Finnes det noen kommende chipset med bitstream støtte i horisonten?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Finnes det noen kommende chipset med bitstream støtte i horisonten?

Hei

Driver for tiden og vurderer å tre inn igjen i HTPC verdenen, etter en pause på et par år grunnet mangelfull blu-ray støtte.
    Per i dag ser jeg på en integrert løsning med en Nvidia 9300 GPU for å få bilde og lyd over HDMI, for så å eventuelt utvide med et bitstream lydkort når jeg når jeg får bestemt meg for om jeg skal gå for å legge inn blu-ray på disk eller ikke. Men før jeg anskaffer dette hovedkortet (bitstream får komme på et senere tidspunkt) ønsker jeg å vite om det er noen kommende integrert chipset på gang innen det nærmeste halvåret som også vil ha støtte for bitstream, siden HTPC ikke er noen umiddelbar hast.

Er det noen som har hørt noen rykter?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det tror jeg nok vi må vente en stund til før vi får se. Det er jo bare ett bitstream-kort på markedet i øyeblikket (Asus), som begynner å få bukt med alle problemene det har hatt, men det har fortsatt en ganske stiv prislapp. En enklere variant uten analog-delen kommer snart. Auzentech har et annet kort annonsert, men det blir bare utsatt gang på gang.

Jeg tror dessverre ikke vi får se noen integrert bitstreamløsning i 2009.

Nå skal det uansett sies at Geforce 8200/8300 og 9300/9400 er et godt kompromiss enn så lenge. Rimelige hovedkort og knall ytelse for HTPC-bruk.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Nei, det tror jeg nok vi må vente en stund til før vi får se. Det er jo bare ett bitstream-kort på markedet i øyeblikket (Asus), som begynner å få bukt med alle problemene det har hatt, men det har fortsatt en ganske stiv prislapp. En enklere variant uten analog-delen kommer snart. Auzentech har et annet kort annonsert, men det blir bare utsatt gang på gang.

Jeg tror dessverre ikke vi får se noen integrert bitstreamløsning i 2009.

Nå skal det uansett sies at Geforce 8200/8300 og 9300/9400 er et godt kompromiss enn så lenge. Rimelige hovedkort og knall ytelse for HTPC-bruk.
    Da blir det bestilt et Asus P5N7A-VM kort siden det er det billigste jeg fant med 9300 chipset. Har en E8400 CPU, 4GB RAM (muligens 4GB ekstra siden det er så billig) og en liten harddisk fra før, i tillegg til et rackmounted 4U chassis med PSU.
    Denne PCen skal få kjøre HTPC funksjonen, samtidig som den nok også skal kjøre girder og AV-styring av mest mulig på lengre sikt. Den vil også kjøre torrents, og generelt alle applikasjoner jeg kan komme på som bruker Windows-plattformen. Da kan jeg kaste ut vmware fra Linux-filserveren slik at jeg da blir kvitt det eneste som kjører på filserveren som jeg ikke stoler på (og som opptar verdifull diskcache RAM)
    Alt av filer blir liggende på filserveren i samme rack.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener det beste er å kjøre HTPCen helt fri fra annen software enn den som faktisk skal brukes til avspilling av Blu-ray/(DVD), ettersom det ikke skal mye til før det er noe som forstyrrer perfekt, lytefri avspilling.
    Om økonomien tillater det vil jeg anbefale å heller bygge en billig ekstra maskin til andre ting som nedlasting, automatisering osv.
    Om man ikke har veldig høye krav til ren HTPC-ytelse er det naturligvis greit å kjøre andre applikasjoner på samme PC.

Generelt sett bør jo alt man selv karakteriserer som kritisk funksjonalitet optimalt sett kjøre på dedikert hardware.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Jeg mener det beste er å kjøre HTPCen helt fri fra annen software enn den som faktisk skal brukes til avspilling av Blu-ray/(DVD), ettersom det ikke skal mye til før det er noe som forstyrrer perfekt, lytefri avspilling.
    Om økonomien tillater det vil jeg anbefale å heller bygge en billig ekstra maskin til andre ting som nedlasting, automatisering osv.
    Om man ikke har veldig høye krav til ren HTPC-ytelse er det naturligvis greit å kjøre andre applikasjoner på samme PC.

Generelt sett bør jo alt man selv karakteriserer som kritisk funksjonalitet optimalt sett kjøre på dedikert hardware.
    Det er hvor "sensitivt" alt dette her som vil styre ja. Men jeg er relativt tungt bevandret i HTPC verdenen, med unntak av det aller siste på blu-ray, så jeg føler at jeg kan håndtere det meste av problemsituasjoner som skulle oppstå.

girder kan nok kjøre problemfritt, det samme med torrents og eventuell tagging software. Det eneste som vil lage problemer er vmware, og det skal jeg sannsynligvis ikke legge inn. Hvis ikke så finner jeg jo ut om dette funker også

Så lenge man får hw-støtte fra skjermkortet bør en moderne dual-core ha en del tid til overs til å gjøre andre ting i allefall, og det er jo kun vmware som vil kreve noe som helst ressurser. Mesteparten av tiden bruker maskina bare på idling uansett. Kravene til HTPC-biten er uansett nådeløse når blu-ray biten skal kjøres opp om en god stund. Det er kun flytende 24hz uten noe som helst RGB-tull, syncproblemer eller andre ting som gjelder. Min erfaring fra "gamledager" er imidlertid at valg av grafikkhardware og drivere er langt mer essensielle på denne biten enn annen kjørende programvare.

Det eneste som uansett er kritisk er filserver/mediaserver/squeezecenter serveren min. Linux-serveren kjører alle de essensielle tingene. HTPCen hadde også kjørt linux hadde det ikke vært for at girder foreløpig krever Windows. Windows-maskina blir mer som "skittentøykurven" i anlegget siden HTPC uansett aldri er noe som fungerer 100% optimalt 100% av tiden. Det må alltid inngås kompromiss. Av en eller annen grunn virker det som om man må velge mellom strøken avspilling eller god brukervennlighet. Jeg har aldri sett noen som har fått til begge deler dersom perfeksjon og 100% kontinuerlig stabilitet er kravet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Det er hvor "sensitivt" alt dette her som vil styre ja. Men jeg er relativt tungt bevandret i HTPC verdenen, med unntak av det aller siste på blu-ray, så jeg føler at jeg kan håndtere det meste av problemsituasjoner som skulle oppstå.

girder kan nok kjøre problemfritt, det samme med torrents og eventuell tagging software. Det eneste som vil lage problemer er vmware, og det skal jeg sannsynligvis ikke legge inn. Hvis ikke så finner jeg jo ut om dette funker også

Så lenge man får hw-støtte fra skjermkortet bør en moderne dual-core ha en del tid til overs til å gjøre andre ting i allefall, og det er jo kun vmware som vil kreve noe som helst ressurser. Mesteparten av tiden bruker maskina bare på idling uansett. Kravene til HTPC-biten er uansett nådeløse når blu-ray biten skal kjøres opp om en god stund. Det er kun flytende 24hz uten noe som helst RGB-tull, syncproblemer eller andre ting som gjelder. Min erfaring fra "gamledager" er imidlertid at valg av grafikkhardware og drivere er langt mer essensielle på denne biten enn annen kjørende programvare.

Det eneste som uansett er kritisk er filserver/mediaserver/squeezecenter serveren min. Linux-serveren kjører alle de essensielle tingene. HTPCen hadde også kjørt linux hadde det ikke vært for at girder foreløpig krever Windows. Windows-maskina blir mer som "skittentøykurven" i anlegget siden HTPC uansett aldri er noe som fungerer 100% optimalt 100% av tiden. Det må alltid inngås kompromiss. Av en eller annen grunn virker det som om man må velge mellom strøken avspilling eller god brukervennlighet. Jeg har aldri sett noen som har fått til begge deler dersom perfeksjon og 100% kontinuerlig stabilitet er kravet.
    Kan du ikke kjøre Girder virtuelt på linux boksen å bare styre den fra RDP ?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Kan du ikke kjøre Girder virtuelt på linux boksen å bare styre den fra RDP ?
    Nope. Ønsker å unngå dette siden rapporter på nett forteller at dette med seriellporter som skal fås direkte tilgang til fra en virtuell vmware-maskin ikke fungerer pålitelig. Jeg kommer til å bruke mange av disse seriellportene til styringen og vil derfor ha dette så pålitelig som mulig.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en gruppe hos AMD som har satt seg ned og startet arbeidet med neste generasjons HTPC-plattform, og en av de tingene de har tenkt på er bitstreaming. Det er ikke sikkert at det blir noe av hverken bitstream eller platformen i det hele da de trenger en samarbeidsparner av den typen MSI var på MAUI platformen. Men om det skulle bli noe av så håper de på å ha den ute rundt release av Win7.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men de snakker vel om integrert forsterker også i chipsettet?
    Det er vel ikke så veldig intresant å skifte ut forsterkeren hver gang du vil oppgradere pcen.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer nok ikke til å integrere noen forsterker i brikkesettet. Det eneste de kommer til å gjøre er å lage hovedkortet slik at disse interne forsterkerene vil virke på det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •