Windows Home Server - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 182
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ang Vail så vær klar over at den har alvorlige bugs som gjør at man kan miste data.
    Den er IKKE produksjonsklar.

Les
    http://www.mediasmartserver.net/2010...l-rc0-release/

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Med Storage Pool (så fremt man ikke aktiverer replikering/backup), vil man ikke ha noe som helst beskyttelse i det hele tatt. Sånn sett kan for eks. RAID-6 være en grei mellomvei om data`en man skal lagre ikke forsvarer investeringen i 1:1 backup. Man får også fordeler med hastighet.
    Er klar over at storagepoolen ikke gir noen form for feiltolleranse, for å få det til må en ha raid eller aktivere duplisering Personlig replikerr jeg det jeg ikke kan miste til en annen maskin i annet hus, men det er bare snakk om bilder o.l. For min del synes jeg det blir for kostbart å ha redundans for alt annet da det er mange tb og det uansett kun er filmer som uansett lar seg greit erstatte.

Skulle jeg sovet godt med raid løsning ville jeg ihvertfall hatt ett skikkelig (dvs relativt dyrt) kort. Kjenner til flere som har fått totalhavari med raid5 pga feil med kontroller.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Skulle jeg sovet godt med raid løsning ville jeg ihvertfall hatt ett skikkelig (dvs relativt dyrt) kort. Kjenner til flere som har fått totalhavari med raid5 pga feil med kontroller.
    Hvilke kort mener du er skikkelige? Og hvilke er raske til å rebuilde?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Hvilke kort mener du er skikkelige? Og hvilke er raske til å rebuilde?
    Areca er vel kjent for god kvalitet og høy hastighet.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    For konsumentprodukter tror jeg heller software-raid er løsningen. Det er billigere, leverer god nok ytelse og er mye sikrere mot havari. Skulle OS-et kræsje installerer du det bare på nytt og kjører en rebuild, skulle noe av hardwaren dø bytter du den bare ut.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kun Areca?

Newcomer mariusm69 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pant
    Ang Vail så vær klar over at den har alvorlige bugs som gjør at man kan miste data.
    Den er IKKE produksjonsklar.

Les
    Opinion: Thoughts on the Vail RC0 Release — MediaSmartServer.net
    Basert på dette samt problemene MS hadde med forrige versjon kan jeg trygt si at de ikke har min tillit rundt lagring innen WHS. Dette holder bare ikke...

Jeg har derfor bestemt meg for å droppe WHS og heller kjøre Win7 med backup til ekstern disk samt Mozy Home Backup (Mozy Home fungerer IKKE med WHS. Da trenger man PRO versjonen som koster vesentlig mer).

Det går flere år før en mulig ny tillit er opparbeidet. Synd!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, men nå skal man ikke overdrive heller. Det er kun en Preview versjon, ikke en Beta, hvor MS til og med sier klar og tydelig at det er bugs i den.
    Skal være enig at det er litt "pussig" at de vil slippe en public preview med denne typen feil.

Det er ikke som en Win 7 RC hvor alt var mer eller mindre på stell, men et server-OS hvor man ikke har råd til å gjøre Whs1 tabben på nytt.

At du har tatt Vail i bruk uten å sette deg bedre inn i premissene får du ta på din egen kappe.. :-)

Whs1 er svært gjennomtestet og bra, jeg anbefaler sterkt det.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    edit: Ser du har endret til 125TB. Men spørsmålet er like relevant. Om påstanden er at rebuild av 125TB gir 100% sjangs for total havari, så er det åpenbart ikke tatt hensyn til tidsfaktoren i det regnestykket. Antall feil må vel regnes i forhold til tid på et eller annet vis (?).
    Nei, det er fra levering, HDD har denne på samme måten som monitorer har (hadde) pixelfeil. Det er ikke noe tidsaspekt på specen.
    Dermed er det (teoretisk) 100% sjanse for å få en diskfeil på 12,5TB ved 1 per 10^14 eller 125TB ved 1 per 10^15.
    Eller, det HDD produsenten sier er at du må regne med en 100% sjans for feil ved 12,5TB eller 125TB.

Det er også stor sjanse for at duikke bruker hele disken, og da synker jo risken litt igjen. Komplisert matte som jeg ikke engang har tenkt å begynne å tenke på. Artikkelforfatteren har et poeng, men om jeg får oppleve det? bank i bordet og kryss fingrene

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant måte dere regner sannsynligheter på. Dersom jeg slår en terning 6 ganger vil det altså være 100% sannsynlighet for å slå en sekser minst én gang, i følge dere.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Interessant måte dere regner sannsynligheter på. Dersom jeg slår en terning 6 ganger vil det altså være 100% sannsynlighet for å slå en sekser minst én gang, i følge dere.
    Ifølge HDD produsenten må du regne med det...
    Men det er ikke helt det samme regnestykket heller.
    Litt mer slik "Vi vet at det statistisk er en sekser på hvert sjette (åttende, tiende whatever) kast. Derfor må vi si det til kunden vår så vi ikke blir saksøkt". Som med pixelfeil på LCD...
    Derfor du regne med en 100% sannsynlighet dersom du er oppe i det tallet. Er du under kan du saksøke fabrikanten.
    Derfor regner jeg også med at tallet er gasnke konservativt...

Artikkelforfatteren har et poeng, men at det vil skje med oss? jeg har kun opplevd det en gang.

Som sagt, mulgheten er teoretisk, og det er ikke min artikkel. Noen ba noen forklare artikkelen.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagen
    Ifølge HDD produsenten må du regne med det...
    Men det er ikke helt det samme regnestykket heller.
    Litt mer slik "Vi vet at det statistisk er en sekser på hvert sjette (åttende, tiende whatever) kast. Derfor må vi si det til kunden vår så vi ikke blir saksøkt". Som med pixelfeil på LCD...
    Derfor du regne med en 100% sannsynlighet dersom du er oppe i det tallet. Er du under kan du saksøke fabrikanten.
    Derfor regner jeg også med at tallet er gasnke konservativt...

Artikkelforfatteren har et poeng, men at det vil skje med oss? jeg har kun opplevd det en gang.

Som sagt, mulgheten er teoretisk, og det er ikke min artikkel. Noen ba noen forklare artikkelen.
    Nei, terningeksempelet mitt er fullstendig gyldig. Hardiskprodusentene oppgir en sannsynlighet for feil. Det er langt fra slik at en MÅ regne med feil dersom antall disker og lagringsplassen øker, men sannsynligheten for å få feil vil øke.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Nei, terningeksempelet mitt er fullstendig gyldig. Hardiskprodusentene oppgir en sannsynlighet for feil. Det er langt fra slik at en MÅ regne med feil dersom antall disker og lagringsplassen øker, men sannsynligheten for å få feil vil øke.
    Og det er foskjellig fra det jeg har sagt hvordan? når sannsynligheten blir så stor er det noe du må tenke på/ regne med. Derfor sier artikkelen "bruk RAID 6 når du kommer opp i de størrelsene".
    Gidder ikke å kverulere.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ble det både teori og matte ...

Har selv en WHS som har vært i tro tjeneste som familiens backup og media server (SageTV plugin) siden introduksjonen av WHS - kjøpte lisens & installasjonsmedia fra Komplett straks etter lanseringen. Jeg har vært veldig fornøyd med løsningen, og har med tiden satt inn flere disker og etterhvert også oppgradert (byttet ut) disker som ble for små. "Serveren" har i alt 12,5 TB plass fordelt på 10 HDD. Jeg har nå ca 2TB ledig plass - og jeg dupliserer ALT.

Rent bortsett fra teori og matte - harddisker går i stykker (eller hadde i alle fall feil som WHS' repair-funksjoner ikke klarte å håndtere - Samsung begge ganger). To av diskene byttet jeg grunnet feil, ene gangen en lagringsdisk og andre gangen systemdisken.

Å bytte lagringsdisker i WHS er veldig greit - melde dem ut (herunder evaluere hva som KAN gå tapt om ikke alt er duplisert eller om man har for lite ledig plass), vente til wizard har gjort seg ferdig, så fysisk bytte og melde inn den nye til slutt. Så et spørsmål her i tråden om dette tar lang tid - det gjør det for så vidt. I alle fall om diskene er store. For en disk på 1,5 GB mener jeg å huske at det tok en natt og noen timer attpå før jeg kunne utføre det fysiske byttet. Har også opplevd at utmeldingen feilet (da hadde jeg ventet ganske lenge...): Det var bare å forsøke en gang til - gikk helt greit til slutt.

I fall man må bytte systemdisk er det et vesentlig mer omfattende inngrep - dog ganske enkelt å utføre. Mener å huske at man ikke "melder ut" disken, bare kjører ned server og bytter og dernest starter opp med installasjonsmediet. Installasjonsprogrammet oppdager de øvrige diskene slik at WHS som del av installasjonen bygger opp igjen alle indekser over innholdet på lagringsdiskene. Det sier seg selv at dette tar noe tid - mener å huske at jeg brukte drøye 15 timer for et snaut år siden. Det man skal være oppmerksom på ved bytte av systemdisk er at alle backups går fløyten. Og det samme gjelder ALT lagret materiale for alle shares som ikke er duplisert (selv om man altså ikke bytter en eneste lagringsdisk så fungerer gjenopprettingen av systemet slik at utelukkende dupliserte shares gjenoppbygges). Ah - alle plugins går også i sylinderarkivet. Har man mekket litt på WHS siden installasjonen er bytte av systemdisk noe man med fordel planlegger litt!

Det eneste jeg har hatt en liten utfordring med er å vite akkurat hvilken av diskene som jeg skal ta tak i når jeg åpner kabinettet. Etter rimelig kort tid fant jeg ut at jeg trengte å dokumentere hvilken disk som satt hvor - ingen lyst til å prøve/feile meg igjennom ett sett av disker når man plutselig skal reparere en server som driver alle husets medietjenester. Da flere av diskene mine har hatt så-som-så informasjon tilgjengelig ("serial number:unknown" i Disk Management plugin er ikke spesielt hjelpsomt) fant jeg det tilslutt formålstjenlig å lage en egen dokumentasjon over disk layout. Så - nå som jeg er godt forberedt er det bare å håpe jeg ikke får bruk for dette på en stund ...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det du sier er at man helst ikke vil bytte systemdisken... Men den vil jo ryke etter hvert den også. Da jeg gikk over fra trail til kjøpt versjon mener jeg å huske at jeg nappet ut pluggene på data-diskene under installasjon og deretter meldte de inn i poolen når systemet er reinstallert.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også litt nysgjerrig på hvordan dette med å bytte systemdisk fungerer i praksis, en ting er at den kan ryke, men dette er også veldig aktuelt dersom en f.eks. skal oppgradere og bytte HW!

Ville trodd at en ikke kan melde inn i storagepoolen uten noe videre for da blir vell diskene formatert? (med mindre der er en funksjon for å kjenne igjen en WHS formatert disk?!)

Det er vell forøvrig ikke bare systempartisjonen som er kritisk, partisjon nr 2 (D er også ekstremt viktig da det er her hele diskstrukturen blir liggende, (dette er også grunnen til at en ikke kan fjerne denne partisjonen fra storagepoolen.)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fraråder vel ikke å bytte systemdisk. Tenkte det var interesse av å høre om det, jeg har byttet og fikk dette også til. Veldig rett frem å gjennomføre, men planlegging nødvendig da (gjentar meg selv...):
    - Alle data i shares som ikke har "duplicate on" går tapt
    - Alle backup går tapt
    - Alt av installert/konfigurert plugins går tapt
    Med det som rammefaktor er det bare å legge en gjennomføringsplan. Er systemdisken eksempelvis for liten eller har feil er det jo bare å rulle opp armene!

I praksis:
    - Kjør server ned
    - Alle "lagringsdisker" lar man være å røre. Alt blir bra bare WHS får lov å gjenopprette seg selv!
    - Napp ut systemdisken og sett inn ny, fersk HD
    - Inn med WHS installasjons-dvd ved oppstart
    - Uten å huske menyvalg i detalj så kommer man til slutt til spørsmål om å gjenopprette
    - Og så får man en del advarsler som man klikker OK på
    - Deretter tar det tiden det tar før systemet er oppe igjen
    - Og så er det bare å installere/konfigurere plugins på nytt
    - Data som plugins forholdt seg til på WHS sharene er jo fremdeles der
    - Men man må installere og konfigurere. Dvs - litt avhengig av hva man har installert krever dette litt planlegging...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går jo an å sette opp raid1 for OS diskene på hovedkortet, da kan det muligens være greiere?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, RAID på systemdisken slik at man unngår denne øvelsen er helt sikkert en god ide

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av videostar
    - Alle data i shares som ikke har "duplicate on" går tapt
    - Alle backup går tapt
    Det skal kunne gå å bygge opp igjen selv om systemdisk ryker og en ikke har duplikater, men har ikke prøvd dette selv. Her er bl.a.en som suksessfullt har flyttet datadiskene over til ny hardware, samme prosedyre bør kunne fungere også ved bytte av systemdisker

Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •