HTPC Valgets kval AMD eller Intel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC Valgets kval AMD eller Intel

Da har jeg sittet å lest litt gjennom diverse poster på forumet og funnet ut att en generell holdning er att Intel-plattform er en grei HTPC løsning

Derfor har jeg satt opp denne handlekurven:

Intel HTPC

Men etter litt mer lesing er det flere som har anbefalt en AMD-plattform,dermed denne handlevognen:

AMD HTPC

Felles for disse to er att jeg for øyeblikket skal bruke opp igjen hdd,kabinett,lydkort og dvd-spiller.

Dette skal senere oppgraderes til blant annet Blu-Ray spiller og muligens SSD-disk.

Jeg hadde håpet på å få synspunkter på hvilken av disse to som er mest fornuftig å velge,(her gjelder en fin balansegang mellom økonomi og ytelse.) og eventuelle forandringer på den handlevognen som er mest fornuftig/økonomisk.

Denne maskin skal kun brukes som en ren HTPC,dvs ikke noe spilling etc.
    Annet matriell, enn BR, skal streames fra min egen server.

Slik det ser ut nå så står valget mellom Ubuntu/XMBC eller XP/MP som OS.

Takker for alle svar:-D

EDIT:Typo

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden HTPC'en din ikke skal brukes til krevende oppgaver som spilling etc, så bør du fokusere mest på lav effektforbruk i prosessorene (mindre behov for kjøling og dermed mindre støy). Dette gjelder også for strømforsyning, harddisker og ikke minst grafikkløsningen (her kan du går for et vifteløst kort).

Deretter hadde jeg valgt den billigste løsningen uavhengig av Intel/AMD plattformen.

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bear
    Siden HTPC'en din ikke skal brukes til krevende oppgaver som spilling etc, så bør du fokusere mest på lav effektforbruk i prosessorene (mindre behov for kjøling og dermed mindre støy). Dette gjelder også for strømforsyning, harddisker og ikke minst grafikkløsningen (her kan du går for et vifteløst kort).

Deretter hadde jeg valgt den billigste løsningen uavhengig av Intel/AMD plattformen.
    Problemet er derimot at AMDprosessorer ofte utvikler mer varme enn sin Intelkonkurrent, samt at AMD har ferre prosessorkjøleløsninger der ute i forhold til intel, noe som burde taes med i betraktingen. Ellers ville jeg valgt de andre komponentene etter det bear sier, kanskje med forbehold om grafikkortet. Passive løsninger har naturlig nok en vane for å bli varme, og dette påvirker de resterende komponentene i kabinettet. Jeg har observert at temperaturregulerte vifteløsninger (som asus Q-fan) kan skru turtallet på de resterende viftene til ett mer uønsket lydnivå med ett passivt grafikkort enn med et "aktivt". Vifteløsninger som sapphires "vapor x" er såpass stillegående at de ikke vil utgjøre noe forskjell lydmessig. Har derimot kabinettet en god kjøleløsning rett over der grafikkortet er, så kan passivt grafikkort vurderes.

En kommentar til CPU-kjøleren du har valgt, denne har ikke pwm-styring.
    Pwmstyringen leser av temperaturer og stiller inn viftehastighet etter effektbruk(varme). Bytt heller til den bedre og billigere Akasamodellen her; Hardware.no - Prisguide - Akasa AK-965

-CB

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bear
    Min HTPC kommer ikke til å bli brukt så sinnsykt mye siden mesteparten av tiden min går med på jobben.

Dermed er ikke støy/effekt forbruk det aller viktigste.

En av grunnene for mine valg av HK er att GPU er onboard noe som igjen vil spare meg for en del kroner

Men ettersom AMD løsningen ikke inneholder mATX hovedkort så passer jo dette litt dårlig hvis jeg vil oppgradere til feks Antec Fusion kabinett senere.

Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    En kommentar til CPU-kjøleren du har valgt, denne har ikke pwm-styring.
    Pwmstyringen leser av temperaturer og stiller inn viftehastighet etter effektbruk(varme). Bytt heller til den bedre og billigere Akasamodellen her; Hardware.no - Prisguide - Akasa AK-965

-CB
    Har sett på flere kjølere men vil ikke denne bli for høy hvis jeg velger Antec-kabinettet senere?
    Men takker så mye for forslaget!

Det som betyr mest for meg er att systemet skal kunne brukes til BR og koste minst mulig.
    Så var det dette å kombinere mest mulig ytelse med lavest mulig pris:???:

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Best mulig ytelse til lavest mulig pris:

Asus Pundit med Intel c2d e5200

Edit: Jeg hadde ikke lest første posten godt nok, og så ikke at du allerede hadde deler

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En del av det AMD *kanskje* taper strømforbruksmessig på prosessoren tar de igjen med løsninger som 790GX, der man har en kurant grafikkprosessor til dette formålet integrert i et brikkesett som i seg selv er energieffektivt.

Det er også viktig å ikke se bare på TDP-verdier. En ting er at Intel og AMD her opererer med litt forskjellige referanser for TDP, og en annen ting er at strømstyringsfunksjonalitet gjør at man svært sjeldent opererer i nærheten av TDP.

Selv har jeg en HTPC med AMD Athlon X2 7750. Dette er i basis en 65nm tokjernet Phenom-prosessor. TDP er 65W. Nå har man i tillegg fått tokjerneprossorer fra AMD med ennå lavere strømforbruk gjennom blant Athlon X2 250.

Med det sagt; rent kompatiblitetsmessig må jeg si at jeg har bedre erfaringer med hovedkort basert på Intels brikkesett. Historisk sett i hvert fall. Jeg har så langt ikke hatt spesielle problemer med mine 790GX-baserte systemer (tre av dem for tiden... I tillegg til flere Core 2 og Core i7-systemer). Så langt virker det imidlertid som 700-serien av brikkesett er det beste som har vært til AMD-plattformen etter at første Athlon ble lansert...

Den jeg også fortsatt blir litt skeptisk til blir Nvidia-brikkesett, både til Intels og AMDs prosessorer. Med unntak av nForce4-serien har jeg hatt svært mye problemer med Nvidia nForce-baserte kort, også av nyere dato.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er kun HTPC bruk, så ville jeg ha valgt AMD løsning fordi det er billigere. Tenker da på hovedkort med integrert grafikk, f.eks 790GX som nevnes. Det holder plenty til film i både SD og HD. Bruker selv en slik løsning og SD bildene på min 42" plasma er fantastisk. Har prøvd dedikerte grafikk kort og klarte ikke å se forskjell. Det eneste du skal være obs på er at det kreves en phenom for å få full post prosessering. Hvor mye det har å si kan diskuteres, men på stort lerret har det nok definitivt noe å si.

Hvis ikke post prosessering er viktig, så er AMD Athlon 64 X2 4850E på 45w et glimrende alternativ. Meget kjølig.
    Hardware.no - Prisguide - AMD Athlon 64 X2 4850E

Ellers så har du AMD Phenom X4 9350e på 65w og med firekjerner:
    Hardware.no - Prisguide - AMD Phenom X4 9350e
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Hvis det er kun HTPC bruk, så ville jeg ha valgt AMD løsning fordi det er billigere. Tenker da på hovedkort med integrert grafikk, f.eks 790GX som nevnes. Det holder plenty til film i både SD og HD. Bruker selv en slik løsning og SD bildene på min 42" plasma er fantastisk. Har prøvd dedikerte grafikk kort og klarte ikke å se forskjell. Det eneste du skal være obs på er at det kreves en phenom for å få full post prosessering. Hvor mye det har å si kan diskuteres, men på stort lerret har det nok definitivt noe å si.

Hvis ikke post prosessering er viktig, så er AMD Athlon 64 X2 4850E på 45w et glimrende alternativ. Meget kjølig.

Husk at Athlon X2-serien er Phenom med to kjerner. Jeg vil nesten tro denne gir de samme mulighetene som bruk av vanlig Phenom i denne sammenheng. Jeg mener å huske forklaringen for at enkele videoprosesseringselementer ikke fungerte med Athlon 64 X2 var at de ikke støttet HyperTransport 3.0.

Athlon 64 X2 og Athlon X2 er altså svært forskjellige prosessorer egentlig.

Noe man også skal huske strømforbruksmessig er man ikke kan se på forbruket et gitt øyeblikk for å se reell varmeutvikling. F.eks. vil en raskere prosessor være under høy belastning en kortere stund enn en svakere prosessor. Det kan være at begge bruker f.eks. 30 watt per sekund for operasjonen, men den ene bruker 5 sekunder og den andre 10 sekunder.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Disse prosessorene er utdatert og bygger på "gammel teknologi".
    4850e har treg minnebus (HT2.0) og egner seg dårlig sammen med et integrert skjermkort med delt minne.

Dette er den nye serien til AMD basert på 45nm:
    Athlon II x2 250
    AMD Phenom II X4 905e
    AMD Phenom II X3 705e

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av obergeru
    Disse prosessorene er utdatert og bygger på "gammel teknologi".
    4850e har treg minnebus (HT2.0) og egner seg dårlig sammen med et integrert skjermkort med delt minne.

Dette er den nye serien til AMD basert på 45nm:
    Athlon II x2 250
    AMD Phenom II X4 905e
    AMD Phenom II X3 705e
    Godt mulig det er kommer noe nyere og bedre, men hvorfor skulle de egne seg dårlig? Har selv brukt 4850E sammen med 780G og bruker nå 9350e med 780GX. Begge deler har fungert strålende, men førstnevnte ga ikke full post prosesserings mulighet. 4850E får man dessuten svært rimelig nå. Må man alltid ha det nyeste?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Godt mulig det er kommer noe nyere og bedre, men hvorfor skulle de egne seg dårlig? Har selv brukt 4850E sammen med 780G og bruker nå 9350e med 780GX. Begge deler har fungert strålende, men førstnevnte ga ikke full post prosesserings mulighet. 4850E får man dessuten svært rimelig nå. Må man alltid ha det nyeste?
    Nå er det vel 150 kr i forskjell mellom 4850 og X2 250. Midt mellom der finner man vel også 7750 og 7850.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men X2 250 er en 65w CPU. Litt av poenget med å nevne 4850e var at den svært kjølig (45w), samtidig gir den tilstrekkelig med krefter til film og musikk og den slags når man bruker hardware accelaration fra grafikkdelen. Kan fint kjøles passivt. Personlig legger jeg større vekt på støynivå i en stue PC enn masse datakraft. Datakraft som man ikke nødvendigvis har bruk for heller. Har selv en helt vifteløs HTPC.
    Uansett så spørs det hva trådstarter er på jakt etter.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke bare se på 45W TDP, en Intel C2D e5200 bruker mye mindre strøm enn 4850e selvom den er klasifisert som 65W TDP

Strømforbruk:
    System Power Consumption : Low-Power Face-Off: AMD's Athlon X2 Vs. Intel's Core 2 Duo

Effektivitet:
    Efficiency: 3DMark/PCMark Vantage : Low-Power Face-Off: AMD's Athlon X2 Vs. Intel's Core 2 Duo

Athlon II x2 250 scorer veldig høyt på slike tester:
    AMD Athlon II X2 250 CPU Review - Page 12 - Overclocking, Power consumption & Conclusion

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man ser på slike målinger skal man igjen huske at det som gjerne oppgis er "idle" og "100 %". Gjerne bruker man da også tester som skal presse prosessoren til det maksimale uten at det igjen trenger å være noe som direkte blir knyttet til det bruksområdet man selv har for de situasjonene der man har høy prosessorbelastning.

Det man også skal huske er at TDP er en maksimumsverdi, og en prosessortype kan ha et lavere "normalt" strømforbruk enn en annen som har lavere TDP.

Selv kjører jeg med en Athlon X2 7750 som har 95W TDP. Jeg har et kabinett med en god prosessorkjøler (Asus Silent Knight II), godt grafikkort (Radeon HD 4550, passivt), 2,5"-disk, passiv strømforsyning og kun en kabinettvifte som er nedregulert, og det fungerer helt helt fint selv når det er temmelig varmt og det står på lenge med hard belastning. Eneste som temperaturmessig egentlig blir kritisk er strengt tatt om det skulle være ustabiliteter eller at disktemperaturen blir for høy. Egentlig fungerte det helt greit med Phenom 8750 også som har 125W TDP, men i samme slengen som jeg byttet kjøleren pga. problemer med den satt jeg i 7750-en som jeg uansett hadde liggende, og som da i teorien kunne gi litt lavere viftehastigheter.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle forslag og ideer som har kommet fram.

Siden jeg startet denne tråden har jeg kommet over en HTPC som skal selges her på avforum.no,så det vil nok bli til att jeg kjøper denne.

Mest av alt for å få en start på en skikkelig HTPC isteden for den gamle utrangerte maskinen jeg bruker per dags dato.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint forslag,men hadde nok ikke sittet å laget handlelister på mellom 2k-3,5k hvis jeg hadde hatt såpass med penger..hehe

Nei,har kommet over en som jeg trur kommer til å gjøre jobben jeg er ute etter og til en overkommelig pris

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    Problemet er derimot at AMDprosessorer ofte utvikler mer varme enn sin Intelkonkurrent, samt at AMD har ferre prosessorkjøleløsninger der ute i forhold til intel, noe som burde taes med i betraktingen.
    Har du noen kilder på dette? Jeg tenker da på prosessorer med lik TDP, at en 125w avgir mer varme enn en 65W er jo klart, men hva med 65 vs 65?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zicoz
    Har du noen kilder på dette? Jeg tenker da på prosessorer med lik TDP, at en 125w avgir mer varme enn en 65W er jo klart, men hva med 65 vs 65?
    Intel og AMD har litt forskjellig syn på hva som oppgis som TDP, så det er ikke direkte sammenlignbart. Dette er også maksimumsverdier under spesielle forutsetninger. Maksimalverdien vil man vanskelig oppnå. Det skal faktisk også sies at det kan være at en CPU med 65W TDP i praksis aldri kommer over 45W, men at produsenten garanterer at det er 65W *eller mindre*.

Hvis man tenker systemet totalt skal man huske at Phenom i motsetning til Core 2 har integrert minnekontroller og 790GX-brikkesettet er temmelig effektivt strømforbruksmessig, og spesielt effektivt blir det totalt sett om man klarer seg med den integrerte grafikken.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AMD lanserte også Phenom II 940 som 125W TDP og dermed leverte de den med heatpipe kobber CPU kjøler.

Dette gjorde prosessoren veldig overklokkingsvennlig med stock kjøler, og dermed fikk AMD rettet opp det dårlige inntrykket de hadde med Phenom I serien.

Så det ligger også en del markedsføring bak TDP..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •