Windows Home Server - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 182
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Service som starter men ikke funker

Her i området sliter vi med stadige korte strømbrudd, noe som medfører at serveren går ned og restarter (om dette egentlig er noe sunt er et annet spørsmål, jeg har lenge vurdert å kjøpe PSU med batteri som stenger ned serveren kontrollert når strømmen forsvinner, men det er en annen sak)

Jeg har noen snutter som står å går, deriblant SqueezeServer og PS3 MediaServer. SqueezeServer starter som regel opp igjen av seg selv, men er heller ikke helt stabil. PMS har jeg installert som service (det er en egen funksjon for dette i PMS) og angitt at den skal starte automatisk. Men allikevel fungerer ikke PMS før jeg har logget inn som administrator og startet programmet.

Noen forslag til hva som er feil?
    Må jeg legge inn default pålogging av admin? Jeg vet at det funker men det skal jo ikke være nødvendig?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du velger å ha login som admin så vil det virke. Har også opplevd at dette må gjøres.

Du kan installere alle programmer som en service, så slipper du å være innlogget for at de skal starte opp. Jeg har gjort dette med en del programmer, feks µtorrent, squeeze server og andre programmer jeg vil skal gå døgnet rundt uansett hva.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, der feilen er altså. Takk for tips.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som ikke har fått det med seg så har WHs Vail nå mere eller mindre ene beinet ned i graven.
    MS sjokkerte igår med at "Drive Extender storage technology" er skrinlagt.

Lesestoff:
    http://www.wegotserved.com/2010/11/2...rive-extender/
    http://community.winsupersite.com/bl...23/120150.aspx
    http://www.wegotserved.com/2010/11/2...mplementation/
    http://www.mediasmartserver.net/2010...s-home-server/
    http://www.mediasmartserver.net/2010...e-server-dead/

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke akkurat sjokkerende å lese at MS skrinlegger den idiotiske Drive Extender teknologien sin. Så billige som disker er i dag kan jeg virkelig ikke skjønne at noen i det hele tatt ønsker å benytte en ustabil, treg og ikke minst proprietær teknologi, når RAID er åpen, raskt og svært velprøvd. Når WHS-boksen må stå å jobbe i timesvis med å flytte data internt hver gang en flytter store filer inn til boksen, så skjønner en at noe er alvorlig galt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første krever Raid et helt annet kunnskaps og innsatsnivå enn DE, det er mye dyrere + at Raid ikke er noe backup. DE gir ihvertfall lokal backup.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Ikke akkurat sjokkerende å lese at MS skrinlegger den idiotiske Drive Extender teknologien sin. Så billige som disker er i dag kan jeg virkelig ikke skjønne at noen i det hele tatt ønsker å benytte en ustabil, treg og ikke minst proprietær teknologi, når RAID er åpen, raskt og svært velprøvd. Når WHS-boksen må stå å jobbe i timesvis med å flytte data internt hver gang en flytter store filer inn til boksen, så skjønner en at noe er alvorlig galt.
    Den klare fordelen med DE er hvor enkelt det er for hvermansen å lage seg et felles lagringsarkiv med redundans og backup. Perfekt for hjemmebrukere. Perfekt for WHS.

Det negative med DE er som du sier, duplisering av filer og tregt(relativt, eg synes det er kjapt nok, selv med 1GB nettverk). At det er tregere enn RAID er ikke et problem, og som du sier, disker er billige og dermed er det ikke et problem at en del diskplass forsvinner i dupliserte filer. Eg synes faktisk det er en fordel.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pant
    For det første krever Raid et helt annet kunnskaps og innsatsnivå enn DE, det er mye dyrere + at Raid ikke er noe backup. DE gir ihvertfall lokal backup.
    Sitat Opprinnelig postet av kirkeleit
    Den klare fordelen med DE er hvor enkelt det er for hvermansen å lage seg et felles lagringsarkiv med redundans og backup. Perfekt for hjemmebrukere. Perfekt for WHS.
    DE gir da ikke backup i noe større grad enn RAID. Er sterkt uenig i at RAID krever noe særlig kunnskap. Samtlige NAS-bokser for hjemmebruk støtter RAID og krever ingen kunnskap utover normal PC-kunnskap. Når selskaper som HP, Buffalo, Synology, Qnap, Netgear og WD greier å tilby ferdige NAS-bokser som støtter RAID, kan jeg ikke skjønne noe annet enn at Microsoft burde greie det.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DE i seg selv gir ikke noe mer backup enn hva RAID speiling gjør nei, men å utvide diskplassen når den er full på WHS kontra andre NAS med RAID løsninger er som natt og dag for en standard privatbruker/hvermannsen.

Med andre ord er det vanskelig å argumentere mot DE med at løsningen tar så mye mer ekstra plass, siden det er så lett og så billig å utvide diskplassen.

Eg har pr i dag 2x750GB disker i min WHS. Ønsker eg å utvide så kjøper eg bare en disk til(har plass til 4stk totalt + 2 USB og 1 E-SATA). I tillegg er det gjort i en operasjon å bytte ut en av de diskene eg har med en større disk, samtidig som at eg kan gjøre det mens serveren kjører(krever hotswap støtte, men det følger med de fleste WHS-pakker). For vi som jobber med IT så er det marginalt vanskeligere å utvide diskplassen på en NAS, men for en som ikke jobber med IT vil det fort oppleves som vanskeligere.

Og nå snakker vi om standard NAS som er typisk lagervare i butikker/på nettet i en prisklasse som ikke skremmer hjemmebrukere(3-5k).

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kirkeleit
    DE i seg selv gir ikke noe mer backup enn hva RAID speiling gjør nei, men å utvide diskplassen når den er full på WHS kontra andre NAS med RAID løsninger er som natt og dag for en standard privatbruker/hvermannsen.
    Jepp, enkel utvidelse er DE sitt sterke kort og helt sikkert en viktig grunn til at Microsoft startet med dette, nå avsluttede, prosjektet. Å utvide et RAID som inneholder data er en risikosport de færreste bør prøve seg på. På den annen side, dersom en beveger seg bort fra tanken om å på død og liv skulle stappe alle diskene i én pool er det strengt talt relativt enkelt å bare opprette et ekstra RAID den dagen du trenger mer diskplass...

Med andre ord er det vanskelig å argumentere mot DE med at løsningen tar så mye mer ekstra plass, siden det er så lett og så billig å utvide diskplassen.
    Jeg har forsåvidt heller ikke argumentert mot at DE-løsningen tar ekstra diskplass, som jeg selv skriver - diskplass i dag er ekstremt billig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, enkel utvidelse er DE sitt sterke kort og helt sikkert en viktig grunn til at Microsoft startet med dette, nå avsluttede, prosjektet. Å utvide et RAID som inneholder data er en risikosport de færreste bør prøve seg på. På den annen side, dersom en beveger seg bort fra tanken om å på død og liv skulle stappe alle diskene i én pool er det strengt talt relativt enkelt å bare opprette et ekstra RAID den dagen du trenger mer diskplass...
    Problemet der er at de færreste normalt-prisede-NAS løsninger har plass til mer en 1-2 disker. Skal man opp i 4 disker eller mer så er prisen ganske høy. Mao vil man med DE-teknologien kombinert med billig WHS-lisens og hw komme relativt billig i mål med noe som egentlig ikke er så enkelt å få til. Noe mange flere hjem burde ha.

Jeg har forsåvidt heller ikke argumentert mot at DE-løsningen tar ekstra diskplass, som jeg selv skriver - diskplass i dag er ekstremt billig.
    Nei, eg innser der at eg mest sannsynlig argumenterte med meg selv. Beklager

Eg har i mange år sverget til egen NAS enhet som kjørte Linux som OS. Enkel å administrere, rask i bruk, stillegående og liten. Problemet dukket opp når den nærmet seg 90% full. I minst like mange år har eg holdt meg unna WHS pga lukkede løsninger, begrensede lisenser/muligheter og relativt høy pris. I det siste har prisene sunket kraftig og det i kombinasjon med at eg innsåg manglende tid hos meg selv til å bygge og administrere en egen løsning gjorde at eg kjøpte meg en Acer EasyStore med WHS på i sommer. Løsningen var raskt oppe i drift og har ikke sviktet en eneste gang siden da(noe man må kunne forvente, naturligvis). Største argumentet mitt for kjøpet var WHS sin DE-løsning og at det dermed gir meg lagringsfrihet i lang tid fremover.

Nå som MS har bestemt seg for å legge DE på hyllen så vet eg at eg ikke kommer til å vurdere å oppgradere, og eg vet om flere som har ventet på Vail som nå sannsynligvis dropper det helt.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette var synd, og da blir det jo kun et tidsspørsmål hvor lenge WHS1 blir vedlikeholdt?

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    får man logget seg på whs fra en linux maskin? Vurderer å bygge en htpc med ubuntu og xmbc, og har en whs med filmene på fra før av. Bør fungere det?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer an på hva du mener med "logge på". Du vil fint klare å åpne opp de delte mappene fra en linux maskin(så lenge du har SMB/CIFS klient installert, og det har de fleste) og du kan også koble til serveren med RDP(via en RDP klient på linux). Det du ikke kan er å bruke det medfølgende konsollet som installeres på Windows klienter. Samme konsoll brukes til å foreta backup av klienten og styre/endre på funksjoner på serveren.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ah ok, takk for svar!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spør mer

Har en whs server fra acer, med plass til fire hardisker. Hvis jeg har fire "fulle" hardisker, finnes det noe - ett tomt kabinett til hardisker, som jeg kan koble til en usb inngang på serveren - er vil det ikke fungere med flere hardisker på en usb kabel? Hva slags løsning er best - eller er eneste alternativ vanlige eksterne hardisker?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mindre du har slått av duplisering av filer så vil alt av innhold befinne seg på to disker. Så om alle fire diskene er fulle så blir det enkleste å kjøpe en ny disk som er større og erstatte en av de mindre. Om du har en Acer EasyStore(som eg har) så er det hotswap og du kan gjøre dette "i fart". Men vær obs på at om du skal bytte OS disken(har eget klistremerke) så er det litt mer omfattende.

Bruker du ekstern SATA(e-sata utgang i bakkant) så har det ingenting å si i forhold til ytelse. USB mener eg er forbeholdt backup, men det er eg ikke sikker på. Om du kan bruke USB som en del av permanent lagring så vil du kunne merke en liten ytelsesreduksjon da USB porten er noe tregere enn eSATA.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis jeg velger å kjøpe en usb hardisk som permanent backup, da vil vel ikke ytelsen ved avspilling etc gå ned? Hvis jeg da add'er usb discen i storage pool som backup, vil den da "frigjøre" plass fra de andre hardiscene slik at jeg får mer tilgjengelig lagringsplass på serveren?

Noen anbefalering av usb disker som tåler å stå på over lang tid?

står på flere at de er kompatibel med xp/7/vista, men de burde vel fungere med whs også? tenker å kjøpe en 2tb disk, og vil ikke ha sånn green greie, som skapte trøbbel for meg tidligere med whs.

Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •