Grafikkort med 7.1 lyd via HDMI

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Grafikkort med 7.1 lyd via HDMI

Noen som vet om det finnes noe bra grafikkort for bruk i en HTPC som støtter HD-lyd (7.1) embedded i HDMI?

Som jeg forstår har nVidia passthrough på SPDIF/PCM og ATI har en egen codecchip? Da ville et ATI kort være genialt om de klarer å sende 7.1 via HDMI. Regner med det da er HDMI 1.3a som vil være minimumskravet for båndbredde.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grafikkort ned 7.1 lyd via HDMI

Jeg monterte dette korte i vår HTPC for ikke så lenge siden og er veldig fornøyd :
    SAPPHIRE HD 4350 512MB DDR2 PCI-E

Kan kjøpes hos >Komplett :
    Komplett.no - Sapphire Radeon HD 4350 512MB DDR2

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ATI 4870 og har prøvd på samme ting.

Jeg klarer ikke å få kortet til å sende ut bitstream lyd, men det sender ut PCM så surround tror jeg man får. (kjører 2.1 selv så jeg hører altså ikke det)
    Er mest sansylig at man kun får 5.1 men jeg utelukker ikke at den kan sende ut 7.1.
    I og med at kortet sender ut PCM står det bare "straight" i displayet på min Yamaha RX-V663, får jeg ikke brukt den innebygde dekoderen i recieveren så vidt jeg vet.

Etter hva jeg har lest så er det lydchipen på hovedkortet som tar seg av dekoding av lyd og at skjermkortet kun sender det videre igjennom HDMI.

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maximan
    Jeg har ATI 4870 og har prøvd på samme ting.

Jeg klarer ikke å få kortet til å sende ut bitstream lyd, men det sender ut PCM så surround tror jeg man får. (kjører 2.1 selv så jeg hører altså ikke det)
    Er mest sansylig at man kun får 5.1 men jeg utelukker ikke at den kan sende ut 7.1.
    I og med at kortet sender ut PCM står det bare "straight" i displayet på min Yamaha RX-V663, får jeg ikke brukt den innebygde dekoderen i recieveren så vidt jeg vet.

Etter hva jeg har lest så er det lydchipen på hovedkortet som tar seg av dekoding av lyd og at skjermkortet kun sender det videre igjennom HDMI.
    Da har du nok forstått feil, det er innebygget 7.1chip i alle ATI-kort over 4350. Skal du ha ett kort som sparker litt, og i tilegg skal brukes til film vil jeg anbefale 48xx vapor-x serien til sapphire. Disse er skikkelig stillegående, samtidig som de er kjølige og kraftige. Jeg har ikke kortet selv enda, men jobber i en dataforettning, så jeg har hatt mulighet til å grundig teste alle disse kortene.

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    Da har du nok forstått feil, det er innebygget 7.1chip i alle ATI-kort over 4350. Skal du ha ett kort som sparker litt, og i tilegg skal brukes til film vil jeg anbefale 48xx vapor-x serien til sapphire. Disse er skikkelig stillegående, samtidig som de er kjølige og kraftige. Jeg har ikke kortet selv enda, men jobber i en dataforettning, så jeg har hatt mulighet til å grundig teste alle disse kortene.
    Vil det si at ATI 4870 kan sende ut bitstream lyd fra denne 7.1 chipen som er innebygd?
    For når jeg sjekker lyd instillinger osv hjemme står det at det er realtek chipen på hovedkortet som tar seg av lyden, mens ATI kortet bare sender det videre ut gjennom HDMI.
    Jeg mener også at sapphire har satt slik kjøler osm det er på vapor-x kortene på både 4870 og 4890 kortene, da hardet ikke så mye å si hvilken man velger
    Hvis du har noen tips til instillinger o.l jeg burdte gjøre for å få mer utbytte av mitt 4870 med tanke på lyd, cowboy bebop, fint om du skriver de her eller på PM

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar. En meget bra link ja; Okay.

Jeg går for Sapphire HD4870. Som jeg ser på andre fora er det mange som sliter med 7.1 Dolby TrueHD/DTS-HD Master. Har vel egentlig ikke hørt om noen som kan bekrefte om 7.1 virker som det skal ? (Skal ihvertfall teste ut med Band of Brothers på Blueray)

Det som er kjekt er jo angrefristen med kjøp på nettbutikker.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte meg selv 4350 kortet,men sliter med og få til 5.1 lyd. Finnes det noe kontroll senter jeg kan laste ned til dette korter,der jeg kan tukle litt med innstillingene ? finner ingenting på ATI sine sider.Kun drivere.

Får også bare kun stereo lyd når jeg kjører film og musikk,men ingen lyd i windows når jeg surfer f.eks.

Noen tips?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hva som finnes av instillinger osv. for disse kortene, har et eldre 2900 kort med enkel 5.1 over hdmi bare.
    Det går ann å bruke Slysoft ReClock for å få litt mer kontroll. Ellers så er det vel FFDShow som anbefales, og der har man en del instillinger å tukle med.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det samme problemt med Vista. Jeg har Ati HD4850.
    Løste seg for meg ved å følge denne guiden her:
    ATI Radeon HD 4600 & 4800 series support 7.1 channel HDMI audio! - AVS Forum

Lykke til

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg antar at folk - som meg - ønsker å poppe en Bluray disk inn i maskinen, trykke play, og få avspilt lyd og bilde fra plata i så stor presisjon som det mediet tillater*). Jeg antar også at man er passe lat og ikke gidder å rippe/transkode samlinga, og at man ikke har lyst til å fylle maskinen med gråsone software laget av firma som er registrert på Bahamas.

Jeg anbefaler også denne tråden:
    Factual & Unbiased HTPC HDMI HD Audio + Video Roundup Thread - AVS Forum

Det er helt utrolig at ikke bransjen har greid å kåle seg til å levere en løsning som funker noenlunde bra**)

Summary av tabellen i linken:
    • Nvidia har chipset som funker greit for både Intel og AMD. De mangler bitstreaming, men støtter multikanals hirez PCM over HDMI som burde gi samme kvalitet, men ingen lovlig avspillingsmekanisme for BD lar deg spille av BD lyd med full kvalitet på disse.
    • Nvidia sine stand-alone skjermkort er ikke noe å tenke på for Bluray lyd
    • Intel integrert grafikk tilbyr overraskende mye og er omtrent på høyde med Nvidia hva gjelder lyd-muligheter
    • ATI støtter spdif over HDMI og er eller på nivå med Nvidia sine stand-alone kort utenom 4xxx serien som også støtter hirez PCM over HDMI

Den eneste løsningen pr i dag er å kjøpe et skjermkort med HDMI ut, og et Asus Xonar HDMI lydkort med video pass-through som krever en spesiell build av TMT avspillingssoftware. Hverken spesielt fleksibelt eller framtidssikkert...

-k

*)Debatten om hvor stor samplingsrate man kan nyttiggjøre seg er interessant, men la oss ikke ta den her. Når et format tillater en gitt presisjon så tar jeg det for gitt at avspiller-apparater prøver å gjengi denne, og ikke innfører forvrengning med viten og vilje
    **)Produkter som "snart skal lanseres" teller ikke. Løsninger som "kommer til å funke med neste driverversjon" teller ikke. Løsninger som funker bare med spesielle revisjoner av en enkelt avspillingssoftware teller knapt. Løsninger som er ustabile eller er kvalitetsmessig underlegen en stand-alone spiller av billigste sort teller ikke.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •