Nytt prosjekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: Nytt prosjekt

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt prosjekt

Jeg har tenkt å lage meg en htpc-scaler. Dvs. Jeg skal bruke en ekstern dvd-spiller, koble den digitalt (med SDI-utgang ) opp mot et Holo3Dgraphic kort.

Det jeg lurer på i denne sammenheng er følgende:

Burde jeg bruke pentium 4 eller AMD Athlon prosessor? Med tanke på kjøling og støy fra vifter, hvilken prosessor trenger mest kjøling. Jeg ser at Athlon er en del billigere enn Pentium 4. Hva burde jeg gå for? Jeg trenger ikke så veldig stor prosessor.

Jeg har tenkt å bruke dette kabinettet: www.atechfabrication.com/products/HTPC_case.htm

Har tenkt å bruke dette:
    AGP Grafikkort: Sapphire Radeon 9500 Atlantis 128MB DDR
    Harddisk: Seagate Barracuda IV 40GB IDE 7200RPM
    Ram 256 Mb
    Cd eller DVD Rom med slot.
    Holo3Dgraphic kort
    Trenger ikke:

Lydkort

Hvilket hovedkort er å anbefale?
    Er det noe annet dere vil anbefale.
    Jeg vil ha det så billig som mulig ettersom kabinett og Holo3Dgraphic kortet
    Koster en del.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde jeg bruke pentium 4 eller AMD Athlon prosessor?
    Hmm... Pris/ytelse ratio går i retning AMD, så det ville jeg valgt...
    På nyere Cpuer er kjølebehovet rimelig likt...

Hvilket Lydkort
    er å anbefale?
    Dersom du har en ekstra høvding vill jeg gått for MAudio Revolution... Dette er et kort som har fått/får veldige gode omtaler....

Mvh

AK

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en Intel prosessor og kjøp et hovedkort med brikkesett fra Intel.

Har selv et ASUS P4PE hovedkort med en P4 2,4 i min nye HTPC, og dette har fungert helt stabilt i de månedene jeg har brukt maskinen til nå. Maskinen har også PVR funksjon og står på flere uker i strekk uten problemer.

Det er mulig jeg er naiv, men jeg har tro på at et hovedkort med prosessor og brikkesett fra samme produsent er en god løsning

Sitat:
    Hvilket hovedkort er å anbefale?

Dersom du har en ekstra høvding vill jeg gått for MAudio Revolution... Dette er et kort som har fått/får veldige gode omtaler....
    Er helt enig i at M-Audio Revoltion er et bra kort, men dersom du kjøper det for å bruke det som hovedkort tror jeg du kan slite litt med å få installert en prosessor og noen minnebrikker :wink: Om du ikke har bruk for lydkort er M-Audio Revo uansett ikke aktuelt for deg.

Når det gjelder kjøling ville jeg tatt en titt på kjøling fra Coolermaster. De leverer løsninger til både P4 og AMD, så uansett hva du velger har de noe som passer.

Gøran

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men dersom du kjøper det for å bruke det som hovedkort tror jeg du kan slite litt med å få installert en prosessor og noen minnebrikker
    Lol....... ops: Skal editere posten min...

Mvh

AK

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp CPU-kjølere fra Microplex - omtrent det stilleste du kan få uten å kjøpe blokk og vifte selv:

AMD: Silent Twin

Intel: Black Silence

GPU-kjøling: smekk på en heatpipe fra Zalman. Det er så enkelt at selv mor klarer det (eller folk med 10 tommeltotter, som meg)

Zalman heatpipe

Da blir det roligere i boksen!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei mags.
    Har du noe tips for kjølig til chipsettet på hovedkortet, Jeg har et ASUS P4T533 kort med en liten vifte som støyer litt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Hei mags.
    Har du noe tips for kjølig til chipsettet på hovedkortet, Jeg har et ASUS P4T533 kort med en liten vifte som støyer litt.
    http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZMNB32J

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Rikky, Takker for svarert.
    Mener du at denne kjøleribben holder som kjøling, det sitter en kjøleribbe som ligner der i dag og den er påmontert en vifte i tillegg. Kanskje jeg bare kan fjerne viften og beholde ribben som sitter der?
    Ka du trur?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste nye HK kommer med kun ribbe på chipset, og uten vifte. Skulle tro den Zalmanen er mer enn god nok alene - har en sånn liggende i skapet hjemme, men har aldri surret meg til å montere den! I utgangspunktet er det vel best å skru den på fremfor å lime, så det lønner seg nok å ta en titt på hvordan HKet ditt ser ut mht. hull til skruer.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Jeg har:
    Asus P4B533-E/L/1394 Hovedkort S478 LAN
    I845E, ATA/133, ATX, USB2.0, IE1394, DDR (3)
    1228 inkl. mva. på Komplett.

Som er veldig bra.
    Har blandt annet gullforgylte sp-dif inn og ut.
    Anbefales på det sterkeste.

MVH
    Frank

[/quote]

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jeg har: Asus P4B533-E/L/1394 Hovedkort S478 LAN
    I845E, ATA/133, ATX, USB2.0, IE1394, DDR (3)
    1228 inkl. mva. på Komplett.
    Dette er et veldig bra kort. Jeg har bygget en PC for en kamerat med dette kortet og han er veldig fornøyd.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke trenger mye prosessorkraft, ville jeg definitivt gått for en Athlon XP T-Bred, da de laveste modellene er mye billigere enn tilsvarende P4-prosessor. En annen ting er at disse lager mindre varme enn raskere CPU'er.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke trenger mye prosessorkraft, ville jeg definitivt gått for en Athlon XP T-Bred, da de laveste modellene er mye billigere enn tilsvarende P4-prosessor. En annen ting er at disse lager mindre varme enn raskere CPU'er.
    Enda bedre vil være "Barton" som har mer cache... En XP2500+ koster jo heller ikke skjorta lengre.....

Mvh

AK

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, men da er du oppe i litt mere kroner og varme.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, men da er du oppe i litt mere kroner og varme.
    Enig i det, men så har man også en sterkere Cpu dersom man bestemmer seg for å spille litt innimellom..

Mvh

AK

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, helt klart. Hvis du kan få bruk for litt power, så kjøp noe bedre enn det billigste

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zulu,

av interesse - hva slags prosjektør har du siden du velger å gå for denne løsningen?

En SDI-spiller er dyr.
    Holo-kortet er massivt overpriset IMHO.
    Kostnad for en PC som ikke skal brukes til annet enn skalering/de-interlacing må også tas med.

Bare for å nevne det åpenbare, en softwarebasert spiller gjør at de 2 første punkter kan kuttes.

Antar du skal bruke dScaler. Er denne såpass sofistikert at ekstrakostnaden på hele sulamitten kan forsvares? 3:2 pulldown har vi i Europa ikke bruk for i det hele tatt, med mindre du har mange R1 disker.

Mener å huske at den første spilleren med DVI allerede selges. Og billig. Som et alternativ - hva med å legge pengene i en ekstern de-interlacer med tilsvarende inngang?

Morsomt prosjekt, og jeg slakter det ikke, men jeg er interessert i å høre hvilke kriterier du har lagt til grunn.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Panasonic pt-ae100. Før du begynner å le evt. riste på hodet så vil jeg si at jeg har tenkt å bytte den ut mot en atskillig bedre proj. Evt. 3 rørs projektor.

En SDI-spiller er nødvendigvis ikke så dyr. I tilleg kan en dvd-spiller modifiseres slik at den får SDI-utgang for rundt 4000kr. Og i begynnelsen kan s-video eller komponent utgang brukes.

Holo-kortet selges til redusert pris i mai-måned for ca kr 5500.
    Hadde holo-kortet blitt solgt for full pris hadde jeg ikke engang vurdert dette prosjektet.

Det følger med programvare som støtter oppløsning opp til 2048x1536, så jeg kan evt bruke det eller dScaler.
    Angående 3:2 pulldown, jeg kjøper bare sone 1 så den saken er grei.

Hvis jeg skulle kjøpt en spiller med DVI utgang, hadde jeg ikke kjøpt en som var billigere enn ca 10.000 kr. Hvis du legger til prisen på ekstern de-interlacer med tilsvarende inngang + skaleringsmuligheter som mitt prosjekt som du antageligvis må betale 25.000 kr (hvis ikke mer) for. Da blir prisen ca 35.000kr

Prisen på mitt prosjekt blir i underkant av 20.000.

Hvis du da sammenligner summene ser du at mitt prosjekt blir ihvertfall 15.000 kr billigere.

Ser det greiere ut da?

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen tanker omkring dette.

De 20 tusen, hva med å spandere de på en bedre prosjektør som steg 1. Da får du en kvalitetshevelse med en gang. En dyr de-interlacer vil nødvendigvis ikke tilføre så mye for deg i første omgang.

Når (hvis) du skal velge en DVD-spiller med DVI utgang skal du først og fremst konsentrere deg om hvilken MPEG-dekoder som sitter i spilleren. Signalet tappes rett etter denne. Det betyr at en spiller til 3000kr kan være mer enn nok.

For meg ser det ut som DVI vil "vinne" over SDI. Det har kommet på komersielle spillere allerede, mens SDI - tross at den var først ute - kan se ut som ble en liten sidenotis for de som ikke klarte å vente lenger hvis vi beveger oss et par år frem i tid.

En ting som du sikkert er klar over er at flere eksisterende prosjektører har innebygd de-interlacer som er tilsvarende de du finner i dyre eksterne bokser. Gitt at du velger en av disse kan du hoppe bukk over det trinnet. Tror eksterne de-interlacere først og fremst er forbeholdt CRT-gutta.

Kan ikke verifisere dette enda da jeg ikke har testet, men jeg har lest om flere som har blitt litt skuffet over forskjellen mellom VGA og DVI. Da min prosjektør (HS-10) har feil oppdateringsfrekvens for DVI har jeg planer om å teste ut VGA, men har altså ikke kommet så langt enda.

Enda en videreformidling av noe jeg har lest - de store forskjellene mellom de-interlacere er visstnok begrenset til omkring 5% av filmene du kjøper. Disse filmene er typisk "smale" eller ikke-mainstream om du vil. Grunnen til det er at blockbustere som feks LOTR gjennomgår en mye mer omfattende prosess når de skal lage en DVD. Mindre filmer har ikke det samme budsjettet.

En ting er sikkert, og det er at det er vanskelig å gi gode råd i et brukssegment som er i rivende utvikling. Prestanda går opp og prisene faller nesten like kraftig som i PC-verden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosjektet er utsatt på ubestemt tid.

TorAtle greide å sette nye "griller" i hodet mitt.

Takk TorAtle

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •