Acer Aspire L5100 Athlon 64 X2 5000 som "mediasenter"!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Acer Aspire L5100 Athlon 64 X2 5000 som "mediasenter"!

Hola!

Jeg har et fyrverkeri av en pc som spiller mkv 1080p uten problemer. Saken er den at jeg skal flytte nå og jeg vil ikke lenger ha det store spetakkelt stående i stua og vil sette pc'en min på et eget "datarom". SKal kjøpe meg full hd projektor og streame film over nettverket.. Da trenger jeg en liten elegant pc til å ha i stua.

Det store spørsmålet er om Acer Aspire L5100 Athlon 64 X2 5000 er bra nok. Prossesoren skal være kraftig nok til å spille av mkv etter hva jeg forstår. kommer det til å gå feilfrit over nettverket ? Blir uaktuellt å legge over til lokal disk så det må streames. Det står heller ingen ting i spesifikasjonene om denne har Spdif.. dette er veldig relevant da jeg skal overføre lyd vi spdif.
    Har blitt rådet å kjlpe popcorn Hour men har testet dette og likte det ikke i det hele tatt. Jeg vil ha mulighet til å kunne surfe og høre på musikk også på en lettvint måte så da trenger jeg en pc med windows OS.

Er det nyeste Hdmi inngang på maskinen ? Hvis ikke vil dette føre til tap av bildekvalitet ? Skal kjøpe en dyr projektor og har et bra annlegg så vil ikke at pc'en skal sette en demper på totalopplevelsen, men vil heller ikke overbetale da pc'en blir til simpel bruk. Så lenge den streamer 1080p uten problemer og har spdif så er jeg fornøyd.

her er link til pc'en Acer Aspire L5100 Athlon 64 X2 5000 - MPX.no - Elektromarked

Setter stor pris på hjelp )

På forhånd takk!

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne pcen har ganske utdatert hardware
    Skjermkortet støtter bla. ikke hardware dekoding av h264.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

Fungerer helt fint med MKV 1080p
    men jeg prøvde å spille av en rippet BD over nettverket i går (Max Manus) og det likte den ikke noe særlig, så jeg måtte inn med min Dell Studio XPS og spillte originalplaten fra den isteden.
    Så ja, den er veldig bra, men Blu-Ray, det takler den ikke.

Litt rart, for den taklet tilleggsstoffet på "Australia" bra, men jeg har ikke sett hele filmen enda

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, det er gitt et par erfaringer med denne maskina i denne tråden, hva gjelder bla. *.mkv filer.

Har denne selv stående som medisenter til en av TVéne i huset. Det første jeg gjorde med den var å nedgradere den til XP. Installerte deretter XBMC og kjøpte til en Dinovo Mini tastatur. Streamer 720P, *.MKV via kablet nett, fra Windos Homeserver. Funker som gull det. HDMI-utgangen er ikke 1.3, men spdif har den.

Har lest at det er mange som streamer 1080p med denne uten problemer.

Som det nevnes i annet svar her, så begynner jo denne maskina å bli noe utdatert på HW-sida, men som et rent mediasenter leverer den tilfredsstillende her i huset :-)...."good bang for the bucks", spør du meg :-)

Lykke til videre "i jakten"

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar! Det har vel ikke noe si om skjermkortet ikke støtter det så lenge prossesoren er kraftig nok til å kjøre 1080p ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Globe, ser du sier du nedgraderte til Xp.. Dette er planen for meg også, men har googlet litt å ser folk har problemer med å finne en xp driver for ATI Radeon™ XPRESS 1250.. Du har vel ikke tilfeldigvis driveren du brukte liggende eller link til hvor jeg kan finne den ? Den er ikke i listen på Ati.com så vidt jeg kan se..

På forhånd takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roonay3k
    Siden den ikke har spdif så er den vel mer som skivebom.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne har dual core atom og SPDIF
    Asrock NetTop ION 330, Intel Atom Dual Core 330, 2GB, 320GB, DVDRW, HDMI, Full HD, 26dB, Svart / MULTICOM

Hvis du kun skal bruke den til å streame med linux/XBMC er det et bra valg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Siden den ikke har spdif så er den vel mer som skivebom.
    Det hadde det vært ja :P projektoren har hdmi så lyd til den blir ikke noe problem, men er verre med tv'en min som jeg vil ha koblet til samtidig via en hdmi switch inn i recievern min. Men et stort problem som jeg ikke tenkte på er at jeg har jo ikke HDMI på tv'en men DVI.. så da ser det ut til at jeg må gå for Acer pc'en som har hdmi, dvi og spdif.. Men har hørt rykter om at den kan være ustabil på 1080p.. Ser ut som det er den eneste pc'en som får kabalen til å gå opp

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av obergeru
    Denne har dual core atom og SPDIF
    Asrock NetTop ION 330, Intel Atom Dual Core 330, 2GB, 320GB, DVDRW, HDMI, Full HD, 26dB, Svart / MULTICOM

Hvis du kun skal bruke den til å streame med linux/XBMC er det et bra valg.
    Denne hadde vært PERFEKT om den hadde hatt 1 hdmi inngang til.. kan eventuellt fly fram og tilbake til tv'en og bytte kontakt hver gang jeg skal switche mellom tv og projektor.. men det frister lite :P

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rettelse; Denne er perfekt da jeg selvfølgelig setter skjermene i UT på reciever og ikke inn i pc'en :P Tror du det går ann å få xp på den? Eller blir det vannskelig å finne drivere?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rettelse; Denne er perfekt da jeg selvfølgelig setter skjermene i UT på reciever og ikke inn i pc'en :P Tror du det går ann å få xp på den? Eller blir det vannskelig å finne drivere?
    "Leveres uten operativsystem som standard. Se tilbehør for Windows."

Prøv å klikke på "Tilbehør" fliken.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    "Leveres uten operativsystem som standard. Se tilbehør for Windows."

Prøv å klikke på "Tilbehør" fliken.
    Ja så det, men vil installere xp selv da jeg allerede har en betalt flerbruker lisens.. Så grafikkdriveren er tilgjengelig på xp så det går sikekrt bra Noen fler som har testet denne maskinen og har erfaringer ? google litt og ser ut til å være en bra maskin til mitt bruk, men vil gjerne høre flere erfaringer før jeg eventuellt trår til

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går helt sikkert greit med XP og Mediaportal på denne.
    Men ville satset på Ubuntu og XBMC pga best støtte for hardware akselerasjon med skjermkortet.

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Globe, ser du sier du nedgraderte til Xp.. Dette er planen for meg også, men har googlet litt å ser folk har problemer med å finne en xp driver for ATI Radeon™ XPRESS 1250.. Du har vel ikke tilfeldigvis driveren du brukte liggende eller link til hvor jeg kan finne den ? Den er ikke i listen på Ati.com så vidt jeg kan se..

På forhånd takk!
    Heisann....jeg tror jeg har tatt vare på alle driverfilene.......sjekker og melder deg tilbake.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av obergeru
    Det går helt sikkert greit med XP og Mediaportal på denne.
    Men ville satset på Ubuntu og XBMC pga best støtte for hardware akselerasjon med skjermkortet.
    Ubuntu er uaktuellt da jeg har 0 peiling på Linux og jeg er avhengig av å endre skjermoppløsning hyppig da jeg skal switche mellem 2 displays.. Men kommer til å legge inn XBMC!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Globe
    Heisann....jeg tror jeg har tatt vare på alle driverfilene.......sjekker og melder deg tilbake.
    Supert

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •