Nvidia Ion er snart ute. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 49 av 49
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Slik jeg ser det nå kan en Ion-pc være et kurant valg for en del, men ikke de mest kravstore/entusiastene. For ja, det meste vil fungere med ok kvalitet, men blir det veldig høy bitrate og ting ikke kan spilles av i en godt optimalisert løsning blir det problemer.

Prisen her er jo omtrent ikke mer enn en god medielink. Det blir så en vurdering man må gjøre ut i fra behovene.

Jeg har ikke prøvd CoreAVC m/CUDA på Acer R3600 ennå. Se om jeg får tid i kveld og se hvordan det blir i sammenligning med MPC HC, evt. prøvde med de gamle Cyberlink-dekoderne i kombi med MPC.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Slik jeg ser det nå kan en Ion-pc være et kurant valg for en del, men ikke de mest kravstore/entusiastene. For ja, det meste vil fungere med ok kvalitet, men blir det veldig høy bitrate og ting ikke kan spilles av i en godt optimalisert løsning blir det problemer.
    Tja, slik jeg ser det så vil GPU levere i følge de spesifikasjoner den han.
    Dvs den klarer så og så mye bitrate i den og den oppløsningen.

Dette er målbart og kvatifiserbart og burde testes/opplyses bedre.

Prisen her er jo omtrent ikke mer enn en god medielink. Det blir så en vurdering man må gjøre ut i fra behovene.
    Nja, det er jo størrelsen som er poenget her.
    Folk flest vil ha en liten boks bak tv'n som bare mater bilde/HTPC app.

Jeg har ikke prøvd CoreAVC m/CUDA på Acer R3600 ennå. Se om jeg får tid i kveld og se hvordan det blir i sammenligning med MPC HC, evt. prøvde med de gamle Cyberlink-dekoderne i kombi med MPC.
    Gull.
    Ytelsetall vil være nice.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teori og praksis kan være to litt forskjellige ting. Når det gjelder x264 og maskinvareakselerasjon er ting ikke helt "modent" alltid, og "brute force"-løsningene kan i noen tilfeller virker mer stabilt/mindre problemfylt. Kommer man inn på "vanlig Blu-ray" og f.eks. PowerDVD kan det hele fungere bedre enn akselerasjon av x264. Men skal prøve de litt eldre Cyberlink-dekoderne i kombi med MCP-HC og se om det funket bedre på noen av de filene jeg prøvde med MPC-HC' egen maskinvareakselrerte dekoder.

Cyberlink sier forresten at de i neste versjon av PowerDVD (10) vil gi offisiell x264/MKV-støtte.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teori og praksis kan være to litt forskjellige ting.
    I utgangspunktet ikke i contex av video acc.

Sett at vi har identisk hardware/OS/oppsett, så skal resultatene bli identiske.

Se på det som FPS tester på gfx kort. Samme greia.
    Sett at vi hadde identisk hardware/OS/Oppsett, så ville vi få samme FPS.

En GPU vil kunne video acc så å så mye bitrate i sån å sån oppløsning/codec.

Dette vil være helt målbart og reprodusertbart.

Enten så klarer den å decode 24/25/50/60 FPS, eller ikke.

Når det gjelder x264 og maskinvareakselerasjon er ting ikke helt "modent" alltid, og "brute force"-løsningene kan i noen tilfeller virker mer stabilt/mindre problemfylt.
    Det kan selvfølgelig være bugs, og hw decoding er følsomt for bitfeil m.m

Kommer man inn på "vanlig Blu-ray" og f.eks. PowerDVD kan det hele fungere bedre enn akselerasjon av x264. Men skal prøve de litt eldre Cyberlink-dekoderne i kombi med MCP-HC og se om det funket bedre på noen av de filene jeg prøvde med MPC-HC' egen maskinvareakselrerte dekoder.
    Jeg tenker på selve video acc via GPU, ikke avspiller. Det er irellevant siden det er samme API (Purevideo) i bunnen på ION platformen (9300 GPU hvis jeg husker riktig)

Cyberlink sier forresten at de i neste versjon av PowerDVD (10) vil gi offisiell x264/MKV-støtte.
    Irellevant hva media avspiller støtter.
    Purevideo støtter H.264, Mpeg og VC-1.

Det som er matnyttig er hvor høy bitrate/oppløsning de forskjellige GPU klarer med full FPS.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Min bekymring med ION som HTPC er at man gjør seg avhengig av at video-codecen man trenger finnes tilgjengelig i Nvidia-akselerert utgave. Jo flere forskjellige, krevende mediaformater man ønsker å spille av, jo større sjanse for at ingen har tatt jobben med å implementere ett av dem for GPU.
    Jeg har hele tiden flagget ION som en frontend med en kraftig backend i bakhånd.

Backend tar seg av transcoding, spill, streaming og den type ting.

Ellers så har det jo kommet en rekke API som presenterer en rekke muligheter for applikasjoner for å benytte GPU'n. Også video.

Dessuten så er de største fordelene med Atom lav pris og lav effekt. Hvor viktig er de to faktorene i et stue-anlegg hvor høyttalerne koster titusener (?) og effekforsterkeren er på 500W?
    Jeg tror de fleste bare vil ha vekk den store HTPC kassa og bare ha en liten boks på stua som de styrer/navigerer på.

Tenker man litt fremover vil også cloud ta seg opp, og du kan leie datakraft etter behov som kan fungere som backend over nettet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror kanskje at folk har litt forskjellige krav og forventninger og at vi ender opp med å snakke forbi hverandre.

Jeg synes at Atom er det mest spennende som har skjedd innen x86 på mange år. Det betyr ikke at jeg tror at Atom er rett til alt, selv ikke sammen med Nvidia GPU.

Jeg tror kanskje at alle som noen gang har prøvd å sette opp en stuepc kjenner til problemet med catch22 av type "denne videocodecen funker bare dersom man bruker den lydcodecen, men dersom man bruker den lydcodecen så må man bruke fjernkontrollen som følger med BR-spilleren siden de er bundet, men den fjernkontrollen har bare driver i Vista, mens videocodecen funker best i XP" og lignende sirkulære hjørner man maler seg inn i når man fokuserer på kvalitet og/eller fleksibilitet. Hvis man ikke tror meg så kan man prøve å spille av BluRay rett fra plate lovlig med fullkvalitets HD-lyd og 24 fps...

Jeg er grunnleggende uenig i at en hardware/software-platform nærmest kan karakteriseres bare på grunnlag av hvor mange bit og pixel per sekund den kan dra rundt. Dersom du teller antall Cuda-applikasjoner der ute og deler det på antall rene x86-appliasjoner der ute så får du et veldig, veldig lite tall. Dersom du gjør deg avhengig av at en ting finnes som Cuda dersom den er litt tidkrevende så krymper rommet av applikasjoner tilsvarende. WinRAR?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror kanskje at folk har litt forskjellige krav og forventninger og at vi ender opp med å snakke forbi hverandre.
    Sant.

Jeg synes at Atom er det mest spennende som har skjedd innen x86 på mange år. Det betyr ikke at jeg tror at Atom er rett til alt, selv ikke sammen med Nvidia GPU.
    Mitt poeng er vel at vi har samme begresninger som en "notebok" (10" eller mindre i følge microsoft), har rundt issues med ytelse til tyngre jobber som du normalt gjør på en arbeidsstasjon.

Ion platformen passer perfekt imot "en liten boks ting" løsningen med en GPU som støtter hw video acc i både Windows/Mac/Linux.

De fleste HTPC løsninger beveger seg imot en frontend<->backend struktur, som også vil tilsi at frondenden kun trenger hw video accelerring.

Det muligjør jo også at du f.eks kunne sende en jobb til backenden som pakker ut rar fila for deg, eller

Jeg er ellers enig i at X86 er kjedelig og ensporet, i motsettning til exotiske ting som gjøres på de andre arkitekturene.

Personlig synes jeg "Cloud Computing" konseptet er mer spennede.

Den gjør at du kan se på all hardware virtuelt, ergo blir den underliggende arkitekturen mindre relevant.

Jeg tror kanskje at alle som noen gang har prøvd å sette opp en stuepc kjenner til problemet med catch22 av type "denne videocodecen funker bare dersom man bruker den lydcodecen, men dersom man bruker den lydcodecen så må man bruke fjernkontrollen som følger med BR-spilleren siden de er bundet, men den fjernkontrollen har bare driver i Vista, mens videocodecen funker best i XP" og lignende sirkulære hjørner man maler seg inn i når man fokuserer på kvalitet og/eller fleksibilitet. Hvis man ikke tror meg så kan man prøve å spille av BluRay rett fra plate lovlig med fullkvalitets HD-lyd og 24 fps...
    Sant.

[quote=knutinh]
    Jeg er grunnleggende uenig i at en hardware/software-platform nærmest kan karakteriseres bare på grunnlag av hvor mange bit og pixel per sekund den kan dra rundt.
    [quote=knutinh]

Joda, jeg kan vel spørre mer konkret:

Kode:
    Klarer Nvidia GPU 9300 å levere 1080P/HD-lyd fra en blueray ?
    Hvordan måler vi, hva slags tall/innmat i GPU er nyttig å forholde seg til ?

http://www.btinternet.com/~mark_kend...erformance.htm

Hvis GPU'en klarer å levere over 24 FPS blueray full bitrate så er det vel nok guffe for en frontend, resten av "desktop lagg" blir jo gjerne IO som igjen SSD løser ?

Dersom du teller antall Cuda-applikasjoner der ute og deler det på antall rene x86-appliasjoner der ute så får du et veldig, veldig lite tall.
    Sant.

Jeg så vel mer på det som et API som kan benyttes av grafikk motoren. (Ala Opengl, Directx, Cuda, OpenCL m.m) i forhold til desktop latency.

Da vi fikk FPU i CPU'n fikk vi jo samme mulighet til kraftig tallknusning.

Dersom du gjør deg avhengig av at en ting finnes som Cuda dersom den er litt tidkrevende så krymper rommet av applikasjoner tilsvarende.
    Sant.

Det krever at det kompileres inn eller støttes av noe api e.l

WinRAR?
    -k
    Sant.

Nå kommer ATOM CPU med mer cores/guffe da, og det har kommet mange alternativer (Notebok's, Hovedkort/chassie m.m)

Her er forresten en realife test:

Zotac ION + ATOM mobo:

- 1W OFF - Loss due to power brick
    - 3W (average) Suspend oscillaited 2-4W
    - 21W idle
    - 720p 24W 5-7% cpu
    - 1080i 25W 3-5% cpu
    - 1080p(mkv) 24W 5-7% cpu (mkv)
    - h.264 720p 25W 5-7% cpu
    - h.264 1.5X 26W 38% cpu

Kilde:
    Myth experiences with Zotac ION + ATOM mobo | MythTV | Users

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der blei Ion cipset litt bedre:

Nvidia + Adobe Announce GPU Acceleration

GPUs with HD Video Playback Acceleration Enable Compelling Delivery of Flash Technology Based Web Content and Applications

Computex, Taipei — June 2, 2009 — NVIDIA (Nasdaq:NVDA), the inventor of the GPU, and Adobe Systems Incorporated (Nasdaq:ADBE) announced that they are collaborating as part of the Open Screen Project to optimize and enable Adobe® Flash® Player, a key component of the Adobe Flash Platform, to leverage GPU video and graphics acceleration on a wide range of mobile Internet devices, including netbooks, tablets, mobile phones and other on-the-go media devices.

Adobe Flash Player will be accelerated across the range of NVIDIA processors, including NVIDIA Tegra™, enabling users to enjoy uncompromised Web browsing, full H.264 video playback and rich, consistent Flash technology based content any time, any place and on any platform.

NVIDIA is also participating in the Open Screen Project, a broad initiative of 25 industry leaders to deliver a consistent runtime environment across devices. Led by Adobe, the Open Screen Project is dedicated to enable Web content and standalone applications across desktops, netbooks, mobile devices, televisions and other consumer electronics that take advantage of Adobe Flash Platform capabilities. For more information, visit Rich internet applications | Open Screen Project.

“NVIDIA and Adobe share precisely the same vision – visually compelling applications running on every device,” said Michael Rayfield, general manager, Handheld Business at NVIDIA. “Consumers don’t have to sacrifice streaming video performance on small inexpensive platforms such as netbooks. A Tegra-based platform enables the rich, smooth playback they expect from a desktop PC.”

“NVIDIA’s unique expertise makes it an ideal partner for Adobe to integrate cutting-edge graphics and video acceleration into the Adobe Flash Platform, benefiting all types of devices,” said David Wadhwani, general manager and vice president, Platform Business Unit at Adobe. “Flash Player will leverage the power of the GPU to provide a rich, desktop-compatible Web experience on a wide range of devices.”

blah blah blah ...
    Source: Adobe

Adobe and NVIDIA Announce GPU Acceleration for Flash Player

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er også positivt:
    Cyberlink PowerDVD optimized for computers with NVIDIA Ion, Broadcom chips - Video
    You can throw all the NVIDIA ION and Broadcom Crystal HD Enhanced Video Accelerators you want into netbooks and nettops. If you don’t optimize software applications to take advantage of those chips, you won’t notice any sort of performance improvements.

NetbookNews.de caught up with the folks from Cyberlink at Computex, where they were demonstrating a version of their PowerDVD software capable of playing 1080p video on netbooks and nettops running using both video acceleration platforms. If you tried decoding a 1080p movie with PowerDVD on a normal netbook with an Intel Atom processor you wouldn’t have much success, unless you call incredibly choppy video playback a success.

It doesn’t sound like Cyberlink is building support for NVIDIA and Broadcom’s hardware decoding into its main product yet. So right now you’ll need to get an optimized version of the software if you want HD video playback. It’s also possible that PC makers using these platforms could strike deals with Cyberlink to bundle PowerDVD with their netbooks or nettops.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •