Thermaltake DH101 kabinett problemer i tv-benk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Thermaltake DH101 kabinett problemer i tv-benk

Hei

Har nylig anskaffet meg en ny htpc og kjøpte et dh 101 kabinett fra thermaltake.

http://www.techpowerup.com/reviews/T...seunpacked.jpg

Tingen er at jeg har et tv bord med 41 cm dybde og kabinettet er 43.5 cm dypt.

Ellers passer det bra, jeg har to valg, enten la det henge utenfor tvbordet 2.5 cm centimer (det blir ikke fint). Eller så kan jeg ta vekk plata i bakkant av tvbordet. Dere vet sikkert hva jeg mener, en lang tynn finerplate som går i spor over hele baksiden av tvbordet. Har denne nye nytte for seg, og er det forsvarlig å fjerne denne, hvis det er det, kan jeg bare dytte den lenger bak.

Forresten, tenker litt på lufting for et slikt kabinett, og da lurer jeg på om det er forsvarlig å sette det inn med disse målene.

kabinettet: 15 cm høyt, 43,5 cm dybt, 42 cm langt
    rommet: 24 cm høy 41 cm dybt, 48 cm langt

rommet er åpent bak (hvis jeg fjener plata) og åpent foran.

Lar det bare stå på gulvet foreløpig, vil høre litt fra de som kan det

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den plata bak har sikkert ikke noen spessiell funksjon når den er tynn. Tror ikke den helper å stive opp tv-benken noe.

Om det er forsvarlig? Last ned et program som måler temperaturen i pc'en, cpu og så videre (speedfan, everest) og se om det blir for varmt.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du får et problem vil det være at selve kabinett temperaturen blir høy.
    Det vil si de fleste vifter som sitter inne i kabinettet vil måtte kjøre raskere for kjøling av CPU , Chipset , (skjermkort om det har vifte) , inngangsluft til PSU osv.

Hvorfor høy kabinett temperatur er negativt er at vifter da må gå med høyere omdreining for effektiv kjøling , det blir mere støy (+ kortere vei til oveoppheting og alle problemer rundt det)
    vifter som da nødvendigvis ikke altid må gå kan måtte ende som konstante vifter for å holde temperatur nede.
    __________________________________________________ _______________
    De to viftene bak på kabinettet som er mot bakplata di er eksos vifter (de som suger varme ut fra kabinetter)

+
    du vil få ut luft fra PSU bak (bilde av de to eksos viftene + PSU vifte ut)

At kabinettet også tar inn luft over og på sidene må du ta hensyn til

med så små mål (tv bord innvendig) + da lukket bak med plate vil jeg tro du får stort gjennbruk av varm luft inn i kabinettet (varmluft ut fra HTPC vil gå direkte inn igjen å hele prinsippet bak luft transport systemet (som er meget bra) vil bli sterkt redusert

For det du må huske på er at CPU vifte , psu vifte + om du har vifte på skjermkort osv vil suge luft for å videreblåse på de ulike komponentene.
    At viftene suger luft vil si at de også tar luft fra de hullene i kabinett overside/sider siden (sugende vifter er plassert der hullene er)

Oversikt over det meste av luft inn / utak
    Kabinettet er ikke bare laget for kjøling av enkeltkomponenter men laget som gjennomstrømning der man får en effektiv transport og henting av luft .
    (tviler på om du får effektiv kjøling uten å gjøre noe (minimum skjere ut hull i bakplate tv bord)

Det man også må være obs på er at dette kabinettet ikke har effektiv harddisk kjøling ved bruk av flere harddisker.

Utvider du med enda flere discer der CD/DVD stasjonen står (optiske buret) er det 0 lufting der å uten kjøling der vil en harddisk for ta kvelden (ryke)

Harddisktemperaturen skal ikke overstige 55 grader, og helst bør den være under 50 grader og godt under det.
    (harddisker er oftest det som ryker først på en pc og da som oftest pga for mye temeratursvingninger eller for høy varme.,,,,,de ryker skjelden der og da men vil kunne bryte sammen , få feil ganske kort tid etter eller uker/mnd men uansett vil levetiden kunne bli kortvarig ved ufornuftig/mangelfull kjøling
    Varmetransport , lufting er noe av det som virkelig bør prioriteres i en pc.
    Det har med levetid på komponenter , stabilitet ved bruk å praktisk er det også lydmessig at viftene ikke behøver å gå med så høye omdreiningstall at det blir uholdbar støy.
    Valg av bra komponenter som skal kunne gi høy ytelse (skjermkort , prosessor osv) kan fort bli til trege komponenter da hastigheter ofte reduseres ved høy varme å da blir PC/HTPC treg og kan bli ustabil.
    _Konklusjon
    Ta kjøling seriøst
    Det vil fungere som du har tenkt enten med eller uten bakplate , i det lille rommet du har tenkt å sette HTPC , ja selv i en pappeske du taper igjen så ingen luft kommer inn men kort levetid , dårlig ytelse , ustabil ytelse , støy er resultat man fort får av dårlig kjøling.

Passive kjøleløsninger er også alternativ til bra kjøling å ikke mindst lydløs kjøling
    Det er ulike måle måter av selve kabinett temperatur og sensor plasseringer fra PC til PC.
    Husk at system tempeatur ikke er det samme som kabinett temperatur
    ....................flott kabinett

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil vel også få kabler som bygger ut bak mot bakplate (total dybde blir vel lengere enn kanskje planlagt)

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henrikr
    Hei

Har nylig anskaffet meg en ny htpc og kjøpte et dh 101 kabinett fra thermaltake.

http://www.techpowerup.com/reviews/T...seunpacked.jpg

Tingen er at jeg har et tv bord med 41 cm dybde og kabinettet er 43.5 cm dypt.

Ellers passer det bra, jeg har to valg, enten la det henge utenfor tvbordet 2.5 cm centimer (det blir ikke fint). Eller så kan jeg ta vekk plata i bakkant av tvbordet. Dere vet sikkert hva jeg mener, en lang tynn finerplate som går i spor over hele baksiden av tvbordet. Har denne nye nytte for seg, og er det forsvarlig å fjerne denne, hvis det er det, kan jeg bare dytte den lenger bak.

Forresten, tenker litt på lufting for et slikt kabinett, og da lurer jeg på om det er forsvarlig å sette det inn med disse målene.

kabinettet: 15 cm høyt, 43,5 cm dybt, 42 cm langt
    rommet: 24 cm høy 41 cm dybt, 48 cm langt

rommet er åpent bak (hvis jeg fjener plata) og åpent foran.

Lar det bare stå på gulvet foreløpig, vil høre litt fra de som kan det
    Dersom det er åpent både foran og bak tror jeg ikke det burde bli noe problem.

Jeg har samme kabinettet selv med disse komponentene: http://avforum.no/forum/generell-htp...ml#post1203300
    I tillegg et HVR-4000 TV kort og en ekstra disk. Begge diskene er montert i de nedre interne 5.25" brønnene med vibrasjonsdempere/kjølere.
    Ingen kabinettvifter, kun CPU, GPU og PSU vifter.

Kabinettet står riktignok fritt på gulvet nå men jeg måler følgende temperaturer:
    CPU: 36-38
    MB: 36-40
    Disk1: 35
    Disk2: 39

Det finnes programvare som kan vise/overvåke disse temperaturene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •