Bygge htpc fra gammel pc

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer Nordland81 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge htpc fra gammel pc

Bygget ny pc for en liten stund tilbake og har endel deler liggende fra den gamle. Nå har jeg akkurat bygget hjemmekino og neste på listen er å bygge htpc.

Delene som jeg har er:

Gigabyte GA-945P
    DualCore Intel Core 2 Duo E6600, 2400 MHz
    2048 Mb (DDR2-533 SDRAM)
    NVIDIA GeForce 7900 GS (256 Mb)

Vil dette kunne fungere til å spille 1080p? Eller burde jeg skifte ut noen av komponentene?

Nytt lydkort burde jeg uansett ha for å få skikkelig lyd. Og kabinett som ser bra ut og kan stå i stereobenken sammen med de andre og ta vanlig atx.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et nytt grafikkort, og dette skulle bli et helt greit utgangspunkt. Hvorvidt du trenger nytt lydkort blir jo også en vurderingssak for hva du skal bruke pc-en til og hvilke krav man stiller. Jeg kjører lyden videre digital til forsterkeren som står for dekodingen. Jeg bemerker imidlertid at dette fungerer supert til film, men at jeg for musikkavspilling kanskje bør se etter en litt bedre løsning...

Grafikkortmessig kan man se på de lavere modellene i ATI Radeon HD 4000-serien og Geforce 9-serien, og da gjerne passive kort med integrert HDMI. Bemerk imidlertid at Nvidia-kortene trenger en tilkobling fra hovedkortet for å gi lyd via HDMI, men ATI-kortene har en integrert lyddel. Denne typen grafikkort vil vel blir cirka rundt 4-500 kr.

Når det gjelder kabinett, strømforsyning og prosessorkjøler og andre elementer knyttet til støynivå blir det også et spørsmål om hvor kresen man er og budsjettet...

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut! Skal se om jeg finner et kabinett av typen som ser ut som en receiver, men da som tar vanlig atx. Om jeg ikke finner det så blir det nok et enkelt lian li kabinett. Strømforsyning koster ikke så mye for tiden og trenger ikke det helt store heller. Prosessorkjøler blir det Noctua NH-U12P uten vifter.

Skal sjekke ut ati kortene da disse høres mest interessante ut. Men sier du at jeg ikke trenger noe bedre lydkort? Og det gir 5.1 lyd via hdmi til receivern (yamaha rx-v565)?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har noe tilsvarende som HTPC (E6600 @ 3GHz, 2GB ram, 8600GT Passive) og har overhodet ingen problemer med å spille av 1080P

Ang. lydkort så er jeg ikke helt sikker på hva du har av utgangsmuligheter på det gigabyte-kortet ditt. Virker som om gigabyte er litt enten/eller der, .. enten har man alt, eller så er det barebones. Vil anbefale deg å bruke onboard om du kan få optisk ut derfra, ellers kjøpe et ok lydkort (ikke creative, ræææl) med mulighet for det.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På hjemmesiden dems så finner jeg dette under specs:

7. Features 8-channel Intel High Definition Audio*

* To set up an 8 channel audio configuration, you must use 5.1/7.1 Surround Cable (Optional). Please refer to the Accessories for more detail information.

Det finnes ikke noen spdif på kortet iallefall, men han som ga denne linken sa også:
    The board only has 5.1 by default -

Funker 5.1 gjennom de vanlige lyd-ut utgangene?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Quick fix: Komplett.no - TerraTec SoundSystem Aureon 5.1 PCI

Analog ut tilhører 90-tallet, og det hovedkortet du har der har neppe en meget påkostet DAC onboard, for å si det sånn. La heller hjemmekinoforsterkeren ta seg av den jobben.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja herregud det der koster jo ingen ting

Edit: hmm.. leste dette under kommentarer til kortet:

jeg kjøpte dette lydkortet for å bruke til hjemmekino (5.1 surround) og ble veldig skuffet. det står at dette er et 5.1 kort men det viste seg at du bare får surroundlyd hvis du bruker de analoge inngangene, og ikke med optisk (digital) kabel som jeg bruker. så hvis du er ute etter et surroundkort som fungerer med digital overføring er dette IKKE å anbefalle.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er hovedkort da og om jeg slipper unna med å kjøpe et lydkort til rundt 500 så sparer jeg jo over halveprisen på nytt hovedkort

Men ja det er en mulighet om jeg ikke skulle finne et lydkort

Lydkortene er en jungel da, umulig å vite om det er surround fra coax eller spdif, ser ikke det står i specsen på kortene

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du kjøper et ATI basert kort som anbefales lenger opp så kan du prøve ut digital lyd ut fra dette før du investerer i separat lydkort.

Kjør HDMI inn i receiveren din om den har støtte for det og la den ta seg av lyd jobben.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket Gigabyte GA-945P-kort er det du har? Det er en rekke varianter i denne serien som kan være relativt like.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er oppsettet ditt rundt HTPC-en? Som sagt, ATI har integrert lyd og HDMI. Du kan da kjøre lyd ut fra pc-en via grafikkortet uavhengig av hva som ellers befinner seg på hovedkortet. Men såklart, det krever at du har en forsterker som kan ta HDMI inn eller har en TV som kan ta HDMI inn og deretter sende videre til forsterker e.l. hvis det der skal videreprosesseres, f.eks. hvis man har et surroundanlegg. Skal lyden kun kjøres ut på tv er jo saken imidlertid ganske enkel.

Personlig sliter jeg litt med å kjøre lyden gjennom TV-en min (Sony KDL-52W4500). Den gjør et eller annet med det digitale signalet slik at jeg ikke får Dolby Digital eller DTS når det igjen føres videre via optisk til forsterkeren min.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aha ja riktig! Med ati kortet så kjører jeg lyden gjennom der! Tenkte litt kort her

Har en yamaha rx-v565 med 4 hmdi inn som dekoder lyden også.

Har r3 v1.1 om jeg ikke husker helt feil

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordland81
    aha ja riktig! Med ati kortet så kjører jeg lyden gjennom der! Tenkte litt kort her

Har en yamaha rx-v565 med 4 hmdi inn som dekoder lyden også.

Har r3 v1.1 om jeg ikke husker helt feil
    Da hadde jeg tatt utgangspunkt i et grafikkort først, og så evt. sett på hvordan du så behovene etter hvert hvis du ikke var fornøyd med jobben du gjorde. Du trenger jo uansett et grafikkort av denne typen ;-)

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja tenkte ikke på at lyden går gjennom hdmi'en på grafikk-kortet. så ja det blir den løsningen først takk for hjelpen!

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stikkord for denne tråden