Noen som gidder?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som gidder?

Er det noen av dere på forumet som gidder å se på dette oppsettet på en HTpc jeg skal bygge. Det skal bli morsomt å prøve dette selv, da jeg ikke har så veldig greie på slikt. Men prøver man ikke, så lærer man ikke .
    Det jeg vil vite er om dette blir bra eller feil, om det er noen av komponentene som kanskje ikke går godt sammen osv... Den skal ikke brukes til å spille "heftige" 3D-spill.

Kabinettet er et HT-400 full ATX fra Vendur.

Strømforsyning: SilenX 450w <14 dBA iXtrema PRO PSU
    Vifte(r): SilenX 80mm 9dBA Fan
    Lydkort: M-Audio Revolution 7.1
    Grafikk: Asus Radeon 9600SE 128MB DDR
    Minne: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB Dual Pack
    Hovedkort: Asus P4P800-E DELUXE Hovedkort S478
    HD: Samsung SpinPoint P80 160GB 8MB
    Prosessor: Intel Pentium 4 3.0 GHz Boxed PC800
    DVD-brenner: Plextor DVD-brenner IDE PX-504A
    WinXP home
    WinDVD eller Theatertec?
    Ellers kommer det støydemping på harddisc.
    Fjernkontroll som følger med kabinettet. ( hvordan er dette å sette opp, noen som har prøvd??)
    Trådløs mus og tastatur fra Logiteck. Tror rekkevidden er lav (under 2m)
    Takker og bukker hvis noen tar seg tid til å se på dette

Sist men ikke minst: er det noe jeg har glemt? ops: ?

mvh
    Atle

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville gått for en litt raskere ram...

Corsair
    f.eks. Har 2x 512 brikker ifra Corsair selv og er kjempefornøyd.
    Hadde twin mos før og gikk over til Corsair, stor forskjell!

Også ville jeg prøvd NVDVD ifra Nvidia, du får vel 2 ukers prøve tid.
    Hvis du blir fornøyd så burdte du kjøpe det, jeg synes det er mye bedre enn Win DVD og Power DVD!
    Du finner det her

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo bra ut det der. Ville vel tenkt meg om før jeg kjøpte den DVD-Brenneren. For det første brenner den bare DVD+R med 4X, for det andre kommer det Dual Layer brennere hvert øyeblikk. Nec 2510 er dual brenner som er kommet. (Dual Layer ikke dual format.)

En annen ting er tastatur/mus. Logitec har et tastatur som heter DiNova som har bluetooth. Rekkevidde 10 meter.

Mvh
    kka

Edit : Ram har vel ikke mye å si når det gjelder htpc. Normalt bra ram er mer enn nok. Til overklokkeren kan "super-ram" være ok.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra oppstillingen så nevner du bare TT eller WinDVD. Til dette er PC'en mer enn god nok.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger: Grunnen til at bare de to er nevnt er enkel. Jeg er nybegynner, og har på følelsen at de to er mer "plug and play" en f.eks zoomplayer. Det er mange tråder rundt emnet, og jeg har egentlig gitt litt opp å følge med pga, ja nettopp, jeg er nybegynner...

Hva har jeg egentlig å hente på å bruke såpass avanserte program? Dette skal jo, forhåpentligvis, kunne brukes av samboeren også. Men det skal være sagt, at hvis det er store forskjeller på bildekvalitet, så må jeg vurdere tingene om igjen. Med er det bare en rekke av typen "superbrukerlagringstweekeoghentestrukturer" elementer ute å går, så er det ikke interesant. Det jeg er ute etter er å kunne sette inn en plate, om det er CD eller DVD, sette det i gang, og få et bra bilde på lerettet og god lyd fra høytalerene. Jeg setter gleden av en film høyere enn frustrasjonen med ett sinnsykt godt program som ikke fungerer som det skal når jeg skal se Istid sammen med nevøen og niesen min.
    Føler at jeg faller litt utenfor her, men men :roll:

Kunne foresten vært fint å sett en argumentasjonsliste over de forskjellige programmene. Noen som vil gi en kortfattet ( hvis mulig ) liste over hvilke og hvorfor?? :lol:

Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Logitech bluetooth tastatur og mus, og kan anbefale dette. Gjerne diNivo hvis du tar deg råd til det. Fordeler er ladestasjon for mus (gjelder begge og det trengs!) og ikke minst lang rekkevidde.

Ellers ville jeg gått for Nec ND-2500 DVD-brenner, evt. 2510, men trenger du virkelig å brenne på begge sider av DVDen når platene koster nesten 80kr. pr. stk? (Jada, de blir jo billigere da). Sonefri firmware til Nec skal heller ikke være noe problem!

Personlig ville jeg nok godt for ZoomPlayer og fddshow (som jeg bruker), får gjort endel med bildet ditt med den prosessoren du har valgt. WinDVD er greit hvis du ikke gidder. WinDVD 6 vil jeg anta er bedre enn TT.

Edit: NB! Husk å bytte ut boxed viften fra Intel med feks. støysvak Zalman!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NB! Husk å bytte ut boxed viften fra Intel med feks. støysvak Zalman!
    Hvor får jeg tak i den, og er det enkelt å bytte den ut? Liker ikke tanken på å lodde noe på en slik komponent :?

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MAXcpu
    .....Ellers ville jeg gått for Nec ND-2500 DVD-brenner, evt. 2510, men trenger du virkelig å brenne på begge sider av DVDen når platene koster nesten 80kr. pr. stk? (Jada, de blir jo billigere da). Sonefri firmware til Nec skal heller ikke være noe problem!
    Her er ikke snakk om begge sider av en dvd, men 2 lag på samme side. Det er nemlig en vesentlig forskjell. Nå kan man brenne f.eks istid fullt og helt uten kompresjonsprogrammer av noe slag. Og tro meg når jeg sier det; med 3 unger på henholdsvis 1.5, 6 og 8 år så trenger man et helt arsenal av kopier av filmer type Istid/Nemo.

Sitat Opprinnelig postet av MAXcpu
    .....Edit: NB! Husk å bytte ut boxed viften fra Intel med feks. støysvak Zalman!
    Ville valgt vann på kjølesiden. Det er stille og så og si vedlikeholdsfritt. De mange pakkene med alt man trenger er blitt rimelige og enkle å sette opp. Har kjørt vannkjøling i over ett år uten problemer av noe slag. Anbefales.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE akto.

Hva har jeg egentlig å hente på å bruke såpass avanserte program?
    Godt spørsmål! Har selv rotet med ZP og ffdshow tidligere og la det på hylla noen måneder fordi jeg ikke fikk det til å kjøre. Benyttet da WinDVD5 og var, og er, fornøyd med det programmet. Bildekvaliteten er god.

Men jeg ble nysgjerrig på ZP og ffdshow så jeg prøvde igjen tildligere i uka. Etter å ha lest den prioriterte tråden under HTPC så fikk jeg det til. Og bildet man fikk var faktisk synlig bedre enn WinDVD.

Etter at du har justert de innstillingene du liker i ZP og ffdshow, så er programmet like enkelt å bruke som WinDVD.

Dersom du er nybegynner (som du selv sier) så start med WinDVD og prøv deg på ZP og ffdshow senere. Anbefales.

Men siden du skal bygge en HTPC selv så er du nok litt beskjeden når du kaller deg "nybegynner".

Lykke til

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men siden du skal bygge en HTPC selv så er du nok litt beskjeden når du kaller deg "nybegynner".
    He he, faktisk ikke. Det blir første gang jeg bygger meg en PC av noe slag. Men jeg er vant til å bruke PC, og jeg har litt innsikt, og med hjelp av dette utmerkede forum skal dette gå bra :lol:

Dessuten, hva kan gå galt? Bare å ta det med ro det, og huske på at små elektroniske duppeditter er følsome, så ordner det seg. Dessuten kommer jeg til å angre siden, hvis jeg ikke gjør det :wink:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skulle sagt det selv. Bygget min første HTPC i år og den fungerer ennå :lol:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger.

Snasen hjemmekino foresten. Hvordan er det med akustikken fra skiferveggen?

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Noen som gidder?

Sitat Opprinnelig postet av akto
    .. Den skal ikke brukes til å spille "heftige" 3D-spill.Grafikk: Asus Radeon 9600SE 128MB DDR..
    Siden du bare skal bruke den til DVD, ikkje 3d spill BYTT fra Radeon kortet til FX5700 eller FX5950!

Disse kortene har veldig mykje reinere behandling av bildesignalene. Mike Parker som lager MP-1 mod.ene har personlig testet ut disse, og er overtalende i sin anmeldelse/kommentar, spesielt siden disse konkurerer med produktene hans og han likevel kun har skryt og godord å komme med.

Fremdeles kan ein ha fordel av MP-1 mod på fx kortene, men da helst ved lange kabel lengder.. Ved vanlig 2-4meters lengde er vist ikkje behovet så stort, FX5700 eller FX5950 gir et veldig bra bilde med særdeles gode svartnivå. 8)

Ein FX5700 kjem fullt på høyde med et Radeon 9600 med MP-1 mod. Det seie ein del, spesielt om du har kjennskap til eller hørt om Mike sine MP-1 modifikasjoner som har fått enorm skryt og godt rykte.

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er uenig i at raskere RAM vil ha noen betydning for aktuelt formål.
    Sitat Opprinnelig postet av Evolved
    Tror jeg ville gått for en litt raskere ram...

Corsair
    f.eks. Har 2x 512 brikker ifra Corsair selv og er kjempefornøyd.
    Hadde twin mos før og gikk over til Corsair, stor forskjell!
    her[/url]

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Snasen hjemmekino foresten. Hvordan er det med akustikken fra skiferveggen?
    Takk. Fordelen med pipa og brannmuren er at flatene i rommet brytes opp. På den annen siden er lyden i rommet litt hard, så demping er på papiret. Vurderer ulike løsninger som gardiner / dempematter fra Rockwool. Tenker vi tar et løft til høsten når sesongen for filmvisning i hjemmekino starter igjen.

Sitat Opprinnelig postet av Doberman
    Jeg er uenig i at raskere RAM vil ha noen betydning for aktuelt formål.
    Enig med deg.

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei.. har du tenkt å overklokke?

da ville jeg hvertfall gått for et abit hoved kort.. ic7, ic7-g, ic7-max3.

men da må du huske å kjøpe en vifteløs chipset kjøler..

og det kan da lønne seg med PC4000 ram..

men som sagt, dette er hvis du skal overklokke.. Det er hvertfall MYE å hente på P4

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. overklokking, så føler jeg meg ikke kompetent nok til å teste ut slikt... enda :wink: Ett annet aspekt er kabinettet vs varme. Dette må nok prøves ut først. Kabinettet er foresten bestilt, og blir sannsynligvis sendt i morgen, sammen med strømfors. og vifter. Har også bestilt alt det andre fra komplett. Jeg prøver

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nytt leketøy i posten.
    Tipper du blir godt fornøyd jeg. Ser meget bra ut dette.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :cry: Ringte fra Vendur nå, og sa at lydkortet desverre var forsinket :cry:
    Midten av juli... Men de skulle betale frakten på alt sammen da, som kompansasjon Gleder meg. Fant mange bra tråder rundt pc-bygging på Hardware. Det som slår meg når jeg leser innleggene der, er at de fleste der inne ser ut til å gi blaffen i lyd og bilde. Mange av de skjønner liksom ikke vitsen. Tipper mange hadde sett lyset hvis de hadde tatt seg en tur til noen av folkene her på forumet, for å spille litt spill. Men så var det det med interessen da... :wink:

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan vel bruke det integrerte lyd kortet så lenge.. eller? hmm er ac'97.. får kanskje ikke 5.1 på spdif da, gjør hvertfall ikke det på de lydkorta jeg har som følger den standarden.. Men du får jo svinebillige lydkort hvor det fungerer på clas ohlson. sånn mens du venter liksom

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •