HTPC og Digital kabel-TV fra Canaldigital

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC og Digital kabel-TV fra Canaldigital

Hei

Jeg har idag HTPC med analogt TV-kort. Da jeg nå har fått digitale signaler fra Canaldigital ønsker jeg å få dette via HTPC'en min.

Har surfet litt rund og forsøkt finne ut om det lar seg gjøre, men blir ikke helt klok på løsningen på dette. Finnes mange gamle tråder på dette og noen sier det virker, mens andre sier det ikke virker.

Er det noen som har en slik løsning som fungerer?
    Hvordan gjør man det?

(Det er snakk om KABEL-TV, ikke SATELLITT.)

På forhånd takk

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det funker (iallefall inntil videre...)

Du kan bruke denne tråden som utgangspunkt: http://avforum.no/forum/generell-htp...gger-htpc.html

Ellers finnes det en hel masse tråder om temaet, så det er bare å søke en gang til (noen nyttige stikkord: dvb-c, firedtv, mediaportal)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Takk for kjapt svar

Når du sier inntil videre, hva mener du da?
    Lest noe om paring av kort/tuner, trodde dette bare gjaldt sat.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med det mener jeg at ingen egentlig vet om/hva/når/hvordan ting vil fungere i fremtiden... Det er ingenting som foreløpig tyder på at det vil slutte å fungere i nær fremtid. Canal Digital har truet med parring før, uten at det til nå har stoppet gjør-det-selv-løsninger. Så man gjør det på eget ansvar. Men spør du meg er alt bedre enn de makkverk av produkter som Canal Digital presterer å sende ut på markedet...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nilsga
    Med det mener jeg at ingen egentlig vet om/hva/når/hvordan ting vil fungere i fremtiden... Det er ingenting som foreløpig tyder på at det vil slutte å fungere i nær fremtid. Canal Digital har truet med parring før, uten at det til nå har stoppet gjør-det-selv-løsninger. Så man gjør det på eget ansvar. Men spør du meg er alt bedre enn de makkverk av produkter som Canal Digital presterer å sende ut på markedet...
    Canal Digital vil skru på paring (CAS7), det er bare et tids spørsmål.
    Dette ser tilsynelatende ut til å gjelde HD kanalene.

Sett at jeg oppfatter det riktig ansees digitaltv under 720P som et produkt og alt over som et annen. Microsoft innførte vel dette begrepet som "premium" content i sitt DRM/DNA konsept.

Jeg ville forsatt bygget en HTPC boks (DVB-C kort med CI + CAM + Xp + Mediaportal) og så etter hvert som innholdsleverandørene stenger ned ulike tjenester så ville jeg gått over til en rain xbmc løsning og rippet innhold inn. (BD/DVD etc)

Merk at du kan bruke et analogt tvkort som extra/backup/failsafe

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og den dagen pairingen kommer, er det garantert noen som klarer å få til en softcam løsning som fungerer :evil:

Innfører Canal Digital pairing burde alle si opp abbonementet i protest.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av obergeru
    Og den dagen pairingen kommer, er det garantert noen som klarer å få til en softcam løsning som fungerer :evil:
    Tja.

For å være litt kritisk så er det vel ingen logikk i det.

CAS7 har vært ute en stund uten at jeg har på noen måte fått med meg noen fremgang, så hvorfor akkurat trigget av det nordiske markedet ?

Den tidligere card scenen har jeg inntrykk av å være profitt basert.
    Siden en masterkey fra et kort nå, lett kan deaktiveres er det ikke et reelt marked for "pirat kort", ergo ingen penger til undergrund scenen.

Det er ikke før de plomberer helt det "analoge hullet", og folk virkelig får blø ved at de ikke får noe bilde i det hele tatt at vi kan snakke om et reelt behov for gråprodukter og Conax CAS7 må overvinnes.

Utifra alle merkelige lover, avgifter, skatter, pålegg, stengetider som vi finner oss i norge har jeg lite håp.

Vi nordmenn (Vel, jeg er faktiskt ikke Norsk forsåvidt) finner oss i alt mulig av galskap.

Men du har et poeng.

I et normalt marked vil alltid den leverandøren/produktet som har de beste egenskapene sett fra kundes ståsted. (+Markedsføring, trender etc)

Ta f.eks bredbånd, du kan velge chess, telehor, nextgentel etc.

De koster noelunde det samme, noen har bedre tilbud en andre i perioder, teknologien og det du får i mnd blir bare mer og mer (båndbredde/pris) m.m

I dette tilfellet benytter Canal Digital seg av en antifunksjon (paring) for å sikre seg kontroll og hindre konkuranse på avspiller markedet.

Det er å sammenligne med operatørlås for mobiler f.eks.

Husk også ellers at Microsoft har sammarbeid med Conax om å kunne tilby en begrenset HTPC funksjon ved at de linker deres antifunksjon slik at du har et låst begrenset miljø der du kan tilby alle mulige funksjoner som "varer" (F.eks transkoding, opptak, spole m.m)

Iphone er jo et tilsvarende eksempel.

Mitt poeng:

Vi burde heller finne konkuransevridende elementer hos Conax, Telehor, og Canal Digital for å få forbrukerrådet e.l instanser til å flagge vår sak.

Store aktører gir i praksis f i sluttbrukern fordi de i praksis ikke har noen alternativ. (Microsoft, Telenor m.m)

Sett at alternativene fikk like vilkår (Båndbredde, gsm, fly f.eks) ville vi hatt en helt annen situasjon der vi forbrukere var i midtpunktet og fikk gode produkter til riktig pris og det var en teknologisk utvikling for mere per mnd.

Til trådstarter:

- Finn deg passende hardware og start å bygge, men ja det vil slutte å fungere innen et år e.l (jeg tipper max 6 mnd)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RiksTV tilbyr at kundene bruke den innebygde dekoderen som er TV'en fordi dette gjør det enklere for folk. Kan faktisk ikke tenke meg at CD ønsker å gi RiksTV enerett på denne luksusen.

For oss som henger her på forumet spiller dette kanskje liten rolle, men for de som bare vil se på TV enkelt uten plunder er dette noe som kan være avgjørende for valg av tilbyder.

Over 50% av befolkningen ville velge 1 boks framfor 2.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Reon
    RiksTV tilbyr at kundene bruke den innebygde dekoderen som er TV'en fordi dette gjør det enklere for folk. Kan faktisk ikke tenke meg at CD ønsker å gi RiksTV enerett på denne luksusen.

For oss som henger her på forumet spiller dette kanskje liten rolle, men for de som bare vil se på TV enkelt uten plunder er dette noe som kan være avgjørende for valg av tilbyder.

Over 50% av befolkningen ville velge 1 boks framfor 2.
    CD har annonsert at de er i gang med å godkjenne TVer for at kundene skal kunne slippe boksen, men om dette kun gjelder satelitt eller begge deler husker jeg ikke i farta.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... og så kommer de vanlige kommentarene om lover og avgifter i Norge...

Men dette er jo faktisk det motsatte: Private virksomheter som kan ture frem som de vil uten å ta hensyn til brukernes behov. Det er kabel-, TV- og filmselskapenes ønske om å tjene mest mulig penger som styrer her. Såkalt fri konkurranse.

Oppsigelse av abonnement er praktisk umulig i de fleste tilfeller. Kabel-TV er basert på fellesavtaler, for borettslag, sameier, velforeninger o.s.v. Tilbudet du får er basert på at alle naboene dine bruker samme leverandør. Bytte av leverandør kan bli dyrt -- der jeg bor eier f.eks. Canal Digital alle installasjoner. Bytte av leverandør betyr ny installasjon av kabelanlegg i et helt kvartal.

Og når nyinstallasjonen er betalt med økt husleie, er alternativet er et annet privat halv-monopol som drives etter de samme retningslinjene: Å gi kundene det det er lettest å gi dem, for høyest mulig betaling...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •