HTPC bygging, HK og CPU valg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer royrov sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC bygging, HK og CPU valg?

Jeg holder nå på å sette opp en HTPC som skal kjøpes ganske snart..

Jeg har plukket diverse som du kan se på handlevognen HER.

Har ikke helt fulgt med på hardwaresiden på en stund, så jeg har ikke helt oversikten over HK og CPU.

- Jeg ser for meg et HK med HDMI, siden jeg vil ha lyd og bilde over samme kabel. Ellers skal maskinen kunne klare å dra filmer i 1080P enkelt, og det blir kastet på 4GB RAM (Mushkin) etter HK og CPU valg.
    - Den skal også fungere som blu-ray avspiller (hvilken spiller det blir er ikke helt bestemt enda, kom gjerne med innspill på denne også..)
    - Jeg har mest lyst på et Intel oppsett denne gangen (men ikke et must).
    - En STILLE kjøler skal også settes på CPU, vet ikke hvilken enda..
    - OS som skal kjøres er Win7 m/XBMC (på SSD disk).
    - Pris er selvfølgelig en faktor. Her er det billigst mulig, så lenge det er brukbart.. Film er det tyngste denne maskinen skal gjøre.

Jeg vil altså gjerne ha litt innspill for å fullføre denne maskinen, jeg har gjort meg opp noen tanker selv, men vil gjerne høre andres meninger og forslag.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    650W PSU vil vel gjerne være godt i overkant av hva man normalt sett trenger til et slikt system...

Det jeg nå ellers ville sett på er de nye hovedkortene med AMDs 785G-brikkesett i kombinasjon med en Athlon II 200-serie-prosessor. Athlon II 200-serien er i basis Phenom II med to kjerner.

Skal du over på Intel blir du i større grad avhengig av å måtte bruke dedikert grafikkort, med mindre du ikke går for et hovedkort med Nvidia-brikkesett, men da tror jeg faktisk jeg heller hadde gått for AMD-løsningen...

785G-baserte hovedkort lanseres offisielt i dag. Har ikke sjekket tilgjengeligheten, men tror kort vil være tilgjengelig nå med en gang.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal oppgradere min HTPC og ser litt på Gigabyte GA-E7AUM-DS2H Dette er basert på NVIDIA 9400 chipset, blu-ray går knirkefritt med dette hovedkortet. Ser for meg en Core 2 duo CPU i 7 eller 8 serien.

Jeg har forøvrig en ekstern 170W strømforsyning i mitt nåværende oppsett. Regner med å klare meg med denne også med dette kortet (men har ikke regnet på det).

AVS forum har en (lang) tråd på dette hovedkortet: *Official* Gigabyte GA-E7AUM-DS2H Thread (NVIDIA 9400 mATX HDMI 8 channel LPCM) - AVS Forum

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    650W PSU vil vel gjerne være godt i overkant av hva man normalt sett trenger til et slikt system...

Det jeg nå ellers ville sett på er de nye hovedkortene med AMDs 785G-brikkesett i kombinasjon med en Athlon II 200-serie-prosessor. Athlon II 200-serien er i basis Phenom II med to kjerner.

Skal du over på Intel blir du i større grad avhengig av å måtte bruke dedikert grafikkort, med mindre du ikke går for et hovedkort med Nvidia-brikkesett, men da tror jeg faktisk jeg heller hadde gått for AMD-løsningen...

785G-baserte hovedkort lanseres offisielt i dag. Har ikke sjekket tilgjengeligheten, men tror kort vil være tilgjengelig nå med en gang.
    takker for tipsene... ja jeg vet det er veldig overkill, men det er bare det at jeg SKAL ha Mist og vil ha avtagbare kabler Har hatt Mist de siste 5 årene, og det kommer jeg til å fortsette med..

skal sjekke ut de nye hovedkortene!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ojh
    Jeg skal oppgradere min HTPC og ser litt på Gigabyte GA-E7AUM-DS2H Dette er basert på NVIDIA 9400 chipset, blu-ray går knirkefritt med dette hovedkortet. Ser for meg en Core 2 duo CPU i 7 eller 8 serien.

Jeg har forøvrig en ekstern 170W strømforsyning i mitt nåværende oppsett. Regner med å klare meg med denne også med dette kortet (men har ikke regnet på det).

AVS forum har en (lang) tråd på dette hovedkortet: *Official* Gigabyte GA-E7AUM-DS2H Thread (NVIDIA 9400 mATX HDMI 8 channel LPCM) - AVS Forum
    skal lese den tråden!

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville heller satset på det nye 785g chipsettet fra AMD:

Komplett.no - Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H, Socket-AM3

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av obergeru
    Jeg ville heller satset på det nye 785g chipsettet fra AMD:[/url]
    Kunne du greie litt ut om fordelen med det?

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelene er pris på oppsett og lavere strømforbruk med en Athlon II x2 250.
    I tillegg til oppgradert postprossesering egenskaper (oppskalering av SD film, og deinterlacing) på linje med Radeon HD4550 kort.

Det så ut til å være det ultimate budsjett hovedkortet, og skulle støtte 7.1 lyd.
    Men nå ser det ut til at AMD har "glemt" dette:

The *Official* GIGABYTE GA-MA785GM-US2H AMD 785G Chipset Motherboard Thread - Page 7 - AVS Forum

Får håpe for AMDs skyld at dette er bare et driverproblem..
    Så da ville jeg enten avventet eller kjøpt 730i chipsettet fra Nvidia.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lavere strømforbruke er alltid et poeng for meg. For trådstarter virker ikke dette å være noe tema :-D

Jeg mener å huske (fra den lange AVS tråden) at også intel versjonen hadde samme problematikken med hensyn til lyd over HDMI. Postprossesering støttes vel også, eller?

Uansett, AMD er et godt alternativ. Jeg har bare for enkelthetens skyld holdt meg til Intel (latskap).

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja både Nvidia og AMD støtter postprossesering, men AMDs 4xxx serie har gjort det "litt bedre" i HQV tester: HQV - Hollywood Quality Video Processing for HD : Benchmark DVD

AVS Forum

Intel knuser AMD i High End segmentet (i7), men i budsjett/low end markedet har AMD gode alternativ, som er litt billigere. F.eks Phenom II 720, Phenom II 940, og den nye Athlon II serien.

Edit: Lavere strømforbruk = mindre varme og mer stillegående oppsett

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser gode ut alle de forslagene dere kommer med !

Sett gjerne opp hva dere ville ha valgt av kombo med HK, CPU og RAM (og cpu-kjøler...)

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har valgt en fin cpu, det som er fint med intel er at det er mye rom for undervolting. gjør du det er varme og strøm ingen problem

mener også det er bare er tull med dyre hovedkort når du får meget fine dedikerte HTPC kort for 300,- bedre og bedre drivere som oppdateres oftere. kjører selv et gigabyte G-31 og HD4670 til samme pris som du må betale kun for hovedkort

AMENTIO / ASUS VGA-Card Radeon HD4350 512MB PCI-E DVI HDMI HDCP Heatsink Retail

som et eksempel.

CPU kjøler er vanskelig og annbefale da vi må vite hvilket kabinett du har og om det blir plass.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifeinar
    CPU kjøler er vanskelig og annbefale da vi må vite hvilket kabinett du har og om det blir plass.
    Kabinettet er et LianLi PC-C33.
    Her er det plass til en bra kjøler..

Hadde tenkt å kjøpe en Mist Megatower (som jeg har i dag i en annen pc) men ser ikke ut til at den selges lenger.. :/

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nja skeptisk

Tror det nytter lite med stille cpu kjøler med de små viftetne der, blir og lage en del lyd. så da klarer du deg nok med intel stock kjøler, er du kyndig med pc så skal du klare med undervolting og viftestyring og få intel kjøleren til og bli tilnermet lydløs. den er meget fleksibel på vifte hastighet.

LGA775 Low Profile Heatsink Roundup | silentpcreview.com

..... uaktuellt med et kabinett med skikelige vifter?

http://prisguide.hardware.no/product...5739&cat_id=13

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nja skeptisk

Tror det nytter lite med stille cpu kjøler med de små viftetne der, blir og lage en del lyd. så da klarer du deg nok med intel stock kjøler, er du kyndig med pc så skal du klare med undervolting og viftestyring og få intel kjøleren til og bli tilnermet lydløs. den er meget fleksibel på vifte hastighet.

Hardware.no - Prisguide - Antec Fusion Remote
    Jeg bruker denne CPU kjøleren https://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=147871&model= i et Thermaltake DH101 kabinett. Denne gir mer enn nok gjennomstrømning i kabinettet uten bruk av noen av kabinettviftene.

Med en AMD ATHLON 64 X2 5050E ligger CPU temperaturen på 38-40 grader uansett belastning. Hovedkort 38-45 grader og disker 40-45 grader.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nja skeptisk

Hardware.no - Prisguide - Antec Fusion Remote
    de medfølgende viftene blir ikke brukt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •