ny komplett htpc løsning, asrock eller acer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ny komplett htpc løsning, asrock eller acer

hello, skal nå kjøpe meg enda en htpc løsning, vet det kommer 40 ion baserte løsninger i 2009, men må nesten prøve ut dette og se hvordan det går.

har to valg

Asrock NetTop ION 330, Intel Atom Dual Core 330, 2GB, 320GB, DVDRW, HDMI, Full HD, 26dB, Svart / MULTICOM
    Komplett.no - Acer REVOlution R3600

prisen er den samme, men ytelsen på asrock er høyere. Ihvertfall det jeg ser, større hdd, intern dvd drive, s/pdif, og dual core cpu.

men, og et stort men, hvordan grafikkort blir det brukt i asrock, hørte acer ble lovprisen for kortet sitt, nå tenker jeg ikke på ion, men kortet hvis dere fatter hva jeg mener.

er litt usikker på merket også, asrock er ikke akkurat noe jeg er kjent med, iforhold til acer

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ION = Atom + geforce 9400
    Så grafikkortet skal være det samme i alle maskinene.

Har lest tilbakemeldinger om at Acer er for treg til Mediaportal (menyer navigering osv.)

Asrock er et søsterselskap av Asus.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En slags presentasjon på youtube siden deres:

YouTube - ASRockInfo's Channel

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sett den, men er ikke overbevist allikevel, prøver å finne noen omtaler, men det har ikke vært lett

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er prisen og ikke størrelsen som lokket ville jeg heller bygget en Asus Pundit med Core2duo e5200:

Hardware.no - Prisguide

Newcomer Catch-22 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns denne ser Asrock ser lovende ut, har også lest at Acer revo ikke er helt top. Men heldigvis så driver jeg å pusser opp nå så det blir ikke aktuelt før etter sommern en gang. Å da er det vel litt mere kunskap om hva som funker og ikke funker ute å går.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målet med Asrock og Acer sine Ion-pcer må jo være å få spilt av HD-video med en liten og lydløs pc. Asus Pundit med Intel Core2 vil vel nødvendigvis være en mer støyende løsning, selv om det tross alt virker forlokkende med ekstra harddiskplass og en raskere prosessor til samme pris?

Selv er jeg ekstremt følsom for viftestøy og harddiskknattring.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fikk min ASROCK lørdag...

Har dessverre vært litt for busy i helgen, så alt jeg har rukket er å legge inn Win7RC på den, og koblet til IR'n til Windows Mediasenter. Det snurrer fint der, men skal prøve mer 1080p HD osv i kveld.
    Støy: Noe viftestøy, men det er ikke mye. Hører det når du sitter rett foran boksen, men ikke under TV/film i det hele tatt.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant å høre litt mer erfaringer. Jeg har en Asrock på vei i posten as we speak. Ankommer vel i morgen tenker jeg.

Hva er Windows 7 RC? Jeg hadde planer om å installere en lite-versjon av Windows 7, men jeg har ingen erfaringer med denne Windowsen fra før. Er det noen issues jeg burde være oppmerksom på?

Newcomer dimme sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har anskaffet meg en ASRock NetTop ION 330, nappet ut minnet og satte inn to 2GB brikker jeg hadde liggende (4GB totalt), og lastet ned Win 7 rc 64bit. Formålet var å kjøre den mot min 3 år gamle Grundig Elegance HD-ready 37" med 1366x768 oppløsning og lyd via fiber til min 7 år gamle Sony surroundforsterker som ikke støtter HD audio.

Jeg fant fort ut at jeg ikke kunne bruke HDMI ut, på grunn av manglende mulighet for nøyaktig oppløsning. Det går sikkert utmerket å bruke HDMI mot en full-HD skjerm, men jeg fant ut at det gav bedre bilde å kjøre 1366x768 via VGA enn å kjøre 1280x720 via HDMI.

Det gikk veldig fort å sette opp digital lyd ut via spdif i stedet for HDMI som er standard, og digital surround opp til AC3 var i boks på få minutter. Værre var det å få mkv-filer i HD med digital surround til å kjøre smertefritt. Avspilling var litt hakkete om jeg ville ha lyden levert i digital surround. Etter noe kluring, fant jeg ut at løsningen ligger i å installere alt fra Media Player Classic til filter/drivere i 64bit. Bruk av 64bits OS og software på denne maskinplattformen mener jeg er et must.

En overraskende rask maskin til surfing og lette oppgaver, Atom begrensningene tatt i betraktning. Ikke fullt ut rask nok til å kjøre YouTube-videoer i fullskjerm HD (den dropper noen frames her og der), men kommer VELDIG nære. Jeg krysser fingrene og håper Adobe slipper en FLASH-plugin med hardware akselerasjon som støtter ION, og da tipper jeg maskinen er rimelig kompromissløs mtp. surfing/videoavspilling.

Skal denne maskinen brukes som reint mediasenter mot full-HD skjerm, ville jeg nok vurdert XBMC over Ubuntu i stedet for Win 7. Win 7 er i grenseland for hva maskinen klarer i full HD. Men med maks 65W i strømforbruk, er denne tassen noe du kan la stå på uten å bekymre deg for mye over strømregningen! Mine erfaringer så langt er meget gode!

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk min ASrock NetTop 330 ION i går. Jeg må si den lager mer viftestøy enn forventet. Jeg er kanskje kresen, men jeg syntes det var noe irriterende. Vifta gå tilsynelatende ikke jevnt heller. Pcen virker rask nok med Win7, men jeg har støtt på en del kompatibilitetsproblemer med den programvaren jeg trenger, så jeg kommer til å installere en moden versjon av XP isteden.

Ellers ser den ut til å fungere utmerket på større .mkv-filer. Jeg har samme problemet med 720p via HDMI. Jeg får overscan og bildet blir uklart og slitsomt. Vanlig VGA-kabel gir mye bedre resultat med min tv i alle fall.

Newcomer dimme sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grundig test av ASRock ION 330-BD

ASRock ION 330-BD Nettop - Affordable, Overclockable and 1080p HD Introduction :: TweakTown

Denne modellen er dønn lik den som selges i Norge med unntak av det optiske drevet. Testmodellen har innebygget Blu-Ray drev, mens den som selges i Norge har DVD-drev.

I tillegg til å være dønn stabil overklokket fra 1,6 til 2,1GHz, viser det mest oppsiktsvekkende testresultatet seg å være strømforbruket. Selv under hardeste belastning trakk ikke systemet mer enn rett under 40W -- her får du en MMPC som trekker mindre strøm enn en lyspære!

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enkelt å stille opp prosessoren til 2,1GHz i bios. Jeg oppdaterte til nyeste bios og da gikk vifta jevnere, men med noe høyere hastighet. Jeg er litt skuffet over støynivået. Ytelsene har jeg ingen negative kommentarer til.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HDMI lyd ut

Noen av dere som har fått til lyd ut over HDMI med Windows 7?
    Jeg har installert alle drivere fra siden til asrock og nvidia, men det fungerer ikke. I lydmixeren ser jeg at det er lyd, men ikke ut på tven min. Kan det være instillinger på tven?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av davidfh
    Noen av dere som har fått til lyd ut over HDMI med Windows 7?
    Jeg har installert alle drivere fra siden til asrock og nvidia, men det fungerer ikke. I lydmixeren ser jeg at det er lyd, men ikke ut på tven min. Kan det være instillinger på tven?
    Jeg har valgt hdmi ut som default lydenhet. Ingen som har vært borti dette problemet?

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ASRock ION 330 funker med 64bit linux. XBMC er fin programvare å kjøre. Viftene kan du gjøre noe med selv hvis du finner det for godt å begynne å skru.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •