Min HTPC.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Min HTPC.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min HTPC.

Jeg har kjøpt en brukt HTPC her på forumet, og PC'en er en drøm i bruk, har ikke hatt noen problemer med den overhodet.
    Men jeg syntes den støyer litt mye, og hadde håpet å få gjort noe med det. Jeg skal også ha inn 3-4 ekstra disker i den, og de utvikler vel også litt varme.

Oppsettet på PC'en er som følger:

- Silverstone SST-LC17 HTPC, Sort (Uten PSU)
    - ATI Radeon HD5450 Fjernet; Asus GeForce 8600GT 512MB GDDR3 Silent, PCI-Express, Tv-Out/2xDVI I/HDTV/HDCP
    - 40GB SSD Fjernet; Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM
    - Asus P5K-E/WIFI-AP, P35, Socket-775, DDR2, WIFI, ATX, GbLAN, PCI-Ex16
    - Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB (2kit totalt 4GB)
    - Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte
    - NorthQ 4001EXT, Silent ATX 400W, 140mm Fan, 12-17dBA, 2xSATA, PCI-E,20/24pin

I tillegg til dette er det 3 stk 80mm Noctua vifter inni her.

Jeg mistenker prosessorkjøleren for å lage mest støy, skal prøve så fort å koble denne av mens systemet går.

EDIT: Samler andre tråder jeg har startet ang HTPC:

http://avforum.no/forum/generell-htp...r-seg-opp.html
    http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...ger-hjelp.html
    http://avforum.no/forum/generell-htp...t-fronten.html
    http://avforum.no/forum/generell-htp...7-problem.html
    http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...mkort-hdd.html
    http://avforum.no/forum/generell-htp...er-sammen.html

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket om Q-fan er på silent mode?
    Eventuelt om de Nocturaene går på 5v? Jeg vil også påstå at strømforsyningen din bråker litt i overkant av hva jeg ville godkjent i en HTPC. Se heller på Corsair sine 400-450w strømforsyninger. De er solide, har lav ripple og leverer strøm i mengdevis. Bra garanti er der også.

Ett ganske viktig tema for støyredusering er også ryddigheten inne i datamaskinen. Er kabler og slikt pent stripset ned og ligger slik at de ikke hidrer luftgjennomstrømming?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for rask respons Cowboy!
    Q-fan, tenker du da på PSU'en? Det er den som bråker mest ja. De andre noctua'ne er koblet direkte på hovedkortet så kanskje de kan styres på et vis.
    Det er meget ryddig og åpent inni kabinettet, ikke noe å utsette på det egentlig.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Takk for rask respons Cowboy!
    Q-fan, tenker du da på PSU'en? Det er den som bråker mest ja. De andre noctua'ne er koblet direkte på hovedkortet så kanskje de kan styres på et vis.
    Det er meget ryddig og åpent inni kabinettet, ikke noe å utsette på det egentlig.
    Q-fan stiller du i bios. De fleste Asushovedkort har dette ivertfall på CPU-viften. Er Nocturaene koblet rett på hovedkortet kjører de på 12v. Det er mulig hovedkortet ditt har Q-fan på disse også. Det må du nesten sjekke.
    Ellers så får du rusle ned på din lokale databutikk å få med deg noen resistorer. Om du kan koble dem over på molexkontaktene så kan du trikse til slik at du bruker 5v i stede.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er Q-fan kontroll på alle viftene fant jeg ut, og den står i "Silent Mode".
    Det er tydelig at alle er styrt, for de 1800RPM viftene går på ca 1200 omdr.
    Tempen på prosessor og hovedkort er 47 grader, og chassis target temp er satt til 43 grader. Det er jo den som styrer de 3 80mm viftene.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Det er Q-fan kontroll på alle viftene fant jeg ut, og den står i "Silent Mode".
    Det er tydelig at alle er styrt, for de 1800RPM viftene går på ca 1200 omdr.
    Tempen på prosessor og hovedkort er 47 grader, og chassis target temp er satt til 43 grader. Det er jo den som styrer de 3 80mm viftene.
    Da skulle ivertfall den delen være i boks. Da er det bare å skifte strømforsyning da...
    Eventuelt sette på en Akasa AK-965 på CPU, jeg synes ivertfall disse er svært gode til prisen. Det er ikke nædvendig å legge ut stort mere ivertfall.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er da innlysende hva du må gjøre, kjøpe ny kjøler til cpu, eventuelt gpu, kabinettvifter bør være størt mulig, jo større jo mer luft flyttes med mindre rpm, dvs mindre lyd, og psu-en kan du også bytte, eventuelt se om du greier fikse det selv ved og kanskje skifte vifte på den (garanti mistes selvsagt)

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke skyte spurv med kanon.

Når trådstarter klart har sagt at det er psu som er hovedstøykilde så trenger han ikke bytte alle viftene.

Det finnes nye psuer ute med vesentlig høyere effektivitet og lavere støynivå enn den gamle NorthQ-driten. Corsair og Enermax bør stå på toppen av lista over psu-kandidater, holder lenge med 450W til ditt oppsett.
    Om cpukjøler oppleves som bråkete så ville jeg vurdert en Xigmatek HDT-S1283 om den passer i kabinettet. Zalman kan du hvertfall styre godt unna.

Edit: Hva slags disker skal du utvide maskinen med? Hvis dette er disker som utvikler mye varme så ville jeg vurdert å bytte ut viftene til hd-kjøling med noen mer effektive, f.eks. Scythe S-FLEX eller Nexus.

Vil ellers fraråde deg å fylle HTPC med disk med mindre du absolutt må, støynivået og varmeutviklingen kan bli i overkant. Har du mulighet til å streame over nettverk?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange flotte tips! Litt delte meninger, men tror nok jeg angriper PSU først, for kabinettviftene og CPU er ikke så gale egentlig.

Jeg har jo gigalan, så streaming er ikke noe problem, men jeg har ikke noen PC å bruke i andre enden, så vil helst slippe det. Hadde en slik løsning før, sammen med Popcorn Hour, men da "serveren" tok kvelden valgte jeg å kjøpe en HTPC istedet for ny "server".

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Farlig vei å gå det der.
    Du bytter strømforsyningen og halverer støy.
    Så begynner du å høre CPU viften, bytter den.
    Til slutt sitter du igjen med helt ny HTPC

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erfaringsmessig blir man vandt med det.
    Har såvet på samme rom som PC i mange år, den er ikke veldig bråkete, men den lager litt støy selvsagt, har såvet på samme rom som ganske bråkete PC-er før, ingen problem når man blir vandt til det.
    Er bare en vanesak rett og slett.

Våknet i dag og stømmen var godt, merket og uavnlig stille det var, nesten litt ubehagelig stille.
    Måtte selvsagt opp klokken 6 for og slå på strømmen og PC-en fordi jeg ikke fikk sove.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uups, feil...