Hvordan legge 1500+ filmer til disk før 2015?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Heisan.

Jeg har en rimelig diger filmsammling som jeg nå vil ha over på noen digre NAS'er. (16/32TB etterhvert)
    Jeg har tilgang på maskiner med MacOS, WinOS, linux ER en mulighet.

Hvordan skal jeg bygge et cd/dvd-rom rack/server slik at jeg kan lage 10 stk iso'er enten samtidig eller i en batch fra 1 til 10?

Det hadde vært interesant om drevet kunne løse ut platen når oppgaven var over slik at jeg kan legge en ny plate inn.
    Det er også bra om batchen kan gå i loop fra 1-10-1 osv.

Jeg skjønner at databus'en er et problem med multipliserte datastrømmer så derfor tenker jeg meg en løsning der en batchprosess skriver fra drev nr:1 først deretter nr:2 osv.

Hvilken busteknoligi er den beste for flere samtidige datastrømer?

Kvaliteten skal være 100% (ukomprimerte data) og hele plata skal inn (reklame, trailere, menyer osv).
    Torrent osv er altså ikke intressant.

Noen tanker om HW/SW?

Så hvorfor stiller jeg spørsmålet?

* Gidder ikke bruke et liv forran pc'n.
    * Har råd til å bygge et cd/dvd-tower!
    * Lagringsplass er 100% uviktig.
    * Hastighet er uvesentlig så lenge jeg slipper å starte kopiering fra hvert drev manuelt.
    * Jeg kan kun særdeles enkel batchprogramering (ms-dos - .bat)

L.

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende!

Hva legger du i "databus" egentlig , S-ata bussen eller.. ?
    Hvordan skal du sette opp lagringen , Raid ? JBOD ?

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. skaff deg en slik: iRippit - 1 Burner CD/DVD Autoloader USB, 50 Disc Capacity

[YOUTUBE]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/H49Yn5xMqXI&color1=0xb1b1b1&color2=0xcfcfcf&hl=en& feature=player_embedded&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/H49Yn5xMqXI&color1=0xb1b1b1&color2=0xcfcfcf&hl=en& feature=player_embedded&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="425" height="344"></embed></object>
    [/YOUTUBE]

2. finn programvare som auto-ripper når du setter i ny cd, og ejecter når ferdig. Modifiser den til å rippe i stedet for å brenne. (Mulig en utfordring der, ja)

3. legg i 50 dvd'er og legg i 50 nye dagen etterpå, osv osv. . Fønker det som planlagt er du ferdig på en liten måned.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Coaslip
    Spennende!

Hva legger du i "databus" egentlig , S-ata bussen eller.. ?
    Hvordan skal du sette opp lagringen , Raid ? JBOD ?
    Ja .. Det jeg mener er hvordan de ulike bus arkitekturene forholder seg til flere samtidige datastrømmer. Det går rimelig dårlig å kjøre mer en 2 samtidige datastrømer (feed's) gjennom en Pata kabel men det stopper ikke opp! Det stopper nok i en Pata disk uten noen form for vekselvis datafeed.
    Jeg tenker litt i samme bane som Raidteknologi uten at jeg har noe greie på den biten.

Det finnes en del løsninger i dag på cd/dvd rack som legger data inn på servere etc. En av disse produsentene heter: PrimeArray og brukes av bedrifter med stort behov for oppdatert dokumentasjon etc.

Lagringen blir Raid5/6 antagelig. Streamhastigheten er ikke noe problem i dag med det som finnes av HD'r, nettverkskontrollere, switcher osv.

"Just a bunch of disks" (JBOD) er greit som et utgangspunkt men når 2TB diskene er på et fornuftig prisnivå går jeg for disse. Først blir det nok 1TB disker, litt for å holde prisen nede på testoppsettet.

Jeg kunne tenke meg "enkelheten" til Kaleidescape sitt mini system men med flere cd/dvd-rom drev, bedre lagringsplass og selfølgelig til en mer kjøpevennlig pris

L.

EDIT:
    Denne tråden er velig spennende: Buiild a kaleidescape system - AVS Forum

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne boksen fra RealNetworks kan muligens bli redningen for oss dødlige vedr. DVD jukeboxer med harddisk. Får vente å se om boxen blir produsert! Jeg kjøper 5!!

Facet posts - Digital Media - CNET News

L.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører hardware raid 6 med 10x WD black 1tb, Det blir 7,3tb

Under her ser speed jeg får. Til flere disker jeg adder til raskere blir raidet.

Raidet kan utvidest uten formatere eller flytte data. Alt kommer under stor partison. Med raid 6 kan 2 disker dø uten jeg mister data.

Areca ARC-1680IX-16 kan støtte opp til 144 HDD.

Server Spec:

HK: Asus Striker Extreme
    CPU: Intel Core 2 Duo E6850
    Raid card: Areca ARC-1680IX-16
    Tower: NORCO RPC-4220
    OS DISK WD Scorpio Black 160gb
    Minne: 4gb DDR2
    10x WD1001FALS Raid 6
    Windows server 2003 32bit

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Coaslip
    1. skaff deg en slik: iRippit - 1 Burner CD/DVD Autoloader USB, 50 Disc Capacity

"youtube"

2. finn programvare som auto-ripper når du setter i ny cd, og ejecter når ferdig. Modifiser den til å rippe i stedet for å brenne. (Mulig en utfordring der, ja)

3. legg i 50 dvd'er og legg i 50 nye dagen etterpå, osv osv. . Fønker det som planlagt er du ferdig på en liten måned.
    Til det bruker man en karrusel. morsomt men tregt

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe samma, bare holder 100 dvd

My Movies for Windows Home Server supports Dacal DC-016RW Media Changers to batch copy up to 100 discs.

Nick will take you through connecting the changer, as well as loading and unloading discs to and from the changer, and how to start the copy process.

This video is recommended if you have a large collection of CD's and DVD's, and would like to speed up the process of copying the discs.

- Created in April 2009 on My Movies for WHS 1.50. Interface may differ slightly in newer program versions.

Created by Camtasia Studio 6

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    Starte med en gang? 6 år kan det jo ikke ta.

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med min DVD brenner tar det mellom 10-20 min (spørs hvor stor plata er, 20 min er max).
    Dette er IKKE en ny og fancy brenner...

Ergo vil det ikke ta mer en 15 dager å backupe 1500 filmer (dog 24t i døgnet).

Om man porsjonerer det ut (hinthint), så bør det ikke ta så vanvittig lang tid...

Dessuten kan man gå for 2 brennere og halvere tiden...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går kjappere en jeg trodde! Nå er jeg tom for diskplass så det blir en 4TB oppgradering i løpet av uka.. Det blir også et par DVD-drev til (3) da kan jeg kjøre 2 x PATA og 2 x SATA, burde gå unna da. Alt gjøres på min gamle PC (WinOS) siden Mac ikke er helt på høyde vedr dette. Det blir også "nesten" garantert Boxee + en iPhone/touch eller to, greit med ting som har multiuse og samtidig er "kule".

..

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Agrophel
    Noe samma, bare holder 100 dvd

My Movies for Windows Home Server supports Dacal DC-016RW Media Changers to batch copy up to 100 discs.

Nick will take you through connecting the changer, as well as loading and unloading discs to and from the changer, and how to start the copy process.

This video is recommended if you have a large collection of CD's and DVD's, and would like to speed up the process of copying the discs.

- Created in April 2009 on My Movies for WHS 1.50. Interface may differ slightly in newer program versions.

Created by Camtasia Studio 6
    Har studert det systemet der, blir nok Boxee men hadde jeg hat 3000+ disker hadde jeg antagelig valgt en slik løsning.

Takk for innput

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel endel arbeidsledig polakker i Norge nå...

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    klarer du å se alle filmene før du skal spas ned i torva da?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går kjappere en jeg trodde! Nå er jeg tom for diskplass så det blir en 4TB oppgradering i løpet av uka.. Det blir også et par DVD-drev til (3) da kan jeg kjøre 2 x PATA og 2 x SATA, burde gå unna da. Alt gjøres på min gamle PC (WinOS) siden Mac ikke er helt på høyde vedr dette. Det blir også "nesten" garantert Boxee + en iPhone/touch eller to, greit med ting som har multiuse og samtidig er "kule".

..
    Hvilket program endte du opp med å bruke, og hvordan lagrer du filene (VOB, iso, mkv...)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Hvilket program endte du opp med å bruke, og hvordan lagrer du filene (VOB, iso, mkv...)
    Jeg er ikke L&B, men jeg har gjort samme jobben selv, og jeg endte opp med å bruke to forskjellige programmer. Jeg brukte gode, gamle DVDDecrypter til å rippe de aller fleste DVDene. Dessverre takler ikke dette programmet filmer som er kryptert med ARccOS (hovedsaklig brukt på nyere Sony og Disney DVDer), så for å rippe disse har jeg brukt DVDFab.

Hvis du har AnyDVD eller AnyDVDHD, så går det an å la anydvd fjerne kopibeskyttelsen, og så rippe med DVDDecrypter. Eller så kan du selvfølgelig også la anydvd ta seg av rippinga også, men jeg synes generelt at DVDDecrypter er bedre å bruke.

Jeg lagrer alle filene mine som ISOer, og DVDFab ripper kun til VOB-filer, så jeg måtte bruke genisoimage på disse for å få laget iso-filene. DVDDecrypter ripper rett til iso.

Jeg utførte rippinga på to maskiner med 3 DVD-spillere hver. Da gikk det ganske radig og jeg klarte å rippe ca. 250-300 disker i løpet av en helg.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SUper duper helomvending.
    "Jeg bruker 99% Mac!"

Har nå bestemt meg for å bruke "My Movie" en Dansk app sammen med Win- MediaCenter. Appen er helt konge og veldig enkel i bruk, den er også særdeles redigeringsvenlig noe boxee ikke er (overhodet).

Det går kjapt å legge filmer inn på My Movie som ISO fordi prosessen går kjappere en å ta TS_VIDEO katalogen.

Se ellers posten ti: trondmm den er god!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker også my movies, programet funker bra, ISO filer gjør mere ryddig.

Bruker DVD Fab rippe med, koster litt penger, men eller funker det fint

Betaler du litt for mymovies får du jo lista filmene du har på nett og.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..
    Du virker som et passelig "offer" for RedEye :wink:

Ser ganske så kult ut

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •