Ny HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 49

Tråd: Ny HTPC

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny HTPC

God kveld.

Skal gå til innkjøp av et nytt mediasenter som skal pryde stereobenken. Etter usedvanlig mange søk både her på avforum og diverse andre forum, har jeg mått krype til korset og spørre.

Ideologien min er at jeg skal kunne kjøre HD\Blueray materlialet fra en server lokalisert et annet sted i leiligheten over 1gigabit nettverk.

Per dags dato har jeg en H\K AVR255 surroundreciever, som skal kobles opp mot mediasenteret.

På et vanlig basis vet jeg veldig godt hva som utmerker seg til spilling av tunge spill på PC. Men, jeg er ikke villig til å betale 10 000,- for et mediasenter, noe jeg også føler ikke er nødvendig. Det jeg da lurer på hvor ligger grensen til smertefri HD\Blueray kjøring? CPU,Skjermkort,RAM,HDD valg osv?

Så da hadde jeg håpet noen kunne kommet med noen ideer? Jeg trenger ikke Blueray-rom da jeg nylig kjøpte H\K Blueray spiller. TV-kort vet jeg enda ikke om er nødvendig (Overtal meg den som kan).

Da det gjelder kabinett har jeg allerede bestillt et fra microplex.

Lian Li Desktop/Minitower, Alu. Sort PCA-01B MicroATX u/ powersupply - Lian Li - MicroPlex

Grunnen til et slikt kabinett, er det eneste jeg har plass til som passer måla i stereobenken. Har også gått til innkjøp av en Harmony One universal fjernkontroll. Det jeg har googlet meg i timesvis etter er hvordan jeg kan styre mediasenteret med Harmony One kontrolleren. Må jeg ha en IR mottaker? Får jeg noen form for display jeg kan sette i 5,25 brønnen?

Takk for alle svar ;-)

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du klarer deg med relativt moderat prosessor, skjermkort og minne. Jeg ville gått for prosessor som går på lav effekt 80 - 90 watt og AMD (billigst). Videre ville jeg valgt et vifteløst skjermkort basert på ATI radeon 3xxx eller høyere. Når det gjelder minne er det så billig at jeg hadde gått for 4 GB (selv om mange hovedkort/prosessorer ikke klare å utnytte mer enn 3).

Kabinettet du har valgt så skikkelig bra ut, tror jeg skal bestille dette selv også!

Edit: det var dette jeg synes så bra ut; Lian Li PC-C39B, Desktop/HTPC, Sort 100% aluminium, m/fjernkontroll - Lian Li - MicroPlex og her følger det med IR-mottager og fjernkontroll.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.
    Det som er synd er at jeg ikke har plass til et kabinett i den størrelsen i stereobenken min. Så da sitter jeg fremdeles igjen med samme problem.

Men takk for svar angående speccs. Iogmed et lavt effektforbruk trenger jeg da en mindre PSU, f.eks 400W?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreløpig har jeg satt opp følgende:

Komplett.no - MSI GF615M-P33, Socket-AM3, DDR3
    Hovedkort

Komplett.no - AMD Phenom™ II X4 810 Quad Core
    CPU

Komplett.no - Sapphire Radeon HD 4670 512MB GDDR3
    Skjermkort

Komplett.no - OCZ Fatal1ty DDR3 1333MHz 4GB Kit,
    RAM

Komplett.no - Silver Power SP-SS 400 400W
    PSU

Det jeg mangler nå er et lydkort med SPDIF utgang til Surround reciever. Jeg er intressert i best mulig lyd, så har jeg kikket litt på de XONAR kortene fra Creative. Men det er endel å velge mellom av de, og prisene varierer også veldig.

Samtidig mangler jeg også denne IR mottakeren for å kunne styre mediasenteret fra min Logitech Harmony One.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et integrert skjermkort (f.eks geforce 9400) klarer 1080p alene med sammen med en Atom prosessor.

Intel C2D serien (e5xxx/e7xxx/e8xxx) er mest energieffektiv og avgir minst varme. Hvis du ikke skal enkode filmer/drive med videoredigering trenger du ikke 4 kjerner.

Hovedkortet GA-E7AUM-DS2H har integrert geforce 9400 grafikkort som spiller blue-ray uten problemer.

SoundGraph iMON er det mest brukte displayet til HTPC, vet ikke om noen som selger dette i Norge: imon vfd, great deals on Electronics, Computers Networking on eBay!

Jeg bruker Harmony med det integrerte iMon displayet i Antec Fusion Remote kabinettet. Det fungerer uten problemer.

Lydkort:
    Det integrerte lydkortet på Gigabyte kortet støtter 7.1 lyd over HDMI, og SPDIF.

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo også kikke på denne artikkelen på Tom's hardware:

The HTPC / Windows 7 Chronicles: You Asked, We Answer! : Introduction - Review Tom's Hardware

Men som han skriver er det lyden som er problemet, de fleste løsninger gir deg kun vanlig DTS eller Dolby Digital over optisk på lydkort eller over HDMI fra skjermkort (nyere ATI).

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SPDIF støtter uansett ikke TrueHD pga. båndbredde.
    Realtek lydkortene støtter TrueHD, men ikke PAP. Ripper du filmene til .mkv/flac kan du spille av TrueHD med disse kortene:

ATI Radeon HD 4600 & 4800 series support 7.1 channel HDMI audio! - AVS Forum

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oberguru: Det iMon displayet er jo akkurat hva jeg er på utkikk etter. Du nevnte på at du hadde det? Dvs du har kjøpt det på eBay eller på utenlandske webshoper?

Hovedbruken min er kort og enkel til å kunne se filmer i høyest mulig kvalitet over 1gigabit nettverk uten problemer. Hvis du mener et innebygd geforce kort holder stoler jeg på det!

Men det er jo en hel haug med forskjellige lydkort som støtter alle slags formater? Er vel igrunn dette jeg trenger mest hjelp til.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt display kommer innebygd i dette kabinettet Hardware.no - Prisguide - Antec Fusion Remote, men jeg tror det er identisk det de selger på ebay.

Det har kommet et nytt lydkort som støtter "alle formater"
    Hardware.no - Prisguide - Asus Xonar HDAV1.3
    http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...dlem-slim.html

Men støtter forsterkeren HDMI inn og TrueHD ?
    Det forrige kortet var det en del problemer med:
    http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...hdav1-3-a.html

Det innebygde skjermkortet klarer å spille av alt av blu-ray filmer:
    Guide to Building a HD HTPC - Page 85 - AVS Forum

One of the most frequently asked questions is if these systems can play 1080p contents (including various mkv files as well as BD movies) fine. The answer is yes as you can see in the above chart. Here are screenshots taken in one of the recommended systems (the low-end Intel/NVIDIA system) when a 1080p mkv file is played back. Whether hardware acceleration of the GPU is on or off, the file can be played back fine.

* Pentium Dual-Core E5200 2.5GHz 2MB L2 cache
    * GA-E7AUM-DS2H GeForce 9400 mGPU mATX
    * DDR2-800 2 x 1GB
    * Windows Vista SP1 32-bit
    * MPC-HC with MPC Video Decoder (the first screenshot)/ffdshow Video Decoder (the second screenshot) and madFlac Decoder
    * 1080p mkv file created from Blu-ray Spider-Man 3 with FLAC audio track encoded from Dolby TrueHD; the first 100 seconds of chapter 44 with max bitrate around 36Mbps

Hardware Acceleration ON (MPC Video Decoder)

If GPU hardware acceleration is used, max CPU usage is around 33%.

Hardware Acceleration OFF (ffdshow Video Decoder)

ffdshow does not support GPU hardware acceleration (yet). Max CPU usage is around 70%.
    Skjermkort som Radeon HD4670 vil gi bedre deinterlacing på vanlige tv sendinger.

Edit: hvis du kun trenger IR mottakeren, kan du kjøpe denne: Komplett.no - Speed-Link Media Remote Control, MCE

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, ja jeg sjekket med diverse tester av H\K AVR 255'en min og den kan kjøre følgende lydformater: DTS-HD Master Audio, DTS-HD High Resolution Audio, Dolby TrueHD, Dolby Digital Plus.

Så da ville jeg tro jeg er innenfor? Mtp på det nye slim XONAR kortet du linket til meg.

Jeg kikket på hjemmesiden til dem som produserer iMon displayene, og underlevrandørene demmes her i Norge som visst er komplett.no og vendur.no. Jeg sendte begge forespørsel tidligere i kveld da jeg ikke kunne finne displayet i webshopen deres.

Når det gjelder emnet deinterlacing, må jeg ærlig innrømme at jeg er helt blank med unntak av det jeg har googlet meg opp. Du nevner at et kraftigere skjermkort av typen 4670 vil gi meg bedre deinterlacing på vanlige TV-sendinger. Er dette kun aktuellt hvis jeg har et TV-kort? Og hva er fordelene med et TV kort. Per dags dato har jeg kun PVR dekoderen fra CD.

Takker igjen for gode svar Oberguru :-D

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er først og fremst i forhold til tvkort ja. Og sannsynligvis legger du ikke merke til forskjellen i praktisk bruk. Geforce 9400 er også god til deinterlacing, men HD4670 er "bedre". (her er en gammel artikkel som forklarer teknologien: AnandTech: ATI's Avivo vs. NVIDIA's PureVideo: De-Interlacing Quality Compared). Uansett kan du senere sette inn et slikt skjermkort hvis du føler behov for det hvis du går for Geforce 9400.

Nvidia Geforce 9400 er bedre enn HD4670 til å spille av blu-ray. (bedre støtte for 1080/24p som er blu-ray standarden, dvs bedre flyt når kameraet beveger seg fort.)

Fordelen med tvkort er at du selv bestemmer hvordan interfacet skal se ut.
    Du kan kopiere opptakene hvor du vil.
    Du kan automatisk ta bort reklame osv.
    PVR boksene bråker.

Ulempen er at det er mye jobb å sette det opp. Og når det endelig virker, skal du bare forbedre en liten detalj, så virker ingen ting igjen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ville gått for et slikt TV-kort, hva ville du valgt?
    Når det gjelder det XONAR kortet sammen med GeForce 9400 intregrert på Hovedkortet, kjører man HDMI kabel fra skjermkortet inn på lydkortet og videre derfra inn på surround recieveren?

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Terratec Cinergy C (Jeg har Get kabel) pga. linux støtte.
    Hvilket tvkort/cam du trenger avhenger av om du har kabel eller satelitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Canal Digital via kabel-tv.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av obergeru
    Det er først og fremst i forhold til tvkort ja. Og sannsynligvis legger du ikke merke til forskjellen i praktisk bruk. Geforce 9400 er også god til deinterlacing, men HD4670 er "bedre". (her er en gammel artikkel som forklarer teknologien: AnandTech: ATI's Avivo vs. NVIDIA's PureVideo: De-Interlacing Quality Compared). Uansett kan du senere sette inn et slikt skjermkort hvis du føler behov for det hvis du går for Geforce 9400.
    ARtikkelen du linker til er fra 2005. I denne sammenheng er det ekstremt gammelt... Dette er testet med kort med andre "videomotorer" enn det man har i dag, så jeg ville ha sett helt bort i fra den artikkelen....

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i at artikkelen er gammel, men det er de samme problemene med deinterlacing man prøver å løse i dag Og synes de forklarer det på en forståelig måte.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kennyp87
    Da det gjelder kabinett har jeg allerede bestillt et fra microplex.

Lian Li Desktop/Minitower, Alu. Sort PCA-01B MicroATX u/ powersupply - Lian Li - MicroPlex
    Vurderer samme kabinett da det er på salg nå. Har du allerede kjøpt det? Fått noe inntrykk av kvalitet osv?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei hei! Jeg kjøpte kabinettet du linker til, men fant fremdeles ut at det var for stort for stereobenken min. Så etter timer med modifisering av stereobenken (typ møbelsnekker) :-D

Fant ut da at jeg liksågodt kunne kjøpe et litt "finere" og mere HTPC vennlig kabinett, så klinka like gjerne til med Komplett.no - Thermaltake DH102 HTPC Sort, 7” touch

En god ting med det kabinettet der, er at det også har støtte for ATX og m-ATX, så utvalget av hovedkort ble endel større.

Var så overivrig etter å få mediacenteret mitt, så jeg kjørte avgårde til Sandefjord dagen etterpå å hentet kabinettet og delene.
    Jeg gikk for følgende løsning:

Hovedkort: Komplett.no - ASUS M4A78 PRO, Socket-AM2+/AM3
    Grunnen til dette kortet var at jeg trengte 3xPCI utganger.

Minne: Komplett.no - Corsair Dominator TWIN2X PC8500 2GB DDR2

CPU: Komplett.no - AMD Phenom II X3 720 Black Edition

Ny CPU Vifte: Komplett.no - Nexus FLC-3000 Real Silent CPU vifte alu

PSU: Komplett.no - Silver Power SP-SS 400 400W

Har også bestillt TV-kortet som jeg ikke har fått testet pga jeg mangler CAM'en. Samtidig som jeg venter på Asus XONAR HDMI 1.3 "Slim" lydkortet.

Har installert XP 32 Bit versjon foreløpig og ting ser ut til å fungere veldig bra. Eneste jeg sliter litt med akkurat nå er å få lyd gjennom HDMI utgangen på skjermkortet midlertidig til jeg får det andre lydkortet. Noen som har no peilig på hva slags innstillinger man må gjøre for å få det til å fungere?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det mulig at vinkelen på den Nexus-kjøleren eliminerer problemet, men jeg hadde en Nexus-kjøler som ga store problemer i HTPC-en pga. det ble for liten plass mellom viften og "topplokket" på kabinettet, noe som ga et helt for jævlig støynivå. En overgang til Asus Silent Knight II løste imidlertid problemet på en svært god måte.

Jeg liker også en kjølerløsning der den varme luften fra prosessoren flyttes mot viften bak i kabinettet som blåser ut av kabinettet. Når det gjelder Asus Silent Knight var det bare så vidt den gikk inn i mitt kabinett (Silverstone GD01MX), som jeg vil tro er omtrent like stort som det du har.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •