HTPC/Server vs NAS

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC/Server vs NAS

Hei.
    Har lest litt rundt her uten å bli så mye klokere. Så her kommer noen spm...

1. Jeg trenger en boks som helst kan kjøre både video og musikk. Er da NAS helt utelukket? Virker som de fleste NAS kun brukes til musikk, eller tar jeg feil? Tenker da på å kjøre både 720p og 1080p materiale.. Video er ikke ett must, men hadde vært fint..

Min hovedidè var å kjøre en HTPC som kjører PS3 Media Server som igjen forsyner ps3 med alt av musikk og film. Kanskje å kombinere dette med Squeeze for å gjøre det mer "konevennlig". Der kommer spm 2...

2. En HTPC/Server/NAS løsning, vil uten videre kunne kobles mot feks Squeezebox for enkelt valg av musikk? Blir litt forvirret av alle betegnelsene så spm 3:

3. Ser at det finnes en del løsninger når det kommer til Squeezebox. Finnes det noen gode sider som forklarer forskjellen på Duet, Classic etc?

Håper noen kan hjelpe meg her, evt gi meg noen linker med litt lesestoff om mulighetene med NAS+SB kontra HTPC.

Mvh
    Tor J.

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAS skal kunne fungere helt fint. Det er et par ting å sjekke:

Streaming protokoll/server
    De vanligste er iTunes og DLNA, og mange NAS leveres med støtte for dette.
    PS3 bruker DLNA. DLNA er ikke helt standardisert ennå, det er fortsatt en del kompatibilitetsproblemer ute og går - jeg ville sjekket at NASen faktisk fungerer mot PS3 før jeg kjøpte den.
    Squeezebox er litt verre, de har sin egen streaming server som må installeres, og NAS-støtten for dette er mye dårligere.
    Men i hvert fall Synology støtter begge deler.
    * PS3™ streaming
    * Synology testet med PS3
    * Synology add-on for Squeezecenter

RAM
    Squeezecenter trenger minst 128 MB RAM, 256 MB er bedre, så de minste og billigste NAS vil ha problemer.

Båndbredde
    En HD-stream fra Bluray trenger opptil 36 Mbit/s (4.5 MB/s) båndbredde, pluss overhead. De fleste NAS støtter en slik lesehastighet.
    Du skal kunne kjøre en Bluray HD-stream over 100 Mbit Ethernet, men trådløst kan være problematisk.
    * NAS Performance Comparison Charts
    * Video Streaming Need To Know: Part 2 - The Real World (behandler streaming opp til DVD-oppløsning og 720p Quicktime HD)

Filformater
    For ordens skyld, du må selvfølgelig ha musikk og video i formater som mediaspilleren (PS3 og Squeezebox) kan lese. Filformatene er uavhengig av om du bruker NAS eller PC, men hvis du trenger å konvertere fra ett format til et annet er PC tingen.
    * PS3™ | Types of audio files that can be played
    * PS3™ | Types of video files that can be played
    * Squeezebox Duet audio-formater: Squeezebox™ Duet Network Music System

For forskjellen mellom Squeezebox-modellene er det vel greit å starte med produktsidene deres? Squeezebox™ Wireless Network Music Players

Selv har jeg en PS3, NAS og HTPC (Mac mini). Jeg bruker NAS'en som ren lagring og Mac'en som mediaspiller.
    Jeg har ikke prøvd å sette opp streaming fra NAS til PS3 ennå, men jeg tester det nok ut en av dagene.

Lykke til

Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne:
    Komplett.no - Netgear ReadyNAS Duo RND2000

Har støtte for SB og PS3.

Er på utkikk etter omtrent det samme som deg, men med Xbox1 støtte i tilllegg.

Når det gjelder de forskjellige typene Squeezebox anbefaler jeg deg å kikke litt på produsentens hjemmeside, evt. her: Komplett.no - Mediaspillere

Classic regnes av mange som det mest audiofile alternativet (etter Transporter som er i en helt annen prisklasse)

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for innspill
    Det jeg er litt skeptisk til, er om HWen i en NAS klarer å fysisk spille av/streame en 1080p fil til ps3. Planen var å legge inn PS3 Media Center som transcoder filene direkte på vei til ps3, men er det mulig å legge inn andre apps på en NAS?
    -t

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må vel uansett alltid transcode med et NAS mot PS3? Noe som suger.

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Totto: Lesehastigheten på en NAS er det ikke noe å si på, så godt som alle NAS på markedet ligger godt over hva som trengs for å streame en HD-film. Sjekk ut "performance chart"-linken, eks. kan ReadyNAS Duo som moray viste til levere 4-5 ganger mer data enn en HD video trenger.

Transkoding av HD video "on the fly" på en NAS tror jeg du bare kan glemme, det vil kreve en mye kraftigere prosessor enn hva en NAS har. For å servere video fra NAS må du basere deg på å gjøre evt. konverteringer på forhånd.

Det er mulig å installere andre programmer på mange (ikke alle) NAS, men det kan fort bli "avansert hacking", ikke installasjon som du kjenner det fra Windows eller Mac.

Ellers kan du jo ta en kikk på denne tråden: http://www.avforum.no/forum/av-prose...e-dummies.html

jokke2k3: Du trenger ikke transcoding hvis filene ligger på NAS i et format som a) kan streames og b) mediaspilleren kan lese.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAS er bare betegnelsen på fillagring tilknyttet nettverk. Det sier ikke noe om muligheten til å spille av media i det hele tatt, men i utgangspunktet kan du lagre akkurat hva du vil, og det er klienten (f.eks en pc) som bestemmer hvilke formater den kan spille av, avhengig av hvilken programvare klienten har installert.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo litt begrenset hva en PS3 kan spille av filformater. Selv har jeg satt opp en Windows HomeServer med PS3 Media Server som transcoder "on the fly" og streamer til PS3. Det fungerer greit og mer eller mindre ut-av-boksen. Har også lagt inn Squeezecenter og streamer til Squeezebox. Alle bilder ligger på samme server og kan vises på TV-en via PS3.

Et annet alternativ er en Linux-server, noe som jeg vil påstå krever noe mer kunnskap og ikke minst interesse. Hvilken man velger avhenger jo av hvor kompetent man er og om man er villig til å svi av noen kroner på OS-et.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom linux (debian/ubuntu) er et alternativ anbefaler jeg å ta en kikk på hjemmeserverguiden til marsboer. Den ligger på marsboer.net

Egen tråd om guiden her på forumet også. http://avforum.no/forum/ny-av-automa...ux-server.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •