Valg av skjermkort, litt problemer med å forstå.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av skjermkort, litt problemer med å forstå.

Har hatt en tråd tidligere også, men har litt problemer med å velge skjermkort. Det finnes jo et hav av dem i dag og det gjør det jo ikke noe lettere. Og i tillegg skal jeg ha et som er OK på spill og funker til å sende lyd og bilde en surround reciever via HDMI.

Jeg ser at den nye ATI 5xxx serien støtter noe som heter bitstream. Hva er det? Gjelder det kun om jeg skal ha en blueray spiller i PCn? Hva om jeg spiller av en .mkv blueray fil?

Planen min var egentlig å vente på et 5870 eller 5850, men lurer på om det blir litt overkill?

Hva med å velge et ATI Radeon HD 4850 kort til ca 800kr. Hva er det det ikke vil gi meg som jeg får med feks et dyrere et? Jeg kommer til å spille litt spill, men er ikke lenge siden jeg satt med en litt eldre laptop og spilte call of duty modern warfare og syntes det var helt greit, så lurer på om det rett og slett blir veldig overkill med noe dyrere?

Kom med innspill, så kanskje jeg greier å bestille meg en pc snart

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Dette er gode spørsmål , mye forvirring rundt skjermkort, spilling og videoakselerasjon for tida!

For det første, .mkv er bare en videokontainer-fil og kan inneholde nesten hvilken som helst encoding, deriblandt bluray med sin H264 eller x264 som er opensource-versjonen. Må ikke blande encodingstandarder med videokontainer, selv om jeg skjønte hva du mente.

For det andre, et Radeon 4870 eller 4850 duger "greit nok" til spill. Kanskje ikke de heftigste korta på markedet lenger, men så lenge ikke resten av pc'en er elendig bør det funke. Spiller selv med et 3870 idag, og klarer meg fint om jeg ikke kjører full oppløsning eller full detail.

For videoakselerasjon må du passe på å få et nVidia eller ATI-kort av nyere generasjon, ATi sin dekoder heter UVD - Unified Video Decoder, nVidia's heter PureVideo, bruk google så finner du de forskjellige korta som støtter dette. Kjører selv et nVidia 8600GT i stuepc'en min og det funker finfint til video etter noen driveroppdateringer og nyere codecs/media-avspillere.

Mitt tips hvis du ikke har ALT for store krav til spilla er å gå for et 4850, det er mye kort for penga og har innebygd videoakselerasjon (DXVA som det heter så pent), og skal i teorien funke både på vanlig bluray og rippa bluray-filmer (.mkv x264 som de vanligvis heter). Da gjenstår det bare å finne et 4850 med HDMI ut og evt. et godt lydkort som kan levere digital-lyd i tillegg for full pakke fra pc'en - forutsatt at du har noe som kan ta imot digitale lydsignaler da såklart.

På software-siden har du endel valg å foreta, og her er det virkelig epler mot pærer, venstre mot høyre og skikkelig smak og behag. Personlig har jeg gode erfaringer med Media Player Classic-Home Cinema og k-lite codecpack'en, men dette er bare et forslag. Hos meg kjører iallefall dette bluray .mkv x264 rips uten for stor belastning på prosessoren siden 8600GT-kortet mitt tar mye av jobben.

FAQ - DXVA <- sist men ikke minst, en liten link om temaet.
    Unified Video Decoder - Wikipedia, the free encyclopedia <- Radeon's UVD skjermkort.
    Nvidia PureVideo - Wikipedia, the free encyclopedia <- nVidia sine.
    LYKKE TIL!

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ventet til det kommer noen kort i budsjettklassen av 5-serien. Hvis du skal se bluray på pcen vil et 5850/5870 sende lyden som bitstream. Da vil du få lydformatene TrueHD og DTS HD uten et dyrt lydkort fra asus eller auzentech.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Tar det før jeg glemmer det. Det at de nye kortene støtter bitstream betyr at man kan spille bluray plater på PCn og få TrueHD(bilde?) og DTS HD(lyd?). Og vist man spiller av en rippet bluray i feks en mkv container med enten x264 eller h624 så vil man få TrueHD og DTS HD?

Budsjett klassen av 5xxx serien blir vel 5850 til ca 2000kr? Da er det vel greiere å velge et til 800kr og heller kjøpe seg en SSD disk for pengene man har til overs?

Grunnen til at jeg lurer er at jeg kommer ikke til å ha bluray spiller i pcn, men en egen dedikert spiller til den jobben. Så om fordelen med 5xxx serien gjelder kun ved avspilling av bluray plater så har jeg ikke bruk for dem.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nvidia 280 eller 295

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TrueHD og DTS HD er lydspor. De har ingenting med bildet å gjøre. Ja, jeg vet 5850 koster 2000, men ATI vil nok slippe noe tilsvarende 4350, 4550, 4650, 4670 osv. Disse modellene pleier ikke være så dyre og de kommer mest sannsynlig til å støtte bitstream.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bumper denne igjen jeg:
    Sitat Opprinnelig postet av b-ill
    Det at de nye kortene støtter bitstream betyr at man kan spille bluray plater på PCn og få TrueHD(bilde?) og DTS HD(lyd?). Og vist man spiller av en rippet bluray i feks en mkv container med enten x264 eller h624 så vil man få TrueHD og DTS HD?
    Grunnen til at jeg lurer er at jeg kommer ikke til å ha bluray spiller i pcn, men en egen dedikert spiller til den jobben. Så om fordelen med 5xxx serien gjelder kun ved avspilling av bluray plater så har jeg ikke bruk for dem.
    Det er det over som avgjør om jeg vil gå for 5xxx serien. Fo om de ellers er helt like til vanlig gaming og til bruk mot en hjemmekino så er valget enkelt.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bumper denne igjen jeg:

Det er det over som avgjør om jeg vil gå for 5xxx serien. Fo om de ellers er helt like til vanlig gaming og til bruk mot en hjemmekino så er valget enkelt.
    Helt like er de jo ikke, 5xxx serien vil ha særdeles mye bedre ytelse i spill, men de koster jo deretter også da.

Men hvis du ikke har behov for bitstream-funksjonaliteten (HD-lyd) så klarer du deg fint med et 4850 vil jeg tro. Poenget er iallefall å få et kort som klarer DXVA slik at du slipper å dekode all video på prosessoren. Stuepc'en min har en gammel P4 3.6GHz , og den takler ikke 1080p men med skjermkortet og videoakselerasjon aktivert funker det finfint.

Mitt tips er iallefall å gå for et 4850 hvis du ikke orker å vente på de nyere budsjettmodellene, mye valuta for penga.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer til å å holde øynene oppe etter brukte 4xxx kort, regner med det vil komme en del nå fremover som 5xxx kommer ut for salg.

Så kan jeg eventuelt oppgradere til 5xxx etterhvert.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ati suger rass... ingen seriøse gamere bruke ati... altfor trege kort.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    Rekti, fint at du argumenterer for påstandene dine :P

Hvis du glaner litt på diverse benchmarks på f.eks bit-tech er det ikke langt mellom ATI og nVidia i toppen, og Radeon 4870x2 har lenge vært toppkortet...

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer til å å holde øynene oppe etter brukte 4xxx kort, regner med det vil komme en del nå fremover som 5xxx kommer ut for salg.

Så kan jeg eventuelt oppgradere til 5xxx etterhvert.
    Det er sikkert ikke så veldig dumt, tipper det er mange spillfolk som oppgraderer snart og da blir det nok et og annet 4870 på bruktmarkeder rundtom.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, ati jukser... er ikke uten grunn det heter X2 pga to cpu'er på et kort... sett sammen to nvidia kort å se hva benchmark en får... nvidia kort er dobbelt så kjappe per cpu å bygg ut ati til max på crossfireX å bygg ut Nvidia med Quad SLI så ser en hva som banker messt FPS med høyest Anti aliseing...
    det er ikke tvil der. men Nvidia er dyrere i pris er derfor ATI har salg..
    ATI er frames per buck
    Nvidia er max gameing

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, ati jukser... er ikke uten grunn det heter X2 pga to cpu'er på et kort... sett sammen to nvidia kort å se hva benchmark en får... nvidia kort er dobbelt så kjappe per cpu å bygg ut ati til max på crossfireX å bygg ut Nvidia med Quad SLI så ser en hva som banker messt FPS med høyest Anti aliseing...
    det er ikke tvil der. men Nvidia er dyrere i pris er derfor ATI har salg..
    ATI er frames per buck
    Nvidia er max gameing

Heh ja okei, hvis man kan kalle det "juks" å dytte en ekstra gpu på kortet og øke ytelsen til en grei pris så skal du få den. :P

Forøvrig er det ikke så vanvittig mye ytelse å hente på SLI heller grunnet dårlige drivere, vært mye diskusjoner frem og tilbake om dette. Bare se testen av Asus RoG Mars til 10000 kroner pr stk. Bit-Tech sleit VIRKELIG med å få ekstra ytelse av to slike kort i SLI. ATI er bang for buck, nVidia har ikke dårlige kort, men de er ikke optimale pga drivertull og i tillegg må man nesten vurdere hva slags spill man skal spille.

Enkelte spill funker best med Radeon, andre med nVidia. Har selv gode erfaringer med både nVidia og Radeon-korta, men Radeon gir best ytelse for penga og for trådstarter her var det vel om å få best mulig video og spillytelse for minst mulig penger - derfor er nok Radeon et godt valg.

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ati 4870 er ganske varmt. Jeg har et kort selv. Hvordan er tilsvarende modeller fra nvidia mtp temperatur? Det er jo noe å tenke på hvis det skal brukes i et htpc kabinett.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian216
    Ati 4870 er ganske varmt. Jeg har et kort selv. Hvordan er tilsvarende modeller fra nvidia mtp temperatur? Det er jo noe å tenke på hvis det skal brukes i et htpc kabinett.
    bit-tech.net | Feature - What's the Fastest Current Graphics Card?

Her er en sammenligning med et par nVidia-kort mot 4870x2 (som er varmere grunnet 2x gpu). Hvis du leter litt rundt på bit-tech finner du sammenligning av omtrent samtlige skjermkort som har kommet på markedet det siste året. De inkluderer både termiske egenskaper og strømtrekk fra kontaktai veggen.

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en kjekk side. Tusen takk.

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir litt som å sammenligne en Posche og en Passat.
    Ati og Nvidia ligger IKKE i samme prisklasse. Ati satser på mid -end gamernivået og mid -end pris.
    For å ta et eksempel så er ikke GTX 285 særlig mye bedre enn 4890 trass nesten dobbelt så høy pris. Ati kortene viser virkelig krefter når resten av systemet står i stil.
    Hva SLI og Crossfire angår så fungerer crossfire merkbart bedre en SLI, og ja, jeg har testet begge deler
    SLI sliter mer med microstuttering enn det crossfire gjør.
    Ati har også den fordelen at det kommer drivere en gang i måneden.
    Ati hadde riktignok en dårlig periode med 38xx serien men 58xx serien ser ut til å bli ha en vinner i alle prissegmentene.

Og til slutt, beklager at jeg tar en litt hissig tone men jeg synes bare inlegget ditt var så unødvendig barnslig.

TIL TRÅDEN:
    5770 er en modell som skal komme som kommer til å passe utmerket i HTPCer pga høy ytelse VS strømforbruk/varme og pris.
    Hvis du vil spille er 5870 et soleklart valg, ikke er det dyrt heller i forhold til å være toppkort.
    Har 4870 selv og er fortsatt fornøyd. Føler faktisk ingen trang til å bytte det ut. Det sliter fortsatt ikke med spill selv om det er halvannet år gammelt.
    Rett og slett et bunnsolid produkt fra ATI!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •