Ta opp tv-programmer. Hva trenger jeg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ta opp tv-programmer. Hva trenger jeg?

Hei,

Jeg er Canal Digital kunde og er utstyrt med en hd dekoder fra Canal Digital, og en HD klar tv.

Jeg ønsker å gå til innkjøp av en htpc, har da peilet meg inn på Asrock ion 330.

Jeg ønsker blant annet å bruke htpc'en til å ta opp tv-programmer eller filmer. Tenker å kjøre windows media center. Hvis vi antar at jeg investerer i en Asrock ION 330, har jeg et par spørsmål:

1) Er denne pc'en utstyrt med noe form for tv-kort?
    2) Trenger jeg noe ekstrautstryr (tv-kort etc) for å kunne ta opp tv-programmer til,
    a) HD format?
    b) digital format?
    c) analog format?

Er ganske grønn på dette, så setter pris på svar.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Nei
    2a, b) Kabel TV - Da trenger du et DVB-C kort. Parabol - Da trenger du et DVB-S2 kort. Siden du neppe får plass til dette inne i ASRock'en så må du ha et eksternt firewire el USB kort. Digital Everywhere (desverre har de stoppet produksjonen, men de er fortsatt å oppdrive) og Terratec har løsninger for dette. I tillegg trenger du en software dekoder som kan utnytte hardware akselerasjon på det integrerte grafikkortet.
    2c) Anbefales kun dersom du ikke får det til å fungere med digital tuner.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nilsga
    1) Nei
    2a, b) Kabel TV - Da trenger du et DVB-C kort. Parabol - Da trenger du et DVB-S2 kort. Siden du neppe får plass til dette inne i ASRock'en så må du ha et eksternt firewire el USB kort. Digital Everywhere (desverre har de stoppet produksjonen, men de er fortsatt å oppdrive) og Terratec har løsninger for dette. I tillegg trenger du en software dekoder som kan utnytte hardware akselerasjon på det integrerte grafikkortet.
    2c) Anbefales kun dersom du ikke får det til å fungere med digital tuner.
    Hei, tusen takk for svar.

Vi har Canal Digital Kabel TV.

1)
    Er dette det jeg trenger da?
    Komplett.no - TerraTec Cinergy H5
    eller
    Komplett.no - TerraTec Cinergy HTC USB XS HD

2)
    Hva er en software dekoder? Hvor finner jeg dette?

3)
    Hvordan skal alt kobles sammen (HD-TV, Digital Dekoder og HTPC) ?

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Nei. Jeg nevnte vel ikke det, men du trenger et kort som har plass til en CAM-modul, for å kunne se krypterte kanaler. Det begrenser valgmulighetene betraktelig. Du trenger også en CAM-modul som støtter Conax-kryptering, som er det Canal Digital bruker.

2) En dekoder er software som oversetter datastrømmen som kommer fra tv-kortet til noe PC-en kan vise på skjermen. Jeg har ikke erfaring med ION platformen, men det er vel et Nvidia GeForce 9400 kort som er integrert. Da må du søke litt rundt å finne ut hva som fungerer og ikke. Jeg tipper at Cyberlink og/eller CoreAVC kan fungere.

3) Den digitale dekodere du får fra canal digital kaster du i søpla, der den hører hjemme.... Eventuelt legg den i skapet tilfelle du får bruk for den en gang... Så kobler du PCen til TVen med en HDMI-kabel.

Det er ikke noe rett-frem-prosjekt du har startet på. HTPC med PVR-muligheter har gjort mange hårløse gjennom tiden... Hvis du søker gjennom forumet her så finner du en rekke erfaringer med det oppsettet du trenger. Bruk litt tid der for å sette deg inn i det, så sparer du masse tid før du setter i gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nilsga
    1) Nei. Jeg nevnte vel ikke det, men du trenger et kort som har plass til en CAM-modul, for å kunne se krypterte kanaler. Det begrenser valgmulighetene betraktelig. Du trenger også en CAM-modul som støtter Conax-kryptering, som er det Canal Digital bruker.

2) En dekoder er software som oversetter datastrømmen som kommer fra tv-kortet til noe PC-en kan vise på skjermen. Jeg har ikke erfaring med ION platformen, men det er vel et Nvidia GeForce 9400 kort som er integrert. Da må du søke litt rundt å finne ut hva som fungerer og ikke. Jeg tipper at Cyberlink og/eller CoreAVC kan fungere.

3) Den digitale dekodere du får fra canal digital kaster du i søpla, der den hører hjemme.... Eventuelt legg den i skapet tilfelle du får bruk for den en gang... Så kobler du PCen til TVen med en HDMI-kabel.

Det er ikke noe rett-frem-prosjekt du har startet på. HTPC med PVR-muligheter har gjort mange hårløse gjennom tiden... Hvis du søker gjennom forumet her så finner du en rekke erfaringer med det oppsettet du trenger. Bruk litt tid der for å sette deg inn i det, så sparer du masse tid før du setter i gang.

Ok, dette høres litt for komplisert ut for meg.

Hva med analoge opptak? Blir dette enklere? Hva trenger jeg for å gjøre dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket utstyr trenger man for å analogt ta opp TV-sendinger fra Canal Digital kabel-tv til en htpc?

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et kjapt søk gav følgende resultat: http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...t-tv-kort.html "Eller tilsvarende" blir da f.eks. Hauppauge Nordic: WinTV-PVR-USB2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •