Ingen direkte HTPC, men er dette OK?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ingen direkte HTPC, men er dette OK?

Har idag bestilt følgende for å oppgradere PC'en for å brukes til spill i sjangrene NFS og C&C + litt forskjellig. Ikke 1st person shooter.

1 STK Gigabyte GA-EP45-UD3LR, P45, Socket-775 ATX, GbLAN, DDR2, ICH10R, PCI-Ex(2.0)x16
    1 STK Intel Core™ 2 Quad Q9550 2.83GHz Socket LGA775, 1333MHz, 12MB, BOXED w/fan
    1 STK HIS Radeon HD 4850 1GB GDDR3 IceQ 4 PCI-Express 2.0, 2xDVI, native-HDMI, HDCP
    2 STK Nexus 80mm Real Silent Vifte
    1 STK Kingston DDR2 HyperX PC8500 4GB Kit 2x matched HyperX 2GB DDR2 CL5

Det er så mange år siden jeg jobba med dette at jeg har ramla av helt med tanke på hva som er bra og dårlig. Jeg lurer derfor på om jeg har driti på draget med noe. Viftene skal brukes i strømforsyninga for de som er der bråker noe helt sykt etter mange års tro tjeneste.

Strømforsyningen er på 550watt. Er dette fremdeles nok? Den skal drive ovenfornevnte + 1 SATA-RAID + en PATA-disk og et nettverkskort.

Jeg kjører bare Vista 32-bit så jeg får bare 3GB, men Win7 er ikke utelukket så derfor ble det 4GB RAM. Er det noe annet som må være på plass for å kunne kjøre 64-bit? De litt eldre spillene jeg spiller støtter kanskje ikke 64-bit?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm. Så dere vet like lite som meg. Betryggende.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe negativt å si på det oppsettet.
    Bruker samme hovedkort i pc som kjører Windows home server, ett stabilt og godt hovedkort. Grafikkort er greit nok så lenge du ikke skal kjøre de mest grafikkintensive nye spillene på maks.
    550W skal holde.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå heller for et rimelig i7/i5 oppsett, mye mer bang for the buck. Kjør 64bit OS, har enda ikke tryffet på et program som ikke lar seg kjøre. Og ytelsen er latterlig.

550watt er nokk for et i7/i5 oppsett med det skjermkortet og en eller to hdd's

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i forslaget om i7/i5, i5 er vel mest for pengene.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tek.no - Prisguide

syns denne er kul, noe jeg satte opp for en kompiss som forslag, kickass oppsett. noe av det samme jeg kjører nå.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Ikke noe negativt å si på det oppsettet.
    Bruker samme hovedkort i pc som kjører Windows home server, ett stabilt og godt hovedkort. Grafikkort er greit nok så lenge du ikke skal kjøre de mest grafikkintensive nye spillene på maks.
    550W skal holde.
    Nye spill blir eventuelt bilspill og strategi, Starcraft 2 og Diablo 3 som ikke kommer før i 2011. Jeg spiller som sagt ikke intense shoot-em-up spill. Blir bilsyk av det.

Jeg så på i5 og i7, men syntes det ble dyrt. Det som var rimelig av det ble ikke anbefalt av det jeg leste. Det kommer nok i morgen så jeg får satse på at det holder til mitt bruk.

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg likte oppsettet ditt. Tror du vil få mye glede ut av det til ditt bruk.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian216
    Jeg likte oppsettet ditt. Tror du vil få mye glede ut av det til ditt bruk.
    Jeg håper det jeg og. Vurderte et dyrere HK, men akkurat dette fikk veldig god kritikk så da så.

Kan jeg kjøre 64-bit windows på dette? Støtter prosessoren det?

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba

Kan jeg kjøre 64-bit windows på dette? Støtter prosessoren det?
    Ja.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Ja.
    Ok. Får se om det blir Win7 etterhvert.

Takker for innspill.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ligger utstyret på posten og venter. Så snart ungene har blitt henta av mora så skal jeg ivei og hente.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt dette oppe å gå noen dager nå og så langt er jeg fornøyd. Jeg kobla PC'en til 50" plasma'en og kjørte NFSU2. Det var fett nok.

CPU-vifta bråker litt så jeg har bestilt en Noctua NH-U12P som skal være meget stille. Mulig jeg skal prøve litt overklokking også når den er på plass. Har vel egentlig ikke bruk for det, men det er jo artig å se hva jeg kan tyne ut av CPU'en. Men stille er viktigere enn ytelse på nivået mitt. Det er lenge siden jeg kjørte dual-CPU og SCSI RAID som jeg brente fra CD til CD i 8x med da det var raskest samtidig som jeg spilte Commanche. Det var rimelig heftig den gangen. Ikke alle klarte engang å brenne slik jeg gjorde uten å gjøre noe annet. Tiden har forandret seg gitt.

Har for tiden to eldre SATA-disker i RAID 0 som også bråker litt så jeg har bestilt 2 x Corsair SSD Extreme X32 32GB som skal erstatte disse. Har som nevnt hatt SCSI RAID tidligere så RAID er noe jeg har troen på. To små "disker" i RAID gir rimelig bra ytelse og C: trenger ikke være så stor uansett. Holdt på å kjøpe en 1TB SATA disk i tillegg, men jeg har en ekstern 1TB USB som får holde så lenge. Vil som sagt ikke ha så mye leven fra denn PC'en.

Grunnen til disse to oppgrderingene er at nå skal denne PC'en erstatte en Dell Hybrid og kobles til TV'en og da gidder jeg ikke å ha en høytørke stående. Det som sikkert kommer til å lage mest leven er nok grafikkortet, men jeg vet ikke hvordan det er å bytte kjøling på det.

En Sony NEC AD-5240S SATA DVD-brenner skal erstatte de to gamle IDE NEC-brennerne som står i nå. Vurderte BD-spiller og BD-brenner, men har egentlig ikke bruk for de så jeg hoppa over de.

For å kjøre dette har jeg bestilt Windows 7 64-bit. Satser på at det jeg har av utstyr støtter den. Mulig nettverkskortet får problemer, men det koster jo ingenting allikevel så det går nok bra om jeg må bytte det. Nå mangler jeg egentlig bare et HTPC-kabinett, men det ser ut til at det blir værre å finne et brukbart et som ikke koster så mye. Foreløpig så får miditårnet klare seg. Satser på at jeg får skvist det mellom ene sub'en og TV-rack'et hvis jeg skyver rack'et litt til ene siden.

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal ha en så stor kjøler og vurderer et htpc kabinett, så er antec fusion remote max bra. Jeg har en thermalright ultra 120 extreme på min intel q9450. Kabinettet har to plasser til 120mm vifter og en 140mm vifte og hvis du bytter ut viftene med noen bedre vil du få et veldig stille system.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. En så stor kjøler har en tendens til å være stillere enn mindre varianter. Kjøleren kan jo byttes hvis det blir plassproblemer. Det ser ut til at den du nevner smetter akkurat inn i TV-racket. Har den utlufting på toppen?

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja. noctua og true120 tar 120mm vifter. jeg bruker noen stillegående vifter fra nexus og scythe. nexus flytter mest luft. det passer nok ikke inn i alt av tv-benker, jeg har kjøpt en tvbenk fra bohus i glass og med feste til tv. den er åpen bak og det er greit siden en htpc er dyp. fusion max er ganske høyt også. sjekk om du har plass først.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •