Windows Home Server - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 182
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av videostar
    - Alle data i shares som ikke har "duplicate on" går tapt
    Alle ikke-dupliserte data kan gå tapt, men ikke nødvendigvis. Det kommer an på om de ligger på disken som byttes eller ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pant
    Alle ikke-dupliserte data kan gå tapt, men ikke nødvendigvis. Det kommer an på om de ligger på disken som byttes eller ikke.
    Du har rett når det gjelder en normal lagringsdisk. Men det jeg beskriver her er bytte av systemdisken - og default er at ikke-dupliserte data da går tapt på alle shares/disker, herunder også all backup.

Nå har riktignok Baldrick pekt på en suksesshistorie som jeg ikke har fått lest. Det ER jo slik at alle data utover det som ligger på systemdisken nødvendigvis blir liggende på lagringsdiskene også når man bytter systemdisk. Så rimeligvis burde det være mulig å få det til. Men i alle fall - ved en "normal" gjennomføring av bytte av systemdisken må man finne seg i å klikke "OK" til WHS-advarselen om at data går tapt slik jeg forteller.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker også om bytte av systemdisken.

Det er jo veldig enkelt, ligger singeldataene på systemdisken blir de borte ettersom disken også blir borte, ligger de på en datadisk vil Whs finne filene når systemet er oppe og kjører igjen.

Edit, jeg snakker om at man velger server reinstallation helt i starten av installasjonen. Ved vanlig installasjon blir man uttrykkelig advart om at alla data slettes.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en litt annen issue på min server. Da jeg installerte systemet for et par år siden kjørte jeg på et low-end hovedkort og kjipeste prosessor. Så da jeg skulle brgynne å streame filmer til PS3 over PS3 MediaServer, hakket filmene. Etter hvert fikk jeg konfigurert PMS til å remuxe i stedet for transcode, men da får man som kjent ikke undertekst.

Flott, tenkte jeg og kjøpte en dual core CPU og satte inn. Litt spent på om det startet, men det gjorde det, men fortsatt hakket det under transcoding. Dette er en stund siden nå, men jeg har begynt å undersøke denne skaen litt. Det viser seg jo at WHS ikke oppdager at det sitter i en dual core CPU.

Jeg har forsøkt å installere noen drivere http://support.amd.com/us/Pages/dynamicDetails.aspx?ListID=c5cd2c08-1432-4756-aafa-4d9dc646342f&ItemID=173〈=us
    uten særlig suksess. Mistenker vel egentlig at dette blir å begynne i feil ende.

Så spørsmålet bir egentlig; må jeg reinstallere WHS for at OSet skal "oppdage" den "nye" CPU-en?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres rart ut, eneste jeg kan tenke meg er at biosen på hovedkortet ikke gjenkjenner Cpuen ettersom den er mye nyere enn kortet. Oppgrader biosen + sjekk hjemmesiden til MBprodusenten for å sjekke om Cpuen er støttet.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med du har nyeste bios og har sjekket at alt står korrekt der!?

Isåfall kan dette kanskje lede deg på korrekt spor... klippet fra annet forum med en som hadde samme problem på vista:
    ----------
    I used a free utility called NTFS4DOS (Bootdisk.Com) to boot from a floppy. I renamed HAL.DLL to HAL.OLD and HALMACPI.DLL to HAL.DLL and rebooted. Vista booted properly, recognized the new processor configuration and asked for a restart. After the restart, everything seems fine and now BOTH cores of the X2 appear active in various utilities I run (and the PC is snappier).

Separate research says it is necessary in XP to swap two kernel files as well as the HAL file, further that one of the kernel files has different multi-processor files for Intel vs. AMD. I am guessing based on the research and my experience above that this is NOT necessary in Vista.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, den skal vel være støttet ut fra det jeg kan finne av spec. (AMD Athlon II X2 250 på ASUS M2N-X PLUS HK) Det kan selvsagt være behov for en BIOS-update...

EDIt: ser ut som jeg er på sporet av noe nå... rapporterer tilbake

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plutselig tilbake...

Nå har jeg oppdatert BIOS til siste versjon, 0504, dvs. ASUS BIOS upgrade utility sier at det er siste versjon. Har også oppdatert WHS med de siste oppdateringene (jeg har skrudd av automatisk oppdatering for å slippe at den stadig vekk laster ned, installerer og starter opp på nytt, vet ikke om det er lurt men...). Så både BIOS og WHS skulle nå være up to date.

Jeg har også vært på ASUS supportsider og sjekket supported CPUs, og akkurat denne modellen står ikke på lista, men det er jo ingen indikasjoner på når listen ble oppdatert sist, så jeg er usikker på om lista er uttømmende egentlig

Men BIOS rapporterer fremdeles kun en kjerne, prosessorspec er også ukjent.

Vil en repair install eller reinstallasjon kunne fixe problemet når BIOS ikke gjenkjenner CPU?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bios har ingenting med operativsystemet att göra Tols. Reinstall är det sista du bör göra om du nu inte har en massa tid över seff. Men bios ändras inte för att du installerar nytt, nej.

I bios, testa detta:

Set safe defaults ett eller annat ska det finnas. Gör det, lagra, reboot in i bios igen. Där finns det också set optimized defaults. Gör det, spara, reboota tillbaka till bios. Se om det är skillnad nu. Är det samma nu har du troligtvis fel på cpu eller moderkort. Mest troligt cpu tippar jag.

Men, se till att du skriver ned på en lista om du har speciella inställningar i bios så du kommer i håg att sätta de tillbaka. Feks, firewire, ljud, diverse portar osv. Man behöver ju inte sånt på en Server.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det var egentlig det svaret jeg trengte Da får jeg kikke litt nærmere i BIOS. Takk.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, jeg får vel komme med en liten oppdatering.

For å gjøre en kjedelig historie kort så endte det hele med en fullstendig reinstallasjon av hele systemet, og alt innholdet forsvant :evil: Vel, all lagret musikk og alle bildene hadde jeg backup av, så en fullstendig katastrofe var det jo ikke. Men kjedelig nok, nå som jeg synes serveren gikk ganske fint.

Den er nå oppe å går igjen, med PS3MS, Squeezeboxene er oppe igjen, men jeg sliter med å så Spotify plugin-en til SB til å fungere optimalt. Triode (hjernen bak plugin-en) er på saken gjennom Slimdevices-forumet og pr PM, for jeg er visst ikke eneste som har nettopp dette problemet. Utrolig hjelpsom den karen, det var faktisk han som tok kontakt med meg via PM.

Men det gledelige er at CPUID nå rapporterer om 2 kjerner Yyyiii-hhhhaaaa!!! Så det spørs om det var overgangen fra én kjerne til to på samme installasjon som var problemet.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjipt! Men da er du inne i tokjerneverdenen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde du det jeg foreslo lenger oppe om å bytte ut HAL filene?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Prøvde du det jeg foreslo lenger oppe om å bytte ut HAL filene?
    Vel, det var en rekke omstendigheter som gjorde at jeg ikke fikk testet den løsningen. Bl.a. var jeg tom for brennbare CD-er og disketter har man jo ikke lenger, så jeg fikk ikke laget en bootdisk...(noe man trenger hvis jeg har skjønt oppskriften riktig) I ettertid kom jeg på at jeg kunne sikkert laget en bootable minnepinne... Men jeg ser nå at driveren til ACPI Multiprocessor PC fortsatt er HAL.dll.

Men jeg har definitivt bokmerket siden for senere bruk.

Så nå skal jeg forsøke å få mer ut av PS3 MS og undertekster. Må bare få på plass filmene igjen, de hadde jeg ikke fått tatt backup av.

Active Sphinx sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.. Eg holder på å installere home sever nå og eg får spørsmål om alle harddisker er tilkoblet. Eg har systemdisken som er ein 2 TB disk og eg har ein 2 TB WD usb disk som eg og ønsker å koble til. Er det best å installere homer server på systemdisken før eg kobler til usb disken?

Takker for svar..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gjort det slik ja, installert WHS med kun den interne 2 TB disken montert.

Jeg er ikke så sikker på om det er en god løsning å bruke USB-disker som en permanent del av storagepool. Uten å ha noe faktisk belegg for påstanden, så vil jeg påstå at USB-disker ikke er like driftssikre som interne disker (men godt mulig jeg tar feil). Jeg ville i så fall hvertfall aktivert duplisering av alle filene, ellers vil du miste alle data når USB-disken krasjer.

Active Sphinx sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg satser på å ha backup av viktige filer som feks. bilder og rippa musikk på ein HD som ikkje er tilkoblet.

Så ein usb disk har ikkje godt av å stå på 24t i døgnet? Eg tenkte at usb disker var ein grei måte å bygge ut serveren på?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det har så mye å si at USB disken er tilkoblet men det gjør absolutt ikke noe at den ikke er det.

Jeg er egentlig enig med tols1 vedr USB disker, det er ikke en ideel løsning da eksterne disker ryker vesentlig oftere enn interne. MEN heldigvis er det stort sett kontrollerne som ryker og ikke selve diskene så det er skjeldent en vil miste noe data.

Til å begynne med hadde jeg eksterne USB disker og det fungerte forsåvidt greit det merket heller ikke noe særlig til dårligere ytelse til mitt bruk, men likte ikke usikkerheten så jeg kjøpte ett esata kabinett istedet. Heldigvis gikk flyttinga så greit som jeg håpte, dvs at det var nok å demontere disken fra USB kabinettet og putte det i esata kabinettet, en slapp å flytte data osv, det var plug and play. Så mao, viss en usb disk ryker vil det i mange tilfeller gå greit å bare putte den inn ett annet sted så dukker den opp igjen i storage poolen

Så viss jeg var deg ville jeg demontert disken i den eksterne og puttet den inn i maskinen istedet for å ha den eksternt, det gir bedre ytelse og en er ihvertfall litt bedre sikret med tanke på havari.

Active Sphinx sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har desverre dårlig plass i server kabinettet, så det kan blir eit problem å få dei internt. Men serveren skal plasserast i kjellaren, så det er ikkje problem vist diskane blir plassert i eget kabinett. Det trenger ikkje sjå fint ut...

Active Sphinx sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan eg feks. kjøre eit eksternt SATA kabinett som dett: MPX.no - STARDOM SOHOTANK ST2760 2-bay SATA

Då kan eg ha to disker i det og koble sata kablene og power til pcen? Kan eg få problemer med for liten strømforsyning i pcen?

Edit: Ser at kabinettet er for 2*2,5 disker. Men er det mulig å få til på denne måten?

Side 5 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •