Rippe Guide for Blu-ray - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 189
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bra at det ordnet seg da!

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Bra at det ordnet seg da!
    Helt klart, der er jo sånn med datagreier at de ikke gjør annet enn det vi ber dem om.....så var det å vite hva vi skal be om da:roll:

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Fint tiltak, tror dette blir en populær tråd i tiden fremover... Jeg har selv - etter mye knoting - kommet frem til samme metode som her beskrives, skulle med andre ord søkt på AVforum først ja...

Det jeg skal bruke dette til er imidlertid ikke å rippe diskene til HDD for avspilling i en mediaavspiller (vel, er mulig jeg kommer til å gjøre det også i fremtiden...), men til å lage en demodisk...

Har prøvd å bruke PowerDirector 8.0 samt Adobes Encore programvare til å sette sammen Blu-ray-plater med menyer osv., men får bare kødd... Fikk endelig til å brenne en komposisjon i PD 8.0, men da hakket bildet som bare det da BD 8.0 kun støtter 25FPS, og filmklippene som kjent er i 23,976FPS...

Endte derfor nå opp med å mekke meg en disk helt uten menyer og annet snadder (som jo er litt kjipt da...) i TsMuxeR, som nå står og brenner... Det jeg i så måte er litt spent på er om det vil funke ettersom jeg tross alt bruker en hel masse ulike lydformater, alt fra Dolby True HD til DTS MA og vanlig AC3 og DTS på disken... Hvis dette ikke funker MÅ jeg via PB 8.0 eller lignende for å konvertere alle lydsporene til Dolby Digital standardformat, som jo uansett vil være en nedtur mht at jeg ønsker at denne disken skal være en skikkelig referansedisk på både lyd og bilde jeg skal bruke til å vurdere ulike oppsett basert på mine favorittscener...

Hvis noen har noen tips er jeg all open ears!

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    .....Litt av hvert...
    Hvis noen har noen tips er jeg all open ears!

Ingen tips, men kunne selv tenke meg å lage en demodisk, så jeg er spent på resultatet du kommer fram til. Satser på at du poster det her.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...det gikk i dass, Blu-ray-spilleren ville ikke spille av plata jeg laget direkte i TSmuxrR... Dritt, da får en fortsette å teste noe annet...

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Typisk.

Det tok jo litt tid før slike ting ( i sin tid ) var mulig på DVD, så det er nok en lang vei å gå på BR også.

Mulig det er noe enklere å gjøre dette via en mediaspiller?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forsøkt Pinnacle Studio HD? Har det ikke selv, men de skryter på seg å kunne gjøre "Blu-Ray authoring". Aner imidlertid ikke hvordan det står til med støtte for de forskjellige HD-lyd-formatene...

Edit: Jeg må visst bite dette i meg. Det var Studio Ultimate som kunne eksportere til BD.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rippe Blu-rayer (som består av flere små videofiler) til M2TS

Først trenger vi programvare. Her bruker jeg AnyDVD HD (for å fjerne kopisperre), BDInfo (for å finne hvilke filer som er selve filmen (i rett rekkefølge)) og tsMuxer (for å "trimme bort fettet" og samle alle filene til en fil).

1. Ha AnyDVD HD kjørende i bakgrunnen og legg valgt Blu-ray inn i BD-ROMet

2. Start BDInfo, trykk "Browse..." og velg BD-ROMet. Programmet vil nå søke etter filer og spillelister som ligger inne på Blu-ray filmen, og gi deg informasjon om hva de forskjellige filene inneholder. Du vil under Playlists se forskjellige spillelister som Blu-ray plata inneholder og hvor stor totalstørrelsen av filene spillelisten er bygget opp av er. Spillelisten av størst størrelse er som regel den spillelisten som inneholder selve filmen. Hvis du nå klikker på den utvalgte spillelisten vil du se at du får oversikt over hvilke Stream-filer spillelisten inneholder i kronologisk rekkefølge (øverst til nederst). Denne informasjonen skal vi nå bruke i trinn 3.

3. Start tsMuxer. Hvis du vil "trimme bort fettet" fra filmen leser du videre, hvis det ikke er så viktig kan du se på trinn 4. For å kunne samle alle filene til en fil, må man trykke "Add" og legge til den første filen som ligger i rekkefølgen på BDInfo, og så trykke "Join" for resten av filene. Ulempen med dette er at Join-funksjonen tillater deg ikke å trimme vekk overflødige lyd/bilde/tekst -spor, noe som gjør dette trinnet litt mer innviklet. Vi må starte med å muxe alle de individuelle filene hver for seg (med ønsket informasjon værende igjen), noe som lettest gjøres ved å følge rekkefølgen vi allerede har på BDInfo. For hver fil på listen må man i tsMuxer trykke på "Add" -> fjerne de sporene man ikke vil ha, velge lagringsplass og nytt filnavn, og til slutt fjerne filen fra "Input-files"-listen ved å trykke "remove". Neste steg vil gå lettest for seg hvis du lagrer filene med kronologiske navn (for eksempel: første filnavn "01", andre filnavn "02" osv.). Nå skal vi legge filene i en og samme fil. Vi trykker først "Add" og velger, for å følge mitt eksempel, fil "01". Deretter trykker vi "Join" og legger til de andre filene hver for seg (join -> "02", join -> "03", osv.). Til slutt velger vi hvor filen skal lagres, og trykker "Start muxing".

(4.) Trinn 3 kan gjøres lettere, dersom du ikke er kresen på hvilke lyd/bilde/tekst -spor som skal ligge i selve sluttresultatfilen. Da gjør du følgende: Trykk "Add" og velg den første filen etter rekkefølgen fra BDInfo. For de andre filene trykker du "Join" og velger filene i rekkefølgen fra BDInfo. Til slutt velger du lagringsplass, og trykker "Start muxing".

Så håper vi at dette var forståelig og nyttig for noen av dere. Jeg har ikke tatt screenshots punktvis, men det ligger to vedlegg som viser en generell oversikt over BDInfo og tsMuxer.

Lykke til

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ClownBD

Jeg har i det siste falt for ClownBD:

clownbd.com
    eac3to, tsMuxer & ImgBurn Made Easy - SlySoft Forum

Dette er det næremeste man kommer automatisert ripping av Blu-Ray/HD-DVD som jeg har sett i alle fall.

ClownBD knytter sammen en del underliggende utilities som tsMuxeR og eac3to osv og sparer brukeren for det aller aller meste av manuell jobbing. Dessverre hadde jeg bare en HD-DVD liggende som eksempel, men det er veldig liten forskjell i prosessen mellom HD-DVD og BD.

Etter å ha installert pakken(e) er gangen slik:

Fyr opp ClownBD!

STEP 1

Rippe Guide for Blu-ray-cbd01-jpg

Her velger du:
    -> Drevet som plata ligger i
    -> Temporært område for arbeidsfiler
    -> Målområde for ferdig fil

Disse valgene gjøres bare første gang du starter programmet. Første gang lønner det seg (må man?) velge options:

Rippe Guide for Blu-ray-cbd02-jpg

Her setter man installasjonsområdene til hjelpeprogrammene. I tillegg er det en kjekk sak på bunn der man kan velge hvilke språk / undertekster man vil at skal bli default valgte streamer senere. Hos meg er det engelsk tale og norske undertekster som er foretrukket.

"options" blir også bare brukt første gang man kjører ClownBD.

STEP 2

Rippe Guide for Blu-ray-cbd02_5-jpg

Denne skjermen viser en oversikt over hvilke videoer som er på plata. ClownBD velger automatisk hovedfilmen. Jeg har aldri noensinne valgt noe annet en default her og trykker "next" på refleks.

STEP 3

Rippe Guide for Blu-ray-cbd03-jpg

Her velger du typisk hvilken av lydstreamene du vil bruke. Engelsk vil jo komme som default, men det kan være et par forskjellige kvaliteter på sporene. Jeg tar alltid det med høyest kvalitet.

Ellers må du sørge for å velge norsk undertekst (dette pleier også å bli valgt automatisk ut fra preferansene satt under "options").

Jeg vil ha best mulig lyd og lar lyden være "unconverted".

Filformatet lar jeg være .ts.

Så er det bare å klikke "next" og lene seg tilbake.

--------

Det er mulig at skrittene over virker litt komplisert/overveldende, men det er viktig å merke seg at 90% av jobben over bare gjøres EN gang. De fleste gangene er det i sannhet bare 3-4 klikk som skal til.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    takker traiL, men det er nettopp dette jeg har foretatt meg uten at det funker... Brenner jeg dette ut til en Blu-ray direkte får jeg bare feil ved avspillig, og lager jeg en m2ts vil ikke det jeg har av "authoring"-programmer (PowerDirector 8.0 og Adobe Encore) lese materialet, trolig fordi filen inneholder en rekke ulike lydspor...

Finnes det noen gode programmer for å lage enkle menyer basert på denne type m2ts-filmer med mange ulike typer lydspor i da? Ser Studio Ultimate er foreslått, så jeg kan jo kanskje teste ut den, men er litt skeptisk til "store" aktører, da de tenderer til å legge inn masse tullete sperrer, enten vrivillig eller grunnet inkompetanse, spesielt mht HD-lyden...

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RuneW - Hvorfor velger du .ts og ikke .m2ts?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av traIL
    ......Veldig langt innlegg om ripping...
    Hvordan kan du da være sikker på at flim filene kommer i rett rekkefølge?
    Jeg prøvde lit av samme greia selv med filmen Cars, da kan man si at det hoppet litt fram og tilbake i filmen.

Det ville på ingen måte være en bombe om jeg gjorde noe galt:roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker traiL, men det er nettopp dette jeg har foretatt meg uten at det funker... Brenner jeg dette ut til en Blu-ray direkte får jeg bare feil ved avspillig, og lager jeg en m2ts vil ikke det jeg har av "authoring"-programmer (PowerDirector 8.0 og Adobe Encore) lese materialet, trolig fordi filen inneholder en rekke ulike lydspor...

Finnes det noen gode programmer for å lage enkle menyer basert på denne type m2ts-filmer med mange ulike typer lydspor i da? Ser Studio Ultimate er foreslått, så jeg kan jo kanskje teste ut den, men er litt skeptisk til "store" aktører, da de tenderer til å legge inn masse tullete sperrer, enten vrivillig eller grunnet inkompetanse, spesielt mht HD-lyden...
    Nå vet ikke jeg hvordan du har gått frem når du prøvd å lage demodisken din, men hvis vi går ut i fra at de forskjellige filmklippene dine er av formatet .m2ts ville jeg prøvd følgende i tsMuxer:

"add" første fil, og "join" resten av filene. Under "Output", velg "Blu-ray disk" og hvor du vil lagre filmen. "Blu-ray disk", tsMuxer oppretter da mappestrukturen som er på en vanlig BD-plate (med spilleliste). Brenner du dette ut på en BD-plate burde det fungere, med mindre det oppstår feil med selve .m2ts filen. Jeg ville testet filen i Media Player Classic Home Cinema uten eksterne codecs, som vist i denne guiden. Sitter selv på en Windows 7 maskin, og har funnet ut at MPC HC er det beste alternativet (hvertfall for Win7) til å spille av HD-video uten å måtte mange ekstra codecer.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Hvordan kan du da være sikker på at fim filene kommer i rett rekkefølge?
    Jeg prøvde lit av samme greia selv med filmen Cars, da kan man si at det hoppet litt fram og tilbake i filmen.

Det ville på ingen måte være en bombe om jeg gjorde noe galt:roll:
    Som bildet viser, så har jeg valgt spillelisten som er på cirka 30GB. Under "Stream File" ligger nå filene i rett rekkefølge fra topp til bunn. Det er Cars dette eksempelet er basert på, og det virket utmerket ;-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av traIL
    Nå vet ikke jeg hvordan du har gått frem når du prøvd å lage demodisken din, men hvis vi går ut i fra at de forskjellige filmklippene dine er av formatet .m2ts ville jeg prøvd følgende i tsMuxer:

"add" første fil, og "join" resten av filene. Under "Output", velg "Blu-ray disk" og hvor du vil lagre filmen. "Blu-ray disk", tsMuxer oppretter da mappestrukturen som er på en vanlig BD-plate (med spilleliste). Brenner du dette ut på en BD-plate burde det fungere, med mindre det oppstår feil med selve .m2ts filen. Jeg ville testet filen i Media Player Classic Home Cinema uten eksterne codecs, som vist i denne guiden. Sitter selv på en Windows 7 maskin, og har funnet ut at MPC HC er det beste alternativet (hvertfall for Win7) til å spille av HD-video uten å måtte mange ekstra codecer.
    ...tester dette, men får feil hvis det er ulike lydformater når jeg velger "join", så tror ikke det funker...

Velger jeg "add" og outputter et par klipp til en Blu-ray-plate får jeg ikke spilt den av - står bare "unsupported format"...

Får teste litt til, men må jo si at dette er temmelig skrotete farvann... Kanskje like greit å bare bestille en Popcorn C-200 og spille klippene av som enkeltfiler?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk nå testet traIL sin metode for - Ripping med flere enkeltfiler.

Filmen Ratatouille består av ikke mindre enn 21 filer, i forskjellig størrelse.
    Jeg la inn den første filen i tsMuxeR under "input files", ved å bruke "add" knappen.

Under "tracks" tok jeg bort det som ikke var ønsket av ekstra lyspor og tekstfiler.

Alle de andre 20 filene ble så lagt til via "Join" knappen.

Rippe Guide for Blu-ray-ratatouille-jpg

Valgte så mappe for lagring, og krysset det jeg hadde av fingrer og tær.
    Etter en knapp halvtime, var jobben gjort.

Resultatet ble 100%, kun det lydsporet som jeg valgte under "tracks" var med i filmen, og filmen kunne spilles av i sin helhet, uten noe som helst kluss.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...testet nå å lage joine to klipp fra samme film også og brenne ut på en Blu-ray, men får fremdeles "unsupported"... Pokker heller, at dette skal være så vanskelig... Bestilte like godt en Popcorn C-200, så får jeg heller legge klippene i en folder der for avspilling, og får jo på lasset med muligheten til å spille av BD-ISOer direkte! Uansett - en demoplate er alltid kjekt å ha, kan liksom ikke dra med meg C-200en overalt, og det er jo heller ikke gitt av kvaliteten C-200en produserer er på nivå med en grei Blu-ray-spiller...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk nå testet traIL sin metode for - Ripping med flere enkeltfiler.

Filmen Ratatouille består av ikke mindre enn 21 filer, i forskjellig størrelse.
    Jeg la inn den første filen i tsMuxeR under "input files", ved å bruke "add" knappen.

Under "tracks" tok jeg bort det som ikke var ønsket av ekstra lyspor og tekstfiler.

Alle de andre 20 filene ble så lagt til via "Join" knappen.

Valgte så mappe for lagring, og krysset det jeg hadde av fingrer og tær.
    Etter en knapp halvtime, var jobben gjort.

Resultatet ble 100%, kun det lydsporet som jeg valgte under "tracks" var med i filmen, og filmen kunne spilles av i sin helhet, uten noe som helst kluss.
    Trenger altså IKKE å gjøre det like tungvindt som jeg gjorde det. Reduserer altså rippetiden betydelig ved å bare velge hvilke spor som skal være med på kun den første filen. Good to know

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...testet nå å lage joine to klipp fra samme film også og brenne ut på en Blu-ray, men får fremdeles "unsupported"... Pokker heller, at dette skal være så vanskelig... Bestilte like godt en Popcorn C-200, så får jeg heller legge klippene i en folder der for avspilling, og får jo på lasset med muligheten til å spille av BD-ISOer direkte! Uansett - en demoplate er alltid kjekt å ha, kan liksom ikke dra med meg C-200en overalt, og det er jo heller ikke gitt av kvaliteten C-200en produserer er på nivå med en grei Blu-ray-spiller...

Har du prøvd med bare en fil fra en film? bare sånn "just in case....", om det virker da....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RuneW - Hvorfor velger du .ts og ikke .m2ts?
    Kortere å skrive? Nei, .ts eller .m2ts blir vel ca hipp som happ? Jeg har ikke klart å finne noen store forskjeller mellom disse to formatene. Vet du om noen?

Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •