Multimediaserver i nytt hus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Multimediaserver i nytt hus

Hei!

Jeg driver og bygger nytt hus om dagen, og har begynt å fundere på hvilke
    løsninger som er best egnet for en familie på 4 med tanke på eget hjemmenettverk og oppsett av mediacenter. Ideen min er å ha en sentral server for lagring av all informasjon, men også at denne skal fungere som et mediacenter mot flere enheter i huset. Jeg ser for meg at denne fungerer tilsvarende MS Media Center hvor opptak fra HD-TV inngår, men på en slik måte at jeg kan koble meg opp mot denne fra både tv-stue, soverom, kjøkken osv. Lar det seg gjøre? Jeg ønsker i utgangspunktet å benytte meg av løsninger fra Microsoft, men er åpen for andre løsninger dersom dette ikke er mulig på Windows-plattformen. Stedet vi skal flytte til vil ha tilgang til både Get og Canal Digital som kabel-TV-tilbydere. Er det noen som har eller kjenner til tilsvarende løsninger?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gjort noe lignende og hvis du tar en titt på profilen min på Min Stuekino (link i signaturen) kan du se hvordan jeg har gjort det.

Når det gjelder opptak har ikke jeg gjort noe spesielt, men en HD PVR fra Canal Digital gjør jo greie opptak.

Hvis du skal ha både bilde og lyd i flere rom kan MacMini bli en dyr løsning, men da har du jo alternativer som Popcorn Hour og tilsvarende.

Hvis du bare skal ha lyd i flere rom er jo Sonos en genial løsning. Se sonos.com eller HiFi Klubben.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, takk for svar!

Interessant løsning du har. Den løser mange av behovene mine. Men, jeg tenkte videre på om det var mulig dekode kabel-TV på serveren, slik at den også kan fungere som en sentral TV-dekoder, dvs. gjøre opptak og samtidig streame til flere mottakere i huset. Slik at man unngår å ha en dekoder per TV osv. Har hørt snakk om at Windows 7 (herunder neste versjon av Windows home server?) blant annet skal støtte de siste digitale kode-systemene som Canal Digital og Get benytter. Vet du noe om dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aasao
    Hei, takk for svar!

Interessant løsning du har. Den løser mange av behovene mine. Men, jeg tenkte videre på om det var mulig dekode kabel-TV på serveren, slik at den også kan fungere som en sentral TV-dekoder, dvs. gjøre opptak og samtidig streame til flere mottakere i huset. Slik at man unngår å ha en dekoder per TV osv. Har hørt snakk om at Windows 7 (herunder neste versjon av Windows home server?) blant annet skal støtte de siste digitale kode-systemene som Canal Digital og Get benytter. Vet du noe om dette?
    Det finnes helt sikkert løsninger for det også, men siden jeg selv ikke har hatt behov for dette har jeg ikke sjekket det nærmere. Er imidlertid ganske sikker på at du må ha en svært så kraftig server og spesielle disker som takler multi-streaming uten at opptakene blir hakkete.

Kanskje det er mulig å få en PVR til å lagre på ekstern disk (les: server) i stedet for den interne? Da vil du hvertfall kunne se streamede opptak på alle tilkoblede enheter selv om selve opptaket bare kan gjøres der du har PVR'en stående.

Sjekk også Elgato sine løsninger for TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MediaPortal fungerer slik som du ønsker.
    Du har en tv server som tuner og klienter på pcer rundt i huset som viser bildet.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den mest brukte løsningen for å dekode TV på PC/server er vel FloppyTV? Men det ser ut til at de er konk. Men hva med en Dreambox? Jeg har ikke sjekket dette noe særlig men den kan vel streame over ethernet?

Jeg har satt opp en Windows Homeserver her som jeg lagrer alt på, filmer, bilder etc. Du kan logge deg på fra hvor-som-helst og laste ned eller opp bilder og filer. Nå vil det sikkert være linuxtilhengere som sier "det kan du gjøre med xxxx-distribusjonen også helt gratis". Så det finnes nok mange muligheter. Min erfaring er at WHS er greit å komme i gang med, linux mener jeg krever en del mer knot.

Overføring til TV-er i huset kan du gjøre med Popcornhour eller en av de andre mediaspillerne på markedet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Linux MCE

Det du beskriver høres akkurat ut som Linux media center edition.
    Welcome to LinuxMCE Eller We provide home automation products, software systems, automation lighting control, security cameras and more.
    Fordelen med Dianemo er at noen setter det opp for deg, fordelen med LinuxMCE er selvfølgelig at det er gratis, men kan være knotete dersom du ikke velger en standard installasjon.

Det er mange løsninger, holder på å planlegge litt slik selv akkurat nå faktisk

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kabling

Uansett hva du velger så gå for kablet nettverk, og husk mer enn en kabel til hvert punkt, jeg har kommet frem til fire på hvert punkt/underholdningssenter.
    1 til Xbox
    1 til PC
    1 til Altiboks
    1 til playstation eller annet

Koster ikke noe mer å legge fire enn å legge en på "byggestadiet"

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1

Da jeg bygde hus for 5 år siden levde jeg i den villfarelse at "alt blir trådløst" og skjønte ikke vitsen med å kable nettverk. Gjett om jeg angrer...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Windows Home Server med Mediaportal TV-server og FloppyDTV-C (x2 i mitt tilfelle) fungerer helt genialt sammen med to pcer med Mediaportal-klient og skjermkort med hardwareaksellerering av video. Jeg kan også se TV på bærbaren andre steder i huset hvis det måtte bli nødvendig. Opptak fra TV kan også sees hvor som helst i huset, det går ikke med PVR-boks.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir interessant å se hvilken løsning du lander på, så skriv gjerne litt om det her

Har du samtidig tenkt på f.eks. strømstyring? Dette kan jo også være aktuelt å kjøre på serveren med web-grensesnitt og tilgang via internett, eller?

Er selv i startgropen med tanke på strømstyring og for øyeblikket ser jeg etter kontakter som kan kommunisere trådløst med serveren og som har innebygget temperaturmåler.

Tar gjerne imot tips fra forumbrukere på løsninger som kan kjøre på Windows Home Server 2003.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagen
    Uansett hva du velger så gå for kablet nettverk, og husk mer enn en kabel til hvert punkt, jeg har kommet frem til fire på hvert punkt/underholdningssenter.
    1 til Xbox
    1 til PC
    1 til Altiboks
    1 til playstation eller annet

Koster ikke noe mer å legge fire enn å legge en på "byggestadiet"
    Dette støtter jeg opp om så absolutt!
    Og om ikke det er for sent for trådstarter så er det like greit å legge gigabit nettverk med en gang.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HifiCarl
    Dette støtter jeg opp om så absolutt!
    Og om ikke det er for sent for trådstarter så er det like greit å legge gigabit nettverk med en gang.
    Absolutt, og hvis du legger flere kabler til de forskjellige punkter kan du klare deg med en litt større switch. Det er ikke noe særlig for overføring å ha "tusener på tusener" med små switchbokser. Dyrere blir det også i lengden.

Og selv om alle kablene ligger klare kan du jo koble til bare de som er i bruk, eller har stor sannsynlighet for å bli brukt.
    Jeg har en 24 ports HP Procurve. hvis du følger med på kampanjer fra HP så kan du få disse ganske rimelig. Nå er det 14 porter som ser jevnlig trafikk.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Dreambox kan enkelt kobles opp slik at den gir det meste av det etterspurte her. En setter den opp til å lagre opptak på serveren (hos meg er dette en WIndows server), dermed får en tilgang til alle opptaka over alt... samtidig kan en streame live bilde direkte fra Dreambox over til PC, Xbox osv. Dette er ihvertfall en veldig enkel løsning på problemet, gjør det selv slik og har tilgang til live tv og opptak fra alle rom i huset som har enten PC eller xbox. Mediaportal løsningen er sikkert vell så bra men innbiller meg at den er noe vanskeligere å få til å fungere skikkelig

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    +1

Da jeg bygde hus for 5 år siden levde jeg i den villfarelse at "alt blir trådløst" og skjønte ikke vitsen med å kable nettverk. Gjett om jeg angrer...
    Ikke ideel løsning men bedre løsning enn trådløst er det å bruke adaptere som en kobler til strømnettet! Har testet dette hjemme og det å streame full hd er f.eks. ingen problem via slikt nett, er adskillig raskere og vell så stabilt som trådløst.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Ikke ideel løsning men bedre løsning enn trådløst er det å bruke adaptere som en kobler til strømnettet! Har testet dette hjemme og det å streame full hd er f.eks. ingen problem via slikt nett, er adskillig raskere og vell så stabilt som trådløst.
    Vil ikke si at det er garantert at du kan streame full-HD via strømnettet. Det er mange variabler å ta hensyn til der og. Men at det er 100 ganger bedre enn trådløst er helt sikkert.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra det jeg testet så var det ikke noe problem ihvertfall, jeg brukte slike, hadde 4 "sendere" og 1 "mottaker" om jeg ikke husker feil. Det vil muligens bli problem dersom flere streamer full hd samtidig men sånn til vanlig så fungerer det bra, gjorde det ihvertfall hos meg. Vanlig kablet nettverk er selvsagt å foretrekke men har en ikke mulighet er dette en reel løsning

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er de samme jeg har. Disse er det forøvrig ikke noe forskjell på om det er mottaker eller sender, bare plugge i veggen og kjør på! Mer plug and play i nettverksverden uten nettverkskabel er vanskelig om ikke umulig å oppdrive.
    Kanskje det er min PS3 eller PS3 Media Server sin dekoding som sliter hos meg. Får prøve å streame litt direkte til nyoppsatt stuepc og se om jeg får noe skikkelige hastigheter.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legge 20mm k-rør koster nesten ingen ting. Kan dra cat5e eller 6 cat Når trenger det. Har mulig het bytte til noe enda bedre siden

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Ja det er sikkert fullt mulig, jeg har ikke testet de pluggene. Men uansett er de laget for å komme rundt problemet med dårlig planlegging eller manglende muligheter for dedikerte nettverkskabler. Så hvis man har mulighet vil jeg anbefale å legge egne rør. Men det blir vel dessverre som med stikkontakter; -man får aldri nok eller de er på feil sted

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •