ubuntu, xbmc, ION - audio issues

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ubuntu, xbmc, ION - audio issues

Installerte først Win XP da jeg ønsker dual boot mellom win xp for "altmuligannet" og KUN XBMC på ubuntu.

Fulgte lars werners xbmc on ION howto i bunn og grunn. Alt funket fint med ubuntu 9.04 og xbmc 9.04.1 r20654. Fikk lyd på tven via HDMI (som planlagt). Killasampla og mange andre typer filer gikk som smurt.

Etter at jeg hadde fått alt til å funke ville jeg (uten å se desktopen) starte XBMC når jeg valgte ubuntu i GRUB-boot-menyen. Dette funket også smertefritt (altså å starte xbmc uten å se noe annet)

Finner ikke igjen guiden jeg fulgte, men den innebar i alle fall noen modifiseringer og det siste jeg husker å ha gjort er å adde "startx" i en eller annen tekstfil jeg editerte.

(nesten på sin plass med en liten HEHE, siden jeg nå er helt lost)

I alle fall, resultatet at knotingen er at jeg ikke får lyd lengre. "failed to initialize audio device" kommer opp når jeg prøver å spille av både musikk og film i xbmc.

Noen som har et godt råd? har prøvd å endre audio-settings i xbmc (iec958, hdmi, default osv og kombinasjoner av disse)

DrE

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å si uten noen detaljer. Hva har du oppdatert, Alsa, xbmc?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kokte ned til at jeg gjorde det på nytt, uten å stresse med å "ikke se desktopen" i ubuntu. Litt mindre eye-candy, men det funker som det skal.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo legge til xbmc på oppstart og så quitte til desktop når du har behov for det.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg vet det. Men cluet med dualboot i dette tilfellet var å bruke windows til alt annet enn mediaavspilling, og at xbmc var så "smooth" som mulig. Maskinen er 90% mediaavspiller og resten litt windoze knoting.

Ikke den store faren dog. Jeg gidder ikke knote mere :-)

DrE

Active Petter Smart sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør Xbmc Live Det gjør jeg. Det er en lite linix install med xbmc på toppen, pre-konfigurert til å kjøre opp xbmc i starten. Hadde samme problem med Audio til å begynne med, men fant en guide på internett som fiksa det husker ikke hvor men det er bare å søke på xbmc live + Audio issues

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I 9.04 kunne man sette lydserver, utgang og device selv fra menyen. Da dette ble fjernet forsvant også muligheten til å konfigurere det på en enkel måte fra ubuntu. Trikset var vel å skrive "hdmi" på device og velge hdmi utgang i xbmc.

Kombinasjonen feil default og lite config var stygg, men funker det altså.

Edit; ser ikke poenget med windows på ASRock ION. Bedre å ha et linux-system som oppdaterer seg selv istedenfor live.

Hva poenget med å selv konfigurere en full desktop for hånd for å kjøre xbmc ser jeg ikke poenget med. Minimal install funker, avhengig av hva man gjør det til, full pakke likeså og da er terskelen utrolig mye lavere. Live gjør jobben enda enklere, men man mister litt finesse.

Er det et poeng i å begynne nesten fra bunnen av så vet man om det, da bør en også vite hva en går til.

Hvis man ikke skjønner hva som står i en guide så bør man holde seg langt unna.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    I 9.04 kunne man sette lydserver, utgang og device selv fra menyen. Da dette ble fjernet forsvant også muligheten til å konfigurere det på en enkel måte fra ubuntu. Trikset var vel å skrive "hdmi" på device og velge hdmi utgang i xbmc.

Kombinasjonen feil default og lite config var stygg, men funker det altså.

Edit; ser ikke poenget med windows på ASRock ION. Bedre å ha et linux-system som oppdaterer seg selv istedenfor live.

Hva poenget med å selv konfigurere en full desktop for hånd for å kjøre xbmc ser jeg ikke poenget med. Minimal install funker, avhengig av hva man gjør det til, full pakke likeså og da er terskelen utrolig mye lavere. Live gjør jobben enda enklere, men man mister litt finesse.

Er det et poeng i å begynne nesten fra bunnen av så vet man om det, da bør en også vite hva en går til.

Hvis man ikke skjønner hva som står i en guide så bør man holde seg langt unna.
    Det er ikke akkurat noe tungt å starte opp en std installasjon av ubuntu, så jeg har ikke sett noe problem i å bruke dette som grunnlag i min htpc.
    Da har jeg i tillegg muligheten til å gjøre annet morro, hvis jeg skulle føle for det
    f.eks pulseaduio/jack osv

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuZleBiFf
    f.eks pulseaduio/jack osv
    Vi skulle kansje hatt en egen jack tråd.
    Jeg har funnet en rekke snaxx som jack kan brukes til.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    I alle fall, resultatet at knotingen er at jeg ikke får lyd lengre. "failed to initialize audio device" kommer opp når jeg prøver å spille av både musikk og film i xbmc.

Noen som har et godt råd? har prøvd å endre audio-settings i xbmc (iec958, hdmi, default osv og kombinasjoner av disse)

DrE
    Hva sier

"sudo aplay -l" ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •