En nybegynners tanker og spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question En nybegynners tanker og spørsmål

Hei.

På grunn av nødvendig flytting til mindre kvadratmeter å bo på, i tillegg til to sønner på henholdsvis 10 uker og 4 år, så trenger jeg en del råd over hva jeg skal gjøre.

Jeg har en HP datamaskin med 3 Gb minne som jeg vil benytte som et media-senter. Maskinen skal være koblet til nettverk via kabel, og jeg er i gang med å rippe alle mine CD'er til FLAC. CD'ene skal jeg fysisk sett lagre bort, og vil da benytte FLAC-filene som avspillingsmedium. Jeg vil gjøre dette med noen av mine musikk-dvd'er også. Plassmangel er såpass stor ting at covers og annen info får være så som så i noen år framover. Noe av infoen vil jeg uansett lagre

Hva trenger jeg for å kunne få benyttet en egentlig vanlig pc som et slikt senter, koblet mot en TV som er HD-ready og et litt gammelt stereo-anlegg. Pga ungene vil jeg helst ha muligheten til å ikke være avhengig av en mus og tastatur som da helt sikkert vil være en risiko for tap av filer

Jeg er takknemlig for all mulig råd og hjelp, samt hint om programvare som kan benyttes for enklere skifte av dvd'er selv om de er rippet til en ekstern HD.

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og velkommen til liten-leilighet-og-hd-for-avspilling-klubben

Du trenger ikke så mye for bare å få det til å kjøre, men det går fint an å bruke måneder med fikling på å få det bedre...

For kobling av PC til TV og anlegg trenger du
    * VGA- eller DVI-inngang på TVn og en matchende utgang på PC, evt. overgang fra DVI på PC til HDMI på TV. Sjekk hvilke PC-oppløsninger TVn støtter (skal stå i bruksanvisningen), og sett skjermkortet til noe som matcher.
    * Analog (fra "line out" eller hodetelefonutgang) eller digital (S/PDIF) kobling fra PCens lydkort til forsterkeren. Digitalt er best, men om det er mulig å bruke avhenger av både lydkort og forsterker.
    * Fjernkontroll til PC. Jeg har ikke helt oversikten over hva som finnes der (bruker mest trådløst tastatur og mus selv), men det skal være mulig å få tak i.

Ripping og avspilling av musikk i FLAC-format lyder det som du allerede har? Ellers er det en liste over FLAC-spillere her.
    Jeg har ingen spesielle anbefalinger, er fornøyd med iTunes selv (og ripper til Apple Lossless), men iTunes støtter ikke FLAC. (Skal finnes en iTunes plugin for Ogg FLAC iflg. Wikipedia, har ikke prøvd.)

For ripping av DVD på Windows vil jeg anbefale AnyDVD og CloneDVD.
    For avspilling er VLC media player bra i den forstand at den kan spille nesten alt som finnes av formater, men den er ikke spesielt barnevennlig.
    XBMC og Windows Media Center er et par alternativer for å få en rimelig brukervennlig frontend. Søker du litt på forumet her skulle du finne endel erfaringer og andre forslag.

Ellers kan du kjøpe en Playstation 3 og installere PS3 media server på PCen.
    Da kan PCen være ren server, og du kan spille både musikk og filmer gjennom PS3. Dette er noe av det som er enklest å sette opp, PS3 media server konverterer filer "on the fly" så man slipper å tenke på formater, og det er kanskje også den mest barnevennlige løsningen. Samt at du reduserer sjansen for at barna finner veien inn på PCen og ender med å slette noe de ikke skulle.

Forøvrig finnes det vel et par millioner andre varianter . Jeg ville anbefalt å starte med det enkleste. Å få noe man er 100% fornøyd med er vanskelig, det er noe som må tas over tid.

Og til sist: Hvis du har mange nok CDer til at du ikke har lyst å måtte rippe dem igjen når harddisken kræsjer (eller ungene sletter dem), vil jeg foreslå backup. Du får en 1 TB ekstern disk for en tusenlapp eller så, jeg regner det som en billig forsikring.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. JEg har omtrent 5 meter tak-gulv-hyller med CD'er, så det er nok å rippe. Jeg har 4 eksterne HD, 3 på 0,5 og 1 på 1,5TB. Den maskinen som skal brukes har 1 TB intern disk også. Skal sette opp en liten disk som systemdisk slik at jeg får en enkel reinstallasjon derson jeg trenger det. Men backup må til, helt klart

Jeg benytter ikke iTunes, men kommer muligens til å oppgradere til en full-versjon av MediaMonkey for FLAC-avspillingen. Tester den på laptopen for tiden.

For DVD-rip har jeg DVDFab 5 som jeg har benyttet med hell for sikkerhetskopiering av dvder for eldstemann de siste par årene.

Takker for tipsene på utgang og inngang, ser jeg må kjøpe en overgang mellom DVI og HDMI Ellers får ting komme dersom jeg får bedre råd

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •