ATI 4890 og avspilling av bluray/HD-materiell

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ATI 4890 og avspilling av bluray/HD-materiell

Vel, planen er å kjøpe et ATI 4890 skjermkort av typen Sapphire eller XFX. I den sammenheng har jeg noen spørsmål angående tilkobling til hjemmekinoanlegg.
    Jeg ser at ATI-kortene støtter 7.1-lyd via HDMI(konvertert fra DVI-utgang). Men hvordan blir dette når det kommer til de nye HD-lydformatene og bluray?
    Planen er å koble PC'en til en hjemmekinoreciever av typen Yamaha RX-V663, for så å kjøre all lyd i 5.1 og HD-bilde bilde fra forsterker til TV-skjerm. Kommer til å spille av bluray og annet HD-materiell på PC'en.
    Setter opp spørsmålene for kort forklare hva det er jeg lurer på:

1:Hvordan kobler jeg lyd fra PC til reciever for full utnyttelse av HD-lyd, HDMI via skjermkort for både lyd og bilde? S/PDIF fra skjermkort, eget lydkort eller hovedkort?

2:Hvilket program ville dere bruke på PC for avspilling av HD-video og bluray?
    Har CPU-kraft så det holder.

Tusen takk for eventuelle svar, alt av info og erfaringer verdsettes!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil kun få støtte for Dolby digital og DTS via skjermkortet, skal du ha HD lyd så må du anskaffe deg ett Xonar lydkort, da dette er det eneste som klarer å bitstreame HDlyd per dags dato.

Jeg vil anbefale deg å kjøre alt igjennom HDMI utgangen på skjermkortet direkte i forsterkeren hvis den har HDMI 1.3. Du skal bare glemme den optiske utgangen

Ta også en kikk på Team Mediaportal, genialt program hvis du skal se diverse tv-serier, filmer o.l.
    MEDIAPORTAL - free media center - Home

For codecs så fungerer CCCP meget bra.
    Combined Community Codec Pack

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah ser det nå, er ikke bare bare med de nye HD-signalene nei. Tror nok Dolby Digital og DTS holder lenge også
    Eneste jeg ønsker er god kvalitet på bildet, følger det egnet software med skjermkortet? Og, hvordan blir det med lyd-og bildeoppløsning dersom jeg streamer fra PC til xbox via nettverket?
    Har prøvd med Windows Media Player 11, men denne er mildt sagt kresen når det gjelder filtyper.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WMP er en directshow avspiller, så den kan i teorien spille alle filtyper du har codec til.

Realtek lydkortet støtter Dolby True HD hvis du ripper blu-rayen og konverterer lydsporet til flac.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg slår fra meg ideen om de nye HD-signalene fra PC da med andre ord
    Kunne godt tenke meg 5.1 surround i litt kvalitet dog, så Dolby Digital eller DTS hadde jo vært supert!
    Er litt blank her, men regner da med det ikke er skjermkortet som står for lyden også? Den henter vel lyd fra hovedkortet, eventuelt eksternt lydkort?
    Kan nevne at jeg bruker et EVGA x58 sli LE hovedkoret.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av varemit
    Tror jeg slår fra meg ideen om de nye HD-signalene fra PC da med andre ord
    Kunne godt tenke meg 5.1 surround i litt kvalitet dog, så Dolby Digital eller DTS hadde jo vært supert!
    Er litt blank her, men regner da med det ikke er skjermkortet som står for lyden også? Den henter vel lyd fra hovedkortet, eventuelt eksternt lydkort?
    Kan nevne at jeg bruker et EVGA x58 sli LE hovedkoret.
    Hd signal er ganske knotete foreløpig ja. Men det skjermkortet du refereret til kan sende ut dd og dts bitstream. Det er dog veldig overkill om du ikke skal spille. Brukte selv et 4670 tidligere, og det funket i massevis.

Men om du kun skal spille av dd og dts kan du likegodt sette hdmikabelen rett i tv'en og optisk eller coax til forsterkeren.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke dumt, det er jo også et alternativ ja. Men tror jeg kjører på med HDMI fra PC til forsterker jeg, og HDMI fra forsterker til TV. Har ikke optisk eller coaxial kabel.. Irriterende, forsterkenen har bare 2 HDMI inn så tror jeg må vurdere denne løsningen litt på sikt. Etter hva jeg husker støtter Xboxen 5.1 Dolby Digital, men forsterkeren gjør vel kanskje vanlig 2-kanalslyd om til 5.1-lyd også?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet ikke jeg hvilken forsterker du har, men anntar at den kan mikse det rundt til alle høytalerne ja. Men det er ikke noe fullgod løsning syntes jeg.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, forsterkeren skal takle det meste av lydsignaler den. Så lenge jeg får god bildekvalitet vil jeg tro Dolby Digital og DTS holder lenge, og dersom jeg kan få dette digitalt via skjermkortet er ingen ting bedre. Mange sier lydkvalitet fra skjermkort er av dårlig kvalitet, i såfall kan jeg eventuelt koble lyden til hovedkortet. Så lenge jeg får 5.1 surround i litt god kvalitet til film er målet mitt nådd

Newcomer Fiat 500 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Er ikke noe problem med nyere ATI kort og flerkanalslyd fra Blu-Ray
    Avspillere som Powerdvd 9 og TotalMediaTheatre 3 dekoder lyden og sender ut Multikanals PCM via HDMI til forsterkeren.

Omtrent som f.eks Playstation 3 gjør.

Det er en liten begrensning og det er at de pga av kopibeskyttelse gjør om lyden til 16Bits, men med særdeles få HD lydspor som er 24bit så vil ikke det få noen reell konsekvens IRL.

Man kan også ta ut 7.1 lyd som pcm via de analoge utgangene på de fleste hovedkort.

Så du kommer fint til å få meget bra lyd fra ditt ATI kort via Yamaha forsterkeren din out of the box. Du trenger kun avspillersoftware. Anbefaler da TMT 3 hvis du skal kjøpe SW.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow dette hørtes jo bra ut! Har i alle fall lyst på surround-lyd som støtter 5.1 i ganske bra kvalitet.
    Forsterkeren takler nok de fleste lydsignal, så lenge jeg får lyden fra PC. Men tror dere generelt sett lyden fra hovedkortet (EVGA x58 SLI LE) vil være bedre enn fra skjermkortet, eller er dette hipp som happ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å velge 4890 bør man egentlig da også ha behov for høy 3D-ytelse, ellers så gjør langt enklere kort samme nytten. Og for all den ikke kjøp 4890 med ATIs referansekjøler, for den er lagt fra stillegående.

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    For å velge 4890 bør man egentlig da også ha behov for høy 3D-ytelse, ellers så gjør langt enklere kort samme nytten. Og for all den ikke kjøp 4890 med ATIs referansekjøler, for den er lagt fra stillegående.

takk og lov at ati catalyst har en option hvor man kan stille viftehastigheten da [SPOILER]LOOOOOL n00b[/SPOILER]

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter litt med å få signal fra PC til forsterker og TV. Noen som vet hvilke innstillinger jeg kanskje må gjøre på PC for å koble til to skjermer samtidig?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvilken forsterker/receiver du har, men vet at det har vært mye trøbbel med ATI og HDMI, dog det har for det meste vært folk som har fått bilde men ikke lyd.

Du sier du ikke får signaler i det hele tatt? Hvilken forsterker/receiver har du? Og hvordan er ting kobla sammen for øyeblikket?

Som jeg svarte i min egen tråd, har ting for min del gått relativt knirkefritt, da jeg fikk både lyd og bilde med en gang. Eneste som sliter på meg nå er at for hver gang det skjer et eller annet med skjermenen, som en oppdatering av oppløsning, UAC prompt, slå TVen av osv... så får detter lyden ut i noen få sekunder, og jeg må som regel slå av programmet som lager lyd og starte det på nytt igjen for å fortsette. Dog igjen, dette er det mange som sliter med, og så langt, ser det ikke ut til å være noe fiks for dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Yamaha RX-V663 forsterker, men har ikke prøvd andre innstillinger på den enn å sette inngang til HDMI.
    Nå skal det sies at skjermkortet mitt er rart på andre områder også, hender rett som det er at det slutter å sende signal. Dette skjedde sist gang jeg prøvde å koble til TV'en. Resultatet er at jeg må restarte hele PC'en.

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Og ikke minst bråker kortet som et *******. Lydløs HTPC er bare å glemme...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Og ikke minst bråker kortet som et *******. Lydløs HTPC er bare å glemme...
    Pøh! Min er lydløs. Vannkjøling <3

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av varemit
    Har en Yamaha RX-V663 forsterker, men har ikke prøvd andre innstillinger på den enn å sette inngang til HDMI.
    Nå skal det sies at skjermkortet mitt er rart på andre områder også, hender rett som det er at det slutter å sende signal. Dette skjedde sist gang jeg prøvde å koble til TV'en. Resultatet er at jeg må restarte hele PC'en.
    Det har vært problemer med flere skjermer mener jeg å ha lest. Du må bare installere ATI HDMI drivere fra realtek sine sider for å få lyd. Disable alt annet av lyddrivere og enheter.

Det kan være noe handshake issues med receiver. Ikke vet jeg. Jeg hadde en Cambridge 340R og den slet med å få bilde stabilt fra pc til tv, men jeg fikk alltid bildet tilbake etter en masse switching. Etter at jeg byttet til RX-V765 så ble de problemene borte.

Det høres rart ut at du ikke får bilde i det hele tatt. Prøv å koble fra den andre skjermen og bare kjør TVen igjennom receiveren. Se hva som skjer da.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •