks. med annen software, annet skjermkort, eller andre tiltak? Jeg er forøvrig kun interessert i spillere som tar Convolver plugin for DRC, dvs ikke PowerDVD (virker uproblematisk på KMPlayer, og der fikk jeg også best SD-bilde).

Hva med hd? Her er det kanskje andre utfordringer også, feks. codecs?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Få lånt deg et bedre skjermkort, regner med at du kan bruke pci express. bruk og et 64bit OS hvis du har sjangsen(hvis du ikke alerede bruker et) det gir merkbar bedre ytelse.

Du TRENGER bedre skjermkort...

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The UVD video engine is able to decode HD videos (MPEG-2, H.264, and VC-1) in all stages and allows the fluent playback of HD videos (e.g. Blu-ray) with a relative low CPU utilization (called Avivo HD). The HD 3200 was the first onboard graphics card that allows the fluent playback of Blu-ray videos.
    Skjermkortet er ihvertfall ikke problemet. Heller ikke prosessoren eller minnet.

Tipper dette er software basert.

Edit : HD3200 er kjent for å ha driver problemer mot winXP. Null 2D aksellerering ovs.
    Kan være en idè å sjekke opp det uansett om du bruker Win7.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk en idé som måtte prøves rett etter at jeg opprettet tråden:
    Tidligere har jeg kjørt med extended desktop på projektoren (secondary) og primary screen på pcen. Har opplevd tidligere at skjermkort som er beregnet for to skjermer får merkbart dårligere bilde/ytelse når ressursene blir delt i to. Prøvde derfor å kjøre kun mot projektor, og disablet pc-skjermen. Vips! I en hurtigtest klarte jeg ikke å framprovosere hakking lenger :-D

Da regner jeg ett problem som løst inntil det motsatte er bevist på andre filmer.

Så gjenstår det å se hva som skjer når jeg skaffer meg et BD-drev slik at jeg får testet på litt mer høykapasitets kildemateriale...

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Fikk en idé som måtte prøves rett etter at jeg opprettet tråden:
    Tidligere har jeg kjørt med extended desktop på projektoren (secondary) og primary screen på pcen. Har opplevd tidligere at skjermkort som er beregnet for to skjermer får merkbart dårligere bilde/ytelse når ressursene blir delt i to. Prøvde derfor å kjøre kun mot projektor, og disablet pc-skjermen. Vips! I en hurtigtest klarte jeg ikke å framprovosere hakking lenger :-D

Da regner jeg ett problem som løst inntil det motsatte er bevist på andre filmer.

Så gjenstår det å se hva som skjer når jeg skaffer meg et BD-drev slik at jeg får testet på litt mer høykapasitets kildemateriale...
    Min erfaring er at det er veldig viktig at oppdateringsfrekvens ut fra skjermkortet matcher frekvensen på filmen. Spillefilmer har typisk 24 frames eller bilder pr. sekund. Et PAL signal er 50 fields eller halvbilder pr. sekund. På PAL DVDer løses denne konverteringen ved at filmen spilles av 4% for fort, altså 50 halvbilder pr. sekund. Etter deinterlacing blir dette 25 bilder pr. sekund.

Skjermkortet bør derfor ha en oppdateringsfrekvens på 25, 50, 75 Hz eller lignende for å matche en PAL DVD.

Mange LCD PC-skjermer støtter bare 60 Hz, og det kan være du da fikk samme frekvens på projektoren da begge var tilkoblet mens du kanskje får 50 Hz med bare projektoren. Så det er ikke nødvendigvis et ytelsesproblem. Selv kjører jeg MythTV på en Athlon 64 3800+ med et Nvidia FX5500 skjermkort til full HD LCD TV. Denne har ingen problemer med dekoding av DVD film i software, og alle panoreringer osv. flyter jevt og fint.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er frekvens satt til 50Hz. Mulig det bidro positivt, men vanskelig å si hva som var utslagsgivende.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dessuten bestilt LITE-ON 8xBD Combo Blu-ray SATA Bulk (IHES208-31), så får vi se hva pcen klarer. Er spent på om det er noen forskjell på direkte avspilling fra plate og avspilling fra disk. Mulig det må investeres i AnyDVD HD også...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen for å unngå hakking kan i mange tilfeller være å endre på hvilket videorendrer som brukes.
    Ser at du bruker Media Player Classic, forsøk deg frem med f.eks EVR som render. Prøv også VMR9 renderless og bruk 3dbasert rendering

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av madsun
    Løsningen for å unngå hakking kan i mange tilfeller være å endre på hvilket videorendrer som brukes.
    Ser at du bruker Media Player Classic, forsøk deg frem med f.eks EVR som render. Prøv også VMR9 renderless og bruk 3dbasert rendering
    Takk for tips. Nå bruker ikke jeg WMP, hverken classic eller 12. Derimot har jeg endt opp på KMplayer for DVD, og håper denne kan funke på hd også. Årsaken er (som nevnt over) muligheten for å kjøre convolver plugin for romkorreksjon av lyd.

Når det gjelder valg av renderer: I KMPlayer har jeg nå prøvd de fleste, f.eks. VMR7, VMR9 og Haali. Klarer ikke å se noen som helst forskjell i bildekvalitet. Skal det være stor forskjell? Hvilken er best, og hvilke vil kreve mes CPU eller GPU?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring med rendere
    VMR9 - Best på XP, hvis 3dsurfaces brukes så er den nesten flimmerfri
    EVR - Best på Vista / Windows 7, kan med fordel også brukes på XP med MPC-HC og .net 3.5. Flimmerfri
    Haali - Fantastisk god til sitt bruk men fungerer ikke med dxva
    VMR7 / Overlay - Overse

CPU og GPU bruk er tilnærmet lik, men enorm forskjell hvis du bruker dxva

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, der gikk jeg i metning. Jeg forstod ca halvparten av begrepene der :shock: Jeg skjønner imidlertid at jeg må finne ut hva dxva er for noe...

Så langt har jeg også fått best resultat med VMR9.

Det jeg strever med nå er lyden, men det tas i en annen tråd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moralen er slik:
    Bruk VMR9 på Windows XP
    Bruk EVR på Vista / Windows 7

Aktiver VSYNC i skjermkortet

DXVA er GPU (skjermkort) assisert akselrasjon av avspilling av HD-materiale, noe som MPC-HC greier med glans

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •