Får ikke alt på nett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Får ikke alt på nett

Jeg VET at dette ikke er et supportforum for pc-problemer.. Dette er dog det forumet jeg bruker mest, og har BEST erfaring med mtp behjelpelighet.

Flyttet nettopp inn i ny leilighet. Her har man GET i veggen, og et/en modem/router(??) som har det fiffige navnet Motorola SB5101E - surfboard cabelmodem (er kanskje bare modem da, ikke router?)

Well anyways her er problemet:

Jeg har en switch med 1inn, 4ut. Har koblet MotorolaRÆÆÆLET i inn-utgangen på switchen, og pc`n på ut. Pc`n smalt på nett med en eneste gang.

DERIMOT(!!) vil hverken popcornhour eller min samsung 1500 blu-ray-spiller komme seg på nett. Jeg har også forsøkt å koble modemet (som jeg fant ut av dette er) rett i popcornhour, og fortsatt INGEN nett... Hva **** er galt..? Kanksje jeg trenger en router...?

Jeg kan lite om forskjell på modem/router.. Det har alltid på en måte funka fra første stund...

Igjen: Jeg VET at dette ikke er et sted for å spørre om dette, men then again, dere som er her inne har alltid vært seriøse og behjelpende.. og nå trenger jeg HJELP!

Karma ihvertfall frem til julaften blir sendt til deg/dere som kan hjelpe meg her

TAKK!

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du trenger en router, for å tildele ip'er i nettverket og konfigurere porter. Googlet litt rundt og det kan se ut som om Motorolaen ikke har routerfunksjoner.

Ville nesten ha ringt Get

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde samme problemet med Canal Digital.

Som Doc.G skriver over, så trenger du en router som kan tildele IP-adresser i nettverket. Modemet til Get gir deg tydeligvis bare èn ekstern IP.

Dersom du ikke allerede har det, anbefaler jeg deg å kjøpe en trådløs router med ekstra porter sånn at den også kan fungere som en switch, helst Gigabit nettverk, men minimum 100 megabit. Da får du samlet flere egenskaper i èn enhet og stor nok hastighet til å streame bla. HD-filmer.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo være du bare kan bruke en IP ut mot nettet samtidig, prøv og slå av PC-en, koble deretter til popcornhour greia di og sjekk om den får nett.
    Om den får det er det sansynligvis problemet, da trenger du egne inerne IP-er, kjøp en ruter og den har funksjonaliteten du trenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TAKK til dere alle! Karma er sendt
    Skal skaffe meg en router fortere enn svint!

Jævla Motorola forresten.. Så jo at dette var noe forbanna CRAP hehe

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo ikke Motorolas feil at internettleverandøren din bare leverer ut en ip-adresse.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting du må huske.. når du kobler til en ruter til motorolan, så må motorolan rebootes/restartes! Fordi den låser seg mot 1 MAC-addresse, og det er den som er koblet til (eventuelt blir koblet til ) ifra starten av . Kjøp deg en ruter, så ordner dette seg veldig lett .

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luria
    Er jo ikke Motorolas feil at internettleverandøren din bare leverer ut en ip-adresse.

Hehe, neida MEN de fleste leverandører i dag leverer vel gjerne et routermoden, og ikke bare modem...?

skorob: skal jeg huske

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står på Get sine support sider:

Spørsmål og svar - Bredbånd - Get
    Du kan fritt koble opp så mange maskiner du vil via en router.
    Med abonnementene XL og Xtreme får du i tillegg mulighet for 4 IP-adresser.
    Så faktisk strekker Get seg lenger enn de fleste andre leverandører.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av obergeru
    Så faktisk strekker Get seg lenger enn de fleste andre leverandører.
    Skjønner ikke hva du mener med det. De fleste andre leverandører leverer med et routermodem som du kan koble så mange enheter du bare vil til. For å spare penger leverer Get et skandaløst dårlig modem og kunder må deretter kjøpe router selv.

Tipper trådsstarter langt fra er den første som kobler til en switch til modemet og plutselig opplever at maskinene ikke får IP. Hos de fleste andre leverandører ville dette gått helt smertefritt.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at problemet er løst nå, du trenger nok en dings som kan rute trafikken internt om du vil ha alt på nett samtidig, og det vil du selvfølgelig :-D

Men jeg er litt uenig i noe av det som er sagt om adresser. Det må skilles mellom lokale og eksterne IP-adresser. De fleste leverandører gir deg kun en ekstern IP, men internt kan du ha omtrent så mange du vil. Mot internett er det likevel en felles IP-adresse som blir benyttet på en normal bredbåndsforbindelse. Det er ruteren som lokalt tildeler PH, Xbox, PC osv. en IP.

Skillet mellom ruter og modem er forresten ganske greit. En ruter dirigerer trafikken dit den skal, og et modem MOdulerer og DEModulerer signalet henholdsvis opp og ned på linja 8)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •