Nettverk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Nettverk

Newcomer OJMARØ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nettverk

Hei.
    Vet ikke helt om det er 100% rett plass å spørre om dette, men jeg prøver allikevel8)
    Jeg trenger kablet nettverk til htpc, forsterker, dreambox, pc, popcornhour osv osv.
    Jeg har i dag bredbånd fra nextgentel, med tilhørende router (eller hva det nå heter derfra har jeg koblet til en trådløs router men 5 porter for kablet nettverk. Mitt problem er at jeg trenger mange flere porter....
    Skal jeg da kjøpe switch, hub eller router????
    Jeg har ett 19" data rack som dette står i, og ønsker derfor noe med rack montering...
    Er det noen der ute som kan hjelpe meg med hva jeg bør kjøpe og hvordan det bør kobles. (kigger cat kabler til 11 punkter pr idag, men vil også ha trådløst)...

Mvh: Olav Johan Marø

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei du.

Det du trenger for å få flere tilgjengelige porter er en switch. Hub'er er gammeldags, "dum" teknologi og router trenger du ikke mer enn én av.

Du skriver at du har en router fra NGT, dersom denne har innebygd trådløst nett klarer du deg kun med denne samt én (eller flere) switcher og du kan pensjonere den andre routeren du har (den med 5 porter).

EDIT: Hva med en slik?

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Denne kan du ta en titt på. Veldig rimelig og ok kvalitet. (ok, ikke best )
    Rackmonterbar til racket ditt.

Komplett.no - CNet Switch 24P gigabit

Fra NGT router tar du kabel inn i WAN porten på den trådløse routeren din. Fra en av de 5 portene på den trådløse routeren tar du en kabel og setter i en av portene på switchen. Så kobler du til de innkommende kablene i fra rundt om i huset i de ledige portene på switchen. Thats it!

Den trådløse routeren din styrer nå alt trafikken på nettverket ditt (deler ut ip-adresser osv), og du kan konfigurere den i fra alle pcene via dens web-interface. Føler du deg virkelig frampå , kan du sette modemet i bridge-modus , og la routeren ta jobben med å ringe opp. Det er litt avansert men enklere å administrere i ettertid (port forwarding osv)

Neste skritt på stigen er denne :
    Komplett.no - NETGEAR ProSafe Smart Switch 24P gigabit

Da kan du dele den opp i virtuelle switcher , feks om du trenger en switch til IP-TV, en til IP-telefoni, og en til Vanlig internett - så kan du sette opp slik at de forskjellige portene ikke snakker sammen. Denne kan også styres via et web-interface, men du trenger fortsatt den trådløse routeren til å dele ut adresser, styre trafikken m.m

Trådløst bør være en nødløsning for maks 2-3 pc'er i huset. Reell fart over trådløst er ca 15-20 mbit , i motsetning til 1000 mbit når de er koblet til via kabel. vel å merke får man ikke raskere internett fra NGT enn 20 mbit i dag , så hastigheten når du surfer trenger ikke lide noe nød i fra dette , så sant du er innenfor dekingsområdet til den trådløse routeren. Er du 2 etasjer unna og kansje i andre enden av huset med dårlig signalstyrke, bør du vurdere en for for trådløs repeater av ett eller annet slag. Kopierer du mye filer mellom pc'ene eller har tenkt å streame HD-film er kablet nettverk ikke til å komme utenom.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for god hjelp:grin:
    Da blir det en switch på meg. Det er ikke trådløst i NGT routeren, så jeg må nok bruke jensen airlin'en min i tilegg høres det ut som da ja.
    Uansett takk skal dere ha.

Mvh OJM

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har en jensen , så spar deg for masse ekstra frustrasjon og bestill en slik (eller enda bedre) i samme slengen:

Komplett.no - NETGEAR WNR2000 RangeMax Wireless-N

Jensen er søppel søppel og atter søppel.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Coaslip
    Hvis du har en jensen , så spar deg for masse ekstra frustrasjon og bestill en slik (eller enda bedre) i samme slengen:

Komplett.no - NETGEAR WNR2000 RangeMax Wireless-N

Jensen er søppel søppel og atter søppel.
    Jo takk det har jeg funnet ut av. den jensen dritten virker i ca 50% av tiden å best i test var den også lissom...

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten , uansett hva slags switch du kjøper , husk at det må være gigabit (1000 mbit) nettverk

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Coaslip
    Forresten , uansett hva slags switch du kjøper , husk at det må være gigabit (1000 mbit) nettverk
    1000% enig
    Har en HP ProCurve Switch 1800-24G og en D-Link DGS-1224T.
    De har identiske specs, men D-linken har en vifte som kan støye litt, HPen er vifteløs.
    Disse er greie å sette opp, og mot hverandre kan du også benytte deg av "trunking" eller port paring slik at du kan mellom to lokasjoner sette de opp til f.eks. 4Gbit/s seg imellom.
    Les bruksanvisningen så bør det ikke være noe problem.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •