HD 720p/1080p fra PC, ikke optimalt?!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Active hustlin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD 720p/1080p fra PC, ikke optimalt?!

først og fremst, pc specs

Intel i7 920 Qcore.
    6Gb DDR3.
    HD Radeon 5770.

så det er med andre ord en meget kraftig Htpc.

Tingen er når jeg spiller av 720p/1080p
    Så føler jeg at når ting går litt fort(action scener feks), så blir det veldig uklart! det hakker ikke, det er bare akkurat som om det ikke blir fokusert godt nok, eller noe i den duren. er dette vanlig? noen som har noen meninger om hva som kan fikse dette?

Fremviser er BenQ w500. og hvis jeg feks ser på HD sendinger fra Altibox, så er det en helt annen kvalitet, med andre ord slik jeg vil ha det fra PC også
    klarer lange rolige og sjappe bevegelser mer "smooth".

Jeg kjører MPC med coreAVC på HTPC. og har følgt en guide på nettet for noen innstillinger. (DXVA)

forøvrig så kjører jeg oppløsning på 720 / 60p (HD ready projektor)

Noen som har noen tips å triks til å få en mer smooth filmvisning? skulle værtfall tro at dette ikke skulle være sånn...?
    MEN; kvaliteten er helt sykt god! men det er akkurat som om noe slepper når ting er i bevegelse...

Når jeg har meget bra PC og PJ'en klarer dette fint via Altibox.
    så da tenker jeg at det kanskje er noe innstillinger på pcen...?

på forhånd takk :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å kjøre PC-spill på projektoren, hvordan ser evt det ut?

Det er mange ting i en PC som kan gi utsmøring i bildet (dvs også for stillbilder), litt vanskeligere å komme med en god forklaring på hvorfor dette skulle skje bare med bevegelse.

Bruker du samme inngang på projektoren i begge tilfellene, kan det være at projektoren ser på PC-en som en powerpoint-kilde og endrer video-prosesseringen?

Den eneste andre forklaringen jeg kommer på er framerate-tull. Dvs at materialet ditt er 1080i (interlacet), at PC-en prøver seg på en dårlig deinterlacing og evt frameratekonvertering, og så sender dette ut som 720p 50/60? Kan du sette opp utformatet i noe som ligner mer på kilden, f.eks 1080p24?

-k

Active hustlin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei og takk for svar!

Jeg har spillet endel på den ja, og det er noe helt annet det også!
    (men spillene endrer som regel oppløsning selv)
    Det er bare ved HD avspilling tror jeg.
    Fordi ved Xvid/dvdrip, så blir det ikke den samme "ødeleggelsen ved bevegelse" selv om kvaliteten er revva da:P

jeg tenkte jo egentlig i første omgang at Projektoren slet med å fokusere, men siden den klarer det utmerket koblet til Altiboxen så kan ikke det være problemet?

Jeg kjører samme utgang på begge kildene. (HDMI switch i mellom)
    Kilden til Altibox blir 1080i/50/ (valgte det i system på Altiboxen, det står i manualen at det er det beste valget)

På Pcn kjører jeg jo som sagt 720p/60 ja. Tror du det kan hjelpe å skifte til 1080/24p? (da blir vel skrivebordet så smått? vanskelig å operere på)
    Projektoren er såvidt jeg vet bare HDready, men leste den "støttet" 1080p. kan ikke si jeg helt forstår va dem mener med det. Er det ikke enten eller?

Uansett, du nevner framrate,deinterlacing, men mye av det blir litt gresk for meg, eller jeg har hørt om det og vet sånn circa hva det betyr, men ser ikke helt hvordan jeg kan bruke den infoen til å gjøre noen endringer??

Men dette med Deinterlacing, hvordan bestemmer jeg om Pcn skal gjøre dette eller ikke? er det ikke best å "sende" filmen direkte til projektoren?

Feks en 1280x720 film. Med oppløsningen i kilden satt til det samme, (som også er det optimale for projektoren? er det ikke?)
    skal ikke det i hovedsak være den beste løsningen? eller er jeg på bærtur?

edit; leste det du hadde skrevet en gang til, forstod litt mer!
    Men så vidt jeg vet så er formatet i filmene 720 50/60,
    men når jeg tenker meg om når jeg sjikket litt på infoen på filene, så stod det framrates pr sec; 23,4 ellerno... dette var på en 720p film.
    Bør jeg da skifte det fra 720 50/60 til 720 /24 ?
    eller må jeg opp på 1080 for å kunne velge 24?

Det ble kanskje mye surr der men håper du forstår halvparten hehe

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •