Mediaplayer vs HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mediaplayer vs HTPC

Hei!
    Jeg driver å legger opp til nytt system i leiligheten, og jeg tenkte jeg skulle ha en data nede i kjelleren som skulle stå på 24/7, som jeg vil koble til tvn min med, tenkte jeg skulle legge en hdmi kabel til surround og fra den til tv'n, da holder det vel med bare en hdmi kabel right?
    også et BT tastatur og mus, så tenkte jeg at jeg kunne bruke den datan til å p spille spill, lese mail osv og evt å spille musikk via windows mediaserver eller noe, eller burde jeg satse på mediaplayer, men da får jeg vel ikke brukt vanlig mail, internett og spill? evt hva slags OS og program, evt kabler burde jeg ha hvis jeg lager en htpc?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BT mus og tastatur vil nok ikke være optimalt, med mindre du har testet dette og sett at det har fungert? Dessuten er HDMI kabler lengre enn 5 m ikke å anbefale. Signalet kan bli for svakt og HDCP kan føre til at skjermbildet faller inn og ut osv. Det kan fint gå, men det kommer nok an på TV og skjermkort vil jeg tro, og selvsagt kvaliteten på kabelen.

Jeg ville gått for filserver og klient koblet sammen med lan om jeg hadde vært deg. Lettere å skifte Bluray film vil det også ha blitt

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Dessuten er HDMI kabler lengre enn 5 m ikke å anbefale. Signalet kan bli for svakt og HDCP kan føre til at skjermbildet faller inn og ut osv. Det kan fint gå, men det kommer nok an på TV og skjermkort vil jeg tro, og selvsagt kvaliteten på kabelen.
    Dette er helt feil. HDMI kan man ha over lange strekk uten problemer. Det man derimot må passe på at på litt lange strekk så må HDMI kabelen ha nok båndbredde til å kunne sende 1080p problemfritt. Man finner selv billige HDMI kabler som gjør det. F.eks kabler fra bluejeans:
    HDMI Cables from Blue Jeans Cable
    TV og skjermkortet har ingen innvirkning på dette.

HTPC gir et større bruksområde enn en dedikert mediaplayer. Så dersom du skal spille, sjekke e-post, surfe osv. så er nok HTPC veien å gå.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter Tomas78 i at det vil være bedre med en filserver i kjelleren og at denne sender data via nettverk/LAN til en klient.

Selv bruker jeg HP MediaSmart Server som filserver (og backup) og MacMini (2009 modell, oppgradert til 2 GB minne, spiller fint 1080p HD-filmer) som klient. På MacMini kjører jeg Plex, som er en genial (og gratis) programvare for å organisere og spille av bla. film og musikk.

MacMini er koblet til TVen med en DVI-til-HDMI kabel og digitallyd til surround-reciveren. Bruker Logitech Harmony One fjernkontroll til å styre det hele, men har også BT tastatur og mus som jeg bruker når jeg skal bruke MacMini som en vanlig datamaskin.

Det er selvsagt mange muligheter både når det gjelder valg av filserver og klient. Dersom du ikke har behov for å bruke klienten som vanlig datamaskin (lese mail etc.), kan du også vurdere en mediaspiller som klient. Mange muligheter her også, men Popcorn Hour kan nevnes som mye brukt og som fleksibel med tanke på at den støtter de fleste formater. Ville ikke valgt Apple TV da denne har for mange begrensninger både når det gjelder formatstøtte og prossesering (klarer vel ikke 1080p HD-filmer).

HP MediaSmartServer
    Apple MacMini
    Plex Media Center
    Logitech Harmony One
    Apple BT tastatur
    Apple BT mus

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Dette er helt feil. HDMI kan man ha over lange strekk uten problemer. Det man derimot må passe på at på litt lange strekk så må HDMI kabelen ha nok båndbredde til å kunne sende 1080p problemfritt. Man finner selv billige HDMI kabler som gjør det. F.eks kabler fra bluejeans:
    HDMI Cables from Blue Jeans Cable
    TV og skjermkortet har ingen innvirkning på dette.
    Greit du.. fra siden du linket til :
    In actual usage, it ordinarily will work at distances exceeding these--we have run 1080p video through a 125 foot cable without any information loss, but results will vary depending on the capabilities of the sending and receiving circuits of the devices in use.
    Det er ikke anbefalt, ifølge HDMI standarden, å ha kabler lengre enn jeg beskrev. Men det kan gå, som jeg også skrev.

"Helt feil" ja...herregud.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Greit du.. fra siden du linket til :

Det er ikke anbefalt, ifølge HDMI standarden, å ha kabler lengre enn jeg beskrev. Men det kan gå, som jeg også skrev.

"Helt feil" ja...herregud.
    Ikke lenger enn 5m? Det var det du skrev. 125 feet som Bluejeans har fått til er 38.1 m. Er kablene tykke nok og takler båndbredden, så er 15-20 m helt uproblematisk.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •