Stille, rask og rimelig. Mulig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Stille, rask og rimelig. Mulig?

Driver å skal sette sammen en pc til stua, som skal tilfredstille følgende:

-Stille
    -Kunne kjøre full Hd ut på 40" tv.
    -Dra de fleste spill på medium settings.
    -Redigering av foto og video
    -Vanlig bruk

http://prisguide.hardware.no/vis_handlevog...waggon_id=97777.

Antec Fusion Remote Black
    Corsair VX 450W 1
    Asus P5N7A-VM (9300 integrert)
    Intel Core 2 Duo E8400 1
    MIST 120mm vifte MISTYLFA120LSCL
    Noctua NF-S12-800 2
    OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400
    Scythe Ninja Mini 1
    Western Digital Caviar Green 1 TB

Har spesielt disse spørsmålene:
    -vil det være bedre med en ssd disk og i såfall hvilken (har liten peiling der)
    -vil grafikkontrolleren være bra nok til å kjøre full hd, samt dra spill på medium
    -skal bruke adobe premiere elements og skal ikke redigere hd.
    -Forslag til stillere evt billigere løsning
    Spesielt fordi dette har 5sec boot av eget OS så kona kan spille av cd kjapt .
    Vil ytelsen være merkbart mindre med 9300chip enn 9400chip?

Setter stor pris på alle innspill

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Jeg ville ikke satset på SSD nå, ville heller ventet med det til det ble bedre.

Jeg tror også jeg ville satset på et dedikert grafikkort om jeg skulle kjøre HD og spille spill, intregrete er ofte elendig.
    Adobe premiere krever vel for det meste CPU og ram, du har ihvertfal greit nok med ram for vanlig bruk, CPU-en er også egentlig helt grei.
    Du kunne dog tat en quad core for ca samme prisen, Q6600.

Ellers, når det gjelder det siste hovedkortet med integrert hurtig OS er det ikke noe og skryte av, har hatt set selv på de to siste asus hovedkortene mine.
    Er bare noen små applikasjoner, nettleser, skype osv,tror ikke det er mulighet for CD avspilling (men ahr ikke prøvd).
    Ville altså valgt helt andre hovedkort og dedikert grefikkort ihvertfal

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert med innspill!

hvordan vil Q6600 være varmemessig, i og med at jeg skal holde systemet stille, så er det viktig at den ikke trenger for mye kjøling.

I forhold til internt skjermkort, så er jeg helt enig i at det er bedre med dedikert. Spørsmålet er derfor om noen har erfaring med nettopp disse chipsettene og om de kan dra fullhd.

i frohold til avspilling av cd, så har jeg dobbeltsjekket dette mot leverandørens hjemmeside og etter 5sec boot skal dette gå helt fint.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis varme (og dermed stillegående) er viktig, ville jeg nok gått for Q8200 i stedet for Q6600. Q6600 er veldig bra til å overklokke, men hvis du ikke har tenkt til det kan du like gjerne gå for en Q8200 - den er også litt billigere.

Eksternt skjermkort er et must hvis du har tenkt til å spille litt. Hva slags oppløsning skal du spille i? 1920x1080 eller 1360x766? Hvis du har en 1920-skjerm og vil utnytte den, kan du få et problem med varme fordi du må på et relativt godt skjermkort for å spille nye spill på medium - for eksempel gtx260 eller radeon 4870. Ville selv valgt gtx260 fordi referansedesignet er mer stillegående - sjekk silentpcreview sin test. Hvis du skal spille med lavere oppløsning ville jeg valgt Radeon HD 4770 som jeg tror kommer i passive utgave. Ingen av disse har noen problemer med å spille av full-HD.

Jeg hadde selv et tilnærmet identisk kabinett (antec 2480) i kombinasjon med Asus P5Q-EM hovedkort, E6300 prosessor, ninja mini og passivt 7950 gt skjermkort. Dette var tilnærmet lydløst selv ved overklokking (fra 1,87 til 3 Ghz) og hadde kun to vifter som gikk på 5 volt. PSU var seasoniv 430 watt.

Du kan evt kjøpe hovedkort med integrert grafikk i dag og vente og se om du trenger noe mer... da vil jeg anbefale et hovedkort med 9300/9400 grafikkbrikke i stedet for G45. Dette avhenger også om du skal klokke CPU - der er G45 mye bedre enn 9300.

For mer info anbefales en titt på silentpcreview.com, der får du mange gode tips om lydløs PC, sjekk spesielt recommended-seksjonen dems på vifter og PSU. avsforum.com har også mye nyttig informasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå endret til Asus sitt siste Matx kort med 9300 integrert. Gode innspill elektrolars. Du ville valgt Q8200 foran Intel Core 2 Duo E8400 1 også?
    Skal uten tvil se mer på psu og vifter på silentpcreview.com

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fixit
    Supert med innspill!
    hvordan vil Q6600 være varmemessig, i og med at jeg skal holde systemet stille, så er det viktig at den ikke trenger for mye kjøling.
    Hvis du skal velge 4 kjerners CPU for videoredigeringens skyld er AMD x4 940BE en mye bedre prosessor. Den koster det samme som Q6600, yter mye bedre og avgir mindre varme. I tillegg er AMD hovedkortene billigere:

Asus M3N78-EM: (tilsvarende chipsett som geforce 9400)
    Hardware.no - Prisguide - Asus M3N78-EM

Skjermkort hvis du skal spille: Radeon HD4770
    Komplett.no - Asus Radeon HD 4770 512MB GDDR5

Edit: GTX 260 støtter Hybrid Power i kombinasjon med Asus M3N78-EM. Dvs at det klokkes ned til 5W når det ikke er i bruk. Men er det plass til så store kort i dette kabinettet?

Edit2: AMD Penom II prosessorene er bedre i ytelse/pris mot alle tilsvarende Core2 Quad prosessorene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 vs 4 kjerner: Ikke noe fasitsvar her, skal du kjøpe for å spille i dag ville jeg gått for en 2-kjerner som E8400, det er få av dagens spill som har bruk for mer enn to kjerner. Dette vil trolig endre seg. Når det gjelder vanlige programmer som Office, videoredigering, osv, er de vanligvis optimalisert også for 4 kjerner. Hvis vi ser 3 år frem i tid vil nok alt du kjører være optimalisert for mange kjerner.

Når det gjelder AMD vs Intel: Her er jeg enig med obergeru om at AMD x4 940BE er et bedre valg enn Q8200. AMD-prosessoren slår også Q8400 i de fleste tester, men bruker mer strøm under load og dermed vanskeligere å kjøre stille... se for eksempel AnandTech: The Core 2 Quad Q8400: Intel's $183 Phenom II 940 Competitor
    Nå er jo også den litt dyrere enn 940BE

Hvis du skal over på AMD-prosessorer vil jeg anbefale enten Asus M3A78 eller den nye versjonen M4A78 (største forskjellen er DDR3-støtte) Silentpcreview har testet begge. Konklusjonen var vel at den nye versjonen bruker mindre strøm. Begge disse kortene har "godkjent" intergrert skjermkort, mye bedre enn alternativene til Intel.

Personlig ville jeg nok valgt Intel siden jeg har god erfaring med overklokking av disse prosessorene, men samtidig håper jeg folk kjøper AMD slik at selskapet overlever... X4 940B er en veldig bra prosessor som er raskere enn Q8200 og hovedkort for AMD har også bedre integrert skjermkort... valgets kvaler...begge er uansett gode valg.

Avslutningsvis må jeg si at Radeon 4770 blir litt for dårlig hvis man skal spille data i 1920-oppløsning - det finnes masse tester der ute. Sjekk for eksempel anandtech.com eller xbitlabs.com

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må legge til at hvis du ikke skal overklokke kan du like gjerne kjøpe X4 920 i stedet og spare noen hundrelapper, forskjellen ligger i 200Mhz og at 940 ikke har låste multiplayers (skrives det slikt..?)

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er mest intresant er idle power. Her bruker Phenom II mindre strøm enn Intel Quad.

Er enig i at HD4770 ikke vil dra de nyeste spillene på max i 1920 oppløsning, men skal du sette inn et "spillkort" bør man bytte til et større kabinett Antec Remote Max.

Valget av Nvidia chipsett er pga bedre støtte for 24p avspilling og HW akselerasjon under linux.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men HD4770 i Crossfire (80 + 80) bruker mindre strøm enn HD4870 (160), og yter 20% bedre enn HD4890.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode innspill her, glimrende!

Ser nok ikke for meg klokking, dette medfører vel mer varme om jeg har forstått det riktig.
    Vil også prøve uten esktern gpu først, for å se hvordan det fungerer.

I forhold til prosessor og hovedkort, så lurer jeg på:
    har jeg forstått det riktig at phenom bruker mer strøm=mer varme?= Hvor mye vil dette virke inn på varmen og viftegangen i kabinettet. Ser jo ut som om det er litt mer ytelse i den prosessoren, iallefall når jeg ikke skal overklokke noe særlig.

Asus M4A78, er det Matx eller ATX, på hardware står det atx og det er vel i såfall for stort?
    Så nå at M4A78-vm er mikro. Hvordan vil Integrated ATI Radeon HD3200 som er med her yte kontra nvidia 9300?

Vurderer også en
    WESTERN DIGITAL Caviar Green WD10EAVS 1000GB SATA 8MB 7200RPM (WD10EAVS)
    Istedet for seagate baarcudaen jeg allerede har. Noen erfaringer med den?

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fixit
    I forhold til prosessor og hovedkort, så lurer jeg på:
    har jeg forstått det riktig at phenom bruker mer strøm=mer varme?= Hvor mye vil dette virke inn på varmen og viftegangen i kabinettet. Ser jo ut som om det er litt mer ytelse i den prosessoren, iallefall når jeg ikke skal overklokke noe særlig.
    Phenom bruker mer strøm under load, men mindre uten load.
    idle load
    AMD Phenom II X4 940 (3.0GHz) 109.6W 189.7W
    Intel Core 2 Quad Q8200 (2.33GHz) 134W 168W
    Intel Core 2 Duo E8600 (3.33GHz) 124W 157W

En HTPC vil aldri gå på full load unntatt på spilling, derfor vil jeg påstå at Phenom bruker mindre strøm og er kaldere.

Her har du sammenlikning mellom AMD chipsettene.
    Nvidia Geforce 8200 =~ Nvidia geforce 9300
    Nvidia Geforce 8300 =~ Nvidia geforce 9400

AnandTech: The IGP Chronicles Part 2: AMD 780G vs. Intel G45 vs. NVIDIA GeForce 8200

Vurderer også en
    WESTERN DIGITAL Caviar Green WD10EAVS 1000GB SATA 8MB 7200RPM (WD10EAVS)
    Istedet for seagate baarcudaen jeg allerede har. Noen erfaringer med den?
    WD green power diskene er mer stillegående.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde ta en titt på denne artikkelen, den avslutter med HTPC-anbefalinger, både AMD og Intel:

AnandTech: System Buyers' Guide: PCs under $825

Overklokking i seg selv trenger ikke bety mindre varme, men man må ofte øke volt'en til CPU for å få mer ut av den. Og det betyr mer varme som må transporteres bort.

Jeg klokket min E6300 fra 1,87 til 3Ghz og da gikk jeg faktisk ned på volt - den stod på auto som var ca 1,3 volt da jeg hadde den på 1,87, mens jeg gikk manuelt ned til 1.1313 (1,12 under load/belastning). Generelt er auto-instillingene i bios alt for aggressive (altså for mange volt), men å begynne med manuelle instillinger krever endel timers arbeid med testkjøringer - belaste systemet maksimalt v.h.a. spesialprogram for å sjekke om det er 100% stabilt.

Uansett, jeg hadde identisk kabinett og ninja mini-kjøler og jeg kjørte ingen vifter på CPU. Kun en stille 12cm Nexus vifte som blåste ut luft ved siden av. Dette gikk uten problemer, tror maks temp på CPU under load (prime95) var ca 56 grader.

Jeg tror forresten at HD3200 yter bedre enn nvidia 9x00, men ikke forvent all verdens 3D-ytelse av noen av disse.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av elektrolars
    Jeg tror forresten at HD3200 yter bedre enn nvidia 9x00, men ikke forvent all verdens 3D-ytelse av noen av disse.
    HD3300 yter bedre enn 9x00 (AMD 790GX chipset).
    Se link til test i min forrige post.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal man spille i full Hd kan det lønne seg og ha litt mer en 512MB minne på grafikkortet, selv om det er GDDR5.
    Har selv dette grafikkortet:
    Asus EAH4870 DK/HTDI/1GD5 - Skjermkort - Finn beste pris hos Prisguide.no
    Et kraftig og ganske lydløst kort.

Sapphire har de billigste og designmessig kuleste kortene i 4870 serien, har hat 2-3 stykker av disse og alle inneholder bugst i framwaren som gjør at spill krasjer, PC-en fryser, Skjermen mister bildet osv.
    Så hold deg unna Sapphire i 4870 serien.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD4770 burde vel holde lenge, disse er også ganske effektgjerrige (40nm) og har (mer enn) bra nok ytelse for 1920x1080.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 3870 passivt kjølt kort.. ikke noe problem med 1080p.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange flotte innspill, så nå er det bare å gruble og spare litt. Tusen takk for all hjelp!!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •