XBMC og Aeon skin

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

XBMC og Aeon skin

Har brukt XBMC i årevis og har vært kjempefornød med det vanlige skinet, men ser jo nå at verden går fremover og Aeon skinet frister veldig!

MEN, for en som bare har brukt PM3 i årevis uten tweaking så virker alt rundt Aeon en smule forvirrende, noen som enkelt kan forklare hele greia med Aeon og gjerne har en howto (helst Windows) for å få det opp på en grei måte? (Har lest på guidene som ligger rundt om, men det er litt forvirrende når en ikke engang forstår helt greia med Aeon )

Newcomer Nabolagets_Skrekk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører Aeon Skin, men har aldri prøvd noe annet, så kan ikke akkurat nevne forskjeller. Men det er et utrolig deilig utseende på alt og man kan sette opp ting mer eller mindre som man ønsker selv. Nå har ikke jeg satt meg inn i hotkeys osv, men foreløpig er jeg kjempefornøyd med skinnet. Det eneste jeg misliker er når jeg blar fort så henger menyen litt. Men jeg syns du burde gi det et forsøk, og i verste fall kan du jo bare bytte tilbake igjen til PM3. Jeg fulgte denne guiden og det fungerte på andre forsøk (vista som tulla det til første gang).

Mvh Joakim

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil absolutt gi det en sjanse bare jeg får litt hjelp til å komme igang

Kan det stemme at jeg har lest at en må bruke bibliotek for at Aeon skal fungere noenlunde? Isåfall har jeg en liten jobb å gjør da jeg ikke bruker dette pr idag... hverken på film eller musikk

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt hva du mener med at man må ha bibliotek. Mener du å ha alt sortert i mapper?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En har valg om en ønsker å bruke XBMC sitt bibliotek/library, da blir alle filer lagt i en felles database slik at de bl.a. blir søkbare. En kan mao i XBMC navigere på to måter, enten utifra mapper/shares/source eller library/bibliotek.

Jeg har ikke brukt library og spiller kun av direkte fra mappene/sharene som jeg har lagt til. Mener å ha lest noe om at en må ha filene importert til biblioteket for at Aeon skal fungere som tiltenkt.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jeg ikke helt sikker på. Jeg har valgt kilden fra hvor jeg skal få alle filmene mine fra og de vises alle i Videos. Men jeg har også 3 forskjellige kilder for filmer. SD, 720 og 1080. Så når jeg går inn i Videos må jeg velge hvilken Source jeg vil se film fra. Trykker jeg på SD får jeg opp alle SD filmene mine osv. Svarte det på spørsmålet ditt?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått dette opp å kjøre, ikke fått gjort noe annet enn å få det opp enda men det fungerer ihvertfall.

Men som jeg trodde så må/bør en bruke bibliotek så der har jeg en liten jobb forran meg da automatisk søk ikke fungerer så kjempebra.

Dersom noen har tips til hvordan dette gjøres best (både på film og kanskje enda mer til musikk) tar jeg svært gjerne imot tips! Har bl.a. ett par tusen album som alle er katalogisert på "Artist -Albumnavn" men med autoimport til library så blir det bare ett eneste stort rot... og dette er grunnen at jeg ikke tidligere har brukt bibliotek funksjonen

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Da har jeg fått dette opp å kjøre, ikke fått gjort noe annet enn å få det opp enda men det fungerer ihvertfall.

Men som jeg trodde så må/bør en bruke bibliotek så der har jeg en liten jobb forran meg da automatisk søk ikke fungerer så kjempebra.

Dersom noen har tips til hvordan dette gjøres best (både på film og kanskje enda mer til musikk) tar jeg svært gjerne imot tips! Har bl.a. ett par tusen album som alle er katalogisert på "Artist -Albumnavn" men med autoimport til library så blir det bare ett eneste stort rot... og dette er grunnen at jeg ikke tidligere har brukt bibliotek funksjonen
    Grunnen til jeg kjører vanlig skin. Liker ikke librarymode på musikk, og for så vidt film heller. Med library mode skiller den ikke mellom hva jeg har i 720p /1080p eller DVD mappene. Får bare opp en bunke filmer.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På musikk har jeg slått av library og navigerer meg enkelt gjennom musikken. Har du prøvd det?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Grunnen til jeg kjører vanlig skin. Liker ikke librarymode på musikk, og for så vidt film heller. Med library mode skiller den ikke mellom hva jeg har i 720p /1080p eller DVD mappene. Får bare opp en bunke filmer.
    Forsåvidt korrekt og også delvis enig, men det stemmer ikke helt heller for med Aeon kommer det opp automatisk logo som viser f.eks. om det er 720p, om det er DTS osv. Spiller heller for min del ikke den helt store rollen om det blir blandet mellom SD og HD. Største minus er at jeg også synes det er enklere å navigere i filmodus, men mye mer fancy og elegant med Aeon i library modus (Med vanlig skin er der ikke noen tilsvarende forskjell)

Sitat Opprinnelig postet av Nabolagets_Skrekk
    På musikk har jeg slått av library og navigerer meg enkelt gjennom musikken. Har du prøvd det?
    Det er slik jeg alltid har gjort det før og har vært fornøyd med det, men både Aeon og XBMC remote legger opp til at en bruker library funksjonen og dersom en ikke gjør det mister en noe funksjonalitet

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå installert AEON skin, å det er jo kjempelekkert da..

Men lurer på.
    I demovideoen, så vises det at når man blar i filmene, så kommer det opp på bunnlinjen hva slags oppløsning den er i, hva slags plate, lydspor o.l.
    Jeg får kun opp om det er bluray eller hddvd eller hdtv, ikke noe om oppløsning og lydspor.

Hvor henter AEON denne infoen, kan jeg hjelpe den med det på noe vis?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Jeg har nå installert AEON skin, å det er jo kjempelekkert da..

Men lurer på.
    I demovideoen, så vises det at når man blar i filmene, så kommer det opp på bunnlinjen hva slags oppløsning den er i, hva slags plate, lydspor o.l.
    Jeg får kun opp om det er bluray eller hddvd eller hdtv, ikke noe om oppløsning og lydspor.

Hvor henter AEON denne infoen, kan jeg hjelpe den med det på noe vis?
    Etter mye problemer med dette selv så har jeg funnet ut det at det er scraperen(info innsamleren til xbmc) som er skylden i det.
    Den analyserer ikke selve filen, men navnet på filen, så hvis du har feks en fil som: Terminator.salvation.720p.dimension.mkv så vil scraperen ta navnet på filen og at den har 720p oppløsning. Føyer du til 5.1.dts i filnavnet så snapper den også opp dette.

Alternativt så kan du bruke ett program som heter Media Info Plus som er ett open source project som katalogiserer filmer/tv-serier og musikk og legger tilleggsinformasjon som Fanart, info om filmen i diverse filer på selve katalogen. Slik at scraperen finner dette automatisk.

Anbefaler å lese denne infoen på xbmc sin wiki side:
    Thumbnails - XBMC

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK!
    Det hjelper litt... Har tatt noen stikkprøver av filmene mine, så ser jeg det du mener, de uten "bluray" i tittelen, får kun "?" ved denne, men 720p og DTS o.l. står i mange filer, men kommer aldri inn i xbmc. må det skilles med noen spesielle tegn eller noe for at det skal bli oppfattet?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    OK!
    Det hjelper litt... Har tatt noen stikkprøver av filmene mine, så ser jeg det du mener, de uten "bluray" i tittelen, får kun "?" ved denne, men 720p og DTS o.l. står i mange filer, men kommer aldri inn i xbmc. må det skilles med noen spesielle tegn eller noe for at det skal bli oppfattet?
    Nå vet jeg ikke hva slags versjon du kjører av XBMC og om det er på linux, men på versjon 9.10 av xbmc så er det litt problemer med scraperen. Hvis du ser på forumet til xbmc.org så ser du at det er veldig mange som sliter med dette problemet, og det er fikset i en beta versjon 2.
    Men hvis du bruker Media Info plus til å katalogisere filmene så vil programmet lage filer som sier til XBMC hvilket lydformat/bildekvalitet o.l. det er på filmen, og scraperen vil da finne all nødvendig info.

Dette tar litt tid, da en må ofte verifisere filmene manuelt hvis det ikke er store studio produserte filmer o.l. men er det gjort en gang så er det gjort.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører siste version av xbmc, lastet for en uke siden ca, men i windows 7.

Men prøver det programmet du nevner, å ser om det fikser biffen!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mandag
    Etter mye problemer med dette selv så har jeg funnet ut det at det er scraperen(info innsamleren til xbmc) som er skylden i det.
    Den analyserer ikke selve filen, men navnet på filen, så hvis du har feks en fil som: Terminator.salvation.720p.dimension.mkv så vil scraperen ta navnet på filen og at den har 720p oppløsning. Føyer du til 5.1.dts i filnavnet så snapper den også opp dette.
    Dette kan ikke stemme 100%, har f.eks. en fil som heter inf-itl.mkv og selv med dette filnavn så kommer den opp med DTS og 720. Forøvrig bruker jeg ikke filnavn for scraperen men iom at jeg har alle filmer i seperate kataloger har jeg valgt å bruke katalognavn istedet, hos meg fungerer det mye bedre. (Men heller ikke katalognavn sier noe om lyd eller oppløsning)

Forøvrig bruker jeg for tiden Confluence istedet for Aeon Stark, Aeon Stark er vanvittig elegant men ikke spesielt brukervennlig synes jeg, ihvertfall ikke slik jeg har filene mine organisert

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Forøvrig bruker jeg for tiden Confluence istedet for Aeon Stark, Aeon Stark er vanvittig elegant men ikke spesielt brukervennlig synes jeg, ihvertfall ikke slik jeg har filene mine organisert
    Helt enig, Aeon Stark ser vanvittig bra ut, men for min del er den lite brukervennlig, kansje det fungerer bra for de som laster ned alle tvserier og filmer i samme mappe og bruker library mode. Men jeg sorterer filmer og tvserier når jeg laster dem ned. og da fungerer PM3 absolutt best, selv om den ikke er like fancy.

Det jeg ikke liker er at du ikke kan lage en mappe med musikkvideoer og spille dem av sammenhengende (Det går hvis du først lager en spilleliste, og spiller den av.)

Skal teste Confluence siden den funka for deg

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Confluense er bedre enn Aeon stark med tanke på brukervennlighet men alt i alt er vell PM3 strengt tatt det beste om enn ikke det mest elegante

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •