Stereo lydkort til "HTPC"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer krolsen91 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereo lydkort til "HTPC"

Bygger noe som kanskje kan kalles HTPC av noen gamle deler, men mangler et lydkort som funker. Jeg kjører analog signal inn på stereoforsterker (NAD C352).
    Nå bruker jeg en minijack->RCA som forsåvidt gir lyd, men ræva lyd!

Jeg trenger altså et lydkort med RCA utganger og som ikke koster mer en PCen er verdt. Hvis dette vil gi bedre lyd da. Noen tips?

Det er vel ikke andre muligheter? Har ikke mye å velge mellom med analog forsterker.

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ta serlig hensyn til hva pc'en er verdt:

Jeg har Onkyo Wavio SE-200PCI, og det er et fenomenalt stereolydkort. Anbefales på det sterkeste! Du har også SE-90PCI som er billigere.

Sjekk her:
    Velkommen til Mono AS
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et bedre alternativ til lydkort kan være å kjøpe en ekstern DAC med USB-inngang. Dacmagic fra Cambridge er et godt eksempel som ikke koster så alt for mange kronene. Denne selges hos Hi-Fi Klubben.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Ble litt for dyrt, men SE-90PCI ser bra ut.

PCen kommer jo til å oppgraderes etterhvert så kan jo alltids kjøpe bra lydkort nå. Men da blir det surround i tillegg. Hvordan er korta til ASUS? Xonar korta har vel RCA?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mik92
    Et bedre alternativ til lydkort kan være å kjøpe en ekstern DAC med USB-inngang. Dacmagic fra Cambridge er et godt eksempel som ikke koster så alt for mange kronene. Denne selges hos Hi-Fi Klubben.
    Blir nok litt for dyrt. Takk uansett.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaring med DETTE?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er jo ikke nødt til å ha RCA. Det finnes mini-jack til RCA kabler. Hvis du tenker oppgradering så kjøp like gjerne et skikkelig kort så slipper du det i neste omgang. Et med digital ut og surround så er du ferdig med det.

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ESI Juli@ - Lydkort - Finn beste pris hos Prisguide.no

Dette regnes for å være noe av det bedre innen lydkort. I alle fall for snart 1 år siden. Har ikke oppdatert meg noe særlig i det siste. Den har optisk ut som støtter DD. Kan også brukes med ASIO hvis jeg ikke husker helt feil. Dvs at man kan ta f. eks EQ og bruke den til å justere. Finnes guider hvis man søker på google e.l

Mvh Faller

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Du er jo ikke nødt til å ha RCA. Det finnes mini-jack til RCA kabler. Hvis du tenker oppgradering så kjøp like gjerne et skikkelig kort så slipper du det i neste omgang. Et med digital ut og surround så er du ferdig med det.
    Hehe. Jeg bruker jo minijack -> RCA nå, og lyden er helt forferdelig. Men skal se om ikke jeg skal få tak i et surround kort.

Sitat Opprinnelig postet av Faller
    ESI Juli@ - Lydkort - Finn beste pris hos Prisguide.no

Dette regnes for å være noe av det bedre innen lydkort. I alle fall for snart 1 år siden. Har ikke oppdatert meg noe særlig i det siste. Den har optisk ut som støtter DD. Kan også brukes med ASIO hvis jeg ikke husker helt feil. Dvs at man kan ta f. eks EQ og bruke den til å justere. Finnes guider hvis man søker på google e.l

Mvh Faller
    Så veldig bra ut, men lurer på om ikke det finnes surround med RCA ut. Det hadde vært det greieste.

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, ikke så vidt meg bekjent. Jeg har i alle fall ikke sett noe til det.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krolsen91
    Hehe. Jeg bruker jo minijack -> RCA nå, og lyden er helt forferdelig. Men skal se om ikke jeg skal få tak i et surround kort.

Så veldig bra ut, men lurer på om ikke det finnes surround med RCA ut. Det hadde vært det greieste.
    RCA på alle kanalene vil ta mye plass og krever et tilleggskort. Mulig det finnes, men det tror jeg kan bli dyrt. For mange år siden hadde jeg et Creative SB64Gold. Det hadde bare RCA linjeutgang og gav kjempefin lyd. Men det var før PCI-tiden.

Det finnes jo spesielle kort for de som driver med musikk på PC, men de er nokså dyre. Det finnes jo USB-lydkort og da. Vet ikke hvordan kvaliteten er på disse, men de er sikkert ikke værre enn andre.

EDIT: Komplett.no - TerraTec SoundSystem DMX 6Fire USB,

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planer om ny forsterker siden du tenker på surround?

Isåfall vil jeg anbefale Xonar HDAV1.3
    Det har stereo rca ut som du trenger, og også hdmi 1.3 direkte ut for senere oppgradering til surroundanlegg.

Har dette kortet selv og det fungerer utmerket.

Men vær obs på at dette kortet bruker en pci-express port, har du en gammel pc er det ikke sikkert at du har en slik.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    RCA på alle kanalene vil ta mye plass og krever et tilleggskort. Mulig det finnes, men det tror jeg kan bli dyrt. For mange år siden hadde jeg et Creative SB64Gold. Det hadde bare RCA linjeutgang og gav kjempefin lyd. Men det var før PCI-tiden.

Det finnes jo spesielle kort for de som driver med musikk på PC, men de er nokså dyre. Det finnes jo USB-lydkort og da. Vet ikke hvordan kvaliteten er på disse, men de er sikkert ikke værre enn andre.

EDIT: Komplett.no - TerraTec SoundSystem DMX 6Fire USB,
    RCA på alle vil ta plass ja, men tenkte kansje på RCA til stereo og digitale utganger til surround. Aner ikke om det finnes.

Sitat Opprinnelig postet av trouble
    Planer om ny forsterker siden du tenker på surround?

Isåfall vil jeg anbefale Xonar HDAV1.3
    Det har stereo rca ut som du trenger, og også hdmi 1.3 direkte ut for senere oppgradering til surroundanlegg.

Har dette kortet selv og det fungerer utmerket.

Men vær obs på at dette kortet bruker en pci-express port, har du en gammel pc er det ikke sikkert at du har en slik.
    Kommer til å kjøpe ny forsterker i fremtiden ja, men nå er ikke det første prioriter. Lappen og bil kommer først.
    Har sett det Xonar kortet, skal se om ikke jeg kan få det litt billigere gjennom jobben. Hadde vært helt konge og pci-e er ingen hindring. Er ikke såååå gammel pc.

Edit: Trodde Xonar kortet hadde RCA for stereo, men var ikke helt sikker. Bra det har det.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du fokuserer litt for mye på RCA kontra minijack. Jeg har to Creative Audigy 2ZS (tror jeg det er) som er THX sertifisert. Disse gir veldig god lyd på 3 analoge minijack-utganger (2x3 kanaler og 1x2 kanaler) enten du vil bruke bare stereo eller 7.1 analog lyd.

Det er bare to ulemper med dette lydkortet:
    1. Det er ingen dokumentasjon på hvordan du får ut coax SPDIF. Du må bruke en mono minijack->RCA kabel for å få dette til å virke.
    2. Det produseres og selges ikke lenger. Men hvis jeg finner det kortet jeg kjøpte for noen år siden men ikke finner igjen vil jeg kanskje selge det.

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spar meg... creative har ikke laget gode lydkort for musikk siden pre-live! De er egnet for spilling. Sonar kortene er bedre, men kan ikke måle seg med onkyo, ESI eller Maudio.

Onkyo kortet mitt har analog surround ut med RCA ... via en multikabel (den som ser ut som en joystickport på bildet).
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RCA på alle vil ta plass ja, men tenkte kansje på RCA til stereo og digitale utganger til surround. Aner ikke om det finnes.
    Igjen: ESI Juli@ - Lydkort - Finn beste pris hos Prisguide.no

Der kan du velge mellom minijack og RCA ved enkelt og greit å snu på en del på kortet, og i tillegg har det en optisk digitalutgang som støtter surround

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg ESI Juli@ skal bestilles, men det er vil ikke noe veldig high-tech med mye innstillinger osv. som må gjøres med kortet?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant noen nye kort på ibsenstudio.no:

http://www.ibsenstudio.no/prod/esi/p...i/Default.aspx

Prodigy HD2

Noen som har noe å si om disse? Billige fra restlager vertfall.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaring med DETTE?
    Jeg har dette. Kjøpte det etter anbefalinger på diverse fora. Det ble stor lydforbedring hos meg kontra innebygget. Det er kjent for å være et meget bra kort for lite penger. En annen fordel som har blitt fremhevet med disse, er at de går ikke gjennom Windows-mikseren, men "direkte". Det betyr også at standard volumkontroll på tastatur ikke vil virke uten tastetilordning.

Det virker som m-audio ikke er så utbredt her til lands. Jeg fant bare en nettbutikk, men har senere hørt at en del musikkutstyrs-/instrumentforretninger selger dem.

Kortet mitt står forresten i en PC som ikke lenger blir brukt til musikk..

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått litt erfaring med diverse rimelig lydkort og har lest mye om dette på forum også.

Lydkortet eller rettere sagt interfacen jeg har hatt lenge og som andre lydkort har fått brynt seg på er Creative EMU 0404 USB. Denne bruker en DAC av meget høy kvalitet, AKM 4396. Den har en en superklar og ren gjengivelse og legger ikke til noe. Flat frekvenskurve som en pannekake. Sistnevnte passer ikke midt nåværende oppsett 100% og derfor har jeg prøvd flere andre lydkort.
    Den som forøvrig sa at Creative ikke lager gode lydkort tar grundig feil. Creative sine EMU proffkort holder meget høy standard. Creative kjøpte opp EMU for en del år siden.

Her er et kort referat av kort jeg har testet opp mot E-MU 0404 USB:

-Audiotrak Prodigy 7.1
    Låt helt greit og bedre enn DACen som sitter i min Yamaha RX-V630. Sendte alikevel det tilbake da det ikke var i nærheten av åpenheten til mitt EMU kort. Alt ble mer komprimert.Tokanals Audiotrak kortet som du har vurdert har derimot bedre DAC, AKM 4396 (samme som sitter i EMU 0404). Så det kan være et bra alternativ. Det har også ASIO drivere. Du kan også bytte opamper til AudioTrak Prodigy HD2 for å endre lydsignaturen. F.eks Black Gate som mange liker.

-ESI Juli@
    Veldig lik lydsignatur som EMU 0404, dvs. super nøytralt. Hadde derimot litt høyere støygulv og låt litt mer lukket og det gikk derfor i retur. Fikk ikke prøvd de balanserte utgangene. Juli@ bruker forøvrig en litt eldre AKM DAC. Audiotrak Prodigy HD2 har nyere og bedre DAC chip og bruker samme driverne som ESI, men DAC chip er selvfølgelig ikke alt.

-Asus Xonar HDAV1.3 DELUXE
    Kjøpte dette da jeg i tillegg kunne få HD Audio. Jeg likte lyden i dette kortet godt på mange områder. Det låt åpent og oppløst og hadde samtidig litt mer kropp og varme enn E-MU 0404. Med egen strøm fra PSUen i PCen haddde det også høy gain og kunne fint drive effektrinn med bra volum. Derimot så opplevde jeg en hardhet i mellomtonen som gjorde at det ble slitsomt og lytte til ganske fort. Høyttalerne mine var ikke 100% innspilt da, men jeg er alikevel nesten sikker på at lydkortet var synderen. Opplevde dette verken med EMU 0404 eller DACen i surroundreceiveren. Likte heller ikke at kortet ikke endret samplingsrate automatisk. Dette eller andre Asus kort vil jeg ikke anbefale så sant du ikke ønsker et spillkort.

-ONKYO SE-200 PCI LTD
    Geek Stuff 4 U - For Geeks By Geeks Search results for: 'onkyo'
    Ja, dette kortet står i maskinen nå. Vanskelig å si så mye enda da det bare har spilt en halvtime. Jeg kjøpte dette kortet på bakgrunn av hva jeg har lest om Onkyo kortene. De har rykte på seg og være litt varme og kroppslige i klangen. Det merker jeg. Mangler muligens litt på åpenheten til EMU (spesielt i diskanten), men det er typisk når en kilde farger litt. Problemet med EMU 0404 er dessuten hos meg at diskanten blir litt for hard og det virker som Onkyo kortet er snillere her. Men jeg har ikke prøvd nok enda til og si så mye om dette kortet. Virker foreløpig som et kort med litt varme og rund lyd som gjør at det meste låter veldig behagelig. Kombinerer dette med lavt støygulv og åpenhet, men ikke helt i high-end land på sistnevnte.

Det hele koker litt ned til hvilke type lydsignatur du ønsker og passer ditt anlegg. Ønsker du et superåpent og nøytralt lydkort, så er E-MU 1212 et veldig bra et sådan. Det skal låte enda bedre enn mitt E-MU 0404 USB, har kanon god DAC og koster ikke mye. Men jeg er litt usikker på om driverne er så gode til Vista. Har hørt rykter om at man må endre sampingsrate manuelt. Dersom du kun hører på 44.1 K, så spiller ikke det noen rolle. Du bør i alle fall google litt om kortet før du eventuelt kjøper, men lydkvaliteten med åpenhet og renhet er nok helt rå i forhold til prisen. Sansynligvis tett på referanse kortet Lynx.

Vil derimot ha et litt mer farget lydkort, så tror jeg Onkyo er et bra alternativ. Bruker samme DAC chip som sitter i nest dyreste Cambridge CD spiller. At den ikke har ASIO driver betyr ikke så mye da du kan laste ned Asio4all. ASIO er et must til XP. Til Vista er det ikke så viktig. Bruker du f.eks J.River Media Jukebox, så er lydgjengivelsen meget god med Direct Sound output.
    AudioTrak Prodigy HD2 til skarve 700 kr vil jeg også tippe er et meget bra kjøp, men jeg har som sagt ikke prøvd det.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •