Kraftig HTPC, beste løsning per dags dato for avspilling? (HD)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active hustlin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kraftig HTPC, beste løsning per dags dato for avspilling? (HD)

Lurer på hva som er per dags dato den beste kombinasjonen av codecs og avspillere for HD avspilling?
    Er vel 100 stk av dem på forumet her, men dem virker litt utdaterte, vertfall dem jeg fant.

Har en meget kraftig htpc:
    Intel i7 920 QuadCore
    6GB DDR3 Corsair 1600mhz
    HiS Radeon HD 5770
    700w Corsair Psu

Trenger jeg i det hele tatt vurdere dette med (DXVA) Hardware accc...?
    er dette kun for de med svake pcer? eller får jeg noe utav det? (utenom mindre varmeutvikling)

Har vært borti en haug med codec løsninger, men kan egentlig ikke si meg fornøyd med noen.

Testet;
    - Final Codec Pack (new year edition 2008 ) > Mplayer/BSplayer/KMplayer
    - CoreAVC med ac3filter og Haali splitter > MPC-HC/WMP
    - FFDshow klite Cpack > Gom/MPC-HC/VLC
    - CCCP > MPC-HC/VLC/GOM
    - Cyberlink/powerDVD/FFDshow > MPC-HC

(sikkert flere kombinasjoner jeg har prøvd, i min reise mot den perfekte løsning, hvis den finnes)

Kan også tilføye at jeg er fornøyd med HD bildet fra min fremviser fra Altibox.
    så det kan ikke stå på fremviser.
    kanskje det er noen "kilde innstillinger" som bør endres.
    Kjører oppløsning på HTPC; 1280x720/60hz
    Ser for det meste på 720p (serier)
    Men blir også endel 1080p (filmer)
    (har prøvd meg på dette med Fullscreen 1080/24p, ved fullscreen i MPC-HC. men blir dette optimalt?)
    Vil helst unngå å kjøre så stor oppløsning permanent da det er så vanskelig å operere på PC'en når alt er så smått!

Kan også tilføye at PCn kjører begge deler smertefritt. Men jeg føler det er et hav av innstillinger som mangler. siden det er noen detaljer som mangler.
    Feks. så kan det se ut som om bildet ikke henger 100% med i lange(rolige eller hurtige) bevegelser.

En ting som irriterer meg er at jeg alldri klarer å holde meg til en avspiller! fordi den alltid svikter en eller annen plass.
    feks lyd som ikke fungerer skikkelig...
    En spiller med integrerte codecs til alt (lyd/bilde) må vel i disse dager snart være mulig?

Så håper noen har noen "updated" komplette gode løsninger på dette. sikkert mange som setter pris på disse svara :-D

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anyone?

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir ikke et fullgodt svar på innlegget ditt, men har du prøvd Media Portal? Det er blitt veldig bra etterhvert med masse funksjonalitet. En del codecs følger med, men man kan konfigurere det til å bruke all verdens codecs og avspillere om man ønsker det. En super feature er refreshrate changer, som gjør at videofilen analyseres når avspillingen starter for å finne ut om det er pal/ntsc/24, og så endres refreshraten ut fra skjermkortet på grunnlag av det. Formålet er at avspillingen og spesielt panoreringer skal bli så glatt som mulig. Kjører MP over et 8800GT til en 50PZ80 og er veldig fornøyd med bildet.

Har man først satt seg inn i hvordan MP fungerer er det veldig lett å konfigurere samt å prøve ut nye codecs/innstillinger. MP har også et rikholdig forum hvor det finnes masse info om det er behov for det. Etter min mening bør det være godt mulig å komme fram til gode kombinasjoner av codecs/avspillere/instillinger med MP som grunnlag.

MEDIAPORTAL - free media center - Home

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Har fakktiskt prøvd Media Portal for en stund tilbake, likte det ikke helt da pga jeg ikke helt var ute etter et "mediacenter"
    Men det du nevner med panorering og glatt bilde, hørres digg ut!
    så jeg får nesten gi det et nytt tryout når jeg kommer hjem.

Men du opplever ikke de samme symptomene som jeg gjør?
    (mister litt fokus/smoothness når det er lange (hurtig/rolig) bevegelser.)
    For dette er i hovedsak det jeg vil få fikset først.
    og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å fikse det!
    har på følelsen at det er noe skjermkort innstillinger/kildeinnstillinger/oppløsning/interlaced/blabla... den kategorien

Men denne funksjonen du nevner kan jo hørres ut som noe som kanskje ordner biffen!:-D
    Så jeg prøver det ivertfall ut. Blir spennende å se om det blir noe forskjell:-D

PS; kunne du satt opp en liste over hvordan oppsettet ditt er?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At man mister fokus ved hurtige bevegelser er jo motion blur, noe som heller er en egenskap i kildematerialet enn en feil i avspilleren. Kommer tilbake til det andre senere når jeg har bedre tid.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    At man mister fokus ved hurtige bevegelser er jo motion blur, noe som heller er en egenskap i kildematerialet enn en feil i avspilleren. Kommer tilbake til det andre senere når jeg har bedre tid.
    Ok Takk, Jeg fant denne guiden i går og følgte den til punkt og prikke. Resultatet ble ganske bra, meget stilig dette med skins & plugin (StreamedMP skin og MovingPictures)

Eneste er at jeg syns den interne spillern suger, bruker du denne?
    Liker ikke helt at det er så lite knapper, og litt rotete med hvordan du skal spole osv..
    Så jeg fikk haket av for "Use an external player"
    Men ser litt teit ut når den enkle MPC playern dukker opp midt i mediacenteret.

Har fått aktivert DXVA og. Ser det står "Playing (DXVA)" nedi hjørne av MPC-HC, er dette vits med min PC og mine spesifikasjoner?

Hvor kan jeg stille/endre på motion blur da?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker den interne spilleren. Har satt opp MP med fjernkontroll slik at jeg finner knappene jeg trenger på den. MP har shortcuts for det meste som kan mappes inn i de fleste fjernkontroller.

Man kan vel ikke justere på motion blur siden dette er innebygget i selve filmen og skal gjøre at raske bevegelser ikke skal oppleves som hakkete pga at frameraten egentlig er for lav til å gå smooth når det er mye som skjer i bildet. Sikkert noen flinke sjeler som kan komme med mer utfyllende info på dette.

I MP kan du også eksperimentere med hva slags videorenderer du bruker. Jeg holder meg til VMR9 og bruker den interne avspilleren til alt unntatt DVD, og coreavc i en eller annen versjon synes jeg gir de glatteste panoreringene og ro i bildet. Til DVD bruker jeg Theatertek med de medfølgende nvidia filtrene. All lyd går via spdif til receiver. Jeg er svært fornøyd med denne HTPC`en slik den fungerer nå, og har vel ikke rørt noen innstillinger på et halvårs tid.

Imidlertid mangler det noe på bildet fra HTPC`n som står i kinorommet. Den har et ATI 3450 (tror jeg det var :P ) og jeg har eksperimentert svært mye med diverse kombinasjoner av codecs, drivere og instillinger. Bildet blir ok, men ved avspilling av 264 filer er jeg ikke fornøyd med panoreringene. Her kommer det en lite "rykk" med noen sekunders mellomrom, kanskje noen har en løsning? Generelt har PC`en med ATI-kortet vært mye vanskeligere å sette opp enn den med 8800GT-kortet, og jeg synes at resultatet ble mye bedre på den sistnevnte.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tv og fremvisere har ofte en oppdatering som er kompatibelt med 50hz. prøv å justere utfrekvens på htpc til 50hz, da dette er orginal for 720p. det funka for meg i allefall

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil kun funke for PAL materiale. Hvis du leser lenger oppe i tråden ordner jo Media Portal dette automatisk med dynamic refreshrate changer.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder maskinvareakselerert dekoding har du naturligvis ikke behov for det i forhold til ytelse med en slik PC som du har. Imidlertid kan det lønne seg å sammenligne kvaliteten på avspillingen med slik dekoding opp mot diverse software codecs og finne ut hva som gir best resultat.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok takk for svar!

Har testet mye nå, og jeg må nesten si meg fornøyd (selv om jeg egentlig ikke er det) men jeg orker ikke instalere/avinstalere 10 codecs til dagen:P hehe. Slitsomt kan du si.

Jeg tror rett og slett at det ikke er noe å gjør med denne "motion bluren" som jeg opplever. Mulig jeg har blitt så kresen at HD lenger ikke holder mål! Men dette er som som sagt x264. (mkv) filmer....

Hvor stor er egentlig forskjellen;
    BD-plate(Blurayspiller) kontra x256(mkv)(PC)... ??

meget merkbart?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel kjøpe spiller og sammenligne men det er nærliggende å tro at forskjellen blir betydelig når man komprimerer videoen fra 20-50 GB til 4-8 GB.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg fant fort ut at Total Media Theatre 3 og Asus Xonar HDAV var en knall kombo, funka så å si rett ut av boksen. TMT3 spiller av blueray rett fra HDD, det er saftig, så får man SIM-HD oppskalering til DVD.

Til serier og komprimerte filmer er VLC litt mer oversiktlig, Med A/52 over SPDIF så får man alle formater utenom HD formatene fra VLC via HDMI. Men TMT3 funker fett til det og.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •