Windows Home Server

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 182
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Windows Home Server

Finner ingen egen tråd for Windows Home Server så starter en her, gi beskjed dersmo noe slikt allerede finnes. Tenkte det var greit med egen tråd hvor en både kan stille spørsmål, kommme med tips osv.

Jeg installerte selv WHS for ett par år siden men gikk fort tilbake til W2003 server, nå skal jeg igjen gjør ett forsøk da der er endel kjekke finesser med WHS som jeg har lyst på.

Første utfordring jeg fikk var:
    Hvordan får jeg lagt til ny shared folder fra flere disker uten å gjør det manuelt på "gamle måten" (høyre klikk->sharing osv)? Når jeg gjør det på gamle måten dukker den ikke opp i konsollet og en får heller ikke mulighet å duplisere osv. Går jeg via konsoll og legger til der, kommer sharet kun på disken/mappen som er satt opp som standard. Tips?

Har satt opp uTorrent til å kjøre som service og webgui, men sliter litt med å nyttegjør dette, så langt fungerer det bedre å kjøre RDP mot server og gjør det via uTorrent klienten. Er der noen måte å få dette til å fungere slik at jeg på en vanlig PC kan trykke på en torrent link for at det deretter automatisk blir lagt inn på uTorrent servicen på WHS? Nå må jeg først åpne webgui, deretter lime inn link og selv det fungerer ikke knirkefritt så som sagt så bruker jeg RDP her og nå inntil jeg finner bedre løsning.

Finner heller ikke noe særlig med spennende add-ins, trodde der var komt endel spennende der etthvert, tips til noen en bør ha?

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Har satt opp uTorrent til å kjøre som service og webgui, men sliter litt med å nyttegjør dette, så langt fungerer det bedre å kjøre RDP mot server og gjør det via uTorrent klienten. Er der noen måte å få dette til å fungere slik at jeg på en vanlig PC kan trykke på en torrent link for at det deretter automatisk blir lagt inn på uTorrent servicen på WHS? Nå må jeg først åpne webgui, deretter lime inn link og selv det fungerer ikke knirkefritt så som sagt så bruker jeg RDP her og nå inntil jeg finner bedre løsning.
    Ang. uTorrent så kan du aktivere at den skal auto-loade torrentfiler du laster ned i en spesifikk mappe.

Egenskaper -> Mapper -> Automagisk last .torrent-filer fra:

Det skal fungere, men personlig kjører jeg RDP til HTPCen da jeg liker å ha kontroll

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe problem å kjøre utorrent webgui på hvilken som helst windows plattform. Hvis du ikke når webgui utenfra så er problemet ditt nettverksrelatert og ikke WHS relatert. Portforwarding mellom din router og maskin som webgui kjører på må være satt opp riktig.

Forøvrig hoppet jeg elegant over WHS og installerte Windows server 2008.
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JKJK
    Forøvrig hoppet jeg elegant over WHS og installerte Windows server 2008.
    Jeg hoppet også bukk over WHS, eneste ulempen med 2008 er at det er litt krøkkete å sette opp streaming mediasharing (fra WMP) ettersom 2008 ikke er beregnet for det.

En annen ulempe med 2008 er at lisensen koster omtrent like mye som de fleste putter i en hjemmeserver :cry:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe problem å kjøre utorrent webgui på hvilken som helst windows plattform. Hvis du ikke når webgui utenfra så er problemet ditt nettverksrelatert og ikke WHS relatert. Portforwarding mellom din router og maskin som webgui kjører på må være satt opp riktig.
    Tror du må lese spm igjen Problemet er ikke å nå webgui men å få det til å automatisk laste torrents fra en annen maskin. Dvs at når jeg trykker på en torrent link f.eks. fra PC jeg er på nå så vil jeg at nedlasting skal starte automatisk, nå må jeg istedet legge den manuelt til via webgui og det blir for tungvindt. Dersom det er eneste løsning er det bedre (for meg ihvertfal) å bare kjøre rdp direkte mot serveren og ha en sesjon gående der.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Ang. uTorrent så kan du aktivere at den skal auto-loade torrentfiler du laster ned i en spesifikk mappe.

Egenskaper -> Mapper -> Automagisk last .torrent-filer fra:

Det skal fungere, men personlig kjører jeg RDP til HTPCen da jeg liker å ha kontroll
    Jeg har det slik, alle torrents går default til ny mappe og det fungerer når jeg manuelt legger til torrent via webgui, men det gjør ikke noe med det at jeg ønsker å automatisk ønsker starte bare ved å trykke på en link fra annen maskin. Mulig dette rett og slett ikke går heller via webgui men at jeg måtte hatt en annen (ikke web)klient på PCen som snakket med serveren... mulig dette finnes?

Men mer irriterende er det uansett dette med shared folders greiene, det må vell finnes en løsning for å legge til shared folder (som dukker opp i konsolet) fra hvilke som helst disk?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Windows 2003 server, 2008 server... ****, driter dere penger?!

EDIT: Hva med å prøve på noe man kan gjøre neste hva man vil med... LINUX, BSD... tilgangen til info er ENORM!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vennligst ikke gjør dette om til en Linux->Windows diskusjon. Om en velger å bruke ett par tusen på en Windows lisens eller en høyttalerkabel, evt bruker en ulovlig lisens får bli opp til hver enkelt....

Har lest litt mer om dette med shared folder og begynner å mistenke at WHS muligens mangler funksjonaliteten jeg etterspør.

Altså: Jeg har en mappestruktur på datadiskene mine fra før (en for musikk, en for film osv) så spørsmålet er hvordan jeg skal få dette inn i shared folder systemet til WHS eller om jeg rett og slett må gjør noe så teit som å først opprette en shared folder i WHS for deretter å flytte eksisterende data over der

Kjøpte denne WHS boksen kun fordi den er så billig (3200 kr med 2x750gb disk) men begynner å lure litt igjen om WHS er noe for meg alikevell. Prøvde det som sagt for 2 år siden når det kom og gikk da raskt vekk fra det men trodde det var skjedd endel siden da, men lurer litt nå om kanskje litt for lite har skjedd

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up

Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Windows 2003 server, 2008 server... ****, driter dere penger?!

EDIT: Hva med å prøve på noe man kan gjøre neste hva man vil med... LINUX, BSD... tilgangen til info er ENORM!
    Og kronglete...
    Og tastete, har to Linux-servere som sagt, tenk deg at du er nybegynner eller windows/MAC-mann og skal sette opp software-raid og bonde NICer...
    Info på nettet er mildt sagt selvmotsigende.
    Du kan gjøre mye i GUI, men med en gang du har litt sære greier må du taste, og da ødelegger du alt som er satt grafisk, for configfilene er selvfølgelig ikke de samme for grafisk som tekstbasert "administrering"...
    Men når du får det opp å gå, da er det gull og stabilt som tusan.

Anyway, min linuxserver har Qtorrent, nå sitter jeg bare på windowsmaskinen, trykker på torrentlinken, velger lagre i en spesifikk folder. Qtorrent plukker den da opp øyeblikkelig og begynner å laste ned. (omtrent som du ønsker).
    Folderen ligger på en disk på linuxserveren, (mine dokumenter\torrents)

Har et web-gui, men har aldri brukt det.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

men lurer litt nå om kanskje litt for lite har skjedd
    Jeg har kikket på WHS fra tid til annen, men den har kjørt seg inn i en blindgate føler jeg.
    Litt for kneblet i forhold til en "ordentlig" server, være seg Linux eller Windows.
    Det er nok enklere å legge til ny funksjonalitet (som du ønsker) ved å dumpe WHS totalt og gå for et Server OS(S).

Win7 har det meste av backup-funksjonaliteten fra WHS og på de andre kjører jeg "Everyday Auto Backup". Så da er det egentlig likegyldig hvilket OS serveren kjører.

Du sa "nå skal jeg igjen gjør ett forsøk da der er endel kjekke finesser med WHS som jeg har lyst på".
    Kan du spesifisere finessene du ønsker, alle sammen, så kan det hende det er lettere å hjelpe deg. Nå blir det litt som "jeg kjøpte en Sony blu-rayspiller for der er endel kjekke finesser som jeg har lyst på", "Men jeg får det ikke til å virke med torrent" :wink:

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skorob: Det finnes alternative metoder for å skaffe seg billig winserver lisenser... som er fullt lovlige
    Technet abbonement / MSDNAA
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skorob: Det finnes alternative metoder for å skaffe seg billig winserver lisenser... som er fullt lovlige
    Technet abbonement / MSDNAA
    Technet abonnement er ikke billige
    Det billigste jeg har funnet MS Server 2008 R2 OEM er rundt 4000,-

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest litt mer om dette med shared folder og begynner å mistenke at WHS muligens mangler funksjonaliteten jeg etterspør.

Altså: Jeg har en mappestruktur på datadiskene mine fra før (en for musikk, en for film osv) så spørsmålet er hvordan jeg skal få dette inn i shared folder systemet til WHS eller om jeg rett og slett må gjør noe så teit som å først opprette en shared folder i WHS for deretter å flytte eksisterende data over der
    Først og fremst er det viktig å huske på at WHS ikke er tiltenkt hardcore server-geeks som ønsker å konfigurere alt ned til minste detalj. WHS er et server-os hvor MS har prøvd å pakke ganske avansert funksjonalitet inn slik at det kan styres fra et enkelt grensesnitt.

Når det gjelder lagringsteknologien så står det mye mer utfyllende om denne i MS' egen dokumentasjon.

WHS bruker det MS kaller Drive Extender, som fungerer som et slags RAID, men ikke helt. Fordelene er at en står veldig fritt til å legge til/fjerne disker. Disse kan være interne, eksterne, av ulik størrelse og ulik produsent. Når man skal legge til en ny disk setter man den inn i maskinen, starter opp - åpner konsollet og legger den til i storage pool. Det som i WHS kalles storage pool vil altså si hele serverens totale lagringsplass. Dette er på mange måter halve konseptet til WHS. En slipper å forholde seg til disker og volumer. En setter inn de harddiskene man har og så tar WHS av seg resten. Men før en disk kan legges til i storage pool må den formateres. Dette skjer automatisk når man legger til en disk i WHS Console.

Dette innebærer at all data man ønsker å overføre til WHS må overføres over nettverksbanen (eks: //server/bilder) enten internt på serveren eller via LAN fra en annen pc). Overfører man filer på andre måter risikerer man å ødelegge filstrukturen til WHS. Man kan selvsagt uten problemer overføre komplette mappestrukturer, men overføres må de uansett - de kan ikke integreres på noen annen måte.

All data man overfører lander først på primærdisken (disken hvor OS er installert). Mengden data man kan overføre i en omgang avhenger derfor av hvor stor denne disken er. Av den grunn anbefales det at en bruker den største disken man har tilgjengelig som primærdisk. WHS vil deretter fordele data rundt på de andre diskene - forutsatt at man har flere disker tilgjengelig selvsagt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligens at jeg stiller ett dumt spørsmål her, men jeg trenger litt hjelp.

Jeg har akkurat kjøpt meg en WHS og er klar for å bruke den. Den passer til mitt bruk som hjemmelagring av bilder, videoer, backup, etc.
    Men jeg har satt opp brukerkontoer og pc'er som skal ta back-up.
    Tenkte jeg skulle kjøre en manuell back-up først, slik at det var gjort.

Satte den på og tenkte den skulle få stå natten gjennom.
    Men når jeg kom tilbake dagen derpå, så hadde den kun fått 3% før den hadde "tatt kvelden".

Mistenker at problemet er på min trådløse router, en D-link DI-524, og at det er denne som detter ned.
    Noen som har noen tips her?

Kjører Vista på min bærbare, og tror at portene som skulle bli brukt automatisk ble åpnet. Men jeg kan ta veldig feil.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

WHS "Vail"

WHS Vail Preview | We Got Served

Den største nyheten er vel at den er bygget på Server 2008-plattform, dvs. at du trenger 64-bit arkitektur.

Systemkrav:
    Processor: 1.4GHz 64-bit Compatible processor
    RAM: 1GB
    Hard Drive: 160GB (60GB System Volume, 100GB Storage)

Sitat Opprinnelig postet av www.wegotserved.com
    So what new features are Microsoft building into Windows Home Server “Vail”? It’s fair to say, the first time you run Vail, you’ll be immediately at home, as the core feature set has not radically changed. Sure there’s a new UI and things look a little more modern, but if you’re expecting a transformation from v1, you’ll be in for a shock.

That’s not to say there aren’t a lot of improvements in V2 – indeed, a huge amount of development has happened under the hood to improve (some would say re-write) the fundamental architecture that underpins Windows Home Server. In terms of the new features that this enables? From what we see in Beta 1, consider Vail to be what Windows 7 was to Windows Vista rather than what Windows 95 was to Windows 3.1 – stronger, more considered and more robust than the skunkworks-era v1 platform, with some cool enhancements rather than radical change.
    Sitat Opprinnelig postet av www.wegotserved.com
    Sorry, No Media Center
    Let’s get one big elephant out of the way to kick off. Despite a lot of community requests, (and I know there’s been a lot of discussion within Microsoft regarding this) Windows Media Center has not been integrated into Vail. At this point, there is no in-box TV tuner support and TV guide service other than you’d expect to find in the underlying Windows Server 2008 R2 platform.

I think this is a massive miss – given the interest that’s growing in connected TV solutions, and media streaming in general, Vail provided a huge opportunity to bring together a number of core Microsoft technologies into one awesome connected media storage and sharing package. At this point in time, however, that opportunity remains unexploited in the Vail platform. Having discussed this with a number of people involved with the home server ecosystem, I know this kind of integrated solution still has a lot of interest – let’s hope someone out there can bring it to market.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt utrolig dersom de ikke gjør mer iforhold til dette med mediaserver funksjonaliteten, det burde jo være en av hovedfunksjonen til en hjemmeserver. Pr idag er en i WHS avhengig av 3. parts produkt for å få dette til og selv da er det så som så synes jeg, så dette var skuffende

Jeg bruker min WHS omtrent kun som ren filserver og der gjør den jobben bra... Men jeg vurderer nå å bygge den om med ny hw og grubler da på hvordan jeg skal gjør dette uten måtte bygge opp hele storaget på nytt. Noen som har prøvd å flytte en WHS installasjon fra en server til en annen? Har data lagret på 6-7 disker så jeg har lite lyst å bygge de opp på nytt.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, den skal visstnok transcode noe:
    More Streaming Support
    Windows Home Server Code Name “Vail” has a broader range of codec support, giving you the ability to stream a broader range of content than the previous version. If content is not playable to a device, your home server will transcode the video and audio files to different formats and resolutions on the fly to assist in making the content playable. The following codecs are supported: 3GP, AAC, AVCHD, MPEG-4, WMV, and WMA. It also supports most AVI, DivX, MOV, and Xvid files. MPEG2 and AC3 support are not available in this version, but are planned to be supported in the released version.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken funksjonalitet er det man har i Server 2003 som ikke er i WHS? Man skal jo huske at man kan gå inn via Remote Desktop og installere ting og gjøre konfigurasjoner som ikke er "offisielle", og i basis ligger jo Server 2003 i bunnen, men såklart er en del tjenester borte.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Backup funksjonen til WHS er genial. Har vært nødt til å benytte meg av den to ganger - fungerer som en drøm og er veldig brukervennlig. Synes også selve programvaren er enkel å benytte for en som ikke er noen dataguru. Brukervennlig etter min mening.

Intermediate zx300 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    873
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er klin umulig å ungå denne storage pool`en?

Har tenkt å lage meg en WHS(den nye i beta som er nettopp kommet ut).
    Mer info http://www.microsoft.com/windows/pro...rver/eval.mspx

Har mange hdd med data på, og vil ikke formatere dem.

Annet spørsmål, hva skjer når en hdd rykker/blir ødelagt? Blir all data ødelagt da?

Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •