Linux, XBMC, fjernkontroll er det plug an play?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Linux, XBMC, fjernkontroll er det plug an play?

Endelig har jeg fått ion pcen min og har installert xbmc siste fra svn, og ion er jo genial til å spile av hd filmer. mellom 10-20% bruk av cpu. Kan ikke klage.

Etter å holdt på litt i linux med å få xbmc til å starte opp automatisk sam at den automounter mine externe harddisker begynner nå htpc opplevelsen virkelig å nærme seg noe stort.

Et problem. Når den booter inn i xbmc, har jeg jo ikke lyst å sitte med et stort tastaur i fanget. Jeg vil altså skaffe meg en fjernkontroll. Jeg har sett på speedlink sin mce fjernkontrol på komplet og tror denne vil være genial.

Men er det noe som har noe formening om hvor lett/vanskelig dette er å få til å fungere som det skal. Er nybegynner på linux etter windows i 10 år. Men lærer fort, bare lurte om det var noen som har noe tips sånn at jeg får dette til å fungere optimalt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henrikr
    Endelig har jeg fått ion pcen min og har installert xbmc siste fra svn, og ion er jo genial til å spile av hd filmer. mellom 10-20% bruk av cpu. Kan ikke klage.

Etter å holdt på litt i linux med å få xbmc til å starte opp automatisk sam at den automounter mine externe harddisker begynner nå htpc opplevelsen virkelig å nærme seg noe stort.

Et problem. Når den booter inn i xbmc, har jeg jo ikke lyst å sitte med et stort tastaur i fanget. Jeg vil altså skaffe meg en fjernkontroll. Jeg har sett på speedlink sin mce fjernkontrol på komplet og tror denne vil være genial.

Men er det noe som har noe formening om hvor lett/vanskelig dette er å få til å fungere som det skal. Er nybegynner på linux etter windows i 10 år. Men lærer fort, bare lurte om det var noen som har noe tips sånn at jeg får dette til å fungere optimalt.
    Du har vel en egen "pakke" for å sette opp at XBMC kun skal starte ved oppstart. (xbmc-live e.l)

Jeg bruker en xbox1 trådløskontroller i stedet for vanlig ir fjernkontroll.

Her er hvordan du lager en konfig fra bunnen, men se om du finenr en ir som noen allerede har laget config for så kan du bare kopiere filene.

XBMC - HOW-TO setup Lirc to talk to XBMC

Husk å dele erfaringene

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt AUR-001 en stund nå, og den virker helt uten drivere eller konfigurasjon da den på et vis fungerer som et trådløst ir-tastatur/mus pakket inn i en fjernkontroll. Rett og slett plug and play (Jeg kjører Ubuntu 9.04 64bits).
    Den er kjapp og responsiv og du kan alikevel konfigurere bindings i linux som du selv måtte ønske. I tilegg har den musepeker som kan være kjekt noen ganger.

Eneste er at den føles litt billig ut - det gjennspeiles vel i den lave prisen, og ligger ikke så fantastisk godt i handa. Men den funket fint til å programere universalfjernkontrollen til Yamaha-recieveren med
    Anbefales!8)

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Du har vel en egen "pakke" for å sette opp at XBMC kun skal starte ved oppstart. (xbmc-live e.l)

Jeg bruker en xbox1 trådløskontroller i stedet for vanlig ir fjernkontroll.

Her er hvordan du lager en konfig fra bunnen, men se om du finenr en ir som noen allerede har laget config for så kan du bare kopiere filene.

XBMC - HOW-TO setup Lirc to talk to XBMC

Husk å dele erfaringene
    Genialt, takk for linken, her skal det leses utover kvelden. takk skal du ha

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Twisty
    Jeg har hatt AUR-001 en stund nå, og den virker helt uten drivere eller konfigurasjon da den på et vis fungerer som et trådløst ir-tastatur/mus pakket inn i en fjernkontroll. Rett og slett plug and play (Jeg kjører Ubuntu 9.04 64bits).
    Den er kjapp og responsiv og du kan alikevel konfigurere bindings i linux som du selv måtte ønske. I tilegg har den musepeker som kan være kjekt noen ganger.

Eneste er at den føles litt billig ut - det gjennspeiles vel i den lave prisen, og ligger ikke så fantastisk godt i handa. Men den funket fint til å programere universalfjernkontrollen til Yamaha-recieveren med
    Anbefales!8)
    Den så jo bare genial ut. Har du prøvd denne i xbmc og det var bare plug & play? Bryr meg lite om utførelse, bare er mye bedre enn å bruke store klumpete tastatur. Håper å høre fra deg

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukt den daglig i XBMC under Linux et halvtårs tid til nå og er strålende fornøyd.
    Den fungerer helt ut av boksen, bare å plugge i usb-porten og sette inn batterier og du er igang!
    Da maskinen oppfatter den som tastatur/mus vil den virke overalt, og den har keybindings som fungerer helt utmerket med grensesnittet til XBMC
    Ikke alle knappene (se bilde hos vendur) som har noe funksjon i XBMC, men det kan du lett fikse med å mappe de om, om ønskelig. Men alle de viktige er der og virker helt automagisk; navigasjonstaster(piltaster,enter,escape,backspace ), play, pause, stop, prev/next track, spoleknapper, volume, mute, page up/down..Når jeg tenker meg om, egentlig alt du trenger
    Siden den og har mus-funksjon kan man navigere seg litt ute på desktopen og uten å dra fram tastatur.

Ble levert kjappt rett i postkassa av Vendur, og når jeg sa den virker billig, så er den ikke noe værre enn en hvilkensomhelst standard canal-digital fjernkontroll, bare ikke forvent noe eksklusivt som mange vil ha til sine HTPC-løsninger. Men den er meget responsiv og relativt god tolleranse for pekerettning

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Twisty
    Brukt den daglig i XBMC under Linux et halvtårs tid til nå og er strålende fornøyd.
    Den fungerer helt ut av boksen, bare å plugge i usb-porten og sette inn batterier og du er igang!
    Da maskinen oppfatter den som tastatur/mus vil den virke overalt, og den har keybindings som fungerer helt utmerket med grensesnittet til XBMC
    Ikke alle knappene (se bilde hos vendur) som har noe funksjon i XBMC, men det kan du lett fikse med å mappe de om, om ønskelig. Men alle de viktige er der og virker helt automagisk; navigasjonstaster(piltaster,enter,escape,backspace ), play, pause, stop, prev/next track, spoleknapper, volume, mute, page up/down..Når jeg tenker meg om, egentlig alt du trenger
    Siden den og har mus-funksjon kan man navigere seg litt ute på desktopen og uten å dra fram tastatur.

Ble levert kjappt rett i postkassa av Vendur, og når jeg sa den virker billig, så er den ikke noe værre enn en hvilkensomhelst standard canal-digital fjernkontroll, bare ikke forvent noe eksklusivt som mange vil ha til sine HTPC-løsninger. Men den er meget responsiv og relativt god tolleranse for pekerettning

Takker for svar. Da er den bestilt og gleder meg til jeg får den så jeg blir kvitt tastaturet

Takk igjen!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått til å ta suspend/slå av maskinen ved hjelp av den fjernkontollen du kjøpte på vendur ?

den fungere til å vekke maskinen fra suspend men får den ikke til å fungere til å slå av

Active Petter Smart sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lager litt liv igjen i denne tråden jeg. Har fått meg AURC-001 fjernkontrollen, og fant fort ut at denne ikke holdt mål. problemet er plasseringen av hvor frem,tilbake, opp og ned knappene er. Disse er da plassert helt nederst på fjernkontrollen, noe som gjør det slitsomt å bruke da tommelen alltid er i senter på fjernkontrollen når man holder den normalt.

Er det noen andre fjernkontrollere der ute å vurdere? helst svart

Handlet min på Vendur.no og ser de har noen andre der og.

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denne kan settes opp til en mce fjernkontroll. Jeg bruker den til å styre htpc, receiver, tv og hd pvr.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv kjøpt den fjernkontrollen og har brukt den til å mappe opp knapper på en logitech harmony one, benytter IR motakeren på en asrock ion 330 med linux og xbmc. det eneste jeg ikke har fått til å fungere er å slå av maskinen med av knappen.

får slått den på når den står i suspend/standby

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •