Garanti på PC ???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Garanti på PC ???

Har HP m.f rett til og sette garanti på kun 1 år på sine pcer ???

Etter det jeg kan forstå har de ikke lov til og ha bare 1 års garanti i norge ?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv denne:

Garantier og reklamasjonsrett - dine rettigheter -

Utdrag:
    Garantitid og innhold
    Garantier kan variere i innhold og omfang. En garanti som setter en kortere frist enn forbrukerkjøpslovens reklamasjonsfrist, er ikke i strid med loven hvis den i denne perioden gir deg bedre rettigheter enn det loven gjør......

Ser ut som reklamasjonsfristen uansett overstyrer tidsbegrensningen for korte garantitider.

Newcomer fsmidt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig å skille på garanti og reklamasjonsrett.

Garantien er noe produsenten gir deg for å være hyggelig.
    Reklamasjonsrett er noe norsk lov gir deg. På en datamaskin er reklamasjonretten 5 år sålenge kvittering står på en privatperson.

Bare å levere maskinen der du har kjøpt den med ett kort brev hvor det står hva du har kjøpt, når du kjøpte det, hva som er feil og at du vil reklamere i henhold til norsk kjøpslov.

Dette burde ikke være noe problem å få til. Det koster ikke forhandler noe såfremt det er en vanlig ferdigbygget pc. Jeg tar meg av mange slike saker hver uke. Det eneste du bør være klar over er at det ofte tar en uke ekstra pga lang behandlingstid hos mange merker.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Har HP m.f rett til og sette garanti på kun 1 år på sine pcer ???

Etter det jeg kan forstå har de ikke lov til og ha bare 1 års garanti i norge ?
    Er dette en bærbar pc eller stasjonær? Det er forskjell i garantien på bærbart utstyr og stasjonært..

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Er dette en bærbar pc eller stasjonær? Det er forskjell i garantien på bærbart utstyr og stasjonært..
    Tenker på bærbar.

Var på kurs frem til sist fredag og temaet kom opp, og så innom på blant annet komplett sine sider og så det sto 12 månder garanti hos et par merker.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer at reklamasjonsretten for en pc er fem år, men det er visse unntak. Enkelte komponenter blir slitasjedeler. F.eks. vifte, tastatur, visse elementer i konstruksjonen osv. Her må det gjøres en del vurderinger. En direkte feil med elektronikk vil normalt sett være reklamasjonssaker hvis ikke annen spesiell påvirkning kan påvises.

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    clasm: har du en kilde som støtter opp om ditt utsagn? Jeg synes det høres veldig rart ut om deler av et produkt skal ha forskjellig reklamasjonstid.

Det er kanskje forskjell når man kjøper PC-deler og bygger selv, men når man kjøper en PC så vil jeg tro at loven ser på det som et helhetlig produkt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ryback
    clasm: har du en kilde som støtter opp om ditt utsagn? Jeg synes det høres veldig rart ut om deler av et produkt skal ha forskjellig reklamasjonstid.

Det er kanskje forskjell når man kjøper PC-deler og bygger selv, men når man kjøper en PC så vil jeg tro at loven ser på det som et helhetlig produkt.
    Har selv vært i kontakt med forbrukerrådet rundt dette.

Samme gjelder for biler, hvor det også er fem års reklamasjonsrett. Her blir det imidlertid en større grad av slitasjedeler, selv om slitasjedelene ikke inngår som en direkte del av serviceplan, kan det likevel regnes som slitasjedeler.

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Har selv vært i kontakt med forbrukerrådet rundt dette.

Samme gjelder for biler, hvor det også er fem års reklamasjonsrett. Her blir det imidlertid en større grad av slitasjedeler, selv om slitasjedelene ikke inngår som en direkte del av serviceplan, kan det likevel regnes som slitasjedeler.
    I utgangspunktet er det kun en del på en PC som sniker seg forbi 5års reklamasjonsrett, og det er batteriet. Batteriet blir fort utslitt selv ved normal bruk i motsetning til vifte og tastatur, som ble nevnt lengre oppe. Man må regne med at vifte og tastatur skal vare i vesentlig lengre enn 2år sammen med resten av maskinen ved vanlig bruk, og derfor blir det 5års reklamasjon.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ryback

Batteriet på en laptop får du sjelden til å vare i 5år. Det er heller ingen (?) som forventer at det laptopbatteri skal vare i 5år. I alle fall ikke med dagens teknologi (Li-ion, Li-polymer, NiMh)

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som kn bekreftet dette? noen som har en link til en side, eller noe sånt?? om reklamasjonsrett?? har en pc som er litt 26mnd, men butikken vil ikkje fikse det.. de påstår at det er to års garanti/reklamasjonsrett..dette stemmer vel ikkje, vil eg tro??

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av longbow
    noen som kn bekreftet dette? noen som har en link til en side, eller noe sånt?? om reklamasjonsrett?? har en pc som er litt 26mnd, men butikken vil ikkje fikse det.. de påstår at det er to års garanti/reklamasjonsrett..dette stemmer vel ikkje, vil eg tro??
    Først kan vi trenge litt mer informasjon om hva feilen på PC'en er, før noen her kan konkludere med enten det ene eller det andre.

Men om det gjelder en fabrikasjonsfeil har jeg vondt for å tro at det fortsatt i dag finnes butikker som ikke har fått med seg kundens rettigheter, da må det være en inkompetent ansatt under opplæring håper jeg.

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øivind-J
    Først kan vi trenge litt mer informasjon om hva feilen på PC'en er, før noen her kan konkludere med enten det ene eller det andre.

Men om det gjelder en fabrikasjonsfeil har jeg vondt for å tro at det fortsatt i dag finnes butikker som ikke har fått med seg kundens rettigheter, da må det være en inkompetent ansatt under opplæring håper jeg.
    det er litt vanskelig å si, pc'en slår seg på, men windovs slår seg ikkje på, den går rett i recovery mode, da man får mulighetet til å formaterer, endten via harddisk, eller backup cd, men det går ikkje ann, den stopper og slår seg av når den er kommet ett stykke på vei, varierer litt fra gang til gang..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og maskinen har ingen synlige merker etter slag/støt av noe slag eller fuktflekker som er tydelige regner jeg med?

Det virker jo som harddisken din er på vei til å ta kvelden, eller at hovedkortet har problemer med harddisken. Uansett ligger jo dette utenfor din kontroll (såfremt det ike er info du holder tilbake her), og dette skal butikken ta imot og sørge for retting av probemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av longbow
    det er litt vanskelig å si, pc'en slår seg på, men windovs slår seg ikkje på, den går rett i recovery mode, da man får mulighetet til å formaterer, endten via harddisk, eller backup cd, men det går ikkje ann, den stopper og slår seg av når den er kommet ett stykke på vei, varierer litt fra gang til gang..

Hmm du burde ta ut hardisken å prøve å formatere den i en annen pc og hvis ikke det går så kan du sikkert sende den i retur og få det på garantien. Noen ganger har firmaer høye gebyrer på varer som blir sendt på garantien som det ikke er noe galt med :???: feks en gang sendte jeg en mobil til HTC og de skulle ha 600kr bare for å sende den tilbake til meg eller 2000kr for å fikse mobilen :evil:

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det vært 5 år på alt.. da hadde bilen min vært BILLIG!!!

ØY, reim ditt, reim dat...

ØY! Bensina mi er oppbrukt lenge før reklamasjonen .

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zoom
    Hmm du burde ta ut hardisken å prøve å formatere den i en annen pc og hvis ikke det går så kan du sikkert sende den i retur og få det på garantien. Noen ganger har firmaer høye gebyrer på varer som blir sendt på garantien som det ikke er noe galt med :???: feks en gang sendte jeg en mobil til HTC og de skulle ha 600kr bare for å sende den tilbake til meg eller 2000kr for å fikse mobilen :evil:
    Om du fikk prisoverslag på 2000 kroner for å reparerer mobiltelefonen, så må de jo ha funnet noe feil på den da? De belaster deg ikke 2000 kroner fordi du heter Per Bjarne akkurat :P

600 kroner er litt over gjennomsnittet for hva en diagnose normalt sett vil koste syns jeg. 450 er mer vanlig sum å få, men i ditt tilfelle kan de ha gjort mer i diagnosen siden du fikk prisoverslag på 2000,-

Ta kontakt med selger der du kjøpte maskinen og forklar for han at det fortsatt er 5 års reklamasjonsrett på din pc, og at garantien i dette tilfellet er like mye verdt som saltet i smøret..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •