Jeg har skaffet meg en del DTS-CD'er i det siste, og tenkte jeg skulle prøve å spille av disse i et DVD-program (WinDVD og PowerDVD). Nå har jeg prøvd i begge disse programmene og erfart følgende:

Når jeg stiller inn programmet til å dekode DTS signalet, blir pitchen riktig, men kvaliteten blir svekket. Særlig blir signalet mye svakere, og støyen sterkere. Det er fordi programmet først dekoder DTS signalet, for så at Nvidia Soundstorm (mikserprogrammet til lydkortet) koder signalet til Dolby Digital før det sendes ut av den digitale utgangen og dekodes av receiveren som DD.
Alternativet til dette, som også er mye bedre, er og sende DTS strømmen rett ut av digitalutgangen. Det eneste problemet jeg får da, er at pitchen blir forandret. Dette er utrolig irritabelt. Det jeg antar skjer, er at CD'en blir blir avspilt i 48KHz istedetfor 44KHz. Har noen et svar på dette problemet?

CD-spilleren med digitalutgang som jeg kun låner, klarer utmerket å spille de av i riktig pitch, men som sagt låner jeg kun denne spilleren.