ASUS Xonar Essence STX

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ASUS Xonar Essence STX

bruker dette korter til og spille musikk mp3 320 bit
    bruker i dag digitalt til reciver denon 1709 som ikke har en så bra dac som sitter i kortet koblet opp analog .burde ikke lyden bli bedre??
    jeg syns ikke det,kan det vere codex som er feil
    bruker w7 64 bit og powerdvd 9
    takker for hjelp

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestillt dette kortet til min HTPC i dag, så når jeg har fått testet kortet skal jeg komme med ett par kommentarer til hvordan jeg liker lyden. Jeg har primært tenkt å bruke det som hodetelefonutgang, men skal selvfølgelig koble opp RCA kontaktene mot anlegget også.

Utfra tester på nettet er dette det beste man kan oppdrive til 2ch musikklytting uten å tømme sparegrisen.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg montert inn kortet. Dette er den beste lyden jeg har hørt fra en PC noen gang, og mye annet (punktum)

Egentlig er det ikke så mye mer å si, men jeg nevner noen så innlegget gir litt mer mening. Jeg har tidligere hatt lydkort fra flere produsenter og prisklasser (500 - 3500). Hodetelefonene jeg bruker er Denon AHD-2000.

Har brukt hodetelefonforsterkeren i min NAD T175 tidligere, den får grisebank. Har også prøvd hodetelefonene på en Argon hodetelefonforsterker, den ble ikke kjøpt inn...

3D effekten og holografien i STX er laaaangt bedre. Det høres ut som det er montert inn flere elementer i hodetelefonene, de er ikke til å kjenne igjen.

Effekten og bassgjengivelsen er usammenlignbar, de våkneer skikkelig til liv og jeg kan spille så høyt jeg vil uten pusteproblemer. Detaljer i musikken blir mye mer fremtredende, for eksempel, små stryk over gitarstrenger høres mellom anslagene, detaljer fra slagverk kommer frem og blir ikke glemt mellom alle de andre tonene, det er svært mye enklere å høre hva vokalisten synger osv...

Dette er bare helt rått. Det er de mest velbrukte 1500 kronene jeg noen gang har brukt i min hifikarriere. :-D

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MEner du lyden fra hodetelefonene eller/også fra Frontene også?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden fra frontene er også mye mer dynamisk, og har mer kjøtt på beina. Det samme går igjen ved 2ch musikklytting som ved bruk av hodetelefoner. Jeg har sluttet å bruke HDMI ut fra PCen ved musikklytting. Faktisk enkelte ganger med film også.

Det som er det mest overaskende med dette interne lydkortet er totalt fravær av støy.

Jeg anbefaler folk med HTPC (som ikke har ettermontert ett bra lydkort for 2ch musikklytting) å teste dette kortet, om det viser seg at det ikke løfter lydkvaliteten etter forventningene er det jo bare å bruke angreretten. Det kommer "garantert" å bli stående i PCen etter test.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frank123
    bruker dette korter til og spille musikk mp3 320 bit
    bruker i dag digitalt til reciver denon 1709 som ikke har en så bra dac som sitter i kortet koblet opp analog .burde ikke lyden bli bedre??
    jeg syns ikke det,kan det vere codex som er feil
    bruker w7 64 bit og powerdvd 9
    takker for hjelp
    Du bruker de analoge kontaktene ut fra kortet ja? Bruker du en av de digitale vil det nok ikke løfte lydkvaliteten merkbart.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Engelsk test av kortet med bilder:

ASUS Xonar Essence STX soundcard review

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har og har hatt dette kortet en veldig god stund. Jeg blir stadig imponert av det. Kvaliteten på signalprosesseringen er svinbra, hodetelefonforsterkeren konker glatt ut Musical Fidelity sin X-Can V8 etter direkte sammenlikning, samt at byggekvaliteten er av meget høy klasse. I tillegg kan man tweake det med ulike op-amper etc etter egne preferanser.

Til prisen er det jo helt latterlig bra. Det anbefales på det aller aller varmeste!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil dette lydkortet fungere som forforsterker, f.eks koble det direkte til Emotiva UPA-2?

Vil windows-volumkontrollen resample signalet?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kortet støtter ASIO 2.0: 44.1K,48K/96K/192KHz@16/24 bit.

Signalet vil ikke bli resamplet så lenge du bruker en av disse samlingfrekvensene.

Å bruke dette kortet som PRE tror jeg fungerer glimrende.
    Har lekt med tanken selv, da jeg vurderer å kjøpe aktive høyttalere (Les. Martin Logan Purity). Kvitte meg med alt annet enn HTPCen som kilde, kjøre Audiolense og aktiv drift med stereo og subber i første omgang.

Kom gjerne med en tilbakemelding om du tester kortet som ren forforsterker. :smile:

(Kortet støtter også "internal loop back" ved bruk av romkorreksjonssystemer som f.eks Audiolense)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hensikten med spørsmålet mitt om kortet vil kunne fungre som forforsterker var mer rettet mot om noen har erfaringer om kortet gir fra seg smell og andre morsomme peaker når HTPC blir slått av eller på.

Etter å ha brukt litt over et år på å utstyre hjemmekinoen er neste prosjekt å fjerne surround på stua (Yamaha lydplanke fra 2006) og gå over til et reint stereoppsett med HTPC som eneste kilde, effektforsterker skjult i benk og WAF-høyttalere på benk. Dette er dog langsiktig og vil ikke skje før større oppussing av stue/kjøkken. Moro å drømme allikevel.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kortet avgir null støy under alle omstendigheter.
    Ett lite klikk kan høres i hodetelefonene når man switcher over fra "line out" til "headphones" grunnet releet i utgangstrinnet.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres ut som et flott kort da! Hva koster det og hvor i Norge får man bestilt det? Har fra før av et meget dugelig Asus lydkort (Xonar D2) Som også er 100% Støyfritt, og lydkvaliteten er meget imponerende prisen tatt i betraktning. Største forskjellen jeg ser på kortene er at Xonar D2 har Burr Brown PCM1796 istedet for PCM1792 som sitter i Essence STX. Sistnevnte DAC chip koster visstnok 4 ganger så mye som førstnevnte, og siden D2 er flerkanals (7.1) så hadde vore gøy å prøve et virkelig godt 2 kanals alternativ. Jeg tror og mener at eksterne lydkort til pc er oppskrytt.

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komplett.no vet jeg har dette kortet,til ca 1500,-.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har siklet på dette kortet selv, problemet er at jeg PDD har laptop, så får vente til jeg går til HTPC inkjøp før jeg kjøper det.... finnes det noen jevngode EKSTERNE lydkort jeg kan bruke til 2kanals øreødelegging med mine ikon 8 tar jeg gjerne imot anbefalinger! tenkte jeg skulle kjøre optisk kabel til en cambridge dacmagic jeg også skal kjøpe meg nå de eermeste dagene.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Digitalglenn
    har siklet på dette kortet selv, problemet er at jeg PDD har laptop, så får vente til jeg går til HTPC inkjøp før jeg kjøper det.... finnes det noen jevngode EKSTERNE lydkort jeg kan bruke til 2kanals øreødelegging med mine ikon 8 tar jeg gjerne imot anbefalinger! tenkte jeg skulle kjøre optisk kabel til en cambridge dacmagic jeg også skal kjøpe meg nå de eermeste dagene.
    DacMagic støtter inntil 16-bit lyd på USB-inngangen og 24/96 på optisk/coax. Du kan bruke en optisk kontakt ut fra jack-kontakten på laptoppen din. (De fleste har denne utgangen, kabel fåes kjøpt i stort sett alle elektrobutikker)

Har testet DacMagic og syntes ikke det var like god lyd i den som i dette lydkortet, men det vil uansett være en stor forbedring fra det interne lydkortet i laptoppen. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt dette kortet og har installert lydkort tidligere, men jeg får bare ikke lyd fra denne.

Jeg har en Denon AVR-1909 receiver hvor jeg bruker HDMI for å overføre bilde fra pc via receiver til TV.

PC er installert med Win 7 64 bit

Jeg har prøvd både digital koaksial og digital optisk, men ikke noe lyd.

Hva slag kobling bruker dere?

Oppdatert: Jeg har fått til analog lyd, men får fortsatt ikke til via optisk/digital. Fant ut at jeg måtte gjøre en endring i receiveren fra hvor den skulle hente lyden.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra det ordna seg. Kom gjerne med ett innspill på hva du synes låter best av den analoge eller den digitale tilkoblingen!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

Skulle gjerne gjort det, men får som sagt bare til analog lyd

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har selvfølgelig valgt riktig utgang i softwaren til kortet? Tror ikke man får lyd i flere utganger samtidig... ?

Og valg rett frekvens (41.1kHz eller 48kHz eller 96kHz) alt etter hva D/A konverteren din støtter?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •