PC + TV, Tips og Triks

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb PC + TV, Tips og Triks

Hei!
    Sikkert mange som har koblet en PC til Tv-en her regner jeg med.
    Den store forskjellen på og sitte med en PC skjerm og en TV er at man som oftest sitter noen meter unna TV-slkermen, mens ved en PC skjerm sitter man som regel veldig nerme.
    Dette, til tross for store TV-er gjør at man ofte kan ha problemer med og lese liten skrift, se små detaljer osv.
    Endre oppløsning til lavere oppløsning vil vel de fleste helst ungå, men de fleste programmer og OS ahar instillinger for og få ting større, osvosv.
    Denne tråden dedikerer jeg til at vi kan dele diverse slike triks

Først et triks fra meg:

Gjøre tekst i (Windowx XP) Explorer litt større:
    - Høyreklikk på skrivebordet
    - Velg Egenskaper
    - Velg fanen Utseende
    - Velg Ekstra stor skrift
    (Om du vil kan du velge Avansert rett til høyre for mer konfrigasjon)
    - Bruk
    - Ok
    ressultat:

Er du uforsiktig med konfrigasjon kan det f.eks bli slik (og sikkert veldig mye verre):

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting som kan være litt fint å vite er dette med Overscan og Underscan.
    Hvis bilde fra Pcen er "større" eller dekker mer enn TV skjermen slik at litt går utenfor sliter du med Overscan.
    Om bildet ikke fyller skjermen og du får svarte kanter lider den av Underscan.

Dette er enkelt å gjøre noe med, i Nvidia eller ATI driveren er det som regel en lett tilgjengelig fane som sier Scaling options ol.
    Der er det bare å prøve seg fram, selv om den står på 0% er det mange TVer som scaler og derfor blir det mindre eller større.

Dette er enkelt og finne fram til og jeg regner med at alle klarer å fine frem dit

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maximan
    En ting som kan være litt fint å vite er dette med Overscan og Underscan.
    Hvis bilde fra Pcen er "større" eller dekker mer enn TV skjermen slik at litt går utenfor sliter du med Overscan.
    Om bildet ikke fyller skjermen og du får svarte kanter lider den av Underscan.

Dette er enkelt å gjøre noe med, i Nvidia eller ATI driveren er det som regel en lett tilgjengelig fane som sier Scaling options ol.
    Der er det bare å prøve seg fram, selv om den står på 0% er det mange TVer som scaler og derfor blir det mindre eller større.

Dette er enkelt og finne fram til og jeg regner med at alle klarer å fine frem dit
    Men sjekk nå om det er mulig å slå av overscan på TVen først.

1:1 pixelmapping vil gi bedre bilde enn om PCen først må skalere ned til det synlige området på TVen, og TVen deretter skalerer dette opp igjen for å kompensere for overscan.

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Men sjekk nå om det er mulig å slå av overscan på TVen først.

1:1 pixelmapping vil gi bedre bilde enn om PCen først må skalere ned til det synlige området på TVen, og TVen deretter skalerer dette opp igjen for å kompensere for overscan.
    Godt at du sa det, det hadde jeg helt glemt å nevne, på min Sony 40V4000 heter dette "full pixel" det varierer it fra TV til TV hva det heter, 1:1 pixelmapping er et godt uttrykk

Takker

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •