HD Master Audio og TrueHD fra HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD Master Audio og TrueHD fra HTPC

Hei,

jeg lurer på hva jeg gjør galt..

Jeg har en HTPC med ATI 3870 som sender lyd og bilde til receiveren via HDMI. Jeg får opp DTS og Dolby Digital når jeg spiller av i VLC og velger 5.1 audio i VLC. Men selve Windows 7 påstår at jeg bare kan sende ut stereo via ATI HDMI-enheten som ligger under Sound Devices.

Det jeg egentlig ønsker er å få spille av HD Master Audio og TrueHD også, er det noen som vet om mitt skjermkort 3870 støtter det? Må jeg i såfall bruke optisk kabel fra hovedkortet, og ikke koble via ATI-kortet og HDMI som i dag?

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hverken skjerm- eller hovedkort støtter true hd og dts hd ma, men investerer du i et nytt ati 5xxx skjermkort vil du få disse lydformatene.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du MÅ har HDMI for å kjøre ukodet HD-lyd over til receiver. Optisk har ikke kapasiteten som trengs.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å Kjøre DTS MA og True HD så trenger du PAP(protected audio path). dvs: En mediaavspiller som støtter PAP (arcsoft media theatre/ powerdvd), Godkjent skjermkort/lydkort, kabler, reciver(om du har) og skjerm.

Her er et progra,msom kan gi deg info om hva som mangler for å spille av ditt og datt:

ArcSoft — World-Leading Multimedia Software Provider: BD Assistant

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for nyttige svar, jeg skjønner at jeg må fleske til med et nytt 58xx skjermkort får å få nyte HD lyd på receiveren min Pioneer LX82. Er ATI og Nvidia bare veldig treige siden de ikke har denne støtten på plass for lengst? Det er jo sikkert fire år siden disse lydformatene kom på receivere.

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pytrehau
    Takk for nyttige svar, jeg skjønner at jeg må fleske til med et nytt 58xx skjermkort får å få nyte HD lyd på receiveren min Pioneer LX82. Er ATI og Nvidia bare veldig treige siden de ikke har denne støtten på plass for lengst? Det er jo sikkert fire år siden disse lydformatene kom på receivere.
    Intel har også noe på gang for for integrasjon på hovedkort. Det er ikke skjermkortprodusentene men antagelig BD-"konsortiumet" som har sittet på bakbena her. Teknisk sett har de støttet båndbredden (192kHz/24bit) en god stund.

Du klarer deg med et 56xx-kort, det kan du også oppdrive med passiv kjøler på om du leter litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Intel har også noe på gang for for integrasjon på hovedkort. Det er ikke skjermkortprodusentene men antagelig BD-"konsortiumet" som har sittet på bakbena her. Teknisk sett har de støttet båndbredden (192kHz/24bit) en god stund.

Du klarer deg med et 56xx-kort, det kan du også oppdrive med passiv kjøler på om du leter litt.
    Har du noe mer info om Intel og integrasjon på HK - kan bli interessant.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ATI 5xxx serien

ATi 56xx kort må du lete lenge etter pr. i dag. De kommer over nyttår. Men 57xx kortene er nettopp tilgjengelig hos bla. Komplett. Med Cyberlink Power DVD (inkl. en patch som er på trappene) så kan du kjøre DTS HD MA og DD THD via HDMI dersom receiver/skjerm støtter dette. Det kommer flere SW spillerene som kan utnytte bitstreamingen på ATI skjermkortene etter vert.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et skikkelig nybegynner spm. til dere. Ikke meningen å kuppe tråden. Og sorry for dumme spørsmål ops:

57XX kortene kan da også spille alle andre lydformater også? En trenger ikke et lydkort i tillegg for andre lydformater?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blåstråle
    Et skikkelig nybegynner spm. til dere. Ikke meningen å kuppe tråden. Og sorry for dumme spørsmål ops:

57XX kortene kan da også spille alle andre lydformater også? En trenger ikke et lydkort i tillegg for andre lydformater?
    Ja og nei

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sosyv
    Har du noe mer info om Intel og integrasjon på HK - kan bli interessant.
    Denne tråden:
    http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...kdale-cpu.html

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda en fersking med spørsmål...

Jeg lurte bare om det er mulig å sende urørte losslessformater som TrueHD osv gjennom HDMI med lydkort som ASUS Xonar HDAV1.3 Deluxe? Det står at den støtter formatene, men klarer ikke helt å finne ut om de dekodes i kortet eller sendes til forsterkeren. Slik jeg har skjønt kan man ha en HDMI kabel fra skjermkortet og inn i lydkortet, så blir de mikset å sendt ut igjen av lydkortet, så ut til forsterker/tv. Jeg har planer om å bygge en HTPC, men om den da ikke støtter Blu-Ray formatene til sitt fulle potensiale så blir jo det meget bortkastet.
    Jeg bruker bare PC'en til avspilling av media, sidne både CD'ene og DVD'ene mine nå ligger i FLAC og ISO på pcen min, synes det er så mye makk med skifting osv. så holder meg til PC.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    >urørte losslessformater som TrueHD osv gjennom HDMI med lydkort som ASUS Xonar HDAV1.3 Deluxe

Ja men det samme er støttet på Radeon HD 5xxx serien.
    I teorien er det bedre å ha skjermkort og lydkort på samme krystall for å få bildet/lyd mest synkront. (altså ingen grunn til å kjøpe Asus Xonar HDAV lenger)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •