problemer med å få 5.1 lyd fra hdmi

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

problemer med å få 5.1 lyd fra hdmi

hei sitter med et delikat problem her.

jeg kobler pcen min Komplett.no - Acer Aspire 5930G 15.4"WXGA

via hdmi kabel til dette hjemmekinoanlegget 1 000 W 5,1 Hjemmekinosystem HT-TXQ120 - hjemmekinosystem - hverdagsrom og soverom | SAMSUNG

som så sender videosignalet videre til denne tven: Komplett.no - Hyundai 37" LCD-TV HLT-37V2FH

Problemet er at jeg kun får to kanals lyd når jeg ser på film med denne løsningen. Jeg kan tvinge det fram ved å feks velge movie mode og en mode som heter ex-movie, men jeg vil kjøre lyden i bypass mode, slik at lyden blir sånn som det er på filmen. Hvis jeg kjører en dvd i bypass mode fra hjemmekinosystemet så får jeg lyd fra alle 5 høytalere, men hvis jeg kjører den fra pcen min så får jeg kun lyd fra front left og front right høytalerne.

etter å ha knotet med problemet er stund fant jeg ut at dette sannsynligvis måtte være fordi nvidia hdmi output kun detecter stereo høytalere.
    bilde av problemet:

dette så ut til å stemme ganske bra da jeg kun får lyd fra de to høytalerne ved avspilling.

deretter gikk jeg inn på egenskaper og på støttede formater og fant dolby digital. Trykket test, og det kom test toner ut av alle 5 høytalere. bilde:

så alle høytalerne fungerer, men med vanlig avspilling så kommer det kun lyd fra front right og front left.

har updatet alle nvidia driverne, updatet firmware til hjemmekinoanlegget, og prøvd å bytte hdmi kabel.

noen som vet hvordan jeg kan løse dette problemet? vil anta at problemet ligger i at nvidia kun detecter 2 høytalere

et alternativ hvis jeg ikke får løst det kan være å enten brenne ut filmer jeg skal se, eller å streame til ps3, noe jeg har lite lyst til da dette tar mer tid.

håper noen av dere kan løse dette for meg

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er rart. På min Dell Hybrid er det det samme som på bildene dine med stereo på konfigureringen, men jeg får 5.1 lyd ut fordi. Både via optisk og HDMI. Eneste forskjellen er at jeg bruker den innebygde Realtek HDMI-utgangen. Du kan prøve å deaktivere Realtek HDMI i tilfellet den føkker med Nvidia'en.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •