Windows Home Server - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 182
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av zx300
    Så det er klin umulig å ungå denne storage pool`en?

Har tenkt å lage meg en WHS(den nye i beta som er nettopp kommet ut).
    Mer info Order Windows Home Server Evaluation Edition

Har mange hdd med data på, og vil ikke formatere dem.
    Storage pool-en er en av WHS styrker, en slags proprietær RAID-løsning men nærmest idiotsikker i bruk. Så den går det nok ikke an å komme seg unna. Men det du kanskje kan gjøre er å installere WHS med en systemdisk og ekstra HDD som pool, og deretter plugge inn de HDDene du har en etter en, og kopiere innholdet over på storage pool. Når du har kopiert innholdet fra en gammel HDD kan du formattere den og legge den inn i poolen.

Jeg har ikke prøvd denne fremgangsmåten selv, og kan ikke garantere at det går.

Annet spørsmål, hva skjer når en hdd rykker/blir ødelagt? Blir all data ødelagt da?
    I konsollen oppgir du hvilke shares (Music, Movies, Pictures etc) som skal dupliseres. Når et share er duplisert blir dataene spredd, slik at dersom en disk krasjer skal du ikke miste noe data.

Men som alltid nevnt i slike sammenhenger, dette erstatter ikke backup!!

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om en vil eller ikke bruke den er fritt valg, når en først er i gang så er der bare fordeler, men før en kommer igang og evt har mye data så er det litt styr. Jeg var i samme situasjon som deg, hadde mange TB med data som jeg egentlig bare ville bruke som den var, men fordelene med ett felles lager er såpass store at jeg valgte den tungvindte løsningen. All data fra eksisterende disker ble flyttet over til pool og deretter når de var tomme så ble de lagt til... tok noen dager å få alt på plass Fordelen i etterkant er at en har "uendelig" med diskplass og en stopper ikke opp når en disk er full.

Annet spørsmål, hva skjer når en hdd rykker/blir ødelagt? Blir all data ødelagt da?
    Ryker en disk så mister en kun data som er på den ene disken og ikke noe annet. Men har en på duplisering eller har annen form for backup så mister en ingenting.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det siste jeg ville gjort var å sette en WHS i "produksjon" med Vail Beta 1. Da liker du å leve farlig, det er absolutt ikke en versjon laget for annet enn testing. Servere som skal inneholde verdifull data bør man være tilnærmet 100% sikker på at er trygg, en Beta 1 er langt fra det.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noe mer info enn "folk flest" ca når Vail blir lansert ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vail er et produkt MS har holdt svært tett rundt og lite informasjon, tilnærmet 0, har lekket ut så det er rimelig sikkert å anta at man nå ikke finner info om noen nærmere lanseringsdato enn det "folk flest" tror.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mer info Order Windows Home Server Evaluation Edition

Har mange hdd med data på, og vil ikke formatere dem.

Man kan godt kjøre disker "fritt" og manuelt dele kataloger på dem. Bare å la være å melde inn i "pool-en". Har gjort dette selv. Administrerer ting litt mer manuelt da gjennom å bruke Remote Desktop mot WHS-maskinen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Man kan godt kjøre disker "fritt" og manuelt dele kataloger på dem. Bare å la være å melde inn i "pool-en". Har gjort dette selv. Administrerer ting litt mer manuelt da gjennom å bruke Remote Desktop mot WHS-maskinen.
    Men poolen er, etter min mening en av WHS store styrker. Den er idiotsikker i bruk, du kan putte inn hvor store eller små disker du vil, du kan duplisere filområder slik at du ikke mister data hvis en disk ryker. RAID for dummies ganske enkelt.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men poolen er, etter min mening en av WHS store styrker. Den er idiotsikker i bruk, du kan putte inn hvor store eller små disker du vil, du kan duplisere filområder slik at du ikke mister data hvis en disk ryker. RAID for dummies ganske enkelt.
    Lagrer all data i poolen, men kjører en disk utenom som en arbeidsdisk, kjørende med torrents og lignende, men er likevel delt på nettverket for lett tilgang. Fungerer utmerket.

Ser ikke noe poeng i å oppgrader til Vail med det første, integreringen mot Win7 er utmerket implementert whs(2003).

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha blitt Spotified har jeg altså installert Spotify på serveren, lyden streames ut på Squeezebox-ene. Så langt alt vel. Problemet er jo fjernstyringen. Jeg kunne selvsagt bare kjøpt en iPod Touch og lagt inn Remoteless eller noe liknende, men inntil videre vil jeg sitte i kinoen eller stua å styre Sporify med en eller annen løsning via web på en bærbar PC eller netbook. Har forsøkt Spotify Web Remote, den funker delvis, dvs. man kan velge neste låt, stoppe etc, men man får ikke søkefelt. Remote Desktop fungerer for så vidt, men blir litt uelegant. Det beste hadde selvsagt vært en add-in, men jeg har ikke funnet noe ennå.

Noen som har noe tips?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan installere Spotify på WHS

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Etter å ha blitt Spotified har jeg altså installert Spotify på serveren, lyden streames ut på Squeezebox-ene. Så langt alt vel. Problemet er jo fjernstyringen. Jeg kunne selvsagt bare kjøpt en iPod Touch og lagt inn Remoteless eller noe liknende, men inntil videre vil jeg sitte i kinoen eller stua å styre Sporify med en eller annen løsning via web på en bærbar PC eller netbook. Har forsøkt Spotify Web Remote, den funker delvis, dvs. man kan velge neste låt, stoppe etc, men man får ikke søkefelt. Remote Desktop fungerer for så vidt, men blir litt uelegant. Det beste hadde selvsagt vært en add-in, men jeg har ikke funnet noe ennå.

Noen som har noe tips?

Tols1 kan du forklare litt nærmere hvordan du har lagt inn Spotify på WHS og hvordan du får brukt denne på¨Squeezebox touch.

Selv har jeg WHS med Squeeceserver kjørende på samme maskin samt en Touch og en Boom koblet opp trådløst. Fungerer som en drøm, men jeg skulle gjerne også hatt Spotify inn i dette systemet.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo det kan jeg forklare. Men i WHS-leieren er det sikkert litt ruskete gjort siden man strengt tatt skal installere saker og ting gjennom konsollen :-?

Men jeg installerte ganske enkelt Spotify på WHS som om det var en vanlig PC, og fulgte deretter denne guiden. Funker som snus. Men man må fortsatt inn på serveren for å søke i og styre selve Spotify, men der har jeg brukt remote desktop-løsning.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom en disk blir ødelagt forsvinner dataene som ligger kun på den disken, men i WHS kan du spesifisere data som "viktige", de folderne vil da dupliseres og ligge på to separate disker.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ett problem med serveren min, håper noen kan hjelpe....

Kjøpte for ett par måneder siden en wd 2tb green hardisk som jeg innstalerte og alt fungerte bra. Etter en stund begynte jeg å få feil melding på den og hadde problemer med å restarte serveren med den hardisken i. Når jeg ikke fikk restartet den fungerte det å ta den ut å ta den inn igjen når serveren kjørte. Ønsker derfor å bytte den til en ny hardisk uten å miste innhold. Er det da mulig å åpne den bestemte hardisken som en "folder", type C:/, kopiere innholdet til en ekstern hardisk, innstalere en ny hardisk og så kopiere det tilbake igjen? eller vil ikke det fungere? Har lest meg frem til at wd2tb ikke fungerer veldig godt sammen med whs eller xp, dumt jeg ikke visste det før kjøp Er ingen aaaaaaaaaaaltfor stor krise hvis jeg mister innholdet, men er ca 1,4 tb med filmer der jeg må rippe på nytt.

har forøvrig ingen ledig slots for ny hardisk i serveren.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du legger til den nye disken før du tar ut den gamle, når du velger å fjerne den gamle disken fra poolen vil whs flytte all data fra denne disken til de resterende diskene, inkludert den nye.

Edit: kjøp evt et pci kort med plass til flere disker.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv flere 2tb WD green disker som jeg ikke har hatt noe problem med.. men mulig jeg har vært heldig

Det du også kan gjør itillegg til det overfornevnte er å kjøpe deg en ekstern 2tb disk, legge den til storagepoolen, så kjøre remove på den defekte, for deretter å fjerne defekt disk samt gjør den eksterne om til intern (altså demontere den fra USB chassis). Du kan selvsagt også bruke den ekstern diske selv om dette ikke er anbefalt/optimalt.

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Kjøpte for ett par måneder siden en wd 2tb green hardisk som jeg innstalerte og alt fungerte bra. Etter en stund begynte jeg å få feil melding på den og hadde problemer med å restarte serveren med den hardisken i. Når jeg ikke fikk restartet den fungerte det å ta den ut å ta den inn igjen når serveren kjørte.
    Kjøpte også ny disk for et par måneder siden. Hadde også problemer til jeg fant at: det er forskjell på disker med EARS eller EADS i typebetegnelsen. EARS har 4K lagringsblokker og EADS 512K. For "gamle" operativsystemer Server2003/XP må en ta spesielle hensyn. I følge det jeg har kommet fram til ved å lese en del på nettet så må en på WHS ikke benytte de nye diskene som systemdisk. De skal fint kunne brukes som utvidelsesdisker dersom en setter på jumper mellom pin 7 og 8. Søk på EARS, EADS og jumper så finner du lett artikler. Hadde heldigvis noen gamle disker med jumpere liggende (det fulgte jo selvfølgelig ikke med på min nye disk...) Jeg endte opp med å måtte ta ned hele serveren og tømme den. Tok meg laaang tid. Nå er den nye disken oppe og går med jumper fom i går. Foreløpig har det gått bra.

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også litt problemer med min WHS.

1. Jeg kjøpte noen store disker og la disse til. Nå blir den ene disken "missing". Så må jeg skru av serveren, og ta ut disken/sjekke ledninger osv. Så plutselig er den ikke "missing" lengre, inntil plutselig den forsvinner igjen. Det er ikke problemer med ledningen, har prøvd å koble om. Kanskje det er noe med jumpers her også?

2. Får ikke installert WHS connector. Den starter installasjonen, men får ikke kontakt med serveren. Serveren ligger på nettverket, har tilgang til filer osv, men WHS connector får jeg ikke brukt.

Er egentlig lei av å styre med dette, og venter på ny versjon som kanskje er bedre.

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Jeg har også litt problemer med min WHS.

1. Jeg kjøpte noen store disker og la disse til. Nå blir den ene disken "missing". Så må jeg skru av serveren, og ta ut disken/sjekke ledninger osv. Så plutselig er den ikke "missing" lengre, inntil plutselig den forsvinner igjen. Det er ikke problemer med ledningen, har prøvd å koble om. Kanskje det er noe med jumpers her også?

...venter på ny versjon som kanskje er bedre.
    Hadde akkurat samme problemer. Min WHS (selvbygd) hadde 7-8 disker på slutten før jeg måtte ta den ned. Har en mistanke om at problemene ligger et sted mellom at det var mange disker, HW i hovedkortet samt manglende driver support for Server2003 for moderne HW. Hadde nok også litt trøbbel med sata-kablene og har til gjenoppbyggingen valgt kabler med låser på kontaktene siden mange sata-kabler tydeligvis er av ymse kvalitet og åpnebart var løsere enn andre. Og med en maskin med flere vifter og mange disker blir det fort litt vibrasjon. I tillegg ble WHS'en utrolig treg på slutten. Tror kanskje den går litt i frø når den får mange disker. Ser jo at de du kjøper ferdige bare har 4 disker. Kan jo være en grunn til det. Men har så langt ikke funnet noe om at WHS ikke kan ha mage disker.

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mooze
    Hadde akkurat samme problemer. Min WHS (selvbygd) hadde 7-8 disker på slutten før jeg måtte ta den ned. Har en mistanke om at problemene ligger et sted mellom at det var mange disker, HW i hovedkortet samt manglende driver support for Server2003 for moderne HW. Hadde nok også litt trøbbel med sata-kablene og har til gjenoppbyggingen valgt kabler med låser på kontaktene siden mange sata-kabler tydeligvis er av ymse kvalitet og åpnebart var løsere enn andre. Og med en maskin med flere vifter og mange disker blir det fort litt vibrasjon. I tillegg ble WHS'en utrolig treg på slutten. Tror kanskje den går litt i frø når den får mange disker. Ser jo at de du kjøper ferdige bare har 4 disker. Kan jo være en grunn til det. Men har så langt ikke funnet noe om at WHS ikke kan ha mage disker.
    Kanskje det er noe med strømforsyningen også. Er usikker på hva en disk trekker, men det er vel noe. Skal prøve å fjerne noen av de minste diskene.

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Kanskje det er noe med strømforsyningen også. Er usikker på hva en disk trekker, men det er vel noe. Skal prøve å fjerne noen av de minste diskene.
    Dersom du søker på nettet etter "PSU calculator" finner du endel hjelpemidler der til å beregne forbruk.

Ellers kan en jo kanskje prøve seg med neste versjon av WHS som pt. kalles "VAIL". Kun beta enda.

Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •