ATI 4890, lyd og bilde via DVI->HDMI, spørsmål.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ATI 4890, lyd og bilde via DVI->HDMI, spørsmål.

Har et ATI 4890 kort som for øyeblikket er tilkoblet min Denon AVR-1610 receiver, det jeg først og fremst lurer på, er om det er mulig å "stenge" av videosignalene, slik at jeg bare får lyd? Har muligheten til å disable monitor 2 via CCC, men da forsvinner lyden i samme slengen, noen som vet om dette er mulig, uten å miste lyd?

En annen ting jeg lurer på er, har et standalone lydkort i maskinen i tillegg, av typen Creative X-FI XtremeMusic, og jeg lurer på om jeg skal prøve å koble dette til receiveren også, men lurer da på om det er noe stor forskjell mellom lyden fra ATI kortet, eller lydkortet? Har ikke så mye peiling på lyd, men ATI kortet leverer vel digital, siden det er HDMI, men det er vel noe ikke Creative kortet kan? Da det bare har noen line out tilkoblinger.

Grunnen til at jeg vurdere dette er jo fordi, nå gjør jo skjermkortet 2 ting, viser bilde/video samt lyd, og jeg er litt usikker hvor godt kortet egentlig takler det, og det er noe som sier meg at ting som er dedikert til en ting, som er lydkort, gjør ting bedre enn noe som gjør to ting, eller er jeg på bærtur her?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke avbryte deg her, men husker du hva du måtte gjøre for å koble forsterkeren til skjermkortet i utgangspunktet?
    Klarer ikke få signal via HDMI til forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppsettet slik det er nå: PCen med skjermkortet, i den ene DVI pluggen bak skjermkortet har jeg en DVI til HDMI adapter som fulgte med kortet, fra den har jeg en HDMI kabel som går inn i en av HDMI portene bak receiveren, så er det bare å velge riktig source på receiveren, etter det funka alt som det skal her.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er deilig å slippe flere kabler. Det er det store plusset. Hvis du kjører optisk ut fra X-Fi kortet så er du like langt. Digital lyd sender skjermkortet like bra som lydkortet. Regner med DACen i 1610 er på nivå eller bedre med lydkortet, så du vil nok ikke tjene noe på å la lydkortet gjøre jobben.

Får du ikke lyd hvis du skrur av skjermen?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan skru av skjermen, ved bruk av power knappen på fjernkontrollen, men greia er at PCen tror at skjermen fortsatt er på, irritasjonsmomentet ligger i at om jeg drar musa for lang til siden, så vil den fortsatt gå over til den andre skjermen, altså forsvinne, selv om skjermen er av, og disabler jeg skjermen i windows, så forsvinner både bilde og lyd, derimot kan jeg disable lyden helt i windows, ved å bare slå av ATI HDMI Output.

En annen ting er at skjermkortet og driverne, sliter litt med EDID, hvis det skjer en oppdatering på en av skjermene, bytting av oppløsning, UAC prompten dukker opp, skrur skjermen av og på, så detter lyden ut i noen få sekunder i samme slengen, og programmet som spiller av lyden må som oftest skrus av og på.

Er helt enig at HDMI er flott, da det blir mindre kabel rot, men vil helst ha en uavbrutt lydopplevelse, er ikke spesielt gøy om jeg sitter å hører på musikk, så åpner jeg et program som trenger admin rettigheter (UAC dukker opp), og da sier lyden stopp, og jeg må inn i musikk programmet og restarte det, er greit, det er ikke store oppgaven, men om coax/opt ut fra lydkortet ikke sliter med samme problem, så kjører jeg det foreløpig, til ATI finner en fiks til sine drivere.

En annen ting, du snakker om DACen i receiveren, hva gjør denne? Har ikke allverdens peiling på lyd enda. Det er vel skjermkortet/lydkortet som gjør jobben, og bare sender signalet videre til receiveren som "slipper" lyden ut? Eller er det slik at skjermkortet/lydkortet bare sender lyden videre også gjør receiveren all jobben? Så i utgangspunktet så er det ingen forskjell i lyden så lenge den er digital og går til samme receiver? Bortsett fra at skjermkortet kan leverer 7.1 og HD lyd, noe jeg tror ikke lydkortet kan?

Edit: For å bruke optisk eller coax med creative lydkortet må jeg vist kjøpe en eller annen ekstra ting, da denne ikke har disse tilkoblingene, derimot lydkortet som sitter på hovedkortet har disse tilkoblingene, husker ikke helt modellen, men lydkortet som sitter i hovedkortet er fra Realtek, om dette har noe å si.

Edit2: Det innebygde lydkortet er av type: ADI® AD1988B 8-channel High Definition Audio CODEC

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har tydelig vis det motsatte problemet som jeg har
    Jeg får bilde men ikke lyd via HDMI. Så det er nok mulig ja!
    Jeg kjører lyd gjennom jack nå, noe jeg har på følelsen ikke er så veldig bra...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ute å kjøpte en Optisk kabel istad, som nå er dratt fra lydkortet på hovedkortet, til receiveren, funker utmerket så langt. Så nå blir det vel til at jeg kjører lyd via optisk og bilde via HDMI, til ATI får has på driverne sine. Skal også nevnes at ved optisk så fikk jeg mulighet til å sende ut Dolby digital og DTS lyd, noe som ikke funka med HDMI, da disse mulighetene i Windows 7 kontroll panelet var utilgjengelige. Men det tror jeg har noe med Windows 7 og ATI å gjøre, da jeg mener å ha lest at det funka for folk med Windows XP.

Edit: Realtek HDMI: HDCP in Vista; not in Win7 - Windows 7 Forums

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nitrius
    Var ute å kjøpte en Optisk kabel istad, som nå er dratt fra lydkortet på hovedkortet, til receiveren, funker utmerket så langt. Så nå blir det vel til at jeg kjører lyd via optisk og bilde via HDMI, til ATI får has på driverne sine. Skal også nevnes at ved optisk så fikk jeg mulighet til å sende ut Dolby digital og DTS lyd, noe som ikke funka med HDMI, da disse mulighetene i Windows 7 kontroll panelet var utilgjengelige. Men det tror jeg har noe med Windows 7 og ATI å gjøre, da jeg mener å ha lest at det funka for folk med Windows XP.

Edit: Realtek HDMI: HDCP in Vista; not in Win7 - Windows 7 Forums
    DD/DTS er ikke noe problem med HDMI, men å bitstreame det er vanskelig. Det blir gjort om til LPCM og sendt til receiveren.

Har du gjort som jeg sa? Brukt bare en skjerm og sjekket om problemet fortsatt er der?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tenker du på? Ja, kan skru av TV skjermen, eller PC skjermen for den slags skyld og fortsatt få lyd, men selv om det, så tror PCen at begge skjermene er på, for om du drar musa ut til siden så forsvinner den ut i intet. Eneste måtet å skru en av delene helt av, er ved å disable de i kontroll panelet eller lignende, og når dette gjøres, så forsvinner lyden også.

Edit: Men som sagt, har fått ting til å virke slik jeg vil ha det, uavbrutt lyd så lenge PCen er på via optisk, og bilde via HDMI, så kommer jeg til å teste lyd fra HDMI i ny og ned for å se om ATI får fikset problemene rundt det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •