Ny HTPC, dama betaler! :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny HTPC, dama betaler! :)

Hei

Vi har nettopp kjøpt oss hus, og dermed har det blitt litt oppgraderinger i hjemmet. Der vi bodde før, hadde jeg pcpult så og si oppå tven,
    og var derfor ikke noe problem å bruke en helt vanlig pc som HTPC.
    Nå vil dama har pc-fri stue, og det er jeg egentlig enig i. Og pågrunn av kravet har hun sagt seg villig til å betale så lenge det holder seg på et edruelig nivå.
    Har en Tvix-6500 fra før, fungerer egentlig helt greit, men synes ikke den er god på musikk, samt ønsker muligheten for å surfe og gjøre småting når jeg først sitter foran pcen.

Etter surfing både på dette forumet og diverse andre har jeg kommet frem til at jeg ønsker dette:

Asus Pundit P4-P5N9300 [Link]
    Intel E5300 2,60GHz [Link]
    Tenker å kjøpe meg et Blu-ray drev, og ønsker her en anbefaling.
    Vil f.eks dette være godt nok? ps.no - AOPEN Blu-Ray Rom Reader SATA 4X Internal Bulk Black BDR0412SA

Av programvare tenker jeg kjøre Ubuntu med XBMC (eller kanskje boxee).
    Og her kan det vel dukke opp litt problemer. Har null erfaring med Ubuntu, men ønsker en XBMC versjon som kan bruke skjermkortet for avspilling.
    Og ettersom dette ikke er implementert i windowsversjonene blir det ubuntu.
    Kom gjerne med litt howto-tips hvis det trengs.

Så kommer mine ønsker for hvordan alt dette skal fungere, og her trenger jeg virkelig hjelp og anbefalinger.

1. Ønsker å bruke fjernkontroll for å styre XBMC, og ønsker at denne skal funke like bra som XBMC for orginal Xbox.
    Ønsker også at jeg kan slå av og på pcen med fjernkontrollen.
    Eller, standbymodus/hibernate. Går dette med det Asus Pundit?
    Og vil det fungere med fjernkontrollen som følger med kabinettet?
    Og vil fjernkontrollen i det hele tatt fungerer med Ubuntu og XBMC?

2. Ønsker også å ha et trådløs tastetur med musefunksjon koblet til HTPC.
    Hvordan vil dette fungerer når man også har fjernkontroll tilkoblet, og man plutselig ønsker å skifte mellom dem?
    Og trenger en anbefaling av tastatur med museløsning.

3. Dama er veldig glad i Super Mario, og tenker derfor installere et par NES emulatorer.
    Hun synes derimot at skal man spille SM, må man ha ordentlig kontroller.
    Finnes det ordentlig kontrollere/joystick til pc som vil fungerer mot en emulator og Super Mario,
    og som igjen ikke lager trøbbel for fjernkontroll og tastaturløsning?

4. Vet at XBMC ikke støtter blu-ray, hvilken software burde man da bruke?
    Powerdvd, eller finnes det andre løsninger som er bedre for både blu-ray og dvd-avspilling?

Håper virkelig det er noen der ute som har peiling på dette og kan gi meg både oppstartstips og kanskje noen linker for inspirasjon.
    Og dette er bare det jeg tenker meg. Hvis du vet om en løsning så vil fungere bedre, si fra. Er åpen for alle mulige tips.

På forhånd takk.

Eirik og dama med ca$h.

Active Colargol sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en link med litt info om bruk av den medfølgende fjernkontrollen til pundit'en:
    [LINUX] Asus Pundit P4-P5N9300 Media Center Remote Control and LIRC? - XBMC Community Forum

Powerdvd støtter Bluray (og hd-dvd).
    Finnes ingen muligheter for bluray avspilling i linux så langt jeg vet. Enda...

Kanskje greit å kjøre dual boot med windows xp/vista/7 for bruken med power dvd.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativt er det mange som lykkes bra med denne fjernkontrollen (vista MCE)
    HP USB IR Receiver PC Remote Control Windows Vista MCE on eBay (end time 15-Oct-09 17:23:23 BST)

I tillegg til fjernkontrollen følger det med ekstern IR blaster som kobles til via USB som nok vil være bedre løsning en medfølgende på pundit..

Koster bare 11£. Så man slipper unna moms og :-)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden på avforumet inneholder en del info man også kan nytte godt av. Også ved bruk av pundit: http://avforum.no/forum/htpc-softwar...ia-center.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •